Mijn God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jan 2005 11:54

God heeft Noach beloofd niet nog eens een zondvloed op de mensheid los te laten. Ik geloof dan ook niet dat God die vloedgolf veroorzaakt heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 12 jan 2005 11:57

Optimatus schreef:God heeft Noach beloofd niet nog eens een zondvloed op de mensheid los te laten. Ik geloof dan ook niet dat God die vloedgolf veroorzaakt heeft.

Hij heeft toen belooft om niet zo'n zondvloed over de hele wereld te laten komen, die de gehele mensheid zou overspoelen, das net iets anders m.i.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 jan 2005 12:15

Ik ben het niet met mensen eens die deze ramp als godsoordeel zien. Aan de andere kant gebeurt niets als God het niet wil, dus in dat geval is de god van Riska, Optimatus, e.a. een andere dan de Bijbelse God. Echter, Satan is er ook. Hij is minder machtig maar dat neemt niet weg dat hij heel veel kan hier op aarde... Wat doen we daarmee?

sela

Berichtdoor sela » 12 jan 2005 12:17

volgens mij achter ons laten...
het geloof is een geloof. en geen handboek voor verklaring van rampen.
God is ons tot hulp in het leven van alle dag.
en ik vind het niet raar dat riska beweerd dat die God liefde is, want God laat je soms in die ruimte gaan..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2005 12:21

Ik geloof dat God dit heeft toegelaten, niet dat Hij het gedaan heeft!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 12 jan 2005 12:27

sela schreef: want God laat je soms in die ruimte gaan..

:?: Welke ruimte?

Ik zie de ramp als straf op DE zonde. Niet specefiek als straf op de zonde van de mensen daar. Maar ten gevolge van onze zonde kwamen er rampen en oorlogen in de wereld.
En als je daar woont en die ramp wel ziet als straf op jou zonde, dan is dat iets tussen jou en God.
Wij kunnen niet zeggen voor een ander of God hen straft door middel van deze ramp.
Maar dat Hij het is die de wateren schudde en de aarde deed wankelen, is waar en zeker. Hij heeft de hele wereld in Zijn hand.
Niemand anders dan Hij.
Ook al denkt de saten dat Hij kan winnen, zonder de wil van mijn Hemelse Vader zal er geen haar van mijn hoofd vallen.
Zelfs dat niet.

sela

Berichtdoor sela » 12 jan 2005 12:41

welke ruimte?

citaat uit een berijmde psalm.

als ik mee zou gaan in je beredenering dan moet ik kinderen die misbruikt worden ook zien als straf op de zonde. waarom moet een kind dat voor de menscheid ondergaan? ik ben er niet uit. dus neem ik er [nog] geen stelling over in.

wel sterkt het me in mijn mening dat godsdienst - alle godsdiensten in de hele wereld - bestaansrecht hebben omdat ze bij mensen de psychologische werking van antwoorden om de moeilijkste levensvragen hebben. ook deze ramp wordt in elke godsdienst verklaart.

en dan kom je in onze reformatorische subcultuur erbij uit dat God de ramp wel werkt maar niet wil. sterker: gebruikt als waarschuwing voor ons.

soms kunnen we misschien ook teveel in onze eigen subcultuur zitten, dat we alles wel verantwoord opschrijven, maar niet meer stilstaan bij de vergaande betekenis van onze beweringen.

en daarom ga ik niet mee in je beredering.

sela

Berichtdoor sela » 12 jan 2005 12:49

God vraagt immers niet van mij of ik alles wil verklaren...

hij vraagt of ik hem lief wil hebben boven alles en mijn naasten als mijzelf
en ik ben verplicht te woekeren met mijn talenten.
thats it.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 12:52

Optimatus schreef:God heeft Noach beloofd niet nog eens een zondvloed op de mensheid los te laten. Ik geloof dan ook niet dat God die vloedgolf veroorzaakt heeft.

Als jij het woord wil gaan verkondigen, moet je het wel goed doen.
Dat heeft God nl. nooit beloofd. Er staat dat de wateren niet meer zullen zijn tot een vloed om ALLE mensen te verderven. Dit was ook niet het laatste oordeel hoor, als je dat dacht.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 12:54

sela schreef:
als ik mee zou gaan in je beredenering dan moet ik kinderen die misbruikt worden ook zien als straf op de zonde. waarom moet een kind dat voor de menscheid ondergaan? ik ben er niet uit. dus neem ik er [nog] geen stelling over in.

En wie zegt er dat die kinderen nu niet beter af zijn? Of denk je dat God ook kinderen misbruikt?

sela

Berichtdoor sela » 12 jan 2005 12:55

jas schreef:
sela schreef:

En wie zegt er dat die kinderen nu niet beter af zijn? Of denk je dat God ook kinderen misbruikt?

ik heb het over misbruik in de gehele wereld, niet alleen waar de tsunami is geweest. als je zegt dat god alles bestuurt, bestuurt hij ook dit misbruik.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 12:55

kurtyo schreef:Ik ben het niet met mensen eens die deze ramp als godsoordeel zien. Aan de andere kant gebeurt niets als God het niet wil, dus in dat geval is de god van Riska, Optimatus, e.a. een andere dan de Bijbelse God. Echter, Satan is er ook. Hij is minder machtig maar dat neemt niet weg dat hij heel veel kan hier op aarde... Wat doen we daarmee?

De macht van satan is een macht die uit God is. Een gedelegeerde macht, geen autonome. Zie in de geschiedenis van Job hoe hij in alles toestemming van God moest krijgen om zijn gang te gaan.
Daarom zeg ik, dit was van God, ook al zou satan het hebben uitgevoerd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 12:57

Riska schreef:Als ik lees over wat hier allemaal gezegd wordt dan denk ik: Christus wordt opnieuw gekruisigd. Het was voor niets kennelijk, want de straffende God is nog altijd gelijk.

Met dit alles zeg ik dus nog een keer: Mijn God is een liefdevolle God. Dat wil niet zeggen dat Hij alles door de vingers ziet, maar de straf heeft Christus voor ons gedragen.
En me daarvan dagelijks bewust probeer ik zo dicht mogelijk bij Hem te blijven en voor zover dat in mijn vermogen ligt Hem geen verdriet te doen. En waar dat toch gebeurt mag ik 's avonds voor het slapen gaan dat voor Hem neerleggen en weten dat ik vergeven ben in Christus.

Riska

Jij verkondigt een onbijbelse sadistische algemene verzoeningsleer. Sadistisch, ja. Denk daar maar eens over na.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2005 12:58

jas schreef:
kurtyo schreef:Ik ben het niet met mensen eens die deze ramp als godsoordeel zien. Aan de andere kant gebeurt niets als God het niet wil, dus in dat geval is de god van Riska, Optimatus, e.a. een andere dan de Bijbelse God. Echter, Satan is er ook. Hij is minder machtig maar dat neemt niet weg dat hij heel veel kan hier op aarde... Wat doen we daarmee?

De macht van satan is een macht die uit God is. Een gedelegeerde macht, geen autonome. Zie in de geschiedenis van Job hoe hij in alles toestemming van God moest krijgen om zijn gang te gaan.
Daarom zeg ik, dit was van God, ook al zou satan het hebben uitgevoerd.
Satan is de aap van God...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 12 jan 2005 13:16

jas schreef:
Riska schreef:Als ik lees over wat hier allemaal gezegd wordt dan denk ik: Christus wordt opnieuw gekruisigd. Het was voor niets kennelijk, want de straffende God is nog altijd gelijk.

Met dit alles zeg ik dus nog een keer: Mijn God is een liefdevolle God. Dat wil niet zeggen dat Hij alles door de vingers ziet, maar de straf heeft Christus voor ons gedragen.
En me daarvan dagelijks bewust probeer ik zo dicht mogelijk bij Hem te blijven en voor zover dat in mijn vermogen ligt Hem geen verdriet te doen. En waar dat toch gebeurt mag ik 's avonds voor het slapen gaan dat voor Hem neerleggen en weten dat ik vergeven ben in Christus.

Riska

Jij verkondigt een onbijbelse sadistische algemene verzoeningsleer. Sadistisch, ja. Denk daar maar eens over na.

wat bedoel je hiermee, jas?

Terug naar “Archief”