Zwanger deel 11

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bumba
Kapitein
Kapitein

Re: Zwanger deel 11

Berichtdoor Bumba » 31 mei 2011 08:02

haha, en ik heb het eigenlijk wel een beetje met Sterretje eens.... Wij hebben als eerste naam voor de kinderen ook de roepnaam en daarachter de doopnamen. Ikzelf ben in mijn doopnamen vernoemd en mijn eerste doopnaam/officiele naam is dus niet mijn roepnaam en iedere keer als ik daarmee "geconfronteerd" wordt, vind ik dat gek. Dus bij wijze van spreken: IJsbrandt Pieter Karel, we noemen hem Henk.
Mijn eerste doopnaam/officiele naam is ook een ouderwetse naam, dus dat maak misschien ook wel uit.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 31 mei 2011 08:08

Hier idem. Mijn roepnaam is uit mijn eerste doopnaam gehaald, maar bij alle officiële dingen, wordt mijn eigenlijke naam niet genoemd en ook ik blijf het vreemd vinden. En mijn man heeft een doopnaam, waar je zijn roepnaam echt niet uit kan halen. Wij hebben onze kinderen daarom in de 2e en 3e naam vernoemd, maar de eerste naam is de roepnaam.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 31 mei 2011 08:51

Ik ben het ook wel met Sterretje eens! Het is echt handiger! Wij hebben het niet gedaan en daar heb ik wel spijt van. Maar ja dat kun je niet meer veranderen ;) Ze heeft als voorletters R.L.A. (roepnaam Lieke) op officiele documenten etc. staat dan Reina L.A. de Ruiter en de mensen denken dan dat haar roepnaam Reina is! Vreselijk.. (zo heet mijn moeder, maar zo wilde ik haar absoluut niet noemen natuurlijk ;))
Ik weet nog dat ze in de eerste week van het cons.bureau belden en vroegen: heet ze Reina? Toen dacht ik: oeps! Niet aan gedacht dat ze idd zo op papier komt te staan!

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 31 mei 2011 09:25

Ja, zo bedoel ik het ook..
Diplomauitreiking: Marinus Johannes Pieter.... en daar komt Jan aanlopen.

Of post.... M.J.P. en het is voor Jan
Of belasting/kinderopvang.. Marinus J. P. en het is voor Jan enz..

En als docent: het is een ramp als je meerdere leerlingen hebt met dezelfde achternamen en de voorletters kloppen niet bij de naam. Een RAMP met cijfers invoeren, documenten maken enz.
Time flies when you have none!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 31 mei 2011 09:53

Daarom hebben wij ook de roepnaam als eerste naam gedaan, gevolgd door drie namen...
Ik weet dat m'n zusje als hendrika wordt aangeschreven, omdat dat haar eerste naam is, maar zo heet ze niet. :mrgreen:

Sterretje geeft aan dat het handig is de eerste letter overeen te laten komen, maar ik zou er zelfs voor kiezen om echt te beginnen met de roepnaam.

Ik vind het ook altijd een beetje vreemd als een roepnaam niet in de officiële naam voorkomt. (Sorry ;-))
Die roepnaam staat namelijk nergens geregistreerd.

Mijn schoonzusje woont in Frankrijk en daar vinden ze het ook maar wat raar dat ze zich anders noemt dan dat ze officieel heet. Volgens mij is het dus echt een Nederlands dingetje, om van officiële namen een andere naam te 'husselen' (sorry dat ik het zo oneerbiedig zeg ;-)).

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 31 mei 2011 11:16

Jannoek schreef:
Sterretje geeft aan dat het handig is de eerste letter overeen te laten komen, maar ik zou er zelfs voor kiezen om echt te beginnen met de roepnaam.

Mijn schoonzusje woont in Frankrijk en daar vinden ze het ook maar wat raar dat ze zich anders noemt dan dat ze officieel heet. Volgens mij is het dus echt een Nederlands dingetje, om van officiële namen een andere naam te 'husselen' (sorry dat ik het zo oneerbiedig zeg ;-)).

Liefst idd hele naam, anders eerste letter.
Is ook iets heel NL hoor!
Time flies when you have none!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 31 mei 2011 11:33

@ Jannoek: vind ik ook hoor! Helemaal gelijk! Alleen, heb ik daar toen helemaal niet bij nagedacht... :oops: Anders had ik haar Lieke Reina A. genoemd. Tja niets meer aan te doen, wie weet mogen we er nog eens een krijgen dan doen we het zeker anders :D

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 mei 2011 11:46

Oke ik begrijp het nu. Ik snapte het al niet wat jullie bedoelde.... :oops: :lol:

Wij gebruiken gewoon 1 naam, verder geen 2e/3e (doop)naam. Dus daar hoeven we niet over na te denken.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 31 mei 2011 11:52

Dat is't makkelijkst ook Evelien :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 31 mei 2011 12:01

Mijn man heeft ook 'maar' 1 naam. Alleen zijn naam is heel anders dan zijn roepnaam, alleen de eerste letter is hetzelfde ( dus dat scheelt weer)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 31 mei 2011 12:06

Mijn dochters hebben ook gewoon maar één naam, en dat is dus ook de roepnaam.
Zou niet weten waarom ze er meerdere zouden moeten hebben. :puh:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 31 mei 2011 12:09

We hebben hier gewoon gekeken naar een logische volgorde. Julia heeft Jannie Deborah, en Marijn is Corstiaan marijn. Heb daar nietovernagedacht, alleen wel dat we niet allemaal dezelfde voorletter hebben. Verder ondervind ik er geen problemen mee.

En met cijfers invoeren. Snap niet dat de doopnamen dan op de namenlijst staan. Bij mijn weten op onze school wordt gewoon de roepnaam gebruikt.

Alleen op officiele papieren, maar daarom hebben ze hier ook allemaal twee namen, vind ik mooier een officieler klinken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 mei 2011 12:11

ajl schreef:Mijn man heeft ook 'maar' 1 naam. Alleen zijn naam is heel anders dan zijn roepnaam, alleen de eerste letter is hetzelfde ( dus dat scheelt weer)

???

Als hij maar 1 naam heeft hoe kan dan de roepnaam anders zijn? Dan heb je toch twee namen?

Ik bedoel gewoon 1 roepnaam. Dus verder geen andere namen erbij.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 31 mei 2011 12:18

Nee, want hij staat bij de burgerlijke stand ingeschreven met 1 naam en dat is zijn officiële naam. Zijn roepnaam wordt niet vermeld bij de burgerlijke stand. Ik sta bv met 2 namen ingeschreven bij de burgerlijke stand, maar dat is niet zoals ik heet.

wilhelmina
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor wilhelmina » 31 mei 2011 12:18

De eerste naam van onze kinderen is ook hun roepnaam. Dat hebben we bewust gedaan om te voorkomen dat er bv. Klaas J. op hun papieren staat terwijl hun roepnaam Jan is. Dat lijkt me gewoon niet handig. Als tweede naam hebben we een naam van een overleden familielid genomen bv. mijn opa.
We hebben voor een tweede naam gekozen omdat we zelf ook allebei 2 namen hebben. Vinden we ook wel mooi staan, 2 voorletters.
Zijn trouw is groter dan mijn schuld

Terug naar “Archief”