Oproep tot Reformatie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 00:31

meschianza schreef:
jas schreef:
sparow schreef:Jij snapt hem Meschianza.

Ik niet. Werkt God ook door een leugenleer? Zijn alle afsplitsingen overbodig geweest? Geef daar dan eens antwoord op. Moeten we allemaal rk worden, of pkn, of baptist? Als het er toch niet toe doet kunnen we kiezen.

Je moet eerste plaats kiezen voor God en de bijbel. Om in het licht van de waarheid van de bijbel te leven. Voor de kerk, kerkelijke cultuur, leer kies je daarna, omdat je daarin thuis voelt, omdat je denkt: ja, hier wordt zuiver uitgelegd, hier spreekt de bijbel. En dat je daarvanuit je zorgen hebt over de leer in andere kerken, okee, maar bestempel dit niet als leugenleer, dat God daar geen mensen zal bekeren. Dat God geen Katholiek in zijn hart zal raken. Of een baptist. Ik weet zeker dat daar net zo goed kinderen van God leven.

Wie weet, heeft iedere leer zijn hiaten, van reformatorische leer tot de Baptisen. Maar omdat ze 1 zijn in de Waarheid: Jezus Christus, Zoon van God, nog geen leugenleer.

Alleen een leer, die loochent dat Jezus niet de Weg, de Waarheid en het leven is, is een leugenleer. DAar waarschuwd de bijbel voor.

Als je mijn postings goed leest, zul je nergens tegenkomen dat ik zeg dat iemand met een ander geloof niet bekeerd kan worden. Ik zeg alleen dat ik met minder dan wat ik nu heb geen genoegen neem. En ja, rk is een leugenleer, en ja, arminiaans is een leugenleer, en ja islam is een leugenleer. Dat mag tegenwoordig niet meer gezegd worden geloof ik, maar daar heb ik mooi geen boodschap aan. Ik ben geen gezant van het vaticaan, ik ben geen gezant van arminius en ik ben ook geen gezant van mohammed, ik ben een gezant van Jezus Christus en als zodanig bestrijd ik alles wat buiten Hem is omdat het geen eeuwigheidswaarde heeft. Het is lucht en leegte, oftewel het is al ijdelheid.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 00:36

sparow schreef:
jas schreef:
Raptor schreef:Nog iets. Ik ben ook een Calvijn-fan om het zo maar even populair te zeggen. Maar hoe denk je over oudvaders als Augustinus en Athanasius? Calvijn heeft de leer van de Bijbel, dus is niet de leer van Calvijn de goede leer maar de leer van Gods woord! En daar draait het volgens mij om... Gods woord is als enige onfeilbaar waar!

O ja zeker. Helemaal waar. En Augustinus had echt geen andere leer dan Calvijn hoor. Als je de institutie van Calvijn leest, haalt hij Augustinus vaak genoeg aan.

sparow schreef:Toch wel, Augustinus had bijvoorbeeld een andere visie op de vrije wil dan Calvijn.

Nee dat had ie niet. Want dat heb ik toevallig van de week zitten lezen.
sparow schreef:(Bestond het woord Jassimse al?) :?:

Ik weet niet, zal het voor je opzoeken. Wat houdt het in volgens jou?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 00:39

Aragorn schreef:Duh. Maar ze heeft het allicht gedaan. Het ging mij er even om dat God Zelf blijkbaar ook zegt dat je Hem kunt aanroepen als je Hem nodig hebt.

Ja hoor, maar Hij laat Zich niet dwingen om altijd gelijk antwoord te geven. Trouwens, Hij verhoort onze gebeden voor zover dat in Zijn plan past en goed voor ons is.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 nov 2004 00:56

sparow schreef:
jas schreef:Ik wil wel één kerk, maar alleen als die gestoeld is op de leer van Calvijn. Anders hoeft het voor mij niet omdat ik dat beschouw als de zuivere waarheid. Alles wat daarvan afwijkt is in mijn ogen dus niet zuiver en om in iets onzuivers te geloven heb ik geen éénheid nodig.
Zijn er verder hier geen mensen die nog net zo hechten aan principes m.b.t. de leer?

Aangepaste versie van 1 Kor 1:12 en 13:
En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Calvijn, en ik van Luther; en ik van Arminius; en ik van Christus. Is Christus gedeeld? Is Calvijn voor u gekruist? Of zijt gij in Calvijns naam gedoopt?

Jongens, waar gaat het nu om?? Laten we gewoon bij de bijbel blijven en niet 'geloven in een leer'.

Om bij de Bijbel te kunnen blijven, moeten we er eerst bij gebracht worden. En dan door God erbij gehouden worden. En dan wel bij Gods Woord, en niet bij Sparow's aangepaste Bijbel, want aangepaste Bijbels hebben ze bij de Jehova'sgetuigen ook. Een remonstrant kan niet wedergeboren zijn, simpelweg omdat hij daar geen behoefte aan heeft. Hij kan het immers allemaal zelf? Die heeft God helemaal niet nodig.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 01:04

jas schreef:
meschianza schreef:
jas schreef:
sparow schreef:Jij snapt hem Meschianza.

Ik niet. Werkt God ook door een leugenleer? Zijn alle afsplitsingen overbodig geweest? Geef daar dan eens antwoord op. Moeten we allemaal rk worden, of pkn, of baptist? Als het er toch niet toe doet kunnen we kiezen.

Je moet eerste plaats kiezen voor God en de bijbel. Om in het licht van de waarheid van de bijbel te leven. Voor de kerk, kerkelijke cultuur, leer kies je daarna, omdat je daarin thuis voelt, omdat je denkt: ja, hier wordt zuiver uitgelegd, hier spreekt de bijbel. En dat je daarvanuit je zorgen hebt over de leer in andere kerken, okee, maar bestempel dit niet als leugenleer, dat God daar geen mensen zal bekeren. Dat God geen Katholiek in zijn hart zal raken. Of een baptist. Ik weet zeker dat daar net zo goed kinderen van God leven.

Wie weet, heeft iedere leer zijn hiaten, van reformatorische leer tot de Baptisen. Maar omdat ze 1 zijn in de Waarheid: Jezus Christus, Zoon van God, nog geen leugenleer.

Alleen een leer, die loochent dat Jezus niet de Weg, de Waarheid en het leven is, is een leugenleer. DAar waarschuwd de bijbel voor.

Als je mijn postings goed leest, zul je nergens tegenkomen dat ik zeg dat iemand met een ander geloof niet bekeerd kan worden. Ik zeg alleen dat ik met minder dan wat ik nu heb geen genoegen neem. En ja, rk is een leugenleer, en ja, arminiaans is een leugenleer, en ja islam is een leugenleer. Dat mag tegenwoordig niet meer gezegd worden geloof ik, maar daar heb ik mooi geen boodschap aan. Ik ben geen gezant van het vaticaan, ik ben geen gezant van arminius en ik ben ook geen gezant van mohammed, ik ben een gezant van Jezus Christus en als zodanig bestrijd ik alles wat buiten Hem is omdat het geen eeuwigheidswaarde heeft. Het is lucht en leegte, oftewel het is al ijdelheid.

Goede zaak. Het enige wat je vergeet is de andere kant. Je moet niet alleen bestrijden wat butien Hem is... maar ook de eenheid zoeken met wat wel van Hem is... Wat eeuwigheidswaarde heeft... dat mis ik nog. De bijbel roept op meerdere plaatsen op tot eenheid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 01:22

Marnix schreef:
Goede zaak. Het enige wat je vergeet is de andere kant. Je moet niet alleen bestrijden wat butien Hem is... maar ook de eenheid zoeken met wat wel van Hem is... Wat eeuwigheidswaarde heeft... dat mis ik nog. De bijbel roept op meerdere plaatsen op tot eenheid.

Het is juist het ontbreken van het element eeuwigheidswaarde bij de "anderen" waardoor ik geen aansluiting vind. Jij o.a. ontkent toch ook dat de zaligheid niet zeker is, dat je Gods genade kunt kwijtraken? Dus ik kan niks met die leer van je. Maar in Jes. 54:9-10 lees ik; "Want dat zal Mij zijn als de wateren van Noach, toen Ik zwoer, dat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden gaan; alzo heb Ik gezworen, dat Ik niet meer op u toornen, noch u schelden zal.
Want bergen zullen wijken, en heuvelen wankelen; maar Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken, en het verbond Mijns vredes zal niet wankelen, zegt de HEERE, uw Ontfermer ".

Raptor

Berichtdoor Raptor » 19 nov 2004 08:04

jas schreef:
Raptor schreef:Nog iets. Ik ben ook een Calvijn-fan om het zo maar even populair te zeggen. Maar hoe denk je over oudvaders als Augustinus en Athanasius? Calvijn heeft de leer van de Bijbel, dus is niet de leer van Calvijn de goede leer maar de leer van Gods woord! En daar draait het volgens mij om... Gods woord is als enige onfeilbaar waar!

O ja zeker. Helemaal waar. En Augustinus had echt geen andere leer dan Calvijn hoor. Als je de institutie van Calvijn leest, haalt hij Augustinus vaak genoeg aan.

Oké, dan zijn we het eens!

Raptor

Berichtdoor Raptor » 19 nov 2004 08:06

Aragorn schreef:
jas schreef:

Dat laatste zegt natuurlijk nog niet dat ze het in alles met elkaar eens waren.

Maar dat hoeft toch ook niet? In de Bijbel staan genoeg voorbeelden van mensen die niet helemaal op dezelfde lijn zaten, maar nu wel zitten aan het grote bruiloftsmaal in de hemel! Ik heb elders al eens gezegd dat het niet gaat om de kleur van de vloerbedekking in de kerk of de hoogte van het plafond...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 19 nov 2004 08:19

Marnix schreef:Goede zaak. Het enige wat je vergeet is de andere kant. Je moet niet alleen bestrijden wat butien Hem is... maar ook de eenheid zoeken met wat wel van Hem is... Wat eeuwigheidswaarde heeft... dat mis ik nog. De bijbel roept op meerdere plaatsen op tot eenheid.

Volgens mij is Marnix op dit forum zowat de enige die eenheid onder de christenen wil! :wink:
Wat denken jullie dat het in de hemel zal zijn? Twist en chaos? Nee toch zeker! Wij zijn dan misschien wel zondige mensen, maar nog altijd naar Gods beeld geschapen. Dat houdt onder andere in dat we bepaalde keuzes kunnen maken. Het heet gezond verstand, en dat hebben de dieren niet. Maar als ik soms kijk naar de grote eenheid onder de dieren (bijv. tijdens de vogeltrek), dan denk ik wel eens bij mezelf: wij worden geacht wijzer te zijn, maar komen vaak niet eens boven het niveau van dieren uit... Wat zijn we toch diep gevallen! Maar gelukkig is er een God in de hemel die van ons weet en waarvan (o.a.) ik mag getuigen dat er niemand is die aan Hem kan tippen! Hij is de Eeuwige, de enig Onveranderlijke! Een heerlijke en goede God! Zoekt Hem dan toch terwijl Hij nog te vinden is... Ik heb beide kanten van het leven meegemaakt, en ik kan wel met grote zekerheid in mijn hart zeggen dat er niets beters is dan om God te dienen!
Wat Cisca ook meegemaakt heeft, dat geldt dan zeker niet voor iedereen. Maar daar heeft Jas al genoeg goede dingen over gezegd...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 08:34

Raptor schreef:Volgens mij is Marnix op dit forum zowat de enige die eenheid onder de christenen wil! :wink:
Wat denken jullie dat het in de hemel zal zijn? Twist en chaos? Nee toch zeker! Wij zijn dan misschien wel zondige mensen, maar nog altijd naar Gods beeld geschapen.

In de hemel zullen we allemaal God loven en zal ons verstand door niets meer verduisterd worden. Maar ja, we zijn nog een beetje op aarde en dan wordt het allemaal wat moeilijker. Ik denk dat we nu toch vooral de plicht hebben om te onderzoeken hoe God is en hoe Hij door ons of door een leer het meest aan Zijn Eer komt. Ik kom dan toch bij Calvijn en de oudvaders uit de nadere reformatie uit tot en met van der Groe en met uitsluiting van Comrie. Ik ben wel benieuwd als mensen de "toetssteen der ware en valse genade" van Van der Groe zouden lezen, hoeveel bekeerden er nog over zouden blijven, maar ik vrees het ergste.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 nov 2004 13:08

jas schreef:
Cisca schreef:
Jas, ik heb respect voor je eerlijkheid, een jaar of tien geleden zou ik het met je eens geweest zijn, maar, nu absoluut niet meer, als er al een hel en een hemel bestaan, waar ik niet in geloof, dan heb ik die hel al meegemaakt, en ben nu in de hemel terechtgekomen.

Cisca, alles wat wij hier meemaken en wat ons het ergste lijkt wat ons kan overkomen, is een schijntje van wat de eeuwige rampzaligheid zal zijn. Realiseer je dat daar geen natuurlijke liefde meer zal zijn, geen mensen die om je geven,

Die natuurlijke liefde heb ik vroeger voor het grootste deel moeten ontberen, ---(iedereen heeft inmiddels kunnen lezen wat hier stond, daarom heb ik het weer weggehaald :wink: )---inmiddels heb ik gelukkig een fijne vriendenkring opgebouwd, van mensen, die wel echt om mij geven, en ben daardoor, alsnog een gelukkig mens geworden, ik geloof nu ook niet meer, in een leven na dit leven, dus geniet nu, van de mensen om me heen, die het me gunnen, om gelukkig te zijn.

Jas schreef:puur kille doodsangst zonder dood te kunnen, eeuwig pijn en smart en wroeging, omdat je bijv. niet naar deze onbenullige jas hebt geluisterd. Ik hoop niet dat het zover komt, dat je daar nog aan deze woorden zult moeten denken. Toch ben je een lieve meid. En op zich ben je niets bijzonders t.o.v. andere mensen, want we zijn van nature allemaal vijanden van God. En alleen als vijanden kunnen we met Hem verzoend worden. Je zit op de goede positie. Want ongeloof bestaat niet hoor. Ongeloof is vijandschap tegen God. Kijk eens om je heen, daar heb je oogjes voor gekregen. Hoe kom je erbij dat God niet bestaat? Zelfs de blindste bosjesmannen geloven wel dat er een God is.

Dan stel ik vast, dat ik blinder ben, dan de blindste bosjesmannen, tevens, dat deze 52 jarige haar oogjes echt goed open heeft, en een normaal redelijk verstand heeft, het zal wel zo zijn, dat ik echt te veel heb meegemaakt, om te kunnen geloven.
Laatst gewijzigd door Cisca op 19 nov 2004 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 nov 2004 14:56

Raptor schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:

Dat laatste zegt natuurlijk nog niet dat ze het in alles met elkaar eens waren.

Maar dat hoeft toch ook niet? In de Bijbel staan genoeg voorbeelden van mensen die niet helemaal op dezelfde lijn zaten, maar nu wel zitten aan het grote bruiloftsmaal in de hemel! Ik heb elders al eens gezegd dat het niet gaat om de kleur van de vloerbedekking in de kerk of de hoogte van het plafond...

Oja, helemaal mee eens! Maar ik dacht te lezen dat jas zei dat er geen verschillen tussen de leer van Calvijn en Augustinus zijn en dat kan ik me niet zo heel goed voorstellen. Of nee, hij gebruikte als argument daarvoor dat Calvijn vaak Augustinus citeert. Maarja, dat zegt niet zoveel over of hij het er helemaal mee eens is.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 19 nov 2004 15:36

jas schreef:
Raptor schreef:Volgens mij is Marnix op dit forum zowat de enige die eenheid onder de christenen wil! :wink:
Wat denken jullie dat het in de hemel zal zijn? Twist en chaos? Nee toch zeker! Wij zijn dan misschien wel zondige mensen, maar nog altijd naar Gods beeld geschapen.

In de hemel zullen we allemaal God loven en zal ons verstand door niets meer verduisterd worden. Maar ja, we zijn nog een beetje op aarde en dan wordt het allemaal wat moeilijker. Ik denk dat we nu toch vooral de plicht hebben om te onderzoeken hoe God is en hoe Hij door ons of door een leer het meest aan Zijn Eer komt. Ik kom dan toch bij Calvijn en de oudvaders uit de nadere reformatie uit tot en met van der Groe en met uitsluiting van Comrie. Ik ben wel benieuwd als mensen de "toetssteen der ware en valse genade" van Van der Groe zouden lezen, hoeveel bekeerden er nog over zouden blijven, maar ik vrees het ergste.

Gelukkig heeft God het boek van Van der Groe niet nodig als maatstaf voor het bekeren van mensen, maar enkel en alleen hen die Jezus mochten leren kennen als hun verlosser.

De reformatie heeft grove leugens aangepakt. Een grote zegen geweest. Maar God heeft de reformatorische leer die daar uit is ontstaan, hoe prima ook, niet nodig om mensen te bekeren. De bijbel, het Evangelie is al voldoende. Die opdracht kregen we: breng alle volkeren het evangelie in de naam van Jezus Christus.Nooit heb ik ergens de opdracht gelezen/ervaren: breng alle volkeren de leer van Calvijn.

Duizenden onderdrukte (o.a. Chinese) christenen waren diep gelukkig met een enkele bijbel voor het hele gezin. ER zijn christenen tot geloof gekomen door 1 enkele uitgescheurde bladzijde uit de bijbel! (meer hadden ze niet)

Ik waardeer je sympathie voor Calvijn. Ik waardeer het als je meent dat Calvijn de verbanden tussen de waarheden van de bijbel zuiver heeft omschreven en uitgelegd. Itt de RK-kerk.

maar jas, ik vind je tever gaan op het moment dat je bijna lijkt te suggereren dat je alleen vanuit de kaders van de leer van Calvijn, Jezus Christus kan leren kennen en God echt kan dienen. Tenzij ik je verkeerd begrijp.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 16:37

jas schreef:
Marnix schreef:

Het is juist het ontbreken van het element eeuwigheidswaarde bij de "anderen" waardoor ik geen aansluiting vind. Jij o.a. ontkent toch ook dat de zaligheid niet zeker is, dat je Gods genade kunt kwijtraken? Dus ik kan niks met die leer van je. Maar in Jes. 54:9-10 lees ik; "Want dat zal Mij zijn als de wateren van Noach, toen Ik zwoer, dat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden gaan; alzo heb Ik gezworen, dat Ik niet meer op u toornen, noch u schelden zal.
Want bergen zullen wijken, en heuvelen wankelen; maar Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken, en het verbond Mijns vredes zal niet wankelen, zegt de HEERE, uw Ontfermer ".

Ik ga niet op je inhoudelijk reactie in, daar is een ander topic voor.... En ik zie je probleem dus niet... Als jij zegt dat je die zaligheid niet kwijt kan raken en ik zeg van wel... maar ik geloof net zo goed in God als jij dat doet, dan is dat toch niet aan de orde en worden we bijbels gezien allebei behouden? Ik zeg dat ik de zaligheid kwijt kan raken maar ik wil het niet.... dus wat zaligheid zitten we op 1 lijn... Wat is dan je probleem om samen met mij te geloven?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 16:40

jas schreef:

Ik lees liever de bijbel om te lezen op basis waarvan je behouden wordt. :) En kijk wie er dan over blijft.

Raptor, in de hemel zijn vast alleen maar mensen die de drie formulieren van onenigheid ondertekenen ;)

Terug naar “Archief”