Een ouder familielid doet dat ook.Boekenlezer schreef:Dat heeft inderdaad ook wel wat. Een auto die je wel hebt, maar niet zo in je portemonnee merkt. Alleen de aanschaf zal niet gratis zijn... ("Ai, hoeveel Nikonobjectieven had ik daarvoor kunnen kopen!" )
Een luxe Mercedes is wel mooi, maar veel te luxueus voor de frequentie waarmee ik een auto zou gebruiken. Dat is voor mensen die zo onverstandig zijn om nooit te fietsen. Mensen die hun lichamelijke conditie verwaarlozen. En daar hoor ik niet bij.
Die heeft al z'n auto's (had een 'goede' en een oude Mini) verkocht.
En fietst elke dag zo'n 30 km. Voor zover ik weet heeft hij in meer dan 30 jaar
slechts éénmaal verstek moeten laten gaan.
Kosten
De prijs van een Aygo komt overeen met drie full frame camera's + objectief.
Iets praktischer is het volgende denk ik.
Auto kosten (berekening voor tweedehands midi MPV)
Vaste kosten: €2750 per jaar (Incl. bel., verz., afschr., renteverl., onderhoud)
Variabele kosten: €0,10 - €0,15 per km.
Auto kosten (berekening voor tweedehands Fiat Punto)
Vaste kosten: €1500 per jaar (Incl. bel., verz., afschr., renteverl., onderhoud)
Variabele kosten: €0,10 - €0,15 per km.
Over een periode van dertig jaar is dat €37.500.
(Anders uitgedrukt, een derde deel van een goedkoop huis.)
In een goede auto rijden voor minder dan €1500 aan vaste kosten per jaar lijkt mij bijna onmogelijk.
Leasen
Een nieuwe auto (Astra, Focus of Golf) om de drie jaar inruilen, doet de vaste kosten
minimaal stijgen tot €4000 per jaar.
Een Golf (de goedkoopste uitvoering) leasen doet de vaste kosten stijgen tot ong. €6000
per jaar.
Zuinigheid
Na even zoeken blijken auto's die minder dan 5 ltr/100 km benzine gebruiken, zeldzaam.
De Smart fortwo rijdt volgens de fabrieksopgave 23 km op één liter benzine, in de praktijk is het 1 : 19.
De nieuwe Ford Ka bijv. gebruikt meer, en ook de Daihatsu Cuore.
Evenals de nieuwe Suzuki Alto, volgens fabrieksopgave 4,5ltr/100km, in een test: 6,4.