Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor jaccootje85 » 13 mar 2014 19:17

Ons moppie kon ook zo lekker maaien met d'r arm, totdat ik em onder mijn arm stak. Nu kon ik d'r andere arm vasthouden en ging het drinken prima. Nu heeft ze echter iets nieuws gevonden: kietelen. Het handje onder mijn arm beweegt ze nog steeds, maar nu zijn het vooral d'r vingertjes die wiebelen... En dan kan ze zo heerlijk kietelen :lol: Dus het maaien is over, maar nu weer wat anders.
Szent az Úr

Hartje1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hartje1 » 15 mar 2014 14:55

Bij ons ook, als ze aan het drinken is waait ze met haar armen heen en weer. Nu ze wat ouder is, is het gelukkig een heel stuk minder. Ze is inmiddels 14 maanden en krijgt nog 1 a 2 voedingen per dag. In mijn omgeving weten veel mensen het niet want ze vinden haar al veel te groot daarvoor, maar zolang ze er behoefte aan blijft hebben vind ik het fijn om te geven... Maar er word zo snel geoordeeld over hoe of wat je doet!! :(

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 15 mar 2014 16:35

Niks van aan trekken, gewoon doen wat voor jullie het beste is toch?? Prima als je nog bv geeft als jullie je er allebei goed bij voeden.
Hier de eerste keer 5,5 mnd gevoed, ben nu al een week verder en ik zie het wel hoe lang het deze keer gaat zijn...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 mar 2014 19:07

Hier kreeg ik ook van die opmerkingen: hij heeft het allang niet meer nodig, hij moet nu eens van de borst af, hij eet jou op etc etc.
Maar toch ruim 2jaar gevoed. En de WHO norm is ook 2 jaar dus meestal verwees ik ze daarnaartoe, het is juist heel gezond om je kind minimaal 2 jaar te voeden. Bij een paar maanden stoppen is eigenlijk heel 'vreemd' :mrgreen: (veroordeel niemand hoor, ik snap het namelijk heel goed als je eerder stopt dan 2 jaar, maar tiis maar van welke kant je het bekijkt.)

Lekker doen waar jij je zelf goed bij voelt. Zolang je kind het nog fijn vind en jij ook, waarom stoppen?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 mar 2014 19:08

Ohja, veel mensen zeiden tegen mij dat ik dan mijn energie terug zou krijgen, als ik zou stoppen. Ik was nogal veel moe tijdens de bv periode.
Nu zijn we ondertussen bijna een half jaar verder maar ik ben nog vermoeider dan tijdens de bv... dus daar lag het niet aan :wink:

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 15 mar 2014 22:05

De andere kant is: als je de fles geeft krijg je ook opmerkingen dat je toch echt beter zelf kan voeden etc. Je moet jezelf bijna 'net zo goed' verdedigen. Eigenlijk doe je het bij mensen nooit goed.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 16 mar 2014 08:16

Toevallig pas nog met een vriendin over gehad.
Onze conclusie is, dat je, als je minder valide, zwanger of in 't gelukkige bezit van (kleine) kids bent, waarschijnlijk geacht wordt het prettig en acceptabel te vinden dat iedereen zijn/haar mening tegen én over je verkondigt. ](*,)

En idd 't is toch nooit goed (zie mijn onderschrift :wink: ).

Want:
-Ik voed "nog" steeds, en dat is bespottelijk
-We geven haar bijvoeding à la Rapley en dat is gek
-We hebben al vroeg babygebaren geïntroduceerd, nog meer een bewijs dat we een beetje getikt zijn
-Wasbare luiers, nou ja, dat doe je toch niet
-Niet laten huilen... dus dat kind is de baas?
-Geen kinderwagen maar een draagdoek... (hier schieten woorden te kort [-X )

Vooral mijn sm kan 't niet nalaten om elke keer maar weer te benadrukken dat zij het toch héél anders deed.
Tsja... dat kan en mag, is ook prima.
Ik zeg ook écht niet dat onze handelswijze dé manier is om 't te doen.
Het is echter wel de wijze die bij ons past en waarop wij 't willen doen. :mrgreen:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 mar 2014 09:40

Doe vooral waar jij je prettig en goed bij voelt en niet omdat de omgeving het van je vraagt of verwacht (of je nu bv geeft of kv).

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 16 mar 2014 15:52

inderdaad, lekker laten praten. herkenbaar wat je schrijft duschka, alleen met minder valide heb ik geen ervaring, maar tijdens mn zwangerschap en nu ook, zoveel 'commentaar'.
ik werd bijv. echt gek van de vraag 'slaapt hij al door'? als mijn antwoord dan 'nee' was kreeg ik fantastisch goed bedoelde tips waar ik niks aan had. gelukkig hielden die vragen op, omdat bijna niemand zich afvraagt of een kind 10mnd mogelijk nog niet doorslaapt. ;-)
ik heb besloten dat ik nu ga toepassen 'het ene oor in en het andere uit'. ;-)

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 16 mar 2014 21:23

Ik ben toch weer van plan om borst voeding te geven ( sommigen weten misschien nog dat het de vorige keer niet van een leien dakje ging )
Toen gezegd nooit weer, maar ga het toch weer proberen. Dit ook aangegeven in het ziekenhuis. Nu heeft van de week de lactatiekundige gebeld van het ziekenhuis om even te praten over waarom het mis ging de vorige keren. Het weekend dat de keizersnede is gepland werkt zij, dus zij zal er na de k.s gelijk zijn om te helpen met het aanleggen, en ook volgende dagen zal ze een oogje in het zeil houden. Daar ben ik echt blij mee, en ik hoop dat het nu 'eindelijk' goed gaat.

Idd herken ik ook alle 'goedbedoelde' adviezen en oordelen. Rapley, dat is wel zo idioot, je kind kan er wel in stikken enz. en die rommel die het geeft!!! nou nou. Als ik zie hoe onze jongste kon smullen van bijvoorbeeld een stuk meloen, dan neem ik die kledderzooi voor lief!

Hier ook als eens vaker over gehad, maar waarom mogen mensen als je zwanger bent ineens aan je buik zitten =;
Afbeelding

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 17 mar 2014 00:19

Wauw, stoer dat je t toch gaat proberen jpc! Krijg je een 'vrouwvriendelijke' keizersnede? Had ik nu wel, bij F niet. Wereld van verschil, vond het heel prettig en bv. kwam direct goed op gang (vorige keer ook een en al ellende aan t begin. Voeden / kolven / bijvoeden, klein uurtje niks en dan begon het circus weer opnieuw.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 17 mar 2014 05:07

Nou zeker dapper van je jpc! Hopelijk lukt het en heb je er deze keer plezier van! Wel fijn dat je goede bbegeleiding gaat krijgen van lactatiekundige.

Wat houdt een vrouwvriendelijke ks in?

Vandaag eerste werkdag.. vorige week voorraadje gekolfd, ben benieuwd hoe t gaat!
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 17 mar 2014 08:46

succes vpk! ben benieuwd hoe mij dat straks weer gaat bevallen..
bij een vrouwvriendelijke keizersnee blijven vader en baby er bij op de ok en uitslaapkamer en wordt de baby zo snel het kan op de borst gelegd. ik mocht ook meekijken hoe ze hem uit mn buik haalden. Dit wordt bijv gedaan voor de hechting en beter op gang komen van de bv.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 17 mar 2014 15:48

@Jannoek
Noemen ze dat ook geen "natuurlijke keizersnede?".
Volgens mij heb ik daar eens iets over gelezen (speelde destijds in het ZH waar ik in opleiding was, als iets nieuws).

@JPC
Ik hoop dat de bv ditmaal van een leien dakje gaat voor je!

@buik en zwanger
Geen idee. Het is mij een volslagen raadsel waarom je ineens "algemeen BEtastbaar goed" bent, als je zwanger bent.

En ook hier geldt: minder valide: opeens ben je knuffelbaar, aaibaar en aanraakbaar.

Heel vreemd.
Je hebt wel van die mooie buikbanden en zwangerschapshirtjes met "Do not touch" ofzo, maar of dat altijd werkt?
Heb er persoonlijk niet veel ervaring mee gehad.
Dat is één van de weinige voordelen van "je zwangerschap moeten uitliggen" en niet zichtbaar zwanger zijn :wink:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 19 mar 2014 08:46

Idd krijg ik als alles goed gaat een 'natuurlijke' keizersnede ja. Kindje krijg je gelijk op je borst en mag daar ook gewoon blijven. Word niet weg gehaald als je naar de uitslaapkamer moet. Dus zodra ze klaar zijn met mij, kunnen we gelijk beginnen met aanleggen.

Wij hebben in ons ziekenhuis ook speciale kraamkamers voor als je lang moet blijven (bijvoorbeeld bij ks)
Het is een grote kamer waar je alleen ligt, en waar je voor bezoek bijvoorbeeld ook bank,tafel,koelkast enz enz hebt. Echt ideaal. Partner kan ook blijven slapen. Doen we niet, hij is dan nog fris en fruitig als we thuis komen ;)
Afbeelding

Terug naar “Archief”