Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Berichtdoor meboy » 07 jun 2008 17:40

MarinusCopy schreef:
Je bent niet echt van de democratische principes geloof ik: Iedereen mag van alles vinden. Maar daar moet het bij blijven, je geluid ventileren of daar politiek en maatschappelijk uitdrukking aan geven is verboden. Want het ventileren-, en uitdrukking geven aan-, is slechts voorbehouden aan Marinus Copy...(?)

Uit het verband rukken van mijn schrijfsels is een slechte manier van discussieren. Als jij niet wilt snappen dat jij totaal geen recht hebt om je in mijn leven te mengen om me iets te kunnen verbieden wat niemand schaad (aantoonbare schadedus, dus kom niet met dat het god verdriet doet oid, dat kan god mi prima zelf aangeven als hij wil) dan snap je weinig van democratie. En nee, ik hoef geen begrip te hebben voor mensen die mij willen benadelen zonder dat ze me kunnen uitleggen waarom ze dat precies doen.

Ik ruk niets uit zijn verband, ik ga in op wat je zelf schrijft: "Ja natuurlijk mag je tegen homoseksualiteit en het homohuwelijk zijn zo lang je je standpunten maar niet op gaat dringen aan mensen die geen behoefte hebben aandat soort christelijke inmenging in hun leven." Er blijft niet zoveel over van een mening als je er vervolgens niets mee mag. Dat is hetzelfde als tegen een homo zeggen: je mag het wel zijn maar niet doen. Daarnaast is jouw functie dubieus: naast deelnemer aan de discussie bombardeer je jezelf ook tot maker van de spelregels. Wat schadelijk is, en wat niet, is namelijk door jou al precies ingekadert. Zoiets noem je kokervisie en een cirkelredenering.

Ik pleit ook niet voor mijn recht om me in jouw leven te mengen. Dat recht wordt slechts bepaald door mijn politieke stem. Als die in meerderheid gesteund wordt dan is dat recht er. Dat kan je leuk vinden of niet maar; ce la vie. Je kunt het Christenen moeilijk kwalijk nemen dat er naast een wettelijke realiteit ook een ideaal is waar men naartoe leeft. Dat geld namelijk hetzelfde voor jou: ook jij zult de wettelijke realiteit op een aantal punten zo willen aanpassen, dat ze voor jou ideaal zijn. Echter dat benoem je als: intolerantie tegen intolerantie, en daarom gerechtvaardigd, en in die zin positief. wie bepaald wat intolerant is? M.i. niet de godheid Marinus.

MarinusCopy schreef:
Laat ik dat nu erg typsch vinden voor de homo-emancipatie-beweging. Met wervelende teksten de vrijheid promoten maar bij de achterdeur met de hand op de strot al het tegengeluid met promotiegeweld eruit bashen. Met als enige argumentatie: wij hebben dat in het verleden ook meegemaakt, mogen we nu zélf een keer?

Onzin, je rukt het gewoon uit zijn verband. We wilden trouwen wat mi een compleet begrijpelijke wens was, en reli's probeerden zonder dat daar een reden voor was roet in het eten te gooien. En dan verontwaardigd reageren dat men tegengas krijgt. Het gaat jullie gewoon niets aan of ik trouw of niet. Als je tegen het homohuwelijk bent dan trouw je maar met een partner vh andere geslacht. Dan ga je mij niets verbieden.

Een paar belangrijke constateringen heb ik in de quote onderstreept:

Het is in jou beleving een compleet begrijpelijke wens. Echter de begrijpelijkheid wordt wettelijk bepaalt door het politiek/maatschappelijke speelvlak. En Idealitair bepaalt door welke waarden er voor jou/mij persoonlijk belangrijk zijn.

De reden, die volgens jou afwezig was, verloopt volgens eenzelfde patroon. wettelijk en principieel mag een ieder die voor zich zelf formuleren; de waarde ervan wordt door de meerderheid getoetst, niet slechts door de godheid Marinus. Het is misschien een bittere pil te beseffen dat je niet slechts individu bent maar wel degelijk afhankelijk en aanhankelijk bent t.o.v. een groep; in dit geval Nederlanders, al dan niet refo.

MarinusCopy schreef:
Homo's voelen zich al snel "lastig gevallen". Zodra iemand, op een reformatorisch forum, zegt dat hij anders denkt over homoseksualiteit dan is het incasseringsvermogen als sneeuw voor de zon verdwenen en komt de handtas van de homogedachtenpolitie voorbij vliegen.

Waar heb je leren discussieren? generaliserende zwartmakerij van een hele bevolkingsgroep op grond van een paar ervaringen met leden van die groep is ook al niet netjes. Ik zeg niet dat je niet mag denken wat je vh homohuwelijk vind, zolang je je conclusie maar niet aan een ander oplegt. Ik ben oud en wijs om zelf te beslissen of ik kan en mag trouwen en daar heb ik geen bemoeizuchtige reli's bij nodig.

Ik heb o.a. hier leren discussieren. Dat betekend soms dat je iets wat je schrijft beter moet inkaderen voor de mensen die behoefte hebben aan nuancering: dat wil ik ook graag doen; geen probleem. Zet voor het woordje homo's gerust het woord "sommige". Aangezien er ook een groep zal zijn die deze "ijver" niet aan de dag legt.

De rest van het betoog heb ik al behandeld geloof ik.

MarinusCopy schreef:
Tevens stel je jezelf min of meer bewust bloot aan die last: je hoeft dit niet te lezen, je doet het vrijwillig. En als je jezelf vrijwillig begeeft in het meningenland van iemand anders, dan zal je de consequenties daarvan waardig moeten dragen. En zodra die consequenties onwettig zijn dan weet je jezelf beschermd door de democratie. Maar de wettigheid wordt niet bepaald door marinus Copy.

Wat ik hier doe is verder niet relevant dunkt me...

Wat je hier doet is in zoverre relevant dat je niet "in je eentje zit te zijn" iets wat een soort repeterend thema lijkt te worden. "Wat", en zeker "hoe" je het hier doet heeft effect op de rest, en is daarmee héél erg relevant: best een prettige gedachte toch?

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 07 jun 2008 19:07

meboy schreef:Ik ruk niets uit zijn verband, ik ga in op wat je zelf schrijft: "Ja natuurlijk mag je tegen homoseksualiteit en het homohuwelijk zijn zo lang je je standpunten maar niet op gaat dringen aan mensen die geen behoefte hebben aandat soort christelijke inmenging in hun leven."

Ja natuurlijk, moet ik het voor je uitspellen of zo. Als jij je religie aan mij mag opdringen dan mag een moslim zijn religie aan jou opdringen. En mag ik mijn antireligieuze sentimenten aan jullie beiden opdringen. En kom niet met "Vrijheid van Godsdienst" want dan vind ik wel een godsdienst uit. Ga jij dan maar bewijzen dat mijn godsdienst onwaar is.

Er blijft niet zoveel over van een mening als je er vervolgens niets mee mag. Dat is hetzelfde als tegen een homo zeggen: je mag het wel zijn maar niet doen.

Nee, dat is het niet: als ik met een man het bed induik heeft niemand daar last van en als jij mij verbied te trouwen heeft er wel iemand last van.

Daarnaast is jouw functie dubieus: naast deelnemer aan de discussie bombardeer je jezelf ook tot maker van de spelregels. Wat schadelijk is, en wat niet, is namelijk door jou al precies ingekadert. Zoiets noem je kokervisie en een cirkelredenering.

Toon eerst maar aan dat het homohuwelijk schadelijk is. Of homoseksualiteit en kom dan pas aan mijn hoofd zeuren dat ik te voorbarig heb gesteld dat dat niet het geval is. Dit hypothetische gebabbel over dat ik iets stel zet geen zoden aan de dijk.

Ik pleit ook niet voor mijn recht om me in jouw leven te mengen. Dat recht wordt slechts bepaald door mijn politieke stem. Als die in meerderheid gesteund wordt dan is dat recht er. Dat kan je leuk vinden of niet maar; ce la vie.

Dus als er morgen een meerderheid vind dat het christendom een verboden sekte is Cést dat dan nog steeds la vie of is het dan ineens anders?

Je kunt het Christenen moeilijk kwalijk nemen dat er naast een wettelijke realiteit ook een ideaal is waar men naartoe leeft.

Als ze mij er mee lastig vallen dan kan ik ze het zeker wel kwalijk nemen. Sterker nog dan word het wat mij betreft zij of wij.

Dat geld namelijk hetzelfde voor jou: ook jij zult de wettelijke realiteit op een aantal punten zo willen aanpassen, dat ze voor jou ideaal zijn. Echter dat benoem je als: intolerantie tegen intolerantie, en daarom gerechtvaardigd, en in die zin positief. wie bepaald wat intolerant is? M.i. niet de godheid Marinus.

De wettelijke realiteit aanpassen om een groep mensen die niemand iets doet te treiteren is intolerant. Indirect geef je zo ook aan dat christenvervolging prima is zolang het maar netjes via de politiek geregeld is. En nu je het toch over je god hebt: Als die zo veel problemen heeft met trouwende nichten dan kan ie gewoon de politiek ingaan hoor. Daar heeft hij geen mensen voor nodig als ik op de verhalen mag afgaan.

Het is in jou beleving een compleet begrijpelijke wens. Echter de begrijpelijkheid wordt wettelijk bepaalt door het politiek/maatschappelijke speelvlak. En Idealitair bepaalt door welke waarden er voor jou/mij persoonlijk belangrijk zijn.

Als het voor jou geen begrijpelijke wens is dat homo's gelijk behandeld willen worden als hetero's dan verspil ik mijn tijd. En mag ik je nogmaals er aan herinneren dat het hier gaat om het BURGERLIJK huwelijk? Je weet wel een insttuut waar de kerk niets meer over te zeggen heeft?

De reden, die volgens jou afwezig was, verloopt volgens eenzelfde patroon. wettelijk en principieel mag een ieder die voor zich zelf formuleren; de waarde ervan wordt door de meerderheid getoetst, niet slechts door de godheid Marinus. Het is misschien een bittere pil te beseffen dat je niet slechts individu bent maar wel degelijk afhankelijk en aanhankelijk bent t.o.v. een groep; in dit geval Nederlanders, al dan niet refo.

Jup, en zo kun je alles goedpraten. Ik geloof ook nog in de universele rechten van de mens en zo, maar voor jou zijn die wellicht minder belangrijk. Oh, ik ben geen godheid, ik ben eindeloos ver verheven boven fictieve wezens. Jij ook?

Nu ja ik laat het hier even bij. Je discussieerd niet onaardig, maar bij nalezing kom je eigenlijk niet met veel concrete dingen. Jou idee van "de meerserheid bepaald" is leuk maar liever niet in dit land. Tot op zeker hoogte dan. Als de meerderheid bepaald dat alle refo's dood moeten dan hoop ik wel dat er nog een soort van veiligheid voor dat soort situaties ingebouwt zit.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 07 jun 2008 21:18

MarinusCopy schreef:
meboy schreef:Ik ruk niets uit zijn verband, ik ga in op wat je zelf schrijft: "Ja natuurlijk mag je tegen homoseksualiteit en het homohuwelijk zijn zo lang je je standpunten maar niet op gaat dringen aan mensen die geen behoefte hebben aandat soort christelijke inmenging in hun leven."

Ja natuurlijk, moet ik het voor je uitspellen of zo. Als jij je religie aan mij mag opdringen dan mag een moslim zijn religie aan jou opdringen. En mag ik mijn antireligieuze sentimenten aan jullie beiden opdringen. En kom niet met "Vrijheid van Godsdienst" want dan vind ik wel een godsdienst uit. Ga jij dan maar bewijzen dat mijn godsdienst onwaar is.

Er blijft niet zoveel over van een mening als je er vervolgens niets mee mag. Dat is hetzelfde als tegen een homo zeggen: je mag het wel zijn maar niet doen.

Nee, dat is het niet: als ik met een man het bed induik heeft niemand daar last van en als jij mij verbied te trouwen heeft er wel iemand last van.

