Bijbel en homosexualiteit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 dec 2004 16:41

reform schreef:Collateral schreef:
Argument #1 – De context
De context waarin Paulus deze uitspraak doet is in een beschrijving die van Paulus 21 naar 28 gaat en die gaat over mensen die rebelleren tegen God door weer terug te gaan naar hun paganistische roots en idolen te maken en te vereren (1 Romeinen 1:25). God, in zijn toorn, verandert het natuurlijke in het onnatuurlijke (let hierbij op de eerder genoemde problemen met deze term). Aangezien Paulus het daarna duidelijk heeft over homosexualiteit, betekent dat dat ze daarvoor heterosexueel waren. God inflicteert in deze zin een straf op deze mensen door iets bij hen te veroorzaken dat in strijd is met hun eigen aard; door hen wellust voor elkaar te laten voelen. Als het dus iets zegt, dan is het dat het slecht is voor mensen om iets te doen wat tegen hun eigen natuur ingaat.

Als we het nou eens omdraaien:
Als mensen van nature homo zouden zijn, dan zou het dus een zonde zijn om hetero te worden. Immers dat is tegen je eigen natuur. Op basis van dit argument vind ik het wel een heel zwak argument om homoseksualiteit goed te keuren.

Volgens mij wordt het argument niet gebruikt om homosexualiteit goed te keuren, maar om het afkeuren af te keuren. :)

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 12 jun 2005 13:55

Ik heb bijna heel het forum doorgelezen over het bekende fenomeen “Homo, mag dat?
Ik heb vele dingen gelezen vanuit vooral menselijk oogpunt. Zoals de menselijke argumenten; “Want immers de man&vrouw zijn nog steeds voor elkaar geschapen”, “Heb elkander lief” en nog meer van die uitspraken, die gebaseerd zijn vanuit de bijbel, maar soms totaal uit de context zijn geslagen. Natuurlijk zit je op een gevaarlijk vlak ter kwetsbaarheid van mensen die homo of lesbische gevoelens hebben, die diep in het hart geankerd zijn. Dat is een nogal een diep niveau van het menselijke levens. Echter ik ben vanuit mijn relatie met God, achtergekomen, dat God mij dingen bekend maakt vanuit zijn Woord. Laten we zeggen, dat zodra je de bijbel open doet, dat doet God Zijn mond open. Dit puur op symbolische waarde gezegd.

Over het moment, van homo zijn. Dus rondlopen als homo, met die gevoelens, staat niks, en dan ook niks in de bijbel. Het gaat in de bijbel puur over het gedeelte sexuele contacten met hetzelfde geslacht.
In de bijbel staat dus een aantal dingen, waaruit gebleken word dat God niet wilt dat homo’s bij elkaar liggen. Ook niet, als extra sexslaaf, zoals schendjongens. Eigenlijk is dat een combinatie van hoereerderei en homo sex.

Kor 6:10
10 Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, over-spelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters zullen het Koninkrijk Gods niet beerven.

In de bijbel vind je meerder teksten die betrekking hebben op slapen gaan met mannen, of de worden schandjongen en knapenschenders. Hieruit kan je toch, in dit geval dan wel mijn mening, dat God dit soort praktijken niet wil. En wat God niet wilt, dat maakt Hij niet.

Maar dan de kernvraag van dit alles, mag je homo zijn als je een christen ben en dan trouwen? En tot mijne verbazing staat er niks direct over in. Wel over het feit, dat als je sex heb met elkaar,je dan verbonden bent. Die verbondenheid gebeurt doormiddel van sex. En daar is de bijbel best duidelijk in. Dat kan niet.

Dus even mijn logische menselijke benadering. God houd van iedereen, groot klein, anders, vreemd, lompe, slimmerts van iedereen. Dus ook van homofielen. Zo simpel zie ik dat. Echter het punt ligt daar niet. Het punt ligt bij sex,of gemeenschap als je dat zo liever zegt. Op het moment dat je een relatie aangaat, en je ga trouwen (houdend dat je christen bent en geen sex voor het huwelijk doet) dan kan je mij niet vertellen dat je als homopaar of lesbie paar elke nacht braaf naast elkaar blijft liggen. En op dat punt, zegt de bijbel, dat sex bij mannen met mannen en zo ook vrouwen met vrouwen niet kan. Je kan natuurlijk zeggen, dat niks over de vrouwen in de bijbel staat, maar in die tijd was de vrouw niet belangrijk. Maar dat zijn ze altijd WEL geweest!

Eigenlijk zie ik het zo. Samenwonen mag niet, trouwen wel. Kijk, als je samenwoont, heb je geen verbintenis afgelegt met elkaar en met God. Om het moment dat je dan samenwoont, kan je mij niet vertellen dat je nooit sex zal krijgen, daarom is het samenwonen met je geliefde (daarvan uitgaand) vind God niet goed. De kans dat je sex heb is zwaar aanwezig.

Dus eigenlijke eind conclusie, homo zijn mag, God houd van homo’s, alleen het in praktijk brengen, waar de bijbel expliciet zegt over “sex hebben” dat kan niet. Echter, als je dan alles naast elkaar zet, hebben homo’s het heel zwaar. Echt ik heb dan toch een beetje medelijden met ze. Echter bidden kan altijd, en vraag God wat je met die gevoelens moet doen.
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 jun 2005 20:29

martinm81 schreef: Echt ik heb dan toch een beetje medelijden met ze.

Sorry, ik heb medelijden met jou, dat je zo kleinzielig bent, om niet iedereen als gelijkwaardig te beschouwen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jun 2005 21:21

Cisca schreef:

Sorry, ik heb medelijden met jou, dat je zo kleinzielig bent, om niet iedereen als gelijkwaardig te beschouwen.

Wat een nare opmerking. Zo komt dat stukje van martin helemaal niet op mij over. Integendeel zelfs. Hij zegt toch niet dat homo's minder zijn? Hij zegt dat hij begrijpt dat ze het heel moeilijk hebben en daarom medelijden met ze heeft. Wat is daar mis mee dan?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 jun 2005 21:27

jas schreef:
Cisca schreef:

Wat een nare opmerking. Zo komt dat stukje van martin helemaal niet op mij over. Integendeel zelfs. Hij zegt toch niet dat homo's minder zijn? Hij zegt dat hij begrijpt dat ze het heel moeilijk hebben en daarom medelijden met ze heeft. Wat is daar mis mee dan?

Als je iemand gelijkwaardig acht, hoef je er geen medelijden mee te hebben, er wordt dus wel degelijk onderscheid gemaakt.
Daarbij, aan medelijden heeft sowieso niemand wat, meeleven kan in sommige situaties heel positief zijn.
Als het goed zou zijn, en men elkaar zou accepteren, zou het helemaal niet nodig moeten zijn, dat homo's het daarmee moeilijk zouden moeten hebben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jun 2005 21:41

Cisca schreef:
jas schreef:
Cisca schreef:

Als je iemand gelijkwaardig acht, hoