Ieder het zijne en mij het mijne.
Ik houd er niet van, maar als iemand anders er helemaal tot zijn recht komt, dan moet vooral gaan.
Uiteindelijk gaat het om God.
Moderator: Moderafo's
try schreef:Goed, ik wil best aannemen, dat praise een authentieke vorm is om het geloof met anderen te kunnen delen en om er persoonlijk door te worden opgebouwd.
Zelf denk ik, dat de werkelijke vreugde in contrast met de ons omringende werkelijkheid wordt gevonden. Zoals de betekenis van de liefde tussen Jezus en Petrus een echte verdieping krijgt tegen de achtergrond van Petrus' praktijken kort daarvoor. Idem bij Paulus, idem bij het volk Israel (met de ervaring van Egypte). Idem bij Elia (wanhoop), idem bij Adam (ongehoorzaam).
Dus: een opgewonden praise-avond zijn voor mij symptomen van een jong en onervaren christendom (best leuk, aanstekelijk en gevoelig, maar het peilt bij lange na niet de diepte van het menselijk drama en het ondenkbaar te achten wonder van Gods genade). Daarvoor is de stilte nodig, de overdenking en een intense gesprek. Daarvoor is bewustwording en inzicht nodig. Zodat je langzaam maar zeker ingebed raakt in de bijbelse waarheid en je leven rust en vrede krijgt. De uiting van vreugde die daarbij hoort is die van het vastgelegde moment: de officiele feesten. Zo hebben Jodendom, Christendom en Islam het terecht altijd gedaan. Het is geen spontaan feest (afhankelijk van je gevoel), maar het staat vast: dan en dan is het feest. Dan zingen we, dansen we.
try
Marnix schreef:try schreef:Goed, ik wil best aannemen, dat praise een authentieke vorm is om het geloof met anderen te kunnen delen en om er persoonlijk door te worden opgebouwd.
Zelf denk ik, dat de werkelijke vreugde in contrast met de ons omringende werkelijkheid wordt gevonden. Zoals de betekenis van de liefde tussen Jezus en Petrus een echte verdieping krijgt tegen de achtergrond van Petrus' praktijken kort daarvoor. Idem bij Paulus, idem bij het volk Israel (met de ervaring van Egypte). Idem bij Elia (wanhoop), idem bij Adam (ongehoorzaam).
Dus: een opgewonden praise-avond zijn voor mij symptomen van een jong en onervaren christendom (best leuk, aanstekelijk en gevoelig, maar het peilt bij lange na niet de diepte van het menselijk drama en het ondenkbaar te achten wonder van Gods genade). Daarvoor is de stilte nodig, de overdenking en een intense gesprek. Daarvoor is bewustwording en inzicht nodig. Zodat je langzaam maar zeker ingebed raakt in de bijbelse waarheid en je leven rust en vrede krijgt. De uiting van vreugde die daarbij hoort is die van het vastgelegde moment: de officiele feesten. Zo hebben Jodendom, Christendom en Islam het terecht altijd gedaan. Het is geen spontaan feest (afhankelijk van je gevoel), maar het staat vast: dan en dan is het feest. Dan zingen we, dansen we.