Daarnaast is jouw functie dubieus: naast deelnemer aan de discussie bombardeer je jezelf ook tot maker van de spelregels. Wat schadelijk is, en wat niet, is namelijk door jou al precies ingekadert. Zoiets noem je kokervisie en een cirkelredenering.

Toon eerst maar aan dat het homohuwelijk schadelijk is. Of homoseksualiteit en kom dan pas aan mijn hoofd zeuren dat ik te voorbarig heb gesteld dat dat niet het geval is. Dit hypothetische gebabbel over dat ik iets stel zet geen zoden aan de dijk.

Ik pleit ook niet voor mijn recht om me in jouw leven te mengen. Dat recht wordt slechts bepaald door mijn politieke stem. Als die in meerderheid gesteund wordt dan is dat recht er. Dat kan je leuk vinden of niet maar; ce la vie.

Dus als er morgen een meerderheid vind dat het christendom een verboden sekte is Cést dat dan nog steeds la vie of is het dan ineens anders?

Je kunt het Christenen moeilijk kwalijk nemen dat er naast een wettelijke realiteit ook een ideaal is waar men naartoe leeft.

Als ze mij er mee lastig vallen dan kan ik ze het zeker wel kwalijk nemen. Sterker nog dan word het wat mij betreft zij of wij.

Dat geld namelijk hetzelfde voor jou: ook jij zult de wettelijke realiteit op een aantal punten zo willen aanpassen, dat ze voor jou ideaal zijn. Echter dat benoem je als: intolerantie tegen intolerantie, en daarom gerechtvaardigd, en in die zin positief. wie bepaald wat intolerant is? M.i. niet de godheid Marinus.

De wettelijke realiteit aanpassen om een groep mensen die niemand iets doet te treiteren is intolerant. Indirect geef je zo ook aan dat christenvervolging prima is zolang het maar netjes via de politiek geregeld is. En nu je het toch over je god hebt: Als die zo veel problemen heeft met trouwende nichten dan kan ie gewoon de politiek ingaan hoor. Daar heeft hij geen mensen voor nodig als ik op de verhalen mag afgaan.

Als het voor jou geen begrijpelijke wens is dat homo's gelijk behandeld willen worden als hetero's dan verspil ik mijn tijd. En mag ik je nogmaals er aan herinneren dat het hier gaat om het BURGERLIJK huwelijk? Je weet wel een insttuut waar de kerk niets meer over te zeggen heeft?

Jup, en zo kun je alles goedpraten. Ik geloof ook nog in de universele rechten van de mens en zo, maar voor jou zijn die wellicht minder belangrijk. Oh, ik ben geen godheid, ik ben eindeloos ver verheven boven fictieve wezens. Jij ook?

Nu ja ik laat het hier even bij. Je discussieerd niet onaardig, maar bij nalezing kom je eigenlijk niet met veel concrete dingen. Jou idee van "de meerserheid bepaald" is leuk maar liever niet in dit land. Tot op zeker hoogte dan. Als de meerderheid bepaald dat alle refo's dood moeten dan hoop ik wel dat er nog een soort van veiligheid voor dat soort situaties ingebouwt zit.

MODbreak *Zo is het geen discuseren meer*

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 07 jun 2008 21:45

MarinusCopy schreef:
Ja natuurlijk, moet ik het voor je uitspellen of zo. Als jij je religie aan mij mag opdringen dan mag een moslim zijn religie aan jou opdringen. En mag ik mijn antireligieuze sentimenten aan jullie beiden opdringen.

Nee dat mag je niet. Jij mag je anti-religieuze frustraties NIET aan mij opdringen, om het simpele feit dat je hier op REFOweb zit.

Ik begrijp dat het je niet loslaat: 't is nog al niet niks: homo én ex Gereformeerde Gemeente in Nederland en dan nu atheist. Dat moet een mega knoop veroorzaken, maar ga het nou niet hier zitten afreageren!

MarinusCopy, je zit je denkbeeldenj op het verkeerde forum te spuien. ONS uitgangspunt is de bijbel, geloof in de enige God, de God van de bijbel. Van daaruit discussiëren we hier met alle mogelijke verschillen.

Jouw uitgangspunt is kennelijk niet God, maar je eigen beleving en gevoel. Dan wordt het wel moeilijk praten. Probeer nou toch eens over al je frustraties heen te komen!

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 07 jun 2008 22:33

Denkertje21 schreef:
MarinusCopy schreef:
Ja natuurlijk, moet ik het voor je uitspellen of zo. Als jij je religie aan mij mag opdringen dan mag een moslim zijn religie aan jou opdringen. En mag ik mijn antireligieuze sentimenten aan jullie beiden opdringen.

Nee dat mag je niet. Jij mag je anti-religieuze frustraties NIET aan mij opdringen, om het simpele feit dat je hier op REFOweb zit.

Ik begrijp dat het je niet loslaat: 't is nog al niet niks: homo én ex Gereformeerde Gemeente in Nederland en dan nu atheist. Dat moet een mega knoop veroorzaken, maar ga het nou niet hier zitten afreageren!

MarinusCopy, je zit je denkbeeldenj op het verkeerde forum te spuien. ONS uitgangspunt is de bijbel, geloof in de enige God, de God van de bijbel. Van daaruit discussiëren we hier met alle mogelijke verschillen.

Jouw uitgangspunt is kennelijk niet God, maar je eigen beleving en gevoel. Dan wordt het wel moeilijk praten. Probeer nou toch eens over al je frustraties heen te komen!

Jemig; lees nu eens gewoon de hele zin en niet 2 woorden.... Eén van de dingen die ik probeer te zeggen is dat mensen elkaar geen dingen moeten opdringen. Dus ik zeg juist dat ik mijn idee dat de wereld beter af zou zijn zonder religie een prima idee is op zich, maar dat ik dat niet moet gebruiken om jou te dwingen om te stoppen met religie. Ik verwacht enkel terug dat ik dus ook met rust gelaten word door jou of iedere andere christen die zich niet kan vinden in mijn partnervoorkeur.

Verder zou je er mss goed aan doen om niet voor mij te spreken. Ik kan best bot en fel reageren, maar dat is geen teken van frustratie. Ik ben nu eenmaal bot en fel en zolang het niet uitdraait op ordinaire scheldpartijen oid mag ik hopen dat dat geen probleem is.

Overigens is de kans bij frustraties veel hoger bij een christelijke homo dan bij een atheistische, dus weet je heel zeker dat je je eigen frustraties niet op mij projecteerd?Ja mijn jeugd is enigzins verziekt door mijn geaardheid icm de religie van mijn ouders, maar daar ben ik redelijk goed overheen gekomen. Mede doordat ik niet meer geloof hoef ik mijn geaardheid ook niet meer in het reine te brengen met eoa geopenbaarde moraal zoals jij nog wel moet.

Nog één puntje: ik ga bij dit soort dingen niet uit van mijn beleving of gevoel. Ik probeer het vanuit de ratio en vanuit het humanisme te beredeneren. Ik kom ook vaak zat met dingen uit op conclusies die mij totaal niet aanstaan. Zo is ponyplay (sexuele fetish waarbij een van de partners de rol van pony of paard speel en de andere partner de voerman of ruiter) iets wat ik totaal niets van snap, waar ik onpasseljk van word en waar ik niet mee geconfronteerd wil worden. Toch komt het niet in me op om het dan maar te verbieden omdat het niet strookt met mijn idee van hoe sex zou moeten zijn. Ik kijk alleen of het niemand schaad, dat is niet het geval, dus gaat het mij niets aan. Het gaat tegen mijn gevoel in, maar toch kom ik dus op een andere conclusie dan jij zou verwachten.

meboy

Berichtdoor meboy » 07 jun 2008 23:36

@ Marinus,

Ik zeg ook niet dat je geen punt hebt. Ik zeg echter wel dat er valkuilen zitten in je benadering. Net zoals er ongetwijfeld valkuilen zitten in mijn benadering.

In feite dring je jouw idealen al op aan mij. Omdat je vanuit jouw ideaal kwalificaties plakt op mijn denkbeelden. Vice versa s dat overigens ook het geval, daarover geen twijfel. Daarin heb ik principieel niet meer vrijheid dan dat jij hebt.

Om nog even door te gaan op de redenatie:

Tot nu toe kom ik inderdaad met weinig concreets. Dat komt omdat ik de breuklijn eerst helder wil hebben. Ik ben het namelijk niet eens met "sommige homo's" en "sommige refo's". ik denk echter dat we elkaar op één punt wel kunnen vinden. En dat is de feitelijke, burgerrechterlijke lijn. De wet bepaald concreet hoe ver ik mag gaan met mijn ideaal. In zekere zin is dat een bescherming tegen het feit dat we ons teveel aan elkaar opdringen.

Daarin is het burgerlijk wetboek een soort samenballing van het groot theater van idealen. Dat is het speelvlak waarbinnen we spelen. Echter tot nu toe schaken we op twee borden tegelijk. Op het bord van de idealen en op het bord van de realiteit. Ik vind dat prima maar laten we dat voor de helderheid wel even vaststellen.

Natuurlijk is het meerderheidsprincpe niet zaligmakend. Als de meerderheid idiote besluiten neemt wil dat nog niets zeggen over de kwaliteit van de besluiten: Alle homo's vernietigen of alle Christenen doden zijn allebei uitwassen die ik vanuit mijn idealisme niet zie zitten. Maar wie bepaalt welk ideaal het juiste is?

Veel woorden om eigenlijk te zeggen:

- Zeggen dat het niet past om als homo op straat hand in hand te lopen staat gelijk aan:

- Zeggen dat het niet past om als Christen dit standpunt uit te dragen.

De refo met het 1e standpunt geeft vanuit zijn ideaal een kwalificatie aan een statement (het statement dat er niets mis is met een homo-handje-vast)

De homo met het 2e standpunt geeft vanuit zijn ideaal een kwalificatie aan een statement (het statement dat er iets mis is met het homo-handje-vast)

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 08 jun 2008 00:07

Ik reageer morgen wat uitgebreider, maar goed even in het heel kort mijn visie op het leven. Ik ben redelijk anarchistisch vergeleken bij de gemiddelde forummer hiervermoed ik. Ik vind dat mensen in de meest ideale samenleving zo vrij mogelijk moeten zijn om hun leven te leven zoals zij dat willen. Natuurlijk is dat niet haalbaar in de realiteit, maar je kunt een heel eind komen. Nederland is een voorbeeld van zo'n maatschappij die imo een heel eind komt.

Ik beschouw religie als onnodig beperkend, en hoewel ik er geen bezwaar tegen heb als iemand zichzelf religie oplegt wens ik dat niet in mijn eigen leven en ik verwacht daar ook alle respect voor. Betekend dit dat ik alles maar kan doen? nee, want mijn vrijheid is niet meer waard dan de vrijheid van anderen. Dit betekend dat ik me mezelf gewoon ook beperkingen opleg, maar ipv god als beperkende factor zijn het mijn naasten die me beperken.

Met een dergelijk standpunt kun je al met al tot een heel gezonde moraal komen en als je volledig volgens dat principe leeft beschadig je hooguit jezelf. En dat is in mijn visie stom, maar moreel gezien niet bijzonder verwerpelijk.

Maar lang verhaal kort: ik vind dat ik het recht heb om alles te doen waar ik zin in heb zolang ik anderen daar maar niet mee benadeel. Ik rook, en dat is dom, maar ik val er niemand mee lastig dus is het mijn zaak. Als ik de behoefte heb aan 10 bedpartners en ik regel dat op zo'n manier dat ik niemand benadeel dan is dat in mijn visie ook geen probleem.

Om dat weer terug te brengen naar het onderwerp: Ik zie niet hoe ik een ander benadeel als ik met een man trouw, met de beste wil van de wereld niet. Ja, natuurlijk kan het gezien worden als een zonde, maar dan nog. Het is dan nog altijd mijn verantwoordelijkheid, en aangezien er geen mensen benadeeld worden zie ik ook geen reden om me het te verbieden. Al met al is het homohuwelijk in mijn visie op zijn hoogst moreel even verwerpelijk als het eten van patat.

Teruglezend zie ik dat het tijd word dat ik ga slapen....

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 08 jun 2008 11:29

ik heb altijd veel moeite met een goede middenweg vinden tussen wat de bijbel zegt over homofilie en het respecteren van mensen met homofile gevoelens. ik gun ze van harte een leven vol liefde maar op grond van de bijbel mag dat niet op dezelfde manier als een hetero stel.

ik maak het van heel dichtbij mee zodat ik heel concreet een keuze moet maken.
ik heb gekozen, ik zie namelijk dat diegene gelukkig is en ja moet ik dat gaan veroordelen en afkeuren?
hij/zij weet hoe ik er over denk maar ik heb ook geaccepteeerd dat hij/zij dit anders ziet en een ander keuze heeft gemaakt. wat heeft het dan nog voor zin om elke keer weer met elkaar erover de discuseren of zelfs ruzieen?
van mijn kant dus acceptatie en van de andere kant respect voor mijn standpunt.

Kijk, dat is nu een zinvolle en weloverwogen reactie. Er zouden meer mensen met jou moeten praten, Wolkje 8) .

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 08 jun 2008 11:43

Wie zegt dat anderen het hier niet op dezelfde manier doen?
Dan mag je toch nog wel zeggen dat je het hebben van een seksuele relatie of zelfs huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht afwijst?
En dan niet zomaar maar gewoon op grond van de Bijbel?
Als God had gewild dat het wel zou mogen, dan had Hij dat toch ook zo in de schepping gelegd? Maar dat heeft Hij niet gedaan.
Mensen van hetzelfde geslacht passen niet.
Hij schiep voor Adam een hulpe die bij hem paste: Eva. Een vrouw!
Dat door de zondeval ook ongeoorloofde relatie's de wereld in kwamen dat is duidelijk. Net zoals de andere zonde. De val van adam wordt wel eens genoemd de vader der zonde.
Maar dan hoef je toch nog niet wat fout is goed te noemen?
Dan kun je gerust de mens accepteren en misschien ook wel een relatie waar je niet achter kunt staan. Maar dan mag nog duidelijk zijn voor de ander dat je zo een relatie afkeurd.
Dan gaan we toch geen verstoppertje spelen?

Ook in mijn vrienden en familie kring komen relatie's voor waar ik niet achter sta. Dat weten die personen ook. Maar dan kun je toch nog wel met elkaar omgaan? En dat kunnen trouwens ook ander soortige relatie's zijn dan alleen homo relatie's. Ook samen wonen voor het huwelijk, of ongelovige met een gelovige, keur ik niet goed.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 08 jun 2008 12:28

Voor alle duidelijkheid tante-tortel: ik bedoelde alleen maar aan te geven dat veel mensen best wat genuanceerder zouden mogen reageren, zowel linksom als rechtsom. Ik ben het helemaal met je eens: duidelijkheid is goed. En ook zonder dat je het met iedereen eens bent, kun je prima met elkaar omgaan. Dat is ook wel zo christelijk.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 08 jun 2008 12:34

tante-tortel schreef:Als God had gewild dat het wel zou mogen, dan had Hij dat toch ook zo in de schepping gelegd? Maar dat heeft Hij niet gedaan.
Mensen van hetzelfde geslacht passen niet.
Hij schiep voor Adam een hulpe die bij hem paste: Eva. Een vrouw!

Sorry tante tortel, maar dit vind ik echt een non-argument. Je hoort het echter de laatste tijd veel vaker, nu we wel een beetje uitgepraat zijn over 'de zeven bijbelteksten' en men daar geen veroordeling meer in kan vinden voor een relatei in liefde en trouw.

God wist natuurlijk wat Hij deed toen Hij Eva aan Adam gaf. Met Adam & Adam was het gauw uitweest met de pret en was het vermenigvuldigen niet echt op gang gekomen.

Voor mij is het ind e loop van de jaren heel duidelijk geworden: alleen al het feit dat God nergens in de bijbel veroordelend spreekt over een relatie tussen twee mensen van het zelfde geslacht, is voor mij voldoende. God vond dat kennelijk niet nodig en Hij beperkt zich tot het veroordelen van lust en losbandigheid, voor zowel homo- als heteroseksuelen.

We staat de Bijbel vol met het gebod van de liefde. Het is niet goed dat de mens alleen zei... Ik ben ook een mens!

Prachtig verwoord vind ik dit als verwoed Statenvertaling-fan toch dit keer in de NBV in Prediker 4:

Beter met zijn tweeën dan alleen

Ik vestigde mijn aandacht op nog iets anders onder de zon, en ook dat is leegte. Iemand is helemaal alleen. Hij heeft zelfs geen zoon of broer, maar toch zwoegt hij almaar door en wordt zijn dorst naar rijkdom nooit gelest. Voor wie beult hij zich zo af en ontzegt hij zich de genoegens van het leven? Ook dat is enkel leegte en een trieste zaak. Je kunt beter met zijn tweeën dan alleen zijn, want – dat is zeker – samen zwoegen loont. Wanneer twee vrienden samen zijn en een van beiden valt, helpt de ander hem weer overeind, maar wie alleen is en ten val komt is beklagenswaardig, want hij heeft niemand die hem op de been helpt. Wanneer je bij elkaar slaapt, geef je warmte aan elkaar, maar hoe krijgt iemand die alleen slaapt het ooit warm? En iemand die alleen is kan zich niet verdedigen wanneer hij aangevallen wordt, maar met zijn tweeën houd je stand. Een koord dat uit drie strengen is gevlochten, is niet snel stuk te trekken.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 08 jun 2008 14:58

Even voor alle duidelijkheid: ook die andere Bijbel teksten geven voor mij duidelijk aan dat God een relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht afwijst.
Ik heb nog steeds geen bijbeltekst gezien waarin God het goed keurt.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 08 jun 2008 15:14

tante-tortel schreef:Even voor alle duidelijkheid: ook die andere Bijbel teksten geven voor mij duidelijk aan dat God een relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht afwijst.
Ik heb nog steeds geen bijbeltekst gezien waarin God het goed keurt.

Over dat laatste zijn we het eens. Maar er staat ook nergens dat God harttransplantaties goedkeurt of koelkasten...

Maar je praat nu over 'die andere bijbelteksten"... Kun je me dan aangeven wáár er over homoseksuele relaties wordt gesproken?

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 08 jun 2008 15:22

Denkertje schreef:Hij beperkt zich tot het veroordelen van lust en losbandigheid, voor zowel homo- als heteroseksuelen.

Wat is losbandigheid? Als je 1 keer zondigt? Of pas na 3 keer zondigen? Of iedere dag?
Wat zegt Jezus in Mattheüs 5:27 e.v.:
Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen.
Ging dat over lust en/of losbandigheid?
Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
Alleen de gedachte aan een zonde (om het te willen doen) wordt al veroordeeld.
Denkertje schreef:We staat de Bijbel vol met het gebod van de liefde. Het is niet goed dat de mens alleen zei... Ik ben ook een mens!

Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
Denkertje schreef:Ik vestigde mijn aandacht op nog iets anders onder de zon, en ook dat is leegte. Iemand is helemaal alleen. Hij heeft zelfs geen zoon of broer, maar toch zwoegt hij almaar door en wordt zijn dorst naar rijkdom nooit gelest. Voor wie beult hij zich zo af en ontzegt hij zich de genoegens van het leven? Ook dat is enkel leegte en een trieste zaak.

Ja voor wie die zo iemand al de moeite? Alleen voor zichzelf. Dat gaat over een gierigaard.
Ik vind ijdelheid toch wel een beter woord dan leegte :-)
Denkertje schreef:Een koord dat uit drie strengen is gevlochten, is niet snel stuk te trekken.

Hoera, polygamie mag dus toch!
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 08 jun 2008 16:54

Rom 1,27
En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.

Judas 1,7
Gelijk Sódoma en Gomórra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.

Je uitleven in deze zonde zal zwaar aangerekend worden.

Terug naar “Archief”