Donatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 dec 2004 01:23

Socrates schreef:
jas schreef:
Socrates schreef:Maar IEDEREEN kan Hiv hebben. IEDEREEN. (vanuit het standpunt van de bloedbank gezien dus he...) Of je nou homo of hetero bent. Dat er procentueel meer homo's zijn die Hiv hebben dan hetero's maakt helemaal niks uit. Het gaat erom dat je de homo's die Hiv hebben weert, evenals de hetero's die Hiv hebben.

Dus als je dat onderscheid wel bij hetero's kan maken, dan is het mij een raadsel waarom dat niet bij homo's gemaakt kan worden.

Ja, als het zo eenvoudig is vast te stellen of iemand hiv heeft, dat hoef je verder niet speciaal naar een bep. groep te kijken. Maar misschien twijfelt men nog over de betrouwbaarheid van de tests?

Zo eenvoudig is het wel als de besmetting lang genoeg achter de rug is.

Ja, en wat als de besmetting pas heeft plaatsgevonden?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 13 dec 2004 16:48

Als de besmetting pas heeft plaatsgevonden dan is er pas seksueel contact geweest met een besmet persoon of met naalden ofzo gerotzooit.(etc.)
die vragen moet je gewoon beantwoorden, of je nou hetero of homo bent, dus dan val je al af.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 22:42

Socrates schreef:Als de besmetting pas heeft plaatsgevonden dan is er pas seksueel contact geweest met een besmet persoon of met naalden ofzo gerotzooit.(etc.)
die vragen moet je gewoon beantwoorden, of je nou hetero of homo bent, dus dan val je al af.

Aha, dan hangt het dus van de eerlijkheid van de donor af? Linke soep.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 dec 2004 14:09

jas schreef:
Socrates schreef:Als de besmetting pas heeft plaatsgevonden dan is er pas seksueel contact geweest met een besmet persoon of met naalden ofzo gerotzooit.(etc.)

Maar beste Jas, het hangt toch in ALLE gevallen al van de eerlijkheid van de donor af? Wat dacht jij dan?

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 16:00

Socrates schreef:
jas schreef:

Maar beste Jas, het hangt toch in ALLE gevallen al van de eerlijkheid van de donor af? Wat dacht jij dan?

Niet meer als er een test is uitgevoerd die definitief uitsluitsel kan geven. Maar ik begrijp dat daar een bepaalde periode over heen moet gaan i.v.m. de aanmaak van antistoffen.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 dec 2004 16:10

jas schreef:
Socrates schreef:
jas schreef:

Niet meer als er een test is uitgevoerd die definitief uitsluitsel kan geven. Maar ik begrijp dat daar een bepaalde periode over heen moet gaan i.v.m. de aanmaak van antistoffen.

Je haalt nu een paar dingen door elkaar.

De bloeddonor moet een aantal vragen beantwoorden waaruit moet blijken of hij of zij tot een risicogroep behoort. Daar hoort bij onveilig seksueel contact met anderen dan de eigen partner, seksueel contact met mannen, reizen naar Afrika, gebruik van spuiten, en meer van die dingen.

In ál die gevallen hangt het af van de eerlijkheid van de persoon in kwestie. En in ál die gevallen kunnen ze met het een of ander besmet zijn. En in de meeste gevallen geldt daarom een bepaalde periode waarin geen bloed gegeven kan worden, omdat zo een eventuele opgelopen ziekte zich kan openbaren. Alleen niet als je homo bent. Dan mag je nooit bloed geven. Hoe krom is dat

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

mama
Verkenner
Verkenner

donatie

Berichtdoor mama » 09 feb 2005 00:38

Dit is mijn eerste bericht op het Forum. Waar ik meteen naar zocht was een topic over orgaandonatie omdat ik daar heel veel over gelezen heb en benieuwd was hoe de forummers erover denken. Ik verbaas me er heel erg over dat er zo weinig mensen tegen orgaandonatie zijn.
Ja, dat er zo weinig christenen tegen zijn. De reacties van jas zijn voor mij heel bijzonder omdat ik het helemaal met hem eens ben.
Dankjewel jas, ik voelde me ineens niet meer zo alleen.

mama
Verkenner
Verkenner

donatie

Berichtdoor mama » 09 feb 2005 00:58

Ik heb nu alle 10 de pagina's gelezen, maar ik kom nergens iets tegen over hersendood. En dat is toch één van de redenen, misschien mijn belangrijkste, dat ik tegen orgaandonatie en transplantatie ben.
Het hersendood verklaren is in het leven geroepen door de medici, die een manier zochten om de organen 'goed' te houden na de dood van de donor. Er is wel een heel protocol voor, maar uiteindelijk gaat het om één ding: de organen. Als een mens sterft, zijn de vitale organen nog maar heel kort bruikbaar voor transplantatie. Maar is iemand hersendood verklaard (na een verkeersongeluk bijv.) dan blijft die hersendood verklaarde 'dode' aan de apparatuur, zodat de transplantatie voorbereid kan worden. De natuurlijke dood wordt dus als het ware een stukje teruggeschoven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: donatie

Berichtdoor jas » 09 feb 2005 01:13

mama schreef:Ik heb nu alle 10 de pagina's gelezen, maar ik kom nergens iets tegen over hersendood. En dat is toch één van de redenen, misschien mijn belangrijkste, dat ik tegen orgaandonatie en transplantatie ben.
Het hersendood verklaren is in het leven geroepen door de medici, die een manier zochten om de organen 'goed' te houden na de dood van de donor. Er is wel een heel protocol voor, maar uiteindelijk gaat het om één ding: de organen. Als een mens sterft, zijn de vitale organen nog maar heel kort bruikbaar voor transplantatie. Maar is iemand hersendood verklaard (na een verkeersongeluk bijv.) dan blijft die hersendood verklaarde 'dode' aan de apparatuur, zodat de transplantatie voorbereid kan worden. De natuurlijke dood wordt dus als het ware een stukje teruggeschoven.

Het is een feit dat mensen kunstmatig in leven gehouden worden om de organen goed te houden. Maar je moet niet vergeten dat hersendood, dus het ontbreken van de geringste hersenactiviteit dan wel een feit is. In principe komt het er dus op neer, dat omwille van de organen iemand langer in leven gehouden wordt dan op natuurlijke wijze mogelijk zou zijn. Of is dat ook wat jij bedoelt? Ik kreeg even de indruk dat je dacht dat mensen hersendood verklaard werden terwijl dat niet zo was.
Waarom heb je zo'n interesse in dit onderwerp?

mama
Verkenner
Verkenner

donatie

Berichtdoor mama » 09 feb 2005 07:15

Toen iedereen een aantal jaren geleden een donorcodicil kon invullen ben ik er eerst van alles over gaan lezen omdat het me tegenstond. Weer zo'n beslissing van regeringswege om te beschikken over de mens, en dan nog wel op zo'n technische manier: iedereen levert een briefje in of en zo ja welke onderdelen van je lichaam je wil leveren na je dood, alsof een mens een onderdelenfabriek is. Is dan een mens niet lichaam en ziel en behoort die mens niet toe aan God, zijn Schepper? Mag je over je lichaam beschikken alsof het er niet toedoet, wat er dan allemaal gebeurt? Organen van een ander, mag dat? Op al deze vragen zocht ik een antwoord. Volgens de vele christenen die ik het vroeg gaf de Bijbel geen duidelijke antwoorden. Zelfs de kerken stonden niet echt negatief tegenover donatie. Dat je niet mag roken staat niet letterlijk in de Bijbel, maar vanuit allerlei kanten bezien kunnen we toch wel besluiten dat de Heere dit niet goed vindt.
Daarom ben ik me gaan verdiepen in het hele proces van orgaandonatie: wat gebeurt er met de donor als hij sterft, met de ontvanger als hij het orgaan krijgt, enz, enz. In de bieb ben ik alle boeken gaan lezen die er mee te maken hadden. Zowel medische boeken als ervaringsboeken van mensen die organen hadden ontvangen, van mensen die hersendood waren verklaard geweest en uit hun coma bijgekomen zijn, over familieleden van donors, boeken over coma en over het sterfproces, over afstotingsverschijnselen, en over het hersendood verklaren. Het was een aangrijpende ontdekkingstocht. En huiveringwekkend.
Het bracht me er toe om er een artikel over te willen schrijven, met als titel: Hersendood is geen dood, hersendood is moord!
Het artikel is vanwege tijdgebrek (nog) niet geschreven. Ook misschien omdat ik tenslotte maar een leek ben in de medische wereld, hoewel me dat uiteindelijk niet tegenhouden zal. Mijn persoonlijke stellingname is dezelfde als de uwe. Ik behoor met lichaam en ziel aan mijn God toe. De Heere Jezus kwam in mijn leven als het Licht der wereld, het Leven van mijn leven, Hij is mijn Alles geworden, Hem behoor ik toe, en mijn tijden zijn in Zijn hand. Er is een heimwee in mijn hart, een verlangen naar de dag dat ik Hem mag aanschouwen, dat ik geen zonde meer zal doen, dat ik verlost zal zijn van mijn eigen ik.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 feb 2005 21:56

Ik heb het nooit goed geweten maar ben uiteindelijk door een paar afleveringen van de E.O. Ingang Oost afgelopen zomer over een meisje met verkeerde longen die nieuwe longen kregen, helemaal ineens omgeslagen. Ik zag het nut ervan in, en de nieuwe longen werkten ook perfect.

Daarom ben ik een warm voorstander van orgaandonatie, omdat het levens kan redden. Wachtlijsten en wachtlijsten, het is niet meer normaal tegenwoordig. Waarom geven we niet gewoon allemaal onze organen?

En nu lees ik stukjes over hersendood. Wat is daar erg aan? Organen zijn soms belangrijk voor het leven van andere mensen. En de angst dat artsen iemand eerder zouden laten sterven, is volgens mij ook echt niet gegrond.

Ik ben nog lang geen 18, dus op mijn papiertje zal ik nog een poos moeten wachten. Maar ik zal iig invullen dat ik mijn organen beschikbaar stel!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 feb 2005 21:58

je kunt nu ook al je opgeven als donor hoor frekje. :wink:

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 feb 2005 22:00

Yael schreef:je kunt nu ook al je opgeven als donor hoor frekje. :wink:

Daar wacht ik nog maar even mee dan. Maar is dat echt mogelijk???
Afbeelding

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 feb 2005 22:03

ik kan me nog herinneren dan een jongen bij uit de klas (groep 5) donor was, dus dat kan ja. :wink: maar vanaf je 18e is het echt je eigen beslissing dan kunnen je ouders het niet tegenhouden als jij donor wil zijn, voor je 18e denk ik wel.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 feb 2005 22:05

Yael schreef:ik kan me nog herinneren dan een jongen bij uit de klas (groep 5) donor was, dus dat kan ja. :wink: maar vanaf je 18e is het echt je eigen beslissing dan kunnen je ouders het niet tegenhouden als jij donor wil zijn, voor je 18e denk ik wel.

Oke, maar ik wacht gewoon tot mij 18e, mijn ouders zullen er geen problemen mee hebben hoor :wink:

Maar ik vraag me af wat de problemen van mama nu precies zijn. Hersendood, technische lichaamsdelen? Wat vindt ze nu het belangrijkst? Maar ik zou heel benieuwd naar dat artikel zijn!!!
Afbeelding

Terug naar “Archief”