Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 14 mar 2009 19:38

Boekenlezer schreef:Dat heeft inderdaad ook wel wat. Een auto die je wel hebt, maar niet zo in je portemonnee merkt. Alleen de aanschaf zal niet gratis zijn... ("Ai, hoeveel Nikonobjectieven had ik daarvoor kunnen kopen!" )
Een luxe Mercedes is wel mooi, maar veel te luxueus voor de frequentie waarmee ik een auto zou gebruiken. Dat is voor mensen die zo onverstandig zijn om nooit te fietsen. Mensen die hun lichamelijke conditie verwaarlozen. En daar hoor ik niet bij.
Een ouder familielid doet dat ook.
Die heeft al z'n auto's (had een 'goede' en een oude Mini) verkocht.
En fietst elke dag zo'n 30 km. Voor zover ik weet heeft hij in meer dan 30 jaar
slechts éénmaal verstek moeten laten gaan.

Kosten
De prijs van een Aygo komt overeen met drie full frame camera's + objectief.
Iets praktischer is het volgende denk ik.
Auto kosten (berekening voor tweedehands midi MPV)
Vaste kosten: €2750 per jaar (Incl. bel., verz., afschr., renteverl., onderhoud)
Variabele kosten: €0,10 - €0,15 per km.
Auto kosten (berekening voor tweedehands Fiat Punto)
Vaste kosten: €1500 per jaar (Incl. bel., verz., afschr., renteverl., onderhoud)
Variabele kosten: €0,10 - €0,15 per km.
Over een periode van dertig jaar is dat €37.500.
(Anders uitgedrukt, een derde deel van een goedkoop huis.)
In een goede auto rijden voor minder dan €1500 aan vaste kosten per jaar lijkt mij bijna onmogelijk.

Leasen
Een nieuwe auto (Astra, Focus of Golf) om de drie jaar inruilen, doet de vaste kosten
minimaal stijgen tot €4000 per jaar.
Een Golf (de goedkoopste uitvoering) leasen doet de vaste kosten stijgen tot ong. €6000
per jaar.

Zuinigheid
Na even zoeken blijken auto's die minder dan 5 ltr/100 km benzine gebruiken, zeldzaam.
De Smart fortwo rijdt volgens de fabrieksopgave 23 km op één liter benzine, in de praktijk is het 1 : 19.
De nieuwe Ford Ka bijv. gebruikt meer, en ook de Daihatsu Cuore.
Evenals de nieuwe Suzuki Alto, volgens fabrieksopgave 4,5ltr/100km, in een test: 6,4.
Laatst gewijzigd door Rolf op 14 mar 2009 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 mar 2009 19:53

Mijn man was vanmiddag heel even met mijn auto weg komt hij terug had er iemand tegen mijn deur aangezeten (behoorlijke deuk erin en een soort vouw)
Maandag komt de ''dader'' schade formulieren invullen.

Dit is echt een pechauto al een keer 1500 euro schade gehad (gelukkig ook niet mijn schuld)

Ik weet niet of iemand dit weet maar de lak is niet beschadigd maar zou het opnieuw gespoten moeten worden als het uit gedeukt wordt?
En zo ja zie je dan kleur verschil?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 mar 2009 20:22

Als een auto (bijna) nieuw is, dan is er na overspuiten geen kleurverschil te zien.
Zelf ik een aanrijding gehad met een auto van 3 of 4 weken oud.
Er moest toen een nieuwe achterbumper op, die werd aangeleverd in zwart.
En is daarna, door een speciaal schadeherstelbedrijf voor dat merk, in kleur gespoten.
En inderdaad, ook na 2 jaar was er geen kleurverschil te zien.
Bij oudere auto's is dat moeilijker, daar is de kleur niet meer helemaal zoals nieuw.
En dat is moeilijk precies net zo te spuiten.*

Overspuiten na uitdeuken kan noodzakelijk zijn.
Voor zover ik weet kunnen alleen kleine deukjes met een speciale techniek
zonder beschadiging eruit getrokken worden.

* Tip Auto met de hand wassen (zoals eerder vermeld), en min. tweemaal per jaar in de was zetten.
Dat beschermt ook tegen inwerking van de zon.

*Annette*
Majoor
Majoor

Leuke auto's

Berichtdoor *Annette* » 14 mar 2009 20:25

liefie schreef:Ik weet niet of iemand dit weet maar de lak is niet beschadigd maar zou het opnieuw gespoten moeten worden als het uit gedeukt wordt?

Geen idee of er opnieuw gespoten moet worden, maar vaak zie je geen kleurverschil hoor!
Wij hebben toen wij onze auto net hadden, er een spoiler (of hoe je dat ook schrijft :-k)
op laten zetten, deze moest ook nog in kleur worden gespoten en daar zie je geen verschil tussen.

Nadat me broer een ongeluk had gehad met de auto van z'n vriend, moest er ook veel
overgespoten worden, maar was niks van te zien. En beiden keren een wat oudere auto.

Dus denk dat dat heel erg zou meevallen :)! Het is in ieder geval wel balen voor je dat n
ander tegen je auto op heeft gezeten!
Wat de toekomst brengen moge........

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 15 mar 2009 15:59

*Annette* schreef:
liefie schreef:Ik weet niet of iemand dit weet maar de lak is niet beschadigd maar zou het opnieuw gespoten moeten worden als het uit gedeukt wordt?

Geen idee of er opnieuw gespoten moet worden, maar vaak zie je geen kleurverschil hoor!
Wij hebben toen wij onze auto net hadden, er een spoiler (of hoe je dat ook schrijft :-k)
op laten zetten, deze moest ook nog in kleur worden gespoten en daar zie je geen verschil tussen.

Nadat me broer een ongeluk had gehad met de auto van z'n vriend, moest er ook veel
overgespoten worden, maar was niks van te zien. En beiden keren een wat oudere auto.

Dus denk dat dat heel erg zou meevallen :)! Het is in ieder geval wel balen voor je dat n
ander tegen je auto op heeft gezeten!

Het is inderdaad een spoiler :wink:
Goede autoschadeherstellers hebben daar speciale apparatuur voor waarmee de kleur van de huidige lak exact kan bepaald worden, waarna een mengmachine de verf die opgespoten moet worden op de juiste kleur aanmaakt.
Bedrijven die dat soort apparatuur echter niet hebben kunnen er soms een enkele tint naast zitten, wat in het begin niet echt mooi oogt. Afhankelijk van de lakkleur kan je dit kortere of langere tijd blijven zien.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 mar 2009 17:19

Een nieuwprijs van ruim 40.000 euro, en daar bovenop nog eens 30.000 euro aan extra's! (Zie test Audi A4 2.0 TDI)
Wat een geldverspilling!
Weet je wat ik in zo'n geval zou zeggen? "Laat al die extra's maar zitten. Doet u daarvoor in de plaats maar voor mij de volgende Nikon-objectieven: de AF-S 300mm f/2.8G, de AF-S 400mm f/2.8G, de AF-S 500mm f/4G en de AF-S 600mm f/4G."
Haha, wat zal de verkoper dan beteuterd kijken! :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 16 mar 2009 18:30

En hier word 't nou 99% zeker een VW Lupo! Van eind 2003, dieseltje, sportvelgen, zilverkleurig, nergens roest of deukjes ofzow...supergave auto! :yahoooo: Ben helemaal happy :mrgreen:

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 16 mar 2009 20:03

meissie88 schreef:En hier word 't nou 99% zeker een VW Lupo! Van eind 2003, dieseltje, sportvelgen, zilverkleurig, nergens roest of deukjes ofzow...supergave auto! :yahoooo: Ben helemaal happy :mrgreen:

Leuk joh! Veel plezier ermee! :)
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 16 mar 2009 20:11

smArtjan schreef:
meissie88 schreef:En hier word 't nou 99% zeker een VW Lupo! Van eind 2003, dieseltje, sportvelgen, zilverkleurig, nergens roest of deukjes ofzow...supergave auto! :yahoooo: Ben helemaal happy :mrgreen:

Leuk joh! Veel plezier ermee! :)

Thanxxx! We gaan 'm donderdagmiddag ophalen! :yahoooo:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 mar 2009 20:15

Ik ben vandaag even bij de garage geweest. Ik dacht rond de 300 euro dan is alles gemaakt (gelukkig is het voor de tegenpartij) want het gaat weer rond de 1000 euro kosten!!!
Zeer waarschijnlijk nieuwe deur erin kost rond de 300/400 euro dan moet alles overgezet worden en opnieuw gespoten de hele zijkant wordt dan gedaan anders kun je kleurverschil krijgen!
Paar maanden geleden 1600 euro schade gehad mijn auto wordt steeds meer waard! :mrgreen:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 16 mar 2009 20:27

SmartJan schreef:Goede autoschadeherstellers hebben daar speciale apparatuur voor waarmee de kleur van de huidige lak exact kan bepaald worden, waarna een mengmachine de verf die opgespoten moet worden op de juiste kleur aanmaakt.
Toen op mijn (vorige) auto een nieuwe bumper gezet moest worden,
werd er eerst een foto gemaakt van de sticker in de deuropening.
Daar op staan alle kleurcodes. A.d.h.v. deze codes kan exact de
goede kleur gemaakt worden. Bij (bijna) nieuwe auto's is dan geen
kleurverschil te zien. Maar als de auto iets ouder is, is de kleur vaak
iets anders geworden. En voor zover ik weet is dit wel enigszins
aan te passen, maar heel moeilijk precies na te maken.

Tevens is het bij nieuwe auto's ook moeilijk deukjes er uit te halen,
zonder dat overspuiten noodzakelijk is. De laatste 10 - 15 jaar is het
plaatwerk ook veel dikker geworden. Ter vergelijking, het volgende. Een
Golf van 1974 woog 750 kg. De Golf 5 (2003 - 2008) weegt bijna 1200 kg.
Vorig jaar ben ik met een heel klein deukje bij een (erkend)
schadeherstelbedrijf geweest. De enige optie was de deuk eruittrekken
waarna de hele achterdeur overgespoten moest worden.
(Geschatte kosten €400 - €750.)

"Hier wordt het waarschijnlijk een VW Lupo."
* VW lupo is geproduceerd van 1998 tot 2005. (Daarvoor in de plaats is de Fox gekomen.)
* 6 Vershillende uitvoeringen met benzine motor, van 1.0 tot 1.4 FSi (50 pk - 125 pk).
* Drie verschillende uitvoeringen met diesel motor, 1.2 TDI, 1.4TDI (75pk) en 1.7SDI.
Evaringen met VW Lupo 1.2 TDI. (Enkele probleempjes, maar zeer zuinig, ~1 : 29!)
Laatst gewijzigd door Rolf op 16 mar 2009 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 16 mar 2009 20:31

Het is een Volkswagen Lupo 1.7 SDI 44KW om precies te zijn ;-)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 mar 2009 20:32

Klopt want die kleurcode stond onder mijn moterkap. Maar de andere delen dus achterportier enz worden met blankelak gespoten is mooier volgens die monteur

Rolf

Berichtdoor Rolf » 16 mar 2009 20:49

meissie88 schreef:Het is een Volkswagen Lupo 1.7 SDI 44KW om precies te zijn ;-)
De 1.4 TDI is sterker, die heeft nl. een turbo: 75pk / 4000 rpm, 195 Nm / 2200 rpm.
De 1.7 SDI: 60 pk / 4200 rpm, 115 Nm / 2200 rpm. (1 kW = 1,36 pk.)
De 1.4 TDI heeft dus vooral veel meer trekkracht (195 Nm t.o.v. 115 Nm).
Qua verbruik zit er weinig verschil in, 1: 22,7 voor de 1.7 SDI en 1 : 23,3 voor de 1.4 TDI.
Er staat slechts één review (gebruikerservaring) voor deze diesels op Autoweek.nl (van de 1.2 TDI).
De Lupo is niet zoveel verkocht (Golf en Polo veel meer). Van z'n 'broertje', de Seat Arosa,
zijn er geen Reviews voor de diesels. Op Marktplaats.nl staan er 23 te koop aangeboden, met prijzen
(voor bj 2003) van €3000 - €5000.

Na een review voor de 1.2 TDI toch nog een review voor de 1.7 SDI gevonden: Review VW Lupo 1.7 SDI.
Helaas nog al wat problemen. Twee reviews nu gezien, van de Lupo diesel, en in beide gevallen een kapotte versnellingsbak.
Misschien dat het verband houdt met een te sterke motor voor de versnellingsbak van deze kleine auto.
Diesels hebben bij weinig toeren veel meer trekkracht, en daar moet de hele aandrijflijn - koppeling, versnellingsbak,
differentieel, homokineten - wel tegen bestand zijn.

Boekenlezer schreef: Een nieuwprijs van ruim 40.000 euro, en daar bovenop nog eens 30.000 euro aan extra's! (Zie test Audi A4 2.0 TDI)
Pas las ik een Review over een Mercedes A150.
Nieuwprijs is standaard €23.310. Met opties kwam het op ~€40.000,-.
Een familielid kocht 6 jaar geleden een Focus. Ik schat toen vanaf ruim €16.000 te koop. Met opties: €28.000,-.
Dat familielid heeft trouwens ook een hele verzameling camera's en objectieven. Daar staat tegenover dat z'n wasmachine
bijna 20 jaar oud is, en daar nieuwe lagers en koolborstels in gezet zijn. Financieel gezien geen gunstige keuzes (vind ik).
Voor €448 is er een nieuwe wasmachine te koop met direct drive motor (zonder koolborstels). En op auto's is veel
meer te besparen. Een auto kost (excl. brandstof en onderhoud) €1500 (heel goedkoop) tot €3000 (of i.g.v. nieuwe/groter €6000) per jaar.
Een wasmachine €100 per jaar. (Een woning €3000 - €6000 per jaar, en dat kan van meer blijvende waarde zijn.)
't Is maar net waar je geld voor over hebt, en waarvoor niet.

Belangstelling voor SAAB.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 17 mar 2009 13:12

meissie88 schreef:Het is een Volkswagen Lupo 1.7 SDI 44KW om precies te zijn ;-)

Ik ben en blijf lekker toch sneller :mrgreen:
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Terug naar “Archief”