Geloofd spontaan wel in de afstamming van apenen klinkt het zoals: "dhaguj oih hjnag ogjkj kkdgiop p jdkgnkja gjpja up akgh", waar een ieder zijn eigen betekenis aan kan geven ....
Moderator: Moderafo's
kees61 schreef:groenrondballetje schreef:Kijk eens naar Met evolutie kun je slimmer eiwitten ontwerpen!
En wat staat er in de kop van dat artikel?Wetenschappers bootsen nu veelvuldig de evolutie na voor het maken van nieuwe geneesmiddelen of handige enzymen.
Men gaat er vanuit dat evolutie een bestaand iets is, en dat wordt dan nagebootst. Hoe krom!
Voor de rest is het mij te technisch.
groenrondballetje schreef:Ik heb het stuk zelf geschreven en in je citaat leg je een andere betekenis van de tekst dan wat ik er mee bedoeld heb.
In de biologie heeft evolutie zich ruimschoots bewezen als "intelligente ontwerper".
Wetenschappers bootsen nu veelvuldig de evolutie na..
Voor mijn gevoel doe je dat ook met Genesis t.a.v. Gods bedoeling, dus dat verklaart een hoop![]()
Het proces evolutie werkt omdat de natuurwetten zijn zoals ze (door God gemaakt) zijn. Dat principe kan beter / slimmer ontwerpen dan onze 3D computer simulaties .... Our God is an awesome God![]()
kees61 schreef:Denk je niet dat er in beide gedeeltes sprake is van scheppen? Ik denk dat wel hoor.
kees61 schreef:Als het niet uitmaakt, waarom heb je dan problemen met de schepping zoals het in genesis staat? Wil je zeggen met schepping met evolutie, dat God de schepping niet in 6 dagen gemaakt kan hebben? Als er staat "Want Hij spreekt, en het is er; Hij gebiedt, en het staat er" (ps 33:9), gaat dat dan ineens niet op voor de schepping? Dan is de bijbel dus niet voor 100% waar blijkbaar.
kees61 schreef:De grote plof gaat er vanuit dat de aarde maar een stukje van het universum is, terwijl de bijbel zegt dat de aarde er eerst was en de zon, maan en sterren daarna pas geschapen werden. Verklaar dat maar eens met een grote knal. Ik vind het zonde van de tijd.
kees61 schreef:En wie dan wil bemiddelen, zegt dat de dagen in Genesis maar periodes waren, maar Adam en Eva waren nog zo dom, die wisten dat niet. En God hield toen ook maar een paar miljoen jaar lang (Adam en Eva eveneens) de sabbathdag. Of is dat dan ineens wel weer 1 dag geworden.
Raido schreef:Geloofd spontaan wel in de afstamming van apenen klinkt het zoals: "dhaguj oih hjnag ogjkj kkdgiop p jdkgnkja gjpja up akgh", waar een ieder zijn eigen betekenis aan kan geven ....
Invincible schreef:kees61 schreef:Denk je niet dat er in beide gedeeltes sprake is van scheppen? Ik denk dat wel hoor.
In het 2de geval staat het er niet. In de grondtekst komt het woord 'bara' [scheppen] maar in 3 gevallen voor, daar kan ik ook nix aan doen. Maken en Scheppen zijn verschillende dingen. Bij maken bestaan de grondstoffen al, bij scheppen wordt er iets nieuws toegevoegd.
Genesis 2:3 schreef: En God heeft den zevende dag gezegend, en die geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
Jesaja 45:12 schreef:Ik heb de aarde gemaakt, en Ik heb den mens daarop geschapen; Ik ben het! Mijn handen hebben de hemelen uitgebreid, en Ik heb al hun heir bevel gegeven.
B] Scheppen is een kunst. Ik weet echt niet zeker of G.d zomaar in een splitsecond een varken neer kan zetten op de aardbodem. Weet ik domweg niet. Wat G.d gebied gebeurd, maar dat wil niet zeggen dat alles per definitie in een ogenblik kan gebeuren.
Invincible schreef:kees61 schreef:En wie dan wil bemiddelen, zegt dat de dagen in Genesis maar periodes waren, maar Adam en Eva waren nog zo dom, die wisten dat niet. En God hield toen ook maar een paar miljoen jaar lang (Adam en Eva eveneens) de sabbathdag. Of is dat dan ineens wel weer 1 dag geworden.
Er zijn mensen die idd denken dat die 7de dag al zo'n 6000 jaar duurt. Nergens in het scheppingsverhaal staat namelijk dat die dag is afgesloten, itt de andere dagen.
kees61 schreef:Genesis 2:3 schreef:En God heeft den zevende dag gezegend, en die geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
Hier wordt dus duidelijk gezegd dat alles geschapen is.
kees61 schreef:Terwijl..Jesaja 45:12 schreef:Ik heb de aarde gemaakt, en Ik heb den mens daarop geschapen; Ik ben het! Mijn handen hebben de hemelen uitgebreid, en Ik heb al hun heir bevel gegeven.
..daar staat dat de aarde gemaakt is, net zoals jij hierboven over "maken" schrijft.
kees61 schreef:Ik vind dat je gewoon niet moet zeuren, "maken" in Genesis 1 en scheppen is hetzelfde.
kees61 schreef:Een dag is een dag. Na de zevende dag... begint de wekelijkse cyclus opnieuw, zie:
"Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen,..."
De zevende dag wordt apart gezet van de andere 6 dagen van de week. Het kan dus nooit nog steeds de 7e dag zijn, anders zouden de 6 dagen waarop men mag werken er ook niet zijn.
Invincible schreef:Wat nog bewezen dient te worden Razz
Invincible schreef:Ik zie niet in waarom het niet de 7de 'dag' zou kunnen zijn. Je hebt een opdeling in dagen [7 dagen waarvan 1 Sabbat], maar ook een opdeling in jaren [7 jaren waarvan 1 Sabbatsjaar], dus waarom geen Sabbatsmillenia, of nog langere perioden?
En zo zie ik dus die uitleg van de 7de dag uit Genesis 2, een lange periode van misschien wel een Miljard jaar. Who knows? Cool
kees61 schreef:groenrondballetje schreef:Ik heb het stuk zelf geschreven en in je citaat leg je een andere betekenis van de tekst dan wat ik er mee bedoeld heb. /quote]
Het stuk vervolgt metOp kennislink, John schreef:In de biologie heeft evolutie zich ruimschoots bewezen als "intelligente ontwerper".
Waarom ben je dan zo vaag daarin? Wie dat stukje leest, zal toch onmiddelijk denken aan een evolutie zoals Darwin die verzonnen heeft?
Dat is de basistheorie in de hedendaagse biologie. Je kunt natuurlijk in je eentje denken dat je het beter weet dan alle biologen samen - zoals bv. Peter Scheele doet - maar de biologen zeggen dan dat je gebrek aan kennis in de biologie hebt. En er is inderdaad erg veel op Scheeles theorie aan te merken, zie mijn commentaar op de quick toer van degeneratiekees61 schreef:en dan..wordt gesteld dat evolutie een feit is, want het wordt nagebootst. Van een theorie is helemaal geen sprake meer. Dat is niet erg wetenschappelijk.Op kennislink, John schreef:Wetenschappers bootsen nu veelvuldig de evolutie na..
Het mechanisme van evolutie is herhaaldelijk experimenteel bewezen; experimenteel toetsbaar, en voldoet aan alle wetenschappelijke falsificatie criteria. Het is dus wel wetenschappelijk om dit mechanisme als een feit aan te nemen. Twijfels vind je alleen bij filosofen die twijfelen of ze zelf bestaan en bij mensen die of geen verstand van biologie hebben of moedwillig liegen.
Het stuk gaat over evolutie zoals biologisch experimenteel herhaaldelijj bewezen en benadrukt dat dit mechanisme een scheppende kracht in zich heeft.
Het probleem is denk ik dat jij een bepaald vooroordeel hebt van wat biologische evolutie is, getuige ook je reactie opkees61 schreef:groenrondballetje schreef:Het proces evolutie werkt omdat de natuurwetten zijn zoals ze (door God gemaakt) zijn. Dat principe kan beter / slimmer ontwerpen dan onze 3D computer simulaties .... Our God is an awesome God![]()
De methode vind ik prachtig hoor. Ik vind dan de naam wat ongelukkig gekozen omdat het mij direkt doet denken aan de evolutie(theorie).
groenrondballetje schreef:Je kunt natuurlijk in je eentje denken dat je het beter weet dan alle biologen samen - zoals bv. Peter Scheele doet - maar de biologen zeggen dan dat je gebrek aan kennis in de biologie hebt.
groenrondballetje schreef:kees61 schreef:..wordt gesteld dat evolutie een feit is, want het wordt nagebootst. Van een theorie is helemaal geen sprake meer. Dat is niet erg wetenschappelijk.
Het mechanisme van evolutie is herhaaldelijk experimenteel bewezen; experimenteel toetsbaar, en voldoet aan alle wetenschappelijke falsificatie criteria. Het is dus wel wetenschappelijk om
groenrondballetje schreef:Ik denk dat jij problemen heb met de evolutietheorie omdat je er bepaalde vooroordelen bij hebt en niet omdat je Darwins boek daarover hebt gelezen.
groenrondballetje schreef:kees61 schreef:groenrondballetje schreef:Ik heb het stuk zelf geschreven en in je citaat leg je een andere betekenis van de tekst dan wat ik er mee bedoeld heb. /quote]
Het stuk vervolgt metOp kennislink, John schreef:In de biologie heeft evolutie zich ruimschoots bewezen als "intelligente ontwerper".
Waarom ben je dan zo vaag daarin? Wie dat stukje leest, zal toch onmiddelijk denken aan een evolutie zoals Darwin die verzonnen heeft?
Dat is de basistheorie in de hedendaagse biologie. Je kunt natuurlijk in je eentje denken dat je het beter weet dan alle biologen samen - zoals bv. Peter Scheele doet - maar de biologen zeggen dan dat je gebrek aan kennis in de biologie hebt.
kees61 schreef:groenrondballetje schreef:Je kunt natuurlijk in je eentje denken dat je het beter weet dan alle biologen samen - zoals bv. Peter Scheele doet - maar de biologen zeggen dan dat je gebrek aan kennis in de biologie hebt.
Daar hebben ze wel gelijk in, dat ik dat gebrek aan kennis heb, maar als het in grote lijnen al niet deugt, iets wat iedereen kan zien, ook zonder enige kennis van biologie, dan zijn de detials niet belangrijk meer. Schepping in 6 dagen of een proces van zoveel miljoen jaar is een verschil van dag en nacht.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten