waarnemer schreef:Hier wordt gezegd dat in de GG meer aandacht wordt geschonken aan de wedergeboorte dan in de andere kerken. Dat kan zijn, dat kan ik niet beoordelen. Ik citeer letterlijk Joh. 1:3b "Tenzij dat iemand wedergeboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien" en in vers 5 ".....hij kan het Koninkrijk Gods niet ingaan".
Het gaat hier niet of iemand behouden of niet behouden is, maar of iemand het zicht heeft op het Koninkrijk van God, daar gaat het hier om. Het gaat er hier om of men gelooft dat Jezus degenen was die dat Koninkrijk zou vestigen. Hij kwam staat in vers 17, niet om de wereld te veroordelen maar om deze te behouden. Het gaat om Zijn koninkrijk.
En dat geldt nog steeds.
Nou, het Koninkrijk Gods zien of ingaan, heeft wel degelijk met zalig worden te maken. Simeon zegt: Mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien.
Laten we niet de Bijbel gaan lezen met onze geheel eigensoortige verklaringen, maar ons houden bij wat mannen met veel licht bedeeld, zoals de kanttekenaren bij de Statenvertaling, en de Reformatoren, ons hierover doorgegeven hebben. Overigens, als ik gewoon mijn boerenverstand gebruik, meen ik ook dat het hier over het eeuwig wel of eeuwig wee gaat. Gods Koninkrijk, en de komst van Jezus, hebben
alles te maken met het zaligmaken van zondaren. Sterker nog, Jezus betekent: Zaligmaker!