Zwanger deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2008 18:17

Je kunt toch via een wijkouderling of diaken vragen of er geschikte mensen zijn? Even een keer koffie mee drinken om te kijken of je het dan nog steeds wilt... wie weet lopen in je eigen gemeente wel 4 oplossingen rond ;)
Zoals ik al zei: je moet wel om hulp dúrven vragen, ook buiten de normale wegen om. Het is nou eenmaal niet anders.
Het kwam pas naar voren in de preek dus vandaar dat ik er zo gauw aan dacht. Wees blij dát er een hele gemeente is waar je het aan kunt vragen!

Maargoed, vooral veel succes bij de zoektocht!
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 mei 2008 18:22

Toch is dat idd best een goed idee, maar wel jammer dat het dan blijkbaar niet zo close is.
Wij hebben een ernstig zieke vrouw in de gemeente, en al 2 jaar lang zorgen een stel vrouwen uit de kerk voor haar. Om beurten doen ze iets, als ze weer een kuur heeft gehad. Dat vind ik wel een goed gebaar, en een taak als gemeente idd.
En als het echt zo moeilijk gaat worden, zijn die mensen er wel voor zoiets.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 29 mei 2008 19:55

Dat klinkt allemaal erg leuk en sociaal maar juist bij een aantal kerkfabrieken binnen de GG werkt zoiets voor geen meter. Ik kom er zelf ook uit vandaan en kan me niemand bedenken wie ik van die mensen bij me aan het bed had willen hebben. Nu ik naar een andere gemeente ben over gegaan (nog maar sinds een paar maanden) zou ik er geen of in elk geval veel minder moeite mee hebben.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 mei 2008 20:12

Wil niet zeggen dat het meteen bij elke gergem is, maar ik moet er eerlijk gezegd gewoon niet aan denken iemand uit mijn gemeente in mn huis rond te hebben snuffelen. Maar dat geldt net zo voor de buren en eigenlijk zelfs voor de kraamhulp. Maar oké dat vind ik dan weer anders, je hebt ze nodig en ik heb me erbij neer gelegd :)

Mijn moeder doet ook vrijwilligerswerk voor de kerk "Draagt elkanders lasten" en die heeft het prima naar dr zin. Gewoon huishoudelijk werk in 'grote' gezinnen of waar pas een baby is geboren na de kraamweek. Strijken en klusjes waar je anders niet zo snel aantoe komt. Die hebben overigens wel een 'beroepsgeheim-forumulier' moeten ondertekenen, ze mag mij dus ook niet vertellen bij wie ze is en wat ze doet! Vind ik wel erg netjes! (ook gergem)

Wij hebben ook de vrijwillige terminale thuiszorg en de normale vrijwillige hulp, maar ik vind ons dan eerlijk gezegd nog niet 'extreem' genoeg om me daarbij aan te melden. Vind dat toch meer voor mensen die bedlegerig, ernsitg ziek zijn of terminaal.

maargoed, we wachten eerst wel het intake gesprek af, misschien valt er nog wel iets te regelen omdat al die andere dames (ook zo) geschrokken zijn en overgestapt op particuliere hulp of het kraamhotel.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 mei 2008 20:17

*Annet* schreef:Dat klinkt allemaal erg leuk en sociaal maar juist bij een aantal kerkfabrieken binnen de GG werkt zoiets voor geen meter. Ik kom er zelf ook uit vandaan en kan me niemand bedenken wie ik van die mensen bij me aan het bed had willen hebben. Nu ik naar een andere gemeente ben over gegaan (nog maar sinds een paar maanden) zou ik er geen of in elk geval veel minder moeite mee hebben.

Totaal offtopic: wat voor kerk zit je nu dan?

En trouwens: ik vind dat zoiets sowieso opgepakt zou moeten worden door gemeenteleden. Niet persé door een cluppie ofzo.
Maargoed, wij hebben ook een kleine gemeente, we kennen elkaar allemaal grotendeels, en we werken allemaal met elkaar samen in al het jeugdwerk. Dus als er ooit mensen zouden komen, heb ik die veel liever an een kaamverzorgster die ik niet zou kennen. Maargoed, dat verschilt dus per gemeente
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2008 20:38

Bovendien: als je mensen niet kent, vallen ze misschien wel heel erg mee ;)
Enneh, mensen vinden zichzelf niet snel erg genoeg om hulp te vragen, dat is het punt nou juist. Je bent toch behoorlijk aan bed (en in ieder geval rust) gebonden als je net een kindje hebt :)
pobody's nerfect

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2008 21:43

:shock: Je zit in een kerk, een gemeente, een stukje van het lichaam van Christus maar je kent niemand daar van wie je hulp zou accepteren? Dat vind ik wel erg triest!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 mei 2008 21:45

en wat dacht je van de NPV?

Mijn moeder is kraamverzorgster en heeft toen de NPV ingeschakeld om na de kraamtijd iemand kwam.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 30 mei 2008 08:25

*Annet* schreef:Dat klinkt allemaal erg leuk en sociaal maar juist bij een aantal kerkfabrieken binnen de GG werkt zoiets voor geen meter. Ik kom er zelf ook uit vandaan en kan me niemand bedenken wie ik van die mensen bij me aan het bed had willen hebben. Nu ik naar een andere gemeente ben over gegaan (nog maar sinds een paar maanden) zou ik er geen of in elk geval veel minder moeite mee hebben.

Sorry hoor, maar dat vind ik dus echt nergens op slaan.
Jij komt misschien niet uit zo'n leuke gemeente.
Maar ik vind dit zo veroordelend klinken. Bah
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 30 mei 2008 08:32

Lalage schreef::shock: Je zit in een kerk, een gemeente, een stukje van het lichaam van Christus maar je kent niemand daar van wie je hulp zou accepteren? Dat vind ik wel erg triest!

Ja, dat kun je vinden maar ik voelde me daar gewoon niet op mijn gemak. Als buitenstaander werd je met argusogen bekeken: hoe je eruit zag, wat voor kleding je aan had enz. Maar dit heeft niets met dit topic te maken. Het ging mij erom dat ik me daar totaal niet thuis voelde en er gewoon echt niet aan zou moeten denken om iemand van die mensen in mijn (keuken)kasten te hebben snuffelen. Ik heb idd dan liever een vreemde, die je nooit meer ziet of geen hulp. Heb het bij tijden zeer zwaar gehad maar ben er toch maar wat trots op dat ik het alleen heb gered. Weet je: er waren soms best mensen die zeiden: als je hulp nodig hebt zeg je het maar. Heel af en toe zocht ik opvang voor de kids en dan kwam het nooit uit. Nou dan bedenk je je wel voor je zoiets nog es gaat vragen.

@MissF: doordat we verhuisd zijn, hebben we ons eerst georiënteerd voor we ons ergens bij aansloten en zijn nu HH geworden. Wat een opluchting!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 mei 2008 08:33

Funlover schreef:

Sorry hoor, maar dat vind ik dus echt nergens op slaan.
Jij komt misschien niet uit zo'n leuke gemeente.
Maar ik vind dit zo veroordelend klinken. Bah

lees eens goed. niet alle GG-s.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 30 mei 2008 08:33

Nee het is weer eens lekker generaliserend naar de GG toe... :?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 mei 2008 08:35

lees eens even goed.

Misschien moeten we met z'n allen eens een cursus goed-lezen gaan doen. :roll:

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 30 mei 2008 08:39

Ik had het wel goed gelezen....! Maar ik snapte de essentie gericht op de GG nou net niet...
Maar het werkt in heleboel kerken niet, dus ik snap niet waarom dat GG er bij moet?!? Er zijn ook genoeg HHK, PKN, Evangelisch, Baptisten etc etc etc waar het niet goed werkt.....

En het is ook vaak in de kerk: verbeter de wereld begin bij jezelf...!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 mei 2008 08:45

Uitervaring kan ik wel spreken (en laat dat nou net een GG kerk geweest zijn) ik zat in een giga grote gemeenten. Ik voelde me daar eenzaam, had geen contacten binnen die kerk, ik was ziek niemand keek naar mij om. Niemand vroeg hoe het ging (zelfs binnen de kerkenraad niet, die er wel van afwisten, elke keer moest ik via m'n ouders horen dat ze vroegen hoe het met me ging, is het dan zo'n kleine moeite om zelf naar me toe te stappen?). En persoonlijk zou ik ook niet meer terug willen naar de GG.

Dus ik kan me de gedachtengang goed begrijpen van wat Annet zegt. Je wordt niet snel opgenomen en als je dan nog ziek/zwanger of wat dan ook bent, dan is het moeilijk om hulpt te vragen.

(ps. en in de kerk waar ik nu zit is het heel anders, als m'n vriend alleen naar de kerk gaat op zondag en ik ben er niet bij dan vragen ze of ik ziek benzo.. en krijg ik van verschillende mensen beterschap of iets dergelijks ).

Terug naar “Archief”