Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor Night » 07 jul 2009 11:56

liefie schreef:Ja ze zijn van onze kerk maar het is wel een situatie van domme dingen doen (heel veel geld uitgeven aan een domme hobby van onze buurman) en dingen kopen die niet echt nodig zijn (nieuwe computer enz)
En ze zijn al gaan lenen van mensen toen ze net getrouwd zijn aantal keer verhuisd in 6 jaar tijd dat kost ook allemaal geld. Maar het is gewoon heel moeilijk om te zien vind ik zelf maar ik heb wel zo iets wie ben ik om te zeggen van je doet dit en dat niet goed.
En diaconie bellen voor zo iets waar ze zelf de veroorzakers van zijn vind ik erg moeilijk. Wat zouden jullie doen dan?

Zie mijn vorige reactie: zou ik in dit geval niet doen. Hooguit om te vragen ze te helpen qua begeleiding ed.
Ik kan ook niet verhuizen wanneer ik daar zin in heb, ik kan ook het huis niet kopen wat ik graag zou willen, en ik kan mijn hobby ook niet uitvoeren zoals ik zou willen. Ik kan omdat ik niet betrokken ben misschien wel heel zwart wit reageren, maar toch denk ik dat ze er zelf achter moeten komen.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 jul 2009 12:01

Jo'tje schreef:Voor zulke mensen bestaat gewoon schuldhulpverlening. Dat klinkt zwaarder dan het is, maar echt: daar zijn ze zó bij gebaat! Is gewoon aan te vragen via maatschappelijk werk of via de gemeente.

Maak wel even onderscheid tussen schuldhulpverlening en schuldsanering. Een beetje schuldhulpverlening zal een enkeling misschien wel helpen. Ik weet neit wat de resultaten ervan zijn.
Je komt niet zomaar gewoon in de schuldsanering. Dan moet het toch hal wel aardig uit de hand zijn gelopen, en er moeten diverse schuldeisers bestaan, men moet 'opgehouden' zijn met te betalen. Zolang er daar nog inkomen is zal men toch eerst moeten proberen minnelijke regelingen te treffen met schuldeisers. Als dat allemaal niet meer lukt kunt de schuldsanering om de hoek kijken. Maar dat is dan wel minimaal 3 jaar lang op bijstandsniveu (!) leven. Waarbij men wel overtuigd moet zijn van de mogelijkheden en inzet van diegenen die geholpen gaan worden.

Pfoeh. Gewoon maar proberen te blijven opletten ed.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2009 12:11

liefie schreef:Ja ze zijn van onze kerk maar het is wel een situatie van domme dingen doen (heel veel geld uitgeven aan een domme hobby van onze buurman) en dingen kopen die niet echt nodig zijn (nieuwe computer enz)
En ze zijn al gaan lenen van mensen toen ze net getrouwd zijn aantal keer verhuisd in 6 jaar tijd dat kost ook allemaal geld. Maar het is gewoon heel moeilijk om te zien vind ik zelf maar ik heb wel zo iets wie ben ik om te zeggen van je doet dit en dat niet goed.
En diaconie bellen voor zo iets waar ze zelf de veroorzakers van zijn vind ik erg moeilijk. Wat zouden jullie doen dan?

Tja, wel vreemd. Voor een euro of 250 kan je wel een oude maar rijdende auto op de kop tikken met een jaartje APK ofzo. Natuurlijk heb je dan een brik.... maar het rijdt... en het kost minder dan een nieuwe computer. Maar goed, misschien zijn ze wat laat achter hun fouten gekomen en zien ze dat nu wel in. Zijn ze wel veel zuiniger gaan leven enzo? Dat moet je in zo'n situatie wel doen en dat kan je ze allicht aanraden. Het is lastig om van veel geld uitgeven aan een hobby, aan een computer, aan auto, aan je huisje etc. over te gaan naar heel zuinig omspringen met je centen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 07 jul 2009 12:34

Deze mensen zouden geholpen zijn met een budgetcoach, iemand die eens met ze op een rijtje zet wat er allemaal in en uit gaat. Veel mensen schrikken zich naar als ze dat ineens op papier zien staan.
In mijn schuldhulpverlenerstijd was dat vaak ook het moment dat men inzag dat er echt iets moest veranderen, zolang je het ene gat met het andere kan vullen, lijkt het allemaal nog wel mee te vallen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jul 2009 12:55

Ligt er volgens mij ook aan wat hun inkomen elke maand is. Je kan het ermee eens zijn of niet dat mensen op de pof kopen, maar van een keer een auto/pc op de pof kopen kom je niet in een schuldhulpverlening. Wij moesten de eerste jaren van ons huwelijk ook dingen kopen, waar wij eigenlijk geen geld voor hadden....zoals een auto enzo. Alleen leefden wij verder heel zuinig en hadden wij de vooruitzichten op een vast contract en een stijgend salaris.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 jul 2009 12:59

Programma's als 'een dubbeltje op zijn kant' vind ik ook mooi om te kijken. Er komen zoveel tips in voor!
Ik vind sowieso een auto niet iets om veel geld aan uit te geven. Mijn eerste was 300 euro en heb er anderhalf jaar prima in gereden, nooit iets aan gehad. Dus als je wilt, kan dat best. Even iemand zoeken die met je mee wil om te kijken of de auto goed is, en je hebt zo een goedkoop bakkie.
Tenminste, ik zie nu toch om me heen wel steeds meer mensen voor wie 300 euro voor een auto al echt veel te veel is. Dus ik probeer niet zo snel meer te oordelen. Wij hebben makkelijk praten (mijn man en ik bedoel ik ;) ), want wij kunnen het nu eenmaal wel kopen. We hebben allebei vastigheid in onze baan. De man van mijn vriendin is pas per direct op straat komen te staan, bedrijf ging failliet. Net getrouwd, net huis helemaal opgeknapt. Zij studeert nog en werkt wel 28 uur, maar dat is niet veel met een aardig hoge hypotheek en nu met amper spaargeld. Dus dan kunnen we wel zeggen: dom dat je al je geld uitgeeft aan je hobby's en je tuin en huis, maar niemand had dit verwacht. Dus het is niet altijd zo simpel als er gedacht wordt denk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jul 2009 13:12

precies,vrienden van ons ook. Beiden vast contract, huisje gekocht. Nog een beetje spaargeld. Raakt hij door faillisement ook zijn baan kwijt. Drie maanden ww en het houdt op.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 jul 2009 14:01

Klopt een dubbeltje op zijn kant is een goed programma maar zijn wel allemaal mensen met een goed inkomen die zich in de problemen werken door van alles te lenen/leasen enz.
Ontslag krijgen kun je bijna nooit iets aan doen zeker in deze onzekere tijd niet. Maar om elke keer dure model auto's te kopen denk aan 100 euro per stuk en wel geld lenen voor een auto dat snap ik niet!
En dan vind ik niet dat je van de kerk kan verwachten dat ze je helpen om je schulden te betalen of ik moet het helemaal verkeerd zien. Mijn ouders hebben ons altijd geleerd wat je niet hebt kun je niet kopen ook.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 07 jul 2009 14:08

De kerkenraad zal dan ook eerst hun hele administratie uitpluizen, die geven echt niet zomaar wat..
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 07 jul 2009 14:37

Gelukkig dat ze eerst de administratie napluizen voordat ze geld geven. Als je zoveel geld uitgeeft aan onnodige dingen veroorzaak je ook zelf de problemen.

Baanverlies kun je niets tegen doen, dat over komt je. Maar hoe ga je daar mee om? Dat is wel belangrijk!

Dubbeltje op z'n kant vind ik erg dramatisch. Zouden mensen echt niet terugvallen in hun oude patroon? Dansles voor dochter, voetbalabb. voor zoonlief. Hardstikke leuk dat ze dat krijgen, maar zijn de ouders daar mee geholpen? Ik vraag het mij af. Ik zou deze mensen over een tijdje nog wel een keer willen zien. Kijken hoe het dan gaat. Soms verbaas ik me wel dat de meeste niet weten wat er inkomt en uitgaat. Of ligt dat nu aan mij? Ik weet van alles ongeveer wat er uit gaat (hypotheek, vaste lasten), wat we uitgeven aan boodschappen (globaal) en wat er inkomt (salaris).

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jul 2009 14:47

:oops: Ik weet wel wat in binnen komt, maar heb ook geen flauw idee wat er uitgaat :oops: . Het enige wat ik weet is dat wij op dit moment inlopen op alle uitgaven en kosten die we hebben gehad. Zodra we weer de o lijn gepasseerd zijn, gaan we een lijst maken van in-en uitgaven.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 jul 2009 15:06

Ik weet ongeveer hoeveel er in komt en uit gaat maar ook niet op het dubbeltje precies hoor. Wij houden nu onze in en uitgaven uit via Kasboek.nl erg leuk om te zien en we zijn er achter gekomen dat we alles netjes op orde hebben en na alle lasten nog genoeg overhouden om te sparen enz (doen we alleen nu even niet omdat we aan het verbouwen zijn en daar dat geld voor gebruiken)

Wat ik zelf ook niet snap is dat mensen een wasmachine,tv,droger en moter leasen echt het domste wat je ooit kan doen.
Dat heb ik met dubbeltje op zijn kant ook van hoe doen ze het over een half jaar enz komen ze echt uit de schulden?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jul 2009 15:08

Mijn ouders leasden hun huistelefoon en na een aantal jaren mochten ze hun telefoon houden.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 jul 2009 15:21

die mensen waar ik het over had zaten nog 5 jaar aan dat contract vast en zouden daar volgens mij nog 20.000 euro voor moeten betalen. Dat is veel meer dan dat die spullen samen waard zijn hoor leasen is eigenlijk altijd duurder.
Op een auto na dan.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 07 jul 2009 15:31

Ja, leasen is asociaal duur. Ze hadden voor dat geld wel 3 keer zoveel apparaten kunnen kopen!
Afbeelding

Terug naar “Archief”