De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 08 dec 2008 14:38

Logisch dat er dan niet over wordt gesproken.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 08 dec 2008 19:36

rafaell schreef:Logisch dat er dan niet over wordt gesproken.
En jij had het toch over Bijbels perspectief, MissF? In de Bijbel wordt dus niet (letterlijk) over voorbehoedsmiddelen gesproken. Maar in die tijd werkte de vruchtbaarheid ook anders... toen werkte het geven borstvoeding nog sterk als anticonceptie, heb ik me laten vertellen. Afgezien daarvan, m.i. past de pil (en andere voorbehoedsmiddelen) prima in het 'met verstand bij elkaar wonen'. Sowieso is het iets privé en ga ik mijn mening niet laten afhangen van hoe onze ds. over deze zaken denkt.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 dec 2008 19:50

Met dat laatste ben ik het eens, hoewel het wel goed is om hem om zijn mening te vragen, als hij die niet van zichzelf geeft. Veelal hebben dominees zich al wel eens in dit vraagstuk verdiept en kunnen zij er een gefundeerde mening over geven.
Met andere woorden: voor een ethisch advies ga je naar een ethicus, en in dat opzicht hebben dominees wel wat.

Of bij gebrek aan dominees kun je het ook aan de ouderlingen/diakenen vragen, die hebben zoiets vast ook al vaker bij het handje gehad.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 dec 2008 20:17

Vroeger gingen kinderen ook vaak jong dood, klinkt naar, maar als je in je eigen stamboom kijkt bij 100 jaar geleden dan zie je dat er vaak kinderen jong overleden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2008 00:24

jamillah schreef:Nee, maar de gemiddelde kerkganger is het toch op bepaalde vlakken wel soortement eens met zijn voorganger. Het verschil zit hem dus in het feit in hoeverre je iets aan wilt nemen van de man door God aangesteld of je eigen mening belangrijker vind dan die van wie dan ook.

Voorop gesteld dat ik een predikant niet zie als een door God aangesteld persoon, is het daarnaast zo dat mijn vrouw en ik beiden over een goed stellen hersens beschikken en zelf uitermate goed in staat zijn een afweging te maken.

Als je gelooft dat de ds jou met zijn wijsheid en inzichten laat zien dat iets wel of niet goed is, en in combinatie met jou eigen gevoel cq geweten kom je dan tot een conclusie.

Een predikant beschikt per definitie niet over meer wijsheid en inzichten dan ieder willekeurig persoon.

Ik weet niet of jij ergens kerkt Sabra maar als dat zo zou zijn dan kerk je op die plek niet voor niets en vind je de prayer toch dermate interessant dat je ernaar gaat luisteren. Je kunt me dan niet wijsmaken dat als die man bij jou over de vloer komt je tegen hem zegt dat zijn mening niet zo interessant is.

Om heel eerlijk te zijn vind ik de beste man inhoudelijk gezien over de gehele linie niet interessant, maar dat komt omdat hij op een totaal andere golflengte zit dan ik. Dat neemt overigens niet weg dat ik hem wel zeker waardeer voor zijn inzet.

Mijn predikant is gewoon benaderbaar en met hem kun je ook gewoon heel goed een gesprek aangaan, maar als het om maatschappelijke of ethische kwesties gaat, vind ik zijn mening niet belangrijk.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2008 00:26

MissF schreef:Er worden keiveel kindjes in de Bijbel geboren, en ik vind dat de dominee een taak heeft in zijn gemeente om de gemeenteleden ook te vertellen wat Bijbels is op het gebied van kinderen krijgen.

De prehistorie is niet bepaald te vergelijken met de huidige tijd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2008 00:30

TheKeimpe schreef:Met dat laatste ben ik het eens, hoewel het wel goed is om hem om zijn mening te vragen, als hij die niet van zichzelf geeft. Veelal hebben dominees zich al wel eens in dit vraagstuk verdiept en kunnen zij er een gefundeerde mening over geven.

Wat is gefundeerd? Het is louter een kwestie van interpretatie en redenatie.

Met andere woorden: voor een ethisch advies ga je naar een ethicus, en in dat opzicht hebben dominees wel wat.

Een predikant is zeker geen ethicus.

Of bij gebrek aan dominees kun je het ook aan de ouderlingen/diakenen vragen, die hebben zoiets vast ook al vaker bij het handje gehad.

Net of hun mening interessant is? Dat is louter het geval indien je zelf twijfelt over de te maken keuze.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 dec 2008 09:45

TheKeimpe schreef:Met dat laatste ben ik het eens, hoewel het wel goed is om hem om zijn mening te vragen, als hij die niet van zichzelf geeft. Veelal hebben dominees zich al wel eens in dit vraagstuk verdiept en kunnen zij er een gefundeerde mening over geven.

Je kunt een dominee om zijn mening vragen, maar heeft dat veel zin? De ene dominee is fel tegen voorbehoedsmiddelen terwijl de ander het juist als zegen van God kan zien.... Welke dominee moet je dan volgen in zijn overtuiging? :?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 dec 2008 10:35

Sabra schreef:
MissF schreef:Er worden keiveel kindjes in de Bijbel geboren, en ik vind dat de dominee een taak heeft in zijn gemeente om de gemeenteleden ook te vertellen wat Bijbels is op het gebied van kinderen krijgen.

De prehistorie is niet bepaald te vergelijken met de huidige tijd.

Tja, dan kunnen we meteen elke Bijbelse of andere geloofsdiscussies stoppen. Want als je er zo tegenaan kijkt heeft die hele Bijbel geen zin, toch?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2008 12:45

MissF schreef:
Tja, dan kunnen we meteen elke Bijbelse of andere geloofsdiscussies stoppen. Want als je er zo tegenaan kijkt heeft die hele Bijbel geen zin, toch?

Kinderen hadden in vroeger tijden een hele andere betekenis. Zij waren mede kostwinner en tevens de pensioenvoorziening. Daarnaast kan ik maar weinig vrouwen in de bijbel noemen die veel kinderen hebben gebaard.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 dec 2008 12:51

Sabra schreef:
MissF schreef:

Kinderen hadden in vroeger tijden een hele andere betekenis. Zij waren mede kostwinner en tevens de pensioenvoorziening. Daarnaast kan ik maar weinig vrouwen in de bijbel noemen die veel kinderen hebben gebaard.

Daar gaat het toch ook niet om?
Ik geloof ook helemaal niet dat je volgens de Bijbel maar 'raak' moet voortplanten, helemaal niet.
Maar ik heb alleen gezegd dat ik het een taak van de dominee vind, om wel te vertellen wat de Bijbel erover zegt, en hoe we dat in deze tijd kunnen zien. Daar ben je het blijkbaar mee eens
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 09 dec 2008 13:03

Tuurlijk mag een dominee dat zeggen. Ik vind dat overigens dan horen in een persoonlijk gesprek en geen onderwerp van preek oid. Maar het kan maar zo zijn dat je het oneens bent met de dominee en dat zijn onderbouwing van zijn mening niet goed is. Geen probleem mi. dan volg je gewoon je eigen mening/doe je wat jij denkt dat het beste is. De dominee heeft de waarheid niet in pacht en je zal zelf na moeten denken en keuzes moeten maken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2008 13:17

MissF schreef:Maar ik heb alleen gezegd dat ik het een taak van de dominee vind, om wel te vertellen wat de Bijbel erover zegt, en hoe we dat in deze tijd kunnen zien. Daar ben je het blijkbaar mee eens

Een predikant mag dat doen, daar heb ik geen bezwaar tegen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 dec 2008 13:57

Race406 schreef:Je kunt een dominee om zijn mening vragen, maar heeft dat veel zin? De ene dominee is fel tegen voorbehoedsmiddelen terwijl de ander het juist als zegen van God kan zien.... Welke dominee moet je dan volgen in zijn overtuiging? :?
Daarom moet je in dezen doen wat jouw hart (noem het voor mijn part: je geweten) je ingeeft...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 09 dec 2008 20:05

Sabra schreef: Daarnaast kan ik maar weinig vrouwen in de bijbel noemen die veel kinderen hebben gebaard.

Dat is mij ook wel eens opgevallen, alleen zijn de kinderen die in de bijbel genoemd worden jongentjes en je maakt mij niet wijs dat ze geen meisjes hebben gebaard.

Terug naar “Archief”