Refowebkids deel 12

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 12

Berichtdoor Galateia » 01 feb 2011 14:06

Haha, ja amen staat gelijk aan eten, heerlijk is dat! :mrgreen:

We zijn net trouwens voor de eerste keer naar logopedie gegaan. Was gewoon een kennismaking en gegevens-invullen-gesprek. Vond kindlief een boekje met daarin de maan. Hij weet alles van de maan, hij vindt de maan machtig interessant. Loopt hij naar de 'praatjuffrouw' toe en zegt: 'maan is aan de andere kant van de wereld, nu licht is!'

Ze kon hem niet verstaan - dat dan weer niet - maar de boodschap was echt wel een mooie. Ze was wel verbaasd over zoveel wijsheid (na vertaling van mijn kant). Wijsneus :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 01 feb 2011 14:14

Ehm, Galateia, zei die man echt tegen jouw zoon: Is je moeder thuis terwijl JIJ erbij stond? :-k ](*,)
Enne, die andere moeders maar gewoon een beetje laten doen hoor op de psz. Misschien denken ze helemaal niet zo vreemd over je hoor!! Zij zullen zich misschien ook wel opgelaten hebben gevoeld?!

Wat de geloofsopvoeding betreft, ik denk inderdaad dat je ook niet meer moet vertellen als wat je kind op dat moment aan kan (net wat Sophie77 zo treffend vergelijkt met sexuele opvoeding). Maar lastig is het soms wel. Mijn man had het laatst over abortus tegen sophie. Dan houd ik toch wel een beetje mijn hart vast. Want dat is nogal wat "baby'tjes die vermoord worden omdat de mama toevallig geen zin heeft in een kindje" (oef). Ze ging er verder ook niet op door, trouwens. En net wat ik hierboven ook al las: ook wij hebben nogal wat mensen in de familiekring die zich van de kerk afgekeerd hebben, zo zijn sommige neefjes en nichtjes ook niet gedoopt. Dat is best lastig uitleggen, ook dat zij dan niet naar de hemel zouden mogen. Tja, ik houd het er maar op, dat iedereen nog bekeerd kán worden als hij/zij het zelf wilt. Dus dat het niet per definitie allemaal verloren is.
Overigens had ik vorige week in de auto nog een discussie met mijn zusje over het geloof. Zij zei: Ja ik geloof wel in iets, maar wat dat dan is, weet ik niet precies. Dat hoeft voor mij niet perse God te zijn. En ook over dat ze niet geloofde in het verhaal van Adam en Eva (maar ook niet in een oerknal, trouwens) Dus Sophie zegt: Ja maar tante ... wat de Bijbel zegt is waar hoor, dus ook van Adam en Eva. Dat moet je gewoon geloven. En even later: Jij luistert naar de duivel, tante .... en niet naar de Heere. Tja, dat kwam wel even binnen denk ik (al zei mijn zusje toen dat ze toch niet in de duivel gelooft...).
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 feb 2011 14:36

Nee, die man vroeg aan mij, of mijn moeder thuis was. Toen kwam vervolgens mijn kind de gang inlopen en riep 'mama, waar ben je nou?' Die man keek even raar van kind naar mij. Hij dacht dat ik dus bij mijn moeder woonde...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 01 feb 2011 14:48

Galateia, wat vind ik het toch jammer dat jij, gekke moeder, je kind niet bij mij brengt op de peuterspeelzaal. :mrgreen:
Zonder gekheid.. Ik heb met een frons je verhaal zitten lezen.. Met als toevoeging: Psz leidsters moeten tegenwoordig heel veel. Zelf word ik er soms helemaal gek van al die idiote regeltjes. Zo 'moet' ik elke 6-weekse vergadering minimaal 1 kind aanhalen die 'iets' moet hebben. Verder wenst mijn manager elke vergadering een aantal ongevallenformulieren, want er gebeurt 'altijd' wel 'iets'! Jaja, moet ik die kinderen dan maar een buil duwen of een mes laten liggen waar ze zich mee kunnen snijden...
Verder moet elke peuter minimaal twee keer per jaar geobserveerd worden. 'Kan het puzzelen, hoeveel stukjes.' 'Kan het een bal gooien'. etc. etc. ZEVEN kantjes! Heb ik altijd, net na dat tien minuten gesprek, kan ik zo'n formulier wel weer overnieuw gaan invullen. Kinderen veranderen met de week. En hebben elk hun eigen interesses. We zitten in de kring, en dat kwartier moeten ze van mij ook blijven zitten omdat ze anders allemaal wegrennen 8) Maar heeft het kind geen zin in zingen, prima. Meestal als je je omdraait zingen ze het hardste mee..

Ow, ik kan nog wel even zo doorgaan.. Maar toch vind ik de peuterspeelzaal wel van belang. Vooral omdat het leuk is. Leuk voor kind, leuk voor mij en ook leuk voor mama :lol:

En het is wel zo, dat als ik merk dat een kind toch een ernstige achterstand heeft, op welk gebied dan ook, ik daarmee aan de gang kan. Nu is dat bij ons weinig aan de orde maar er zijn natuurlijk plaatsen waar wel een taalachterstand is en dan kun je toch al wat mee gaan doen.

Galateia, weet je toevallig met welk programma/ methode er wordt gewerkt? Wil ook nog wel eens wat zeggen 8)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 01 feb 2011 17:08

Ik heb nu al twee keer meegemaakt dat er aan de telefoon word gevraagd of mijn vader aanwezig is. Zoieso vind ik het heel raar dat dat gevraagt word. Vraag gewoon naar de naam en leg niet gelijk zelf een link. Ik kan de oppas wel zijn! Ik vind de reactie dan wel weer leuk als ik zeg dat ze waarschijnlijk mijn man bedoelen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Schipje op 01 feb 2011 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 feb 2011 17:10

Vroeger vond ik het stoer, als iemand vroeg of mijn man thuis was, en ze mijn vader bedoelden :mrgreen: Wij hebben nl geleerd om de telefoon op te nemen met:
Goedenmiddag, u spreekt met .....' En dan dacht niemand dat een 10 jarige dochter dat zou doen ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 01 feb 2011 17:11

TheKeimpe schreef:
Schipje schreef:Wij gebruiken ook de kijk en luister Bijbel maar ik moet zeggen dat ik het soms best heftig vind allemaal. Dan heb ik echt zo iets van: 'pffft kan het even wat gezelliger?' :oops: Daarom lees ik ook graag het boekje 'kinderzegening' die we hier hebben liggen van IBB. Dat boekje van 'Jesses' is erg favoriet bij haar en ik ken hem inmiddels helemaal uit mijn hoofd. :wink:

Kun je uitleggen waarom Kijk en Luister niet "gezellig" is?

Even om onduidelijkheid te voorkomen: ik vind de kijk en luister Bijbel echt goed, anders zouden we hem niet gebruiken.
Maar soms lees ik een verhaal (bijv. David) over doodslaan e.d. en dan kijk ik eens opzij naar dochterlief en dan ben ik mezelf er opeens heel erg van bewust dat ik dit vertel aan een kind van 1.5! Dat voelt weleens heel raar, begrijp je?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2011 19:36

Schipje schreef:
TheKeimpe schreef:
Schipje schreef:Wij gebruiken ook de kijk en luister Bijbel maar ik moet zeggen dat ik het soms best heftig vind allemaal. Dan heb ik echt zo iets van: 'pffft kan het even wat gezelliger?' :oops: Daarom lees ik ook graag het boekje 'kinderzegening' die we hier hebben liggen van IBB. Dat boekje van 'Jesses' is erg favoriet bij haar en ik ken hem inmiddels helemaal uit mijn hoofd. :wink:

Kun je uitleggen waarom Kijk en Luister niet "gezellig" is?

Even om onduidelijkheid te voorkomen: ik vind de kijk en luister Bijbel echt goed, anders zouden we hem niet gebruiken.
Maar soms lees ik een verhaal (bijv. David) over doodslaan e.d. en dan kijk ik eens opzij naar dochterlief en dan ben ik mezelf er opeens heel erg van bewust dat ik dit vertel aan een kind van 1.5! Dat voelt weleens heel raar, begrijp je?

Ja dat snap ik. Aan tafel lezen wij Kijk en Luister, 's avonds voor het slapen gaan lees ik ook regelmatig uit van Dam. Maar daar sla ik echt verhalen over, omdat ik ze te bloederig vind.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 feb 2011 20:28

Aan tafel lezen wij Kijk en Luister deel 3 en 's avonds voor het slapen Jip en Janneke, op deze verhalen kan hij lekker gaan slapen :wink: .

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 01 feb 2011 20:33

Voorlezen voor het slapen gaan, het is wel gezellig, toch doen wij het niet omdat de avonden al kort genoeg zijn. Hup naar bed, zingen, bidden en slapen. Overdag lezen we boekjes (als zij ermee aan komt lopen) en aan tafel overdag de kijk en luister, 's avonds de gewone Bijbel.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 feb 2011 20:57

Het avondvoorlezen zat er hier volgens mij eerder in dan het lezen van de kinderbijbel aan tafel.
Die 2 minuten Jip en Janneke scheelt me niks op een hele vrije avond hoor, en ik vind het een heerlijk momentje :)
Als we samen thuis zijn, leg ik hem vaak op bed, om de dag in bad, maar dat doe ik dan vaak al voor het eten. Daarna gewoon tanden poetsen, Jip en Janneke voorlezen, ik ga slapen ik ben moe zingen. En dan moet mijn man komen om 'muisje, kokodil en brrr' te doen (3 spelletjes die ik niet mag doen, maar alleen papa kan volgens Jurian ;) )

Wij gaan binnenkort over op de Ark kinderbijbels, die blijf ik heel mooi vinden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 feb 2011 21:17

Voorlezen voor het slapengaan is heerlijk! Dan ligt hij zo lekker tegen je aan, helemaal warm, beetje gaperig, zo schattig! We lezen van alles, hij vindt alle boekjes mooi. Momenteel is het treinenboekje favoriet. Hij is gek op treinen, dus mijn heeft gewoon een keer zo'n tijdschrift voor treinengekken gekocht. Weer een kind gelukkig. Nou, daarin staat een artikel over de Thalys, dat vindt hij de mooiste trein, veel foto's en dan verzinnen we hele verhalen over de bovenleiding, de machinist, de wielen, de rails, etc. En dan gaat hij heel tevreden slapen :mrgreen:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 01 feb 2011 22:40

Hier zijn we op het moment helemaal into Pluk van de petteflet. Papa brengt graag z'n zoon naar bed, omdat ie zo benieuwd is hoe het Pluk vergaat :mrgreen:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 feb 2011 08:46

O ja, Pluk en Otje hebben wij ook nog staan, maar daar is hij nog iets te jong voor. Ik ken ze beiden zelf niet, dus wacht ook al met smart tot wij ze kunnen lezen.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 02 feb 2011 08:54

Pluk is geweldig, ja! We hebben 'm zelf niet, maar lenen 'm regelmatig uit de bieb! Hier wordt ook standaard voorgelezen, ook aan de jongens van 8. En zoonlief van 10 luistert als niemand het ziet ook nog weleens mee :wink:...
Overdag lees ik de dames regelmatig een boekje voor, manlief doet het daarom vooral 's avonds. Ondertussen voed ik dan de jongste en dan zijn we gelijk klaar.

Terug naar “Archief”