Wel of geen kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 18 jan 2005 20:24

jas schreef:Het maakt voor de betekenis van de doop totaal geen verschil of je onderdompelt of besprengt. Immers de doop is de betekenende zaak zelf niet, maar een teken en zegel daarvan. De uiterlijke zaak wordt hier zwaar overschat en blijkbaar wil men daarin de aanneming tot kind zelf al zien, maar daar is geen sprake van. Ondanks dat men gedoopt is, hetzij door onderdompeling, besprenging of hoe dan ook, is de persoonlijke wedergeboorte noodzakelijk. Deze kan zelfs geschieden zonder de uitwendige doop.

Amen

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jan 2005 21:01

jas schreef:De uiterlijke zaak wordt hier zwaar overschat en blijkbaar wil men daarin de aanneming tot kind zelf al zien, maar daar is geen sprake van. Ondanks dat men gedoopt is, hetzij door onderdompeling, besprenging of hoe dan ook, is de persoonlijke wedergeboorte noodzakelijk. Deze kan zelfs geschieden zonder de uitwendige doop.

Ik blijf het toch moeilijk vinden dat er steeds over wedergeboorte en aanneming tot kind met betrekking tot de doop wordt gesproken. Het formulier is zo duidelijk : zonder hun weten in Adam vervloekt, zonder hun weten in Christus geheiligd.
Wat dacht je van:
Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Dat is denk ik wel wat minder voorwaardelijk dan jij schrijft. Is het zelfs niet radicaal anders?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 18 jan 2005 21:02

jas schreef:Het maakt voor de betekenis van de doop totaal geen verschil of je onderdompelt of besprengt. Immers de doop is de betekenende zaak zelf niet, maar een teken en zegel daarvan. De uiterlijke zaak wordt hier zwaar overschat en blijkbaar wil men daarin de aanneming tot kind zelf al zien, maar daar is geen sprake van. Ondanks dat men gedoopt is, hetzij door onderdompeling, besprenging of hoe dan ook, is de persoonlijke wedergeboorte noodzakelijk. Deze kan zelfs geschieden zonder de uitwendige doop.

Ten dele wel mee eens , maar als de persoonlijke wedergeboorte noodzakelijk is kan je van geen kinder doop spreken .

En de doop in de Bijbel geschiede echt wel door onderdompeling .

Johannes was daar waar veel water was , Jezus zelf ook door Johannes aldaar gedoopt .

zo'n 120 jaar na christus zijn er een aantal regels opgesteld , en in de loop der eeuwen aangepast . tot in details in formulieren en wat al niet meer beschreven .

Maar je persoonlijke keuze , je eerste Ja want dat is je vrije keuze is bepalend . de rest is inderdaad detail . Maar als je Jezus wil volgen en mag volgen komt er een factor Heilige Geest bij die jou inzicht geeft wat te doen . Dan kon het wel eens zo wezen dat je overtuigd raakt je te laten dopen . En dan kon het wel eens zo wezen dat je tegen de kerk traditie in je een geloofs doop mag ondergaan .

Persoonlijk heb ik deze doop mogen beleven . En ben blij dat ik dicht bij het veluwe randmeer woonde .

Maar wat bepalend is en blijft hoe je ook over de doop denkt is je keuze voor Hem .

:D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 jan 2005 20:09

Maja de Bij schreef:
Rene Z schreef:Hetzelfde zullen ik en mijn vrouw ondergaan op 13 maart :P . (een jaar na onze bekering) Kinderen worden gedoopt als hun ouders gedoopt worden (zie de voorbeelden over het dopen van het gehele huis). Dit zal mijn dochter van 7 ondergaan op hetzelfde moment dat ik en mijn vrouw gedoopt worden :P .

Fantastisch.
Graag mijn hartelijke gelukwensen en Gods zegen toegewenst voor jou, je vrouw en "je huis"!

Ik sluit me aan bij Maja, Geweldig en Ga met God, jij en je familie.

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 jan 2005 00:24

Maja de Bij schreef:
jas schreef:De uiterlijke zaak wordt hier zwaar overschat en blijkbaar wil men daarin de aanneming tot kind zelf al zien, maar daar is geen sprake van. Ondanks dat men gedoopt is, hetzij door onderdompeling, besprenging of hoe dan ook, is de persoonlijke wedergeboorte noodzakelijk. Deze kan zelfs geschieden zonder de uitwendige doop.

Ik blijf het toch moeilijk vinden dat er steeds over wedergeboorte en aanneming tot kind met betrekking tot de doop wordt gesproken. Het formulier is zo duidelijk : zonder hun weten in Adam vervloekt, zonder hun weten in Christus geheiligd.
Wat dacht je van:
Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Dat is denk ik wel wat minder voorwaardelijk dan jij schrijft. Is het zelfs niet radicaal anders?

Deze misvatting ontstaat omdat mensen uit het formulier slechts dat gedeelte lezen wat ze het meest aanspreekt. Als je echter vanaf het begin leest, dan zie je meteen dat de opstellers in alles van Gods kant Zijn trouw aangaande het formulier tot uitdrukking hebben gebracht. Met het formulier wordt erkent dat het Gods gebruikelijke weg is om onder de rechte bediening van Woord en Sacrament te wonen en te werken. Dat echter de doop niet de afwassing der zonden zelf is, blijkt meteen al in het begin van het formulier. "Ten eerste, dat wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij vannieuws geboren worden. Dit leert ons de onderdompeling in en de besprenging met het water, waardoor ons de onreinheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden, een mishagen aan onszelf te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelf te zoeken".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2005 16:50

Maja, Jezus zegt tegen Nicodemus dat je opnieuw geboren moet worden om in Gods koninkrijk te komen. Jakobus schrijft dat je geloof zonder werken dood is. Paulus schrijft dat Abraham door geloof werd gerechtvaardigd, Johannes schrijft dat we in Hem moeten blijven. God roept ons op tot een keuze voor het leven en niet voor de dood....

Het verbond is onvoorwaardelijk..... maar je redding niet. Net als dat alle kinderen beneden werden waren ze daarmee nog niet gered toch? Het verbond kan worden aangenomen... of afgewezen.

Ik weet dat het voor de ouders heel mooi en troostend klinkt: Zonder te weten in Christus geheiligd. Dat is een kind inderdaad. Maar het kan later die heiliging in Hem wel verwerpen.... Dan is het troostend om te zeggen als ouders: Ja maar mijn kind is toch gedoopt? Daar zit ook troost in want je mag God ook wijzen op wat Hij beloofde.... maar het is geen garantie dat het allemaal wel goed komt.

God richt een genadeverbond op.... Je ziet dat ook bij Abraham, God belooft Abraham heel veel. Maar belooft niet alleen wat van mensen maar vraagt ook wat van ze (Genesis 17 vers 9 tot 14) Ook het doopformulier heeft het over een belofte en een eis.... Wat is er dan radicaal anders aan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 jan 2005 17:55

jas schreef:
Maja de Bij schreef:

Wat dacht je van:

Deze misvatting ontstaat omdat mensen uit het formulier slechts dat gedeelte lezen wat ze het meest aanspreekt. Als je echter vanaf het begin leest, dan zie je meteen dat de opstellers in alles van Gods kant Zijn trouw aangaande het formulier tot uitdrukking hebben gebracht. Met het formulier wordt erkent dat het Gods gebruikelijke weg is om onder de rechte bediening van Woord en Sacrament te wonen en te werken. Dat echter de doop niet de afwassing der zonden zelf is, blijkt meteen al in het begin van het formulier. "Ten eerste, dat wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij vannieuws geboren worden. Dit leert ons de onderdompeling in en de besprenging met het water, waardoor ons de onreinheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden, een mishagen aan onszelf te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelf te zoeken".

In het doopformulier wordt er net als in de Bijbel vanuitgegaan dat God het is die het geloof en de wedergeboorte geeft. Het uitgangspunt bij de doop is dat God dit ook aan de gedoopte zal geven of gegeven heeft. Daarom durft men ook het dankgebed te bidden. Natuurlijk mag dit niet lijdelijk maken, in de zin van ik kan er toch niets aan doen. De doop nodigt uit tot een houding als van Mordechai. Je lieve nicht (zeg alles) de dood laten riskeren om gered te worden, maar ondertussen wel verzekerd zijn dat er anders wel op een andere manier uitkomst zal komen.

Verder is juist de doop het teken van wedergeboorte, (geboren uit water en Geest), en juist het laten dopen geeft ook aan dat we ons heil buiten onszelf in Christus zoeken.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 20 jan 2005 19:06

parsifal schreef:In het doopformulier wordt er net als in de Bijbel vanuitgegaan dat God het is die het geloof en de wedergeboorte geeft. Het uitgangspunt bij de doop is dat God dit ook aan de gedoopte zal geven of gegeven heeft. Daarom durft men ook het dankgebed te bidden.

Waarom ik toch even over de kinderdoop doorga heeft vooral te maken met de opmerking die ik laatst weer hoorde, en zij zal jullie ook niet onbekend zijn, dat iemand tegen de kinderen zei, dat ze de Heere maar moesten vragen om een nieuw hartje. En dat waren gedoopte kinderen van gelovige ouders. Maar vraag ik me dan af, als je dat aan deze kinderen zo voorlegt, hoe functioneert dan de doop van de kinderen?
Hoe kan een kind van gelovige ouders nou wedergeboren worden, als het er altijd al bijgehoord heeft? Kortom, wat houdt wedergeboorte nu concreet in? Pfff...
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 jan 2005 19:34

Maja de Bij schreef:
parsifal schreef:In het doopformulier wordt er net als in de Bijbel vanuitgegaan dat God het is die het geloof en de wedergeboorte geeft. Het uitgangspunt bij de doop is dat God dit ook aan de gedoopte zal geven of gegeven heeft. Daarom durft men ook het dankgebed te bidden.

Waarom ik toch even over de kinderdoop doorga heeft vooral te maken met de opmerking die ik laatst weer hoorde, en zij zal jullie ook niet onbekend zijn, dat iemand tegen de kinderen zei, dat ze de Heere maar moesten vragen om een nieuw hartje. En dat waren gedoopte kinderen van gelovige ouders. Maar vraag ik me dan af, als je dat aan deze kinderen zo voorlegt, hoe functioneert dan de doop van de kinderen?
Hoe kan een kind van gelovige ouders nou wedergeboren worden, als het er altijd al bijgehoord heeft? Kortom, wat houdt wedergeboorte nu concreet in? Pfff...

Woorden als een nieuw hartje zou ik in dit verband ook niet snel gebruiken, geloven we dan wel echt dat de kinderen er volledig bijhoren. spreek dan liever over vergeven nadat een kind iets fout gedaan heeft (en niet om je gezag een vroom sausje te geven), en ook over het meer van God of Jezus gaan houden.

Wat de wedergeboorte hier precies inhoudt is ook moeilijk aan kinderen uit te leggen, in eerste instantie zou ik er hier vanuit gaan dat Romeinen 6 ook helemaal op de kinderen van de gelovigen slaat. Probeer dat in de praktijk aan het kind over te brengen.

Vaya con Dios,

parsifal

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 24 jan 2005 10:36

Yael schreef:Gaaf Annemiek!:wink:
Een vriendin van mij werd gedoopt via de onderdompeling heel indrukwekkend. :wink:
hoezo ben je ook voor de kinderdoop?

Thanks, ik moest ff zoeken omdat ik niet meer precies wist waar ik stond met mijn reactie! :oops:
Maar ik ben VOOR de kinderdoop en VOOR de volwassendoop. Bij mij is er privé een situatie ontstaan waardoor ik niet gedoopt ben (ruzie van m'n ouders met een ouderling in de Chr. Geref. Kerk)
Daarom kan je de situatie voorleggen voor de dominee en Kerkeraad. Als er zo'n dergelijke situatie (zoals bij mij) ontstaat en men is tegen de Volwassendoop, wat dan? Dan zou iemand zoals ik niet gedoopt kunnen worden? Dat zou erg zijn!
Afbeelding

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 24 jan 2005 17:52

Annemieke86 schreef:
Een vriendin van mij werd gedoopt via de onderdompeling heel indrukwekkend. :wink:

Thanks, ik moest ff zoeken omdat ik niet meer precies wist waar ik stond met mijn reactie! :oops:
Maar ik ben VOOR de kinderdoop en VOOR de volwassendoop. Bij mij is er privé een situatie ontstaan waardoor ik niet gedoopt ben (ruzie van m'n ouders met een ouderling in de Chr. Geref. Kerk)
Daarom kan je de situatie voorleggen voor de dominee en Kerkeraad. Als er zo'n dergelijke situatie (zoals bij mij) ontstaat en men is tegen de Volwassendoop, wat dan? Dan zou iemand zoals ik niet gedoopt kunnen worden? Dat zou erg zijn!

Je hebt nou niet beslist een dominee of ouderling nodig om gedoopt te worden Hoor !
De opdracht is aan alle gelovige .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 jan 2005 18:28

Annemieke86 schreef:

Ik denk dat er weinig mensen tegen volwassendoop zijn hoor. Soms wordt "voor volwassendoop" gebruikt als bedoeld wordt: "tegen het dopen van kinderen."
Maar als je echt tegen het dopen van volwassenen bent ben je duidelijk onbijbels bezig.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 jan 2005 18:28

Annemieke86 schreef:

aha ook cgk :wink: ik ook, bij ds boiten?

maar ok, nee gelukkig is er idd ook volwassendoop, maar ik dacht dat je Evangelisch was vandaar :wink: zelf ben ik niet tegen de kinderdoop, maar zie de volwassendoop of geloofsdoop als meest Bijbelse.

doe je ook gelijk belijdenis? (dat moet toch?)

brammetje
Mineur
Mineur

doop

Berichtdoor brammetje » 24 jan 2005 21:55

Zijn we niet alle kinderen van God ?

En als besprenkelen het zelfde is als onderdompelen vraag ik mij af waarom de beschreven dopen in de Bijbel in open water plaatsvond .

er worden veel meningen getypt , echter maar weinig onderbouwd .

De Doop is niet bepalend voor je redding word er dan geschreven . om even later in 25 zinnen vanuit een doopformulier van alles en nog wat aan te halen .

als je je als lid van de CGK als volwassenne laat dopen terwijl je als kind was gedoopt . en er zijn er wel meer hoor ! Kan je volgens de kerkorde de kerk uitgezet worden als lid . je mag wel lid blijven als je verder je mond maar houd .

Als je als kind gedoopt bent en je wilt wat taken op je nemen in een of andere Christen gemeente ligt dat ook niet zo makkelijk .

Echter wat mij opvalt is dat de meeste Christenen met een bediening in de vorm van de charismatische kerk deze alle zover ik weet als volwassenen zijn gedoopt , dat gaf mij te denken .

geen voorwaarde die geloofs doop , maar dan toch wel een te passeren station om verder te groeien in geloof ?

Laten we elkaar niet bevechten met een welles of nietes spelletje , leg het in gebed voor aan de Heer en Koning van de Gemeente - Jezus - Hij zal je antwoord geven .

uit liefde voor wat Hij gedaan heeft voor jou en mij

Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 25 jan 2005 15:06

Yael schreef:
Annemieke86 schreef:

aha ook cgk :wink: ik ook, bij ds boiten?

maar ok, nee gelukkig is er idd ook volwassendoop, maar ik dacht dat je Evangelisch was vandaar :wink: zelf ben ik niet tegen de kinderdoop, maar zie de volwassendoop of geloofsdoop als meest Bijbelse.

doe je ook gelijk belijdenis? (dat moet toch?)

Jup bij dominee Boiten! En ik doe inderdaad gelijk Belijdenis :)
Afbeelding

Terug naar “Archief”