Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor Night » 04 jul 2009 18:45

Het is een lopende rekening van een andere bank. Daarop wordt nog een klein beetje rente ontvangen. Op die rekening hebben we geen online toegang tot betalingen en overboekingen. Het verschil aan rente wat ik meer zou hebben op de andere spaarrekening is het gezeur en de wachttijd van overboeken van bank naar giro én de kosten voor online pakket niet waard. Vandaar dat we het zo in stand houden. Op zich een terechte vraag/opmerkingen. Hier dient het gemak dus iets meer dan een tiental euro's renteverschil.
Vergis je niet wat je soms per maand betaalt alleen al aan bankkosten voor het ontvangen van afschriften en online bankiertoestanden.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 jul 2009 11:44

Haha nou dat vind ik reuze meevallen. Rekeningen bij verschillende banken lijkt me al helemaal een rampenplan. Ik ben zo blij dat ik met een paar minuten geld van m'n spaarrekening op de lopende heb gestort. Als ik dan vriendinnen hoor die daar twee dagen van tevoren aan moeten denken etc... pffft.
pobody's nerfect

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 06 jul 2009 17:00

Van bank naar zelfde bank is altijd a la seconde, maar bank naar giro en giro naar bank kost je inderdaad soms 1 a 2 dagen. Das nu eenmaal de altijd voortdurende strijd tussen bank en giro.
Verder is het bij sommige banken zo dat een overboeking van een internetspaarrekening naar lopende rekening ook pas de volgende dag wordt uitgevoerd.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 jul 2009 17:57

Pfff sommige mensen kunnen zich zo in de problemen werken er was geen geld voor een andere auto toen hebben die mensen een lening afgesloten nu hebben ze die
auto vanmiddag totaal los gereden!!
Kan hier echt verdrietig van worden :?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 06 jul 2009 20:08

Ik snap wat je bedoelt. Al moet ik zeggen dat ik dan toch altijd zoiets heb van: als je er goed over nagedacht heb heb je ook bedacht dat dit kan gebeuren. Daarom hoop ik maar dat ze die auto dus ook goed verzekerd hebben, want dan is het wat dat betreft geen probleem.
Maar het gaat ze in ieder geval enige duiten kosten!
Ik hanteer zelf altijd: niet lenen voor spullen, eerst ervoor sparen.
(Ehm...ik heb wel een hypotheek hoor....maar geen leningen dus of financieringen).

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 jul 2009 20:26

Dat is het punt nou juist is een oude auto jaar of 12 en was een eenzijdig ongeval dus ik denk dat ze alleen de dagwaarde krijgen maar vrees niet dat dat veel is.
Wij zijn ook echt tegen leningen (op hypotheek na)
Maar vind het wel erg en moeilijk om hun steeds dieper te zien zakken.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 06 jul 2009 21:22

Klinkt niet best. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Een 12 jaar oude auto, daarvoor al moeten lenen, zal waarschijnlijk niet all risk verzekerd zijn. Oftewel: waarschijnlijk niets uitgekeerd als het een eenzijdig ongeval is.

Is het mogelijk voor je om met ze over dit punt in gesprek te komen (en uiteindelijk iets van begeleiding ofzo aan te bieden?) Financien zijn wel een teer punt, maar sommige mensen maken nu eenmaal consequent een zootje van hun financiën en zullen, zonder hulp of begeleiding, keer op keer wegzakken in in problemen, wat dan vaak leidt tot faillisementen of schuldsaneringen.
Dergelijke leningen zijn echt krengen van leningen, soms met effetieve jaarrentes van 12% en hoger. Rente is al slecht op te brengen per maand, laat staan de aflossing. Lening komt op lening. Wurgsituaties, want daar kom je dan uiteindelijk echt niet meer uit.

Hm. Lastig. Zulke dingen zien geeft inderdaad zorgen. Wat kan je doen...

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 07 jul 2009 07:04

Er zijn mensen die kunnen er niets aan doen dat ze geen geld hebben of in de schulden komen, en moeten in sommige situaties wat.
Het is inderdaad moeilijk om ze te helpen, waarschijnlijk zijn ze niet geholpen met een pan eten of iets dergelijks. Hoe komt het dat ze geen geld hebben? Zijn ze arm of hadden ze alleen geen geld voor een auto?
Zijn het kerkelijk meelevende mensen? Dan zou je de diaconie kunnen tippen. Wij zijn daar destijds bijzonder goed mee geholpen. En aangezien mensen niet zomaar zelf de diaconie gaan bellen, is het denk ik goed dat anderen/bekenden dat doen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 jul 2009 10:30

Ja ze zijn van onze kerk maar het is wel een situatie van domme dingen doen (heel veel geld uitgeven aan een domme hobby van onze buurman) en dingen kopen die niet echt nodig zijn (nieuwe computer enz)
En ze zijn al gaan lenen van mensen toen ze net getrouwd zijn aantal keer verhuisd in 6 jaar tijd dat kost ook allemaal geld. Maar het is gewoon heel moeilijk om te zien vind ik zelf maar ik heb wel zo iets wie ben ik om te zeggen van je doet dit en dat niet goed.
En diaconie bellen voor zo iets waar ze zelf de veroorzakers van zijn vind ik erg moeilijk. Wat zouden jullie doen dan?

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 07 jul 2009 10:45

Ik weet niet hoe goed je ze kent? Misschien kun je er voorzichtig iets van zeggen. Zijn ze beide zo of is een van de twee degene die veel geld wil uitgeven? Scheelt misschien ook wel. Zien ze dat ze zelf problemen hebben of vinden ze het goed gaan zo?

Lastig zeg!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 jul 2009 10:59

Ken ze goed en jammer genoeg zijn ze alle twee zo... Krijg alleen net een mailtje dat auto total loss is en dat ze voorlopig geen auto hebben paar regels verder staat er we gaan kijken of we ergens geld kunnen regelen en weer zo een auto kunnen kopen :shock: :(
Ik laat het maar zo ze zijn oud en volwassen genoeg om zelf hun ''fouten'' in te zien.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 07 jul 2009 11:16

Jammer zeg! Heb je er al een keer iets van gezegd of is die ruimte er niet? Lijkt me voor hunzelf ook vreselijk vervelend en onzeker om op deze basis dingen te kopen. Je kunt er inderdaad weinig aan doen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jul 2009 11:32

Voor zulke mensen bestaat gewoon schuldhulpverlening. Dat klinkt zwaarder dan het is, maar echt: daar zijn ze zó bij gebaat! Is gewoon aan te vragen via maatschappelijk werk of via de gemeente.
pobody's nerfect

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 07 jul 2009 11:45

Maar zo te lezen vinden die mensen niet dat ze een probleem hebben. Je moet wel zelf de stap zetten naar de gemeente of een maatschappelijk werker. Maar als je zelf vind dat het allemaal goed gaat kun je vrij weinig.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 jul 2009 11:54

NdW schreef:Er zijn mensen die kunnen er niets aan doen dat ze geen geld hebben of in de schulden komen, en moeten in sommige situaties wat.
Het is inderdaad moeilijk om ze te helpen, waarschijnlijk zijn ze niet geholpen met een pan eten of iets dergelijks. Hoe komt het dat ze geen geld hebben? Zijn ze arm of hadden ze alleen geen geld voor een auto?
Zijn het kerkelijk meelevende mensen? Dan zou je de diaconie kunnen tippen. Wij zijn daar destijds bijzonder goed mee geholpen. En aangezien mensen niet zomaar zelf de diaconie gaan bellen, is het denk ik goed dat anderen/bekenden dat doen.

Een "goede" diaconie zal goed kijken naar wat de oorzaak is, wat men er aan kan doen en wat niet.
Hier lees ik een duidelijk verhaal van "eigen schuld, vervelend, maar wel dikke bult". Een goed kijkende diaconie zal hier m.i. slechts hulp en begeleiding kunnen aanbieden, en geen financiën. Ik weet niet of ik het prettig zou vinden geld wat ik geef om mensen in nood of moeite zou willen geven aan een dergelijke situatie. Ik mag er op vertrouwen dat de diaconie met zorg kijkt waar het nodig is.

Terug naar “Archief”