ajl schreef:Nog even over de kinderliedjes. ik vind het heel jammer als kinderen al op zo'n jonge leeftijd hun onbevangenheid t.a.v. het geloof kwijtraken. H zei gisteren na het bijbellezen dat hij ook wel in de hemel wilde wonen. Dan begin ik niet over alle randvoorwaarden, maar dan zeg ik 'natuurlijk ventje, daar is ook heel fijn' en als hij dan vervolgens alle (ongelovige) mensen opnoemt die daar ook moeten wonen, dan ga ik daar inhoudelijk ook niet op in. Ik wil dat hij leert dat geloven fijn en niet iets is om bang voor te zijn.
Dat vind ik wel een moeilijk punt. Op een dag ontdekte onze kinderen dat mijn oma T. maar alleen is. Tja, ze heeft wel kinderen, dus waar is opa T.?
Opa T. is gestorven.
O, is hij nu in de hemel?
Ja, opa is nu in de hemel, voor altijd bij de Heere.
O, en waarom is hij nu in de hemel?
Omdat Hij de Heere liefhad.
Dit vind ik geweldig, dat ik dit zo kan vertellen!
Maar ja, de vragen gingen verder:
En als iemand de Heere niet lief heeft?
Tja, daar sta je dan voor de keuze, wat vertel je wel, wat niet. Een kind van 4 (en zijn broertjes van 3 en 2, die ook meeluisteren) over de hel vertellen vind ik erg ver gaan, maar liegen wil ik ook niet.
Mijn antwoord was iets in de zin van: Als je de Heere niet lief hebt, dan mag je ook niet bij Hem in de hemel komen.
Het was voldoende voor dat moment, en daar was ik erg blij mee.