try
Weet je.... Jezus roept mensen op te geloven als een kind. Jij roept op om precies het tegenovergestelde te doen. Misschien bedoelde Jezus wel dat je gewoon jezelf bent. Een kind is blij of niet, een kind is daarin vrij eerlijk. Een kind is niet blij maar uit dat toch maar niet, of niet blij en doet net alsof hij/zij dat wel is. Misschien mogen wij wel wat meer blij zijn omdat we verlost zijn. Het feit dat je steeds meer ontdekt hoe zondig je zelf bent en meer ontdekt hoe genadig en liefdevol God is is niet ervaring die logischerwijs je blijdschap en vreugde zal laten afnemen. Juist ervaringen over hoeveel moeiten er in het leven zijn kunnen je blijdschap omdat Jezus je daarvan verlost en je een eeuwige toekomst geeft waarin er geen tranen en pijn en dood meer zullen zijn nog veel groter maken. Je begint steeds meer te beseffen wat je mist... maar je gaat dus ook steeds meer inzien hoe fantastisch het eeuwige leven is wat Hij je gaat geven. Dat is dan toch alle reden om blij te zijn? Mogen we dat dan niet uiten omdat het leven veel meer factoren heeft, ook negatieve factoren? Maar dat is toch juist waar God ons van wil verlossen? Je haalt voorbeelden van moeilijke momenten uit de bijbel... maar je kijkt langs die uitingen van vreugde. Denk aan Israel na doortocht door de Rode Zee, denk aan David toen de Ark in Jeruzalem kwam, denk aan Paulus die elke brief begint en eindigt met uitingen van blijdschap en dankbaarheid. Dat zijn uitingen van vreugde buiten de officiele feesten om. Er zijn een heleboel van die vreugdeuitspattingen voor God in de bijbel terug te vinden.
Wat is je probleem daarmee? Waarom probeer je je eigen cultuur ten koste van de bijbel te verdedigen door onjuiste argumentatie aan te halen en selectief bijbelgedeelten te gebruiken? Je hebt gedeeltelijk gelijk wat betreft de feestdagen.... En je weet wat er wordt gezegd over halve waarheden he.
Waarom heb je er zoveel moeite mee dat mensen op een uitbundige manier God prijzen? Waarom kon dat in de tijd van de bijbel wel en mag het nu van jou niet meer (buiten de feestdagen om)?
Je laat in ieder geval zien dta je het niet hebt begrepen... en dat je dus maar eens opnieuw naar de zaken moet kijken. In je eerste regel heb je het over opbouwen van jezelf en de band met elkaar.... Maar dat is niet het doel van praiseavonden. Het doel is om God de eer en lof te geven die Hij verdient, om Hem te vertellen hoeveel je van Hem houdt, hoe blij je bent dat Hij je Vader wil zijn. Je kan dat aan leeftijd en onervarenheid wijten en zelf op je eigen manier (ik zeg niet dat daar iets mis mee is) God eren.... maar veroordeel geen anderen omdat ze andere vormen hebben dan jij gewend bent.
try schreef:Marnix, je reageert iets te gehaast. Wat die feesten betreft: Het Pascha staat in relatie met de bevrijding uit de slavendienst. Het heeft te maken met de velossing uit jarenlange onderdrukking en slavernij, met de bloedige slag die de Egyptenaren treft, met de vlucht voor Farao en met een lange woestijntocht die het volk te wachten staat. Middenin die ongelooflijk moeilijke positie wordt de redding (op het nippertje) gevierd. Het is een loflied, jazeker, maar het staat helemaal in het teken van 'ternauwernood'. Dat makt de vreugde niet minder, maar wel minder oppervlakkig. Het heeft een hele serieuze achtergrond. We leven, omdat we bijna dood waren geweest.
Datzelfde gelst voor de christelijk feesten. Kerst: ook tegen de achtergrond van een verscheurd joods land, een wrede Herodes, geen plaats in de herberg, vlucht naar Egypte, armoede.
Pasen: opstanding na een bittere afwijzing, vernedering, verraad, verloochening, geseling, Godverlaten kruisdood. Het is geen hoera, maar een diepe, nauwelijks te bevatten wending op het toneel. Gods genade overwint, tegen alle ongeloof, verwarring en onheil in.
Pinksten, ja dat is nu zo'n feest, waarop het uitbundig kan zijn. Maar ook hier staat vervolging en vreemd zijn in de wereld voor de deur.
Er is in de christelijke feesten altijd weet van de omstandigheden waaronder die feesten gevierd worden (en warom de feesten gevierd moeten worden. Ook het Jodendom plant haar feesten tegen de achtergrond van ballingschap, verwoesting van de tempel, vervolging (Esther) en holocaust.
Wanneer je na de holocaust toch weer gaat vieren, krijgt die viering een intensiteit, die een heel andere is dan de sfeer, die jonge en vitale, onbekommerde mensen met vrijheid, toekomst, mogelijkheden en een positivistisch geluk-geloof met elkaar bouwen.
Er zit ook een hele diepe kant aan het prijzen van God, maar toch schat ik die specifieke praise-avonden (geheel losgemaakt van de ons omringende werkelijkheid) als een aangename, vooral sociaal versterkende bijeenkomsten, met eigen codes en een stevig wij-gevoel. Dat geeft de muzieksoort ook aan: easy, light, mainstream: geen enkele wanklank, geen ruwe onderbrekingen...genieten maar. Of we daar Jezus' leven en werk nu helemaal recht mee doen?
try
tobyfan schreef:hallowhallow ff een vraagje hoor wat vinden jullie nou eigenlijk van praiseavonden ik ga er af en toe wel eens heen en vind er zelf nix verkeerds aanmaar heb pas ergens gelezen dat het slecht was ofsow :
![]()
nouwjah wil ff wete hou jullie er over denke
![]()
xxxx
try schreef:Marnix schreef:try schreef:Goed, ik wil best aannemen, dat praise een authentieke vorm is om het geloof met anderen te kunnen delen en om er persoonlijk door te worden opgebouwd.
Zelf denk ik, dat de werkelijke vreugde in contrast met de ons omringende werkelijkheid wordt gevonden. Zoals de betekenis van de liefde tussen Jezus en Petrus een echte verdieping krijgt tegen de achtergrond van Petrus' praktijken kort daarvoor. Idem bij Paulus, idem bij het volk Israel (met de ervaring van Egypte). Idem bij Elia (wanhoop), idem bij Adam (ongehoorzaam).
Dus: een opgewonden praise-avond zijn voor mij symptomen van een jong en onervaren christendom (best leuk, aanstekelijk en gevoelig, maar het peilt bij lange na niet de diepte van het menselijk drama en het ondenkbaar te achten wonder van Gods genade). Daarvoor is de stilte nodig, de overdenking en een intense gesprek. Daarvoor is bewustwording en inzicht nodig. Zodat je langzaam maar zeker ingebed raakt in de bijbelse waarheid en je leven rust en vrede krijgt. De uiting van vreugde die daarbij hoort is die van het vastgelegde moment: de officiele feesten. Zo hebben Jodendom, Christendom en Islam het terecht altijd gedaan. Het is geen spontaan feest (afhankelijk van je gevoel), maar het staat vast: dan en dan is het feest. Dan zingen we, dansen we.
try
Weet je.... Jezus roept mensen op te geloven als een kind. Jij roept op om precies het tegenovergestelde te doen. Misschien bedoelde Jezus wel dat je gewoon jezelf bent. Een kind is blij of niet, een kind is daarin vrij eerlijk. Een kind is niet blij maar uit dat toch maar niet, of niet blij en doet net alsof hij/zij dat wel is. Misschien mogen wij wel wat meer blij zijn omdat we verlost zijn. Het feit dat je steeds meer ontdekt hoe zondig je zelf bent en meer ontdekt hoe genadig en liefdevol God is is niet ervaring die logischerwijs je blijdschap en vreugde zal laten afnemen. Juist ervaringen over hoeveel moeiten er in het leven zijn kunnen je blijdschap omdat Jezus je daarvan verlost en je een eeuwige toekomst geeft waarin er geen tranen en pijn en dood meer zullen zijn nog veel groter maken. Je begint steeds meer te beseffen wat je mist... maar je gaat dus ook steeds meer inzien hoe fantastisch het eeuwige leven is wat Hij je gaat geven. Dat is dan toch alle reden om blij te zijn? Mogen we dat dan niet uiten omdat het leven veel meer factoren heeft, ook negatieve factoren? Maar dat is toch juist waar God ons van wil verlossen? Je haalt voorbeelden van moeilijke momenten uit de bijbel... maar je kijkt langs die uitingen van vreugde. Denk aan Israel na doortocht door de Rode Zee, denk aan David toen de Ark in Jeruzalem kwam, denk aan Paulus die elke brief begint en eindigt met uitingen van blijdschap en dankbaarheid. Dat zijn uitingen van vreugde buiten de officiele feesten om. Er zijn een heleboel van die vreugdeuitspattingen voor God in de bijbel terug te vinden.
Wat is je probleem daarmee? Waarom probeer je je eigen cultuur ten koste van de bijbel te verdedigen door onjuiste argumentatie aan te halen en selectief bijbelgedeelten te gebruiken? Je hebt gedeeltelijk gelijk wat betreft de feestdagen.... En je weet wat er wordt gezegd over halve waarheden he.
Waarom heb je er zoveel moeite mee dat mensen op een uitbundige manier God prijzen? Waarom kon dat in de tijd van de bijbel wel en mag het nu van jou niet meer (buiten de feestdagen om)?
Je laat in ieder geval zien dta je het niet hebt begrepen... en dat je dus maar eens opnieuw naar de zaken moet kijken. In je eerste regel heb je het over opbouwen van jezelf en de band met elkaar.... Maar dat is niet het doel van praiseavonden. Het doel is om God de eer en lof te geven die Hij verdient, om Hem te vertellen hoeveel je van Hem houdt, hoe blij je bent dat Hij je Vader wil zijn. Je kan dat aan leeftijd en onervarenheid wijten en zelf op je eigen manier (ik zeg niet dat daar iets mis mee is) God eren.... maar veroordeel geen anderen omdat ze andere vormen hebben dan jij gewend bent.
Marnix, je reageert iets te gehaast. Wat die feesten betreft: Het Pascha staat in relatie met de bevrijding uit de slavendienst. Het heeft te maken met de velossing uit jarenlange onderdrukking en slavernij, met de bloedige slag die de Egyptenaren treft, met de vlucht voor Farao en met een lange woestijntocht die het volk te wachten staat. Middenin die ongelooflijk moeilijke positie wordt de redding (op het nippertje) gevierd. Het is een loflied, jazeker, maar het staat helemaal in het teken van 'ternauwernood'. Dat makt de vreugde niet minder, maar wel minder oppervlakkig. Het heeft een hele serieuze achtergrond. We leven, omdat we bijna dood waren geweest.
Datzelfde gelst voor de christelijk feesten. Kerst: ook tegen de achtergrond van een verscheurd joods land, een wrede Herodes, geen plaats in de herberg, vlucht naar Egypte, armoede.
Pasen: opstanding na een bittere afwijzing, vernedering, verraad, verloochening, geseling, Godverlaten kruisdood. Het is geen hoera, maar een diepe, nauwelijks te bevatten wending op het toneel. Gods genade overwint, tegen alle ongeloof, verwarring en onheil in.
Pinksten, ja dat is nu zo'n feest, waarop het uitbundig kan zijn. Maar ook hier staat vervolging en vreemd zijn in de wereld voor de deur.
Er is in de christelijke feesten altijd weet van de omstandigheden waaronder die feesten gevierd worden (en warom de feesten gevierd moeten worden. Ook het Jodendom plant haar feesten tegen de achtergrond van ballingschap, verwoesting van de tempel, vervolging (Esther) en holocaust.
Wanneer je na de holocaust toch weer gaat vieren, krijgt die viering een intensiteit, die een heel andere is dan de sfeer, die jonge en vitale, onbekommerde mensen met vrijheid, toekomst, mogelijkheden en een positivistisch geluk-geloof met elkaar bouwen.
Er zit ook een hele diepe kant aan het prijzen van God, maar toch schat ik die specifieke praise-avonden (geheel losgemaakt van de ons omringende werkelijkheid) als een aangename, vooral sociaal versterkende bijeenkomsten, met eigen codes en een stevig wij-gevoel. Dat geeft de muzieksoort ook aan: easy, light, mainstream: geen enkele wanklank, geen ruwe onderbrekingen...genieten maar. Of we daar Jezus' leven en werk nu helemaal recht mee doen?
try
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten