Faramir schreef:Idd, je schiet er in een paar dagen 120 af, je vernietigd een groot deel van de infrastructuur en je zorgt er voor dat het gebied een groot ghetto is geworden waar mensen volstrekt kansloos zijn om zich te ontwikkelen en je sluit het geheel gewoon af en een ieder die elders heen wil verneder je bij de controle post, maar wat ontzettend fijn dat ze zo netjes de toevoer van elektriciteit herstellen. Dat poetst al het andere wel weg...... Wat een weldoeners toch die Israëlische mensen, echte goedzakken.....
De afsluiting van de Gaza strook gebeurt door Israël
en Egypte. Waarom? Omdat de machthebbers in Gaza geïnteresseerd zijn in terrorisme, zowel richting Israël als Egypte. Om zich daartegen te wapenen, wordt alle in- en uitvoer naar en van Gaza uitvoerig gecontroleerd. Dat zou iedere regering met enig respect naar de eigen bewoners doen. De grens opengooien staat nl. gelijk aan een poging tot zelfmoord.
In Gaza heerst geen hongersnood omdat Israël en Egypte de doorvoer van voedsel en economische goederen toestaan, na die zorgvuldig gescreend te hebben. Voor sommige producten bestaan er wel beperkingen vanwege de mogelijke militaire toepassing ervan. Verder wordt een deel van de miljarden aan internationale steun gewoonweg gebruikt voor zelfverrijking van de Hamas machthebbers (zie
deze bron, er zijn ca. 1700 Hamas miljonairs in Gaza
zie bron), het graven van tunnels richting Israël en Egypte en het importeren voor materialen om raketten te bouwen.
Als Hamas ervoor kiest om vrede met Israel te sluiten (gewoon door als Gazastrook te zeggen dat je geen conflict meer wil vanuit de Gazastrook), dan zijn er kansen genoeg om dit gebied verder te ontwikkelen. Het ligt strategisch tussen Egypte en Israël en kan dus een goede doorvoerhaven zijn voor goederen en diensten. Maar dan moet de wil er wel zijn en die is er niet.
Verder zijn de 180 doden die de afgelopen week in Gaza zijn gevallen, hoe erg dat ook is, tamelijk beperkt gezien de bevolkingsdichtheid van de Gazastrook. In vergelijking met landen als Syrie en Irak is dit aantal laag: daar vallen deze aantallen slachtoffers
per dag en niet per week zoals in de Gazastrook. Dat is een bewijs dat Israël niet doelbewust burgers probeert te raken, maar ze probeert te voorkomen. Israël zit echt niet te wachten op een bloedbad waarbij burgerslachtoffers vallen. Daar schiet het land echt niets mee op. Hamas daarentegen hoopt wel op veel slachtoffers onder de eigen bevolking. Daarmee scoor je immers politieke punten en dus steun.
Niets is wat het lijkt in het Midden-Oosten, dus ook hier.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)