Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor MissF » 07 jul 2009 16:00

Ik weet nu wel precies wat er in komt en eruit gaat. Mijn man heeft voor mij een lijst gemaakt met alle vaste lasten. Dat vond ik wel prettig. Ik wist wel dat zijn loon grotendeels daaraan opging, maar hoe precies, dat wist ik niet.
Het enige wat ik elke maand weer niet snap is dat het bedrag dat we elk maand apart zetten voor de dagelijkse dingen als benzine, eten, kleding, cadeautjes etc, elke maand op is. En ik heb geen idee waaraan. Als ik eens kleren koop snap ik het, maar soms doe ik dat niet eens. Dat ga ik toch maar weer eens bijhouden. Ik denk dat luiers en flesvoeding en vers fruit en groenten voor Jurian meer kosten dan ik soms denk :D Maargoed, dat bedrag is elke maand toch gewoon hetzelfde. De rest gaat altijd naar de spaarrekening. Maar toch wil ik wel graag eens weten waar ik het aan uitgeef. Pinnen gaat zo makkelijk ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 07 jul 2009 17:01

MissF schreef:Ik weet nu wel precies wat er in komt en eruit gaat. Mijn man heeft voor mij een lijst gemaakt met alle vaste lasten. Dat vond ik wel prettig. Ik wist wel dat zijn loon grotendeels daaraan opging, maar hoe precies, dat wist ik niet.
Het enige wat ik elke maand weer niet snap is dat het bedrag dat we elk maand apart zetten voor de dagelijkse dingen als benzine, eten, kleding, cadeautjes etc, elke maand op is. En ik heb geen idee waaraan. Als ik eens kleren koop snap ik het, maar soms doe ik dat niet eens. Dat ga ik toch maar weer eens bijhouden. Ik denk dat luiers en flesvoeding en vers fruit en groenten voor Jurian meer kosten dan ik soms denk :D Maargoed, dat bedrag is elke maand toch gewoon hetzelfde. De rest gaat altijd naar de spaarrekening. Maar toch wil ik wel graag eens weten waar ik het aan uitgeef. Pinnen gaat zo makkelijk ;)

Dat is bij mij ook zo. Snap er echt niks van. Ik houd het nu sinds twee weken ook beter bij.
Afbeelding

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jul 2009 19:44

Pinnen is inderdaad heel makkelijk!
Nu heb ik nog wel lekker het overzicht voor mezelf. Ik kan me voorstellen dat ik het wel beter bij wil houden als we eenmaal 'samen' geld uitgeven.
Met mijn huisgenootje ben ik een tijdje op de boodschappen gaan letten. We pinden dan een vast bedrag per maand waar we boodschappen voor deden en gezamenlijke dingen als vuilniszakken, afwasmiddel etc. Dat was echt goed, werden we weer even bewust van alles. En als we wat over hadden na een paar maanden deden we daar wat leuks mee :)
pobody's nerfect

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 07 jul 2009 20:02

jans1 schreef:De kerkenraad zal dan ook eerst hun hele administratie uitpluizen, die geven echt niet zomaar wat..

idd. Dan zou ik het niet doorgeven aan de diaconie, Liefie! Het is dan het gevolg van hun eigen gedrag. dat moeten ze toch zelf een keer in gaan zien... :?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 jul 2009 20:06

Ik verbaas me ook regelmatig over jongelui die een giga duur huis kopen, waar ze dus beide voor moeten werken! Ik vraag me dan af of ze wel over de toekomst hebben nagedacht! Dat betekend dat je altijd beide moet blijven werken en dan niet te vergeten wat er gebeurd als één van beide wat overkomt en zo niet meer kan bijdragen aan het huis of andere kosten.

Een goede levensverzekering doet wel veel, maar ik heb het in mijn naaste omgeving gezien, dat het uitkeren daarvan ook nog niet vanzelfsprekend is!!

missf... dat programma is idd wel eens blikverruimend om te kijken!

Ik betaal alles contant, dat scheelt nog wel, dan denk ik nog iets vaker en beter na of het wel echt nodig is om eht aan te schaffen! :D

ow.. zie nu nog een nieuw bericht! de diaconie geeft ook niet zo op de bonnefooi geld! dat kan je gewoon lenen, zodat je het later gewoon terug kan betalen! anders kan ik ook wel lekker een boel geld uigeven :)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 jul 2009 21:03

Dat snap ik ook niet van die dure huizen en dan alle twee moeten werken... Wij hebben een huis wat met 1 loon op te brengen is en dan is er ook nog geld over om leuke dingen te doen enz. Na alle vaste lasten is het gelukkig niet op.
Maar in sommige delen van Nederland is dat ook niet op te brengen hoor.
Ik ga me er ook niet mee bemoeien of iemand er van op de hoogte brengen wie niet leren wil moet maar voelen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 jul 2009 08:01

Precies. Als wij ooit groter willen wonen dan een appartementje met balkonnetje, dan zal dat financieel waarschijnlijk wel wat risico's met zich meebrengen. Zien we dan wel weer, maar het is inderdaad lekker duur in de regio waar wij gaan wonen. Wat huizenprijzen betreft zou ik gráág weer in Zeeland gaan wonen! :)
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 jul 2009 08:17

maar op den duur ga je ook wel meer verdienen. En dan kun je wel naar iets groters.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 08 jul 2009 09:12

liefie schreef:Wat zouden jullie doen dan?

Als het vrienden zijn (dus geen vage kennissen):
We zouden ze geld geven, op voorwaarde dat ze wel een budgetcoach (oid) nemen.
Zodat ze niet meer zelf beslissen wat ze met het geld doen, maar dat ze goed worden begeleid.

'Eigen schuld, dikke bult' zeggen tegen je vrienden, en ze niet helpen maar ze in de shit laten zitten?
Nee, zouden we niet doen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 jul 2009 09:37

Het zijn geen vrienden van ons maar gewoon goede buren. En geld lenen echt niet sorry klinkt hard maar ze hebben al bij verschillende mensen en bedrijven een lening wie
zegt dat we dat ooit terug krijgen?
En de buurman staat voor zulke instanties niet open.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 08 jul 2009 09:50

Logisch liefie dat je zo denkt! Wel lastig als je ze zo ziet wegzakken.

Ik heb gisteravond met verbazing naar een dubbeltje op z'n kant gekeken. De aflevering van vorige week geloof ik. De man had zoveel computerzooi en gaf daar zoveel geld aanuit dat zijn vrouw met zijn dochter op een matras op de grond moesten slapen omdat er geen geld was voor een bed. Ik snap er niets van! Bizar :roll: :shock:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 jul 2009 09:58

Tsja, mijn man kreeg van de week een mail van een kennis (waar hij als freelancer voor werkt) die vroeg of hij even een aantal duizende euro's voor wil schieten. Het gaat niet goed met z'n eigen bedrijf. En nu vraagt hij bij mijn man om geld. En ga dan maar vertellen dat je dat niet ziet zitten.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 08 jul 2009 10:02

Evelien schreef:Tsja, mijn man kreeg van de week een mail van een kennis (waar hij als freelancer voor werkt) die vroeg of hij even een aantal duizende euro's voor wil schieten. Het gaat niet goed met z'n eigen bedrijf. En nu vraagt hij bij mijn man om geld. En ga dan maar vertellen dat je dat niet ziet zitten.

Hoezo? Als jullie/jouw man het niet zit zitten om zoveel geld uit te lenen (als je het zelf al hebt) dan kan hij dat toch gewoon zeggen?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 jul 2009 10:02

Daatje123 schreef:Logisch liefie dat je zo denkt! Wel lastig als je ze zo ziet wegzakken.

Ik heb gisteravond met verbazing naar een dubbeltje op z'n kant gekeken. De aflevering van vorige week geloof ik. De man had zoveel computerzooi en gaf daar zoveel geld aanuit dat zijn vrouw met zijn dochter op een matras op de grond moesten slapen omdat er geen geld was voor een bed. Ik snap er niets van! Bizar :roll: :shock:

Dat was een herhaling ja echt zo erg. Er was ook een stel dat iets van 5000 euro per maand te besteden had en dan nog niet genoeg hebben (ze hadden niet eens echt hoge vaste lasten)

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 08 jul 2009 10:04

liefie schreef:
Daatje123 schreef:Logisch liefie dat je zo denkt! Wel lastig als je ze zo ziet wegzakken.

Dat was een herhaling ja echt zo erg. Er was ook een stel dat iets van 5000 euro per maand te besteden had en dan nog niet genoeg hebben (ze hadden niet eens echt hoge vaste lasten)

Ja, die heb ik ook gezien. Echt bizar. Zoveel geld per maand en dan nog te kort komen. Ik begrijp er echt niets van. Zoveel geld verdienen wij echt niet, maar houden nog wel over om te sparen. Snap ook werkelijk niet waar het aan opgaat. Van dat laatste stel die met 2 kids 1650 netto in de maand overhouden kan ik het me voorstellen. Ziekenhuis gehad met het ene kindje en dan de huur een keer overslaan. Maar zover laten komen?

Terug naar “Archief”