Sabra schreef:Optimatus schreef:Ik zei al: medeverantwoordelijk.
Ik hoor jou enkel stelling nemen tegen Bush en Blair.
Ik ageer ook regelmatig tegen de bezetting van Tibet; overigens is China niet zo heel actief aanwezig in Irak, voor zover mijn kennis reikt.
Sabra schreef:Maar als er vijf joden opgeblazen worden, dan is het plotseling ach en wee en o en vreselijk. Volgens mij zijn het uiteindelijk allemaal naasten, lijkt mij zo.
Conflicten in Afrika zijn van totaal ander statuur als het conflict in het Midden-Oosten en nog verder oostwaarts. Dat is een clash tussen beschavingen, het vrije westen tegen het de islamitische arabisme. Toevalligerwijs maakt Israël onderdeel uit van het westen, vandaar dat dat voor ons als Nederland meer betekenis heeft dan een dode Afrikaan.
Ik moet zeggen dat mijn betrokkenheid met Israel niet zo heel groot is - het individuele slachtoffer betreur ik; daar blijft het dan ook bij. Dat gekeuvel over islamitisch arabisme en het vrije westen vind ik ook geen nachtmerries waard, maar eerder opgeklopte frustratiepropaganda uit de koker van een stel gevaarlijke idioten.
Sabra schreef:De puinhoop in Irak lijkt me niet in het belang van wie dan ook dan behalve van terroristen.
Blijkbaar wil je niet verder kijken dan je neus lang is. Op dit moment mag het dan in Irak redelijk chaotisch zijn, maar je kunt natuurlijk niet verwachten dat mensen die opeens niet langer onder het juk van een dictator zijn, zichzelf weten te organiseren.
Vreemd dat het in landen waar een dergelijk proces van binnenuit verlopen is, wel enige orde wisten te creëren: Roemenië en Albanië in 1989 en Rusland en andere Sowjetstaten in 1991.
Sabra schreef:Nederland heeft niets verloren, laat staan te zoeken in Irak. Het is niet onze oorlog en wat mij betreft zoeken de Amerikanen het daar nu ook verder zelf maar uit.
Dat kan, maar als de Amerikanen dat vroeger over Europa hadden gedacht sprak jij nu nog beter Duits, of was je medewerker van het politbureau.
Drogreden. De Tweede Wereldoorlog werd mede veroorzaakt door een inval van Duitsland, Italië en Japan in diverse andere landen. Verder was het niet meer dan terecht dat vooral Duitsland een gelijke behandeling kreeg als alle andere landen. Ik keur het gedrag van Duitsland in WO2 ten zeerste af, maar het
Diktat von Versailles, vooral opgelegd door Lloyd George en Clémenceau (Wilson valt minder te verwijten, dat moet gezegd worden) was natuurlijk niet bepaald een zaad van vrede en stabiliteit.
In Irak had de bevolking het zelf moeten doen, desnoods met enige steun van buitenaf, maar niet op deze destructieve manier. De stop is van de fles gehaald, maar er is niets teruggeplaatst, zodat alle rotzooi nu vrijelijk over het land fladdert. Misrekeningetje: de Amerikanen zouden als bevrijders binnengehaald worden, maar ze worden als bezetters gezien.
En terecht, dunkt me.
Sabra schreef:Het is in ons belang dat dit land zo snel mogelijk weer olie gaat produceren - zodat de prijs zakt, dat is in elk geval in MIJN belang als ik voor 1,275 sta te tanken in plaats van voor 1,12 zoals vroeger.
Dus jij mag wel persoonlijke argumenten gebruiken, maar ik niet?
Dat heb ik niet beweerd.
Sabra schreef:
Ziende blind en horende doof.
Ik leef niet gelijk sbs en rtl publiek van hype tot hype.
De tijd die ik aan commerciële zenders besteed, gerekend per week, nadert nul.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.