Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor MissF » 30 jun 2009 15:34

Ik vind het juist weer erg prettig om geen gezamelijke rekening te hebben. ik vind zoals wij er nu 2 lopende hebben veel handiger. Dan hebben we nooit het gedoe dat je allebei van alles pint en dus steeds naar je overzicht moet kijken wat je nog hebt. Nu ben ik de enige die van mijn rekening gebruik maakt voor alle variabele lasten en weet dus altijd ongeveer hoeveel we nog hebben die maand. Mijn mans rekening is gewoon elke maand nagenoeg leeg voor vaste lasten. Hebben we nooit last van opeens rekeningen die afgeschreven worden ofzo, terwijl ik net dacht nog wat geld over te hebben voor iets leuks of voor kleding ofzo. Zo houden we al die lasten lekker gescheiden.

Wij hebben nu trouwens ook eindelijk de belasting binnen. Joepie :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 jul 2009 09:45

Wij hadden de belasting al eind mei binnen! Begin juni ongeveer....... heerlijk weer lekker opzij zetten voor latere dingetjes. Belastinggeld geef ik nooit meteen uit, stel dat ze een misrekening hebben gemaakt dan kan ik het plots niet meer betalen!
Ik vind het overzichtelijker 1 rekening, nu hoef ik niet meer te vragen hoeveel hij nog heeft, en hoeveel ik nog heb. "Betaal jij of betaal ik" is er niet meer en dat vind ik heerlijk. Ik wacht nu nog op m'n nieuwe pincode. Hopen dat ie er vandaag of morgen nog is !!

In "Een dubbeltje op z'n kant" kan je ongelooflijk veel leren, met name dat er werd gezegd dat het huishouden (het gezin) een soort van bedrijf is. Eén rekening, bij een bedrijf hoef je ook niet tig rekeningen open te hebben om kosten te betalen. Als je een bedrijf heb op naam kan ik het mij nog wel voorstellen maar "gemeenschap in goederen" trouwen wil toch ook zeggen dat je samen zeggenschap hebt over het verdiende geld en dat kan (naar mijn mening) het makkelijkst via 1 rekening.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 01 jul 2009 10:55

kwebbel schreef:
Daatje123 schreef:Goed geregeld Kwebbel! Dat hebben wij ook, ideaal!
Daar ben ik nu ook achter hihi. Heb nu de pas ontvangen van onze rekening maar nog geen afhaalbericht van de pincode. Als goed is komt ie over enkele dagen... Dat wil dus zeggen donderdag of vrijdag. Hopelijk komt ie snel want vrijdag zijn we pleitos!! Duimen dus nog maar :wink:

Moet je die pas niet gewoon bij de bank zelf activeren met een zelf-gekozen pincode? Zo gaat het bij ons namelijk. (zou je voor niks zitten wachten op je pincode... :) )

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 01 jul 2009 11:04

Bij de rabobank krijg je gewoon een pin code opgestuurd een aantal dagen nadat je je nieuwe pas via de post hebt gekregen

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 02 jul 2009 23:24

Wij hebben 3 rekeningen. 1 waar salaris op gestort wordt, 1 boodschappen rekening, waar we alle boodschappen vanaf gaan halen en 1 rekening waar mijn stufi op gestort wordt. Ik vind het zelf zo het overzichtelijkst.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 jul 2009 08:03

Dat begrijp ik echt niet, wat is daar overzichtelijk aan? Als je weet dat stufi en salaris op één rekening komt, dan weet je toch precies hoeveel dat is per maand?
Zou wat wezen als iedereen voor alle vaste dingen een aparte rekening ging aanmaken ;)

Ik heb een spaarrekening en een lopende (nog steeds studenten :P)rekening.
Zodra we bezig gaan met huis en hypotheek etc. gaan we samen gewoon één spaarrekening en één lopende rekening aanschaffen. Lekker overzichtelijk.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2009 08:26

Precies... Gewoon lekker alles op 1 rekening (en 1 spaarrekening), dan weet je precies hoeveel er binnen komt en hoeveel je uitgeeft zonder dat je meerdere rekeningen hoeft te checken en af en telkens geld van de ene naar de andere rekening moet overmaken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 03 jul 2009 12:48

Ik vind het wel makkelijk om 2 rekeningen te hebben.
Die van mijn man voor de vaste lasten, benzine, eten, kleding enz.
Daar heb ik ook gewoon een pasje van.
Die van mij meer voor de extra dingen als vakantie. De rest van mijn loon sparen we allemaal.
Time flies when you have none!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 03 jul 2009 13:17

Ik kreeg een week terug een brief of ik mijn bijdrage aan het pensioenfonds van mijn vorige werk of over wilde zetten naar mijn nieuwe fonds of dat ik mijn geld terug wil. Ik heb maar een jaar daar gewerkt dus qua pensioen zou ik echt niets krijgen zeg maar. Dus mijn man zei: vraag het maar terug, dan stoppen we dat in een ander potje. Ik had geen idee hoeveel het zou zijn en vandaag kwam de brief, ruim 500 pond, zo'n 550 euro :mrgreen: Dat is een lekker meevallertje ;)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 jul 2009 13:49

Sterretje schreef:Ik vind het wel makkelijk om 2 rekeningen te hebben.
Die van mij meer voor de extra dingen als vakantie. De rest van mijn loon sparen we allemaal.

Tsja ik maak per maand een bedrag over naar mijn spaarrekening. En van die spaarrekening pluk ik weer een beetje weg als ik op vakantie ga. Daar spaar ik ook voor :)
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2009 14:42

Sterretje schreef:Ik vind het wel makkelijk om 2 rekeningen te hebben.

Ik zie de meerwaarde van die extra rekening dan nog niet in. Je kan idd toch een vast bedrag naar je spaarrekening gooien en als je op vakantie gaat, zorgen dat je wat extra op je gewone rekening hebt? Ik heb idd ook gewoon geld op mijn gewone rekening en op mijn spaarrekening, als ik op vakantie ga zorg ik dat daar wat extra op staat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 jul 2009 16:59

Alhier één lopende rekening met een eraan gekoppelde spaarrekening. Beide salarissen erop, alle kosten er vanaf.
Op de oude lopende rekening van mijn vrouw laten we de kinderbijslag storten, daarvan doen we de kledinguitgaven voor de kinderen, en eventueel andere grotere zaken voor de kinderen, zoals bijvoorbeeld een stapelbed of dergelijke, net wat er nodig is. Wat er in de loop van de jaren aan overschot op is ontstaan zal ongetwijfeld 'weglopen' als de kinderen naar de middelbare school gaan en de uitgaven toe zullen nemen.
Zo vinden wij het prettig werken. Overzichtelijk is het zeker!
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 jul 2009 18:23

Zie je dat niet iets te positief Night? Kinderbijslag en overschot? Die kinderbijslag is niet zoveel, voor een baby net genoeg, voor een iets ouder kind denk ik absoluut niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 jul 2009 19:15

Het ligt eraan wat je er allemaal mee doet...
Als je enkel de kleertjes en de schoentjes etc ervan doet, is dat prima te doen.
Ehm, geen merkkleding en gewoon af en toe goed kijken in de uitverkoop.
Wij houden in ieder geval prima ervan over.
En het scheelt natuurlijk voor hoeveel kinderen je krijgt :mrgreen: , sommige kleertjes kun je gewoon doordragen bij een ander kind.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2009 10:21

Maar, waarom zet je dan niet alles op die ene lopende rekening.... en dat overschot op de spaarrekening? Dan vang je toch vele meer rente dan wanneer je het op een lopende rekening laat staan?

Terug naar “Archief”