Moderator: Moderafo's
En jij had het toch over Bijbels perspectief, MissF? In de Bijbel wordt dus niet (letterlijk) over voorbehoedsmiddelen gesproken. Maar in die tijd werkte de vruchtbaarheid ook anders... toen werkte het geven borstvoeding nog sterk als anticonceptie, heb ik me laten vertellen. Afgezien daarvan, m.i. past de pil (en andere voorbehoedsmiddelen) prima in het 'met verstand bij elkaar wonen'. Sowieso is het iets privé en ga ik mijn mening niet laten afhangen van hoe onze ds. over deze zaken denkt.rafaell schreef:Logisch dat er dan niet over wordt gesproken.
jamillah schreef:Nee, maar de gemiddelde kerkganger is het toch op bepaalde vlakken wel soortement eens met zijn voorganger. Het verschil zit hem dus in het feit in hoeverre je iets aan wilt nemen van de man door God aangesteld of je eigen mening belangrijker vind dan die van wie dan ook.
Als je gelooft dat de ds jou met zijn wijsheid en inzichten laat zien dat iets wel of niet goed is, en in combinatie met jou eigen gevoel cq geweten kom je dan tot een conclusie.
Ik weet niet of jij ergens kerkt Sabra maar als dat zo zou zijn dan kerk je op die plek niet voor niets en vind je de prayer toch dermate interessant dat je ernaar gaat luisteren. Je kunt me dan niet wijsmaken dat als die man bij jou over de vloer komt je tegen hem zegt dat zijn mening niet zo interessant is.
TheKeimpe schreef:Met dat laatste ben ik het eens, hoewel het wel goed is om hem om zijn mening te vragen, als hij die niet van zichzelf geeft. Veelal hebben dominees zich al wel eens in dit vraagstuk verdiept en kunnen zij er een gefundeerde mening over geven.
Met andere woorden: voor een ethisch advies ga je naar een ethicus, en in dat opzicht hebben dominees wel wat.
Of bij gebrek aan dominees kun je het ook aan de ouderlingen/diakenen vragen, die hebben zoiets vast ook al vaker bij het handje gehad.
TheKeimpe schreef:Met dat laatste ben ik het eens, hoewel het wel goed is om hem om zijn mening te vragen, als hij die niet van zichzelf geeft. Veelal hebben dominees zich al wel eens in dit vraagstuk verdiept en kunnen zij er een gefundeerde mening over geven.
Met andere woorden: voor een ethisch advies ga je naar een ethicus, en in dat opzicht hebben dominees wel wat.
Of bij gebrek aan dominees kun je het ook aan de ouderlingen/diakenen vragen, die hebben zoiets vast ook al vaker bij het handje gehad.
Sabra schreef:MissF schreef:Er worden keiveel kindjes in de Bijbel geboren, en ik vind dat de dominee een taak heeft in zijn gemeente om de gemeenteleden ook te vertellen wat Bijbels is op het gebied van kinderen krijgen.
De prehistorie is niet bepaald te vergelijken met de huidige tijd.
MissF schreef:
Tja, dan kunnen we meteen elke Bijbelse of andere geloofsdiscussies stoppen. Want als je er zo tegenaan kijkt heeft die hele Bijbel geen zin, toch?
Sabra schreef:MissF schreef:
Tja, dan kunnen we meteen elke Bijbelse of andere geloofsdiscussies stoppen. Want als je er zo tegenaan kijkt heeft die hele Bijbel geen zin, toch?
Kinderen hadden in vroeger tijden een hele andere betekenis. Zij waren mede kostwinner en tevens de pensioenvoorziening. Daarnaast kan ik maar weinig vrouwen in de bijbel noemen die veel kinderen hebben gebaard.
Daarom moet je in dezen doen wat jouw hart (noem het voor mijn part: je geweten) je ingeeft...Race406 schreef:Je kunt een dominee om zijn mening vragen, maar heeft dat veel zin? De ene dominee is fel tegen voorbehoedsmiddelen terwijl de ander het juist als zegen van God kan zien.... Welke dominee moet je dan volgen in zijn overtuiging?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten