Kinderdoop of Volwassendoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 07 mei 2003 23:03

het is de keuze die je maakt. op een zeker moment ben je oud genoeg op die keuze te maken. en wat je dan kiest teld. niet wat je beleid. het is je innerlijk wat telt. niet het uiterlijk. en GOD is een genadig GOD. dus (ok teologisch discutie van 100pg) ik geloof dat GOD in zijn goedheid degene die te jong waren om te kiezen naar de hemel gaat laten gaan. trouwens het zou toch niet erlijk zijn dat je als klein kind sterft en naar de hel gaat omdat je ouders niet geloofden en je dus niet hebben laten dopen

dat hoor ik hier heel vaak: äls je oud genoeg bent" of: je hebt nu de leeftijd om.
Daar gaat het niet om. JE bent ervan overtuigt geraakt dat je voor God wilt leven, dat je zijn redding nodighebt. Daarom kies je, niet omdat je er oud genoeg voo bent.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 14:18

Ik denk dat dit bijbels is.

Van de heilige Doop, als een sacrament des verbonds, eens te bedienen aan de gelovigen en hun kinderen

Wij geloven en belijden, dat Jezus Christus, Die het einde der wet is, door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle bloedstortingen, die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden, en dat Hij de besnijdenis, die met bloed geschiedde, afgeschaft heeft en in haar plaats heeft gesteld het sacrament des doops, door hetwelk wij in de kerk Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religiÎn afgezonderd worden, om geheel Hem toegeÎigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en dient ons tot getuigenis, dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadige Vader. Zo heeft Hij dan bevolen, al degenen, die de Zijnen zijn, in de naam des Vaders, en des Zoons, en des Heilige Geestes te dopen, alleen met rein water, ons daarmee te verstaan gevend, gelijk het water de vuiligheid van het lichaam afwast, wanneer wij daarmee begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen, die de doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, dat alzo het bloed van Christus hetzelfde binnen in de ziel doet door de Heilige Geest, haar besprengend en zuiverende van haar zonden, en ons wederbaart uit kinderen des toorns tot kinderen Gods. Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging van het dierbaar bloed des Zoons Gods, die onze Rode Zee is, door welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijk land Kana”n. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het sacrament, en hetgeen zichtbaar is, maar onze Heere geeft hetgeen door het sacrament beduid wordt, te weten, de gaven en onzienlijke genade, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en vervullende met alle vertroosting, ons gevend een ware verzekerdheid van Zijn vaderlijke goedheid, ons de nieuwe mens aandoende en de oude uittrekkende met al zijn werken. Daarom geloven wij, dat, wiens voornemen het is in het eeuwige leven te komen, maar eens gedoopt moet worden met de enige doop, zonder dezelve immer te herhalen, omdat wij ook geen tweemaal kunnen geboren worden. Doch deze doop is niet alleen nuttig zolang het water op ons is, en dat wij het water ontvangen, maar ook al die tijd van ons leven. Daarom verwerpen wij de dwalingen der wederdopers,die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen de doop van de kinderen der gelovigen, welke wij geloven, dat men behoort te dopen en met het merkteken des Verbonds te verzegelen, gelijk de kinderen in IsraÎl besneden werden, op dezelfde beloften, die onze kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft zowel Zijn bloed vergoten om de kinderen der gelovigen te wassen, als Hij het heeft gedaan voor de volwassenen. Daarom behoren zij het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen Christus voor hen gedaan heeft, gelijk de Heere in de wet bevolen heeft hun mee te delen het sacrament van het lijden en sterven van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lam, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus. Daarom, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de doop aan onze kinderen, hetwelk de oorzaak is, waarom de heilige Paulus de doop noemt de besnijdenis van Christus.

joris

Berichtdoor joris » 09 mei 2003 19:32

en ik geloof het niet. je zou beter de besnijdenis kunnen laten opvolgen door het avondmaal! Als je perse iets door iets wilt laten opvolgen. De besnijdenis wijst naar de beloofde messias, het avondmaal wijst terug op de beloofde messias.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 07:41

joris schreef:en ik geloof het niet. je zou beter de besnijdenis kunnen laten opvolgen door het avondmaal! Als je perse iets door iets wilt laten opvolgen. De besnijdenis wijst naar de beloofde messias, het avondmaal wijst terug op de beloofde messias.

Dus jij gelooft niet wat er in de Bijbel staat?!!

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 12:11

Beste Ikke,

ik geloof wat in de bijbel staat. En dus geloof ik niet alles wat in de ngb en andere gelbellen staat die jij hier overtikt. Mijn complimenten overigens dat je dat in tale kanaans bijna zonder fouten doet. Maar jij zweert erbij geloof ik. En als dat goed voor je is, dan moet je dat blijven doen. Maar ik kan je aanraden eens echt te kijken wat er in de bijbel staat. Lees alle tekstverwijzingen maar eens die in al die formulieren staan en kijk in hoeverre die relevant zijn.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 12:15

Zweren is een groot woord!! Maar ik geloof wat in de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat en ook wat er in de Bijbel staat!! De Nederlandse Geloofsbelijdenis is toch ook het woord van God en persoonlijk vind ik dat je daar verschrikkelijk veel uit kan leren.
In de kerk is de dominee ook deze artikelen aan het behandelen en het is zo duidelijk en zo eenvoudig, ik kan niet anders zeggen dan dat ik geloof wat erin staat!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 mei 2003 12:20

Ikke21 schreef:Zweren is een groot woord!! Maar ik geloof wat in de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat en ook wat er in de Bijbel staat!! De Nederlandse Geloofsbelijdenis is toch ook het woord van God en persoonlijk vind ik dat je daar verschrikkelijk veel uit kan leren.
In de kerk is de dominee ook deze artikelen aan het behandelen en het is zo duidelijk en zo eenvoudig, ik kan niet anders zeggen dan dat ik geloof wat erin staat!!

Hee Ikke, de NGB is NIET het woord van God. Wel erop gebaseerd.
Dat hij tussen de kaften ten waar "Bijbel" opsstaat betekent niet dat dit geschrift geinspireerd is. Van Genesis tot Openbaring is geinspireerd, maar de NGB is en blijft een mensenwerk, een leerzaam, een nuttig een waardevol mensenwerk, maar geen Goddelijk werk.

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 12:21

Ikke21 schreef:Zweren is een groot woord!! Maar ik geloof wat in de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat en ook wat er in de Bijbel staat!! De Nederlandse Geloofsbelijdenis is toch ook het woord van God en persoonlijk vind ik dat je daar verschrikkelijk veel uit kan leren.

je doet een beetje als je avatar poppetje: je duikt steeds weg voor mijn vragen en jouw antwoorden. Heb je zëlf al eens bekeken of de teksten kloppen in de ngb? Wat is jouw persoonlijke relatie met God? Of doe je alles hetzelfde als je dominee doet? beetje harde vraag misschien, maar ik maak het 'probleem' even wat groter zodat het gemakkelijker te pakken is.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 12:22

oke tk daar heb je gelijk in.....maar het is wel gebasseerd op Gods woord en daarom geloof ik ook dat het de waarheid is.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 mei 2003 14:48

Ikke21 schreef:oke tk daar heb je gelijk in.....maar het is wel gebasseerd op Gods woord en daarom geloof ik ook dat het de waarheid is.

ik zou toch eerst eens dingen gaan onderzoeken voor je op iemands waarde gelooft dat het de waarheid is. let wel, ik wil hier niet zeggen dat de NGB geen waarde heeft of zo, maar wat joris zegt, baseert hij ook op Gods woord, en dat geloof je niet. en het argument dat de opstellers van de NGB nu eenmaal geleerder waren of zoiets als joris geldt hier ook niet, aangezien joris vele geleerde en "grote" christenen aan zijn kant heeft.

onderzoek de waarheid, zoals die in Gods Woord staat, en als de NGB daarmee overeenkomt is dat schitterend, en houd je dan daaraan vast. is dat niet zo, denk dan nog een aantal keer heel goed na wat je daarmee moet, en praat erover.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 14:53

Napoleon schreef:
Ikke21 schreef:oke tk daar heb je gelijk in.....maar het is wel gebasseerd op Gods woord en daarom geloof ik ook dat het de waarheid is.

ik zou toch eerst eens dingen gaan onderzoeken voor je op iemands waarde gelooft dat het de waarheid is. let wel, ik wil hier niet zeggen dat de NGB geen waarde heeft of zo, maar wat joris zegt, baseert hij ook op Gods woord, en dat geloof je niet. en het argument dat de opstellers van de NGB nu eenmaal geleerder waren of zoiets als joris geldt hier ook niet, aangezien joris vele geleerde en "grote" christenen aan zijn kant heeft.

onderzoek de waarheid, zoals die in Gods Woord staat, en als de NGB daarmee overeenkomt is dat schitterend, en houd je dan daaraan vast. is dat niet zo, denk dan nog een aantal keer heel goed na wat je daarmee moet, en praat erover.

Als je misschien ook de rest even wil lezen en niet gelijk commentaar leveren dan snap je misschien ook waarom ik tegen tk zegt dat hij gelijk heeft, dat heeft niks met onderzoeken te maken, het ging er alleen over dat hij zei dat de Nederlandse Geloofsbelijdenis niet Gods woord is....en daarin gaf ik hem gelijk!!!

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 14:56

haha, je bent grappig, ikke!
Napoleon reageert op de tweede helft van je antwoord lijkt mij.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 15:02

nee hij zegt, voordat je IEMANDS waarde gelooft, dat slaat dat toch op het eerste wat ik tegen tk zei

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 15:36

en stel dat er geen waarde moest staan, maar woorden? OP iemands waarde geloven komt niet zo vaak voor in het nederlands.
maar laten we geen ruzie gaan maken, is nergens voor nodig.

Terug naar “Archief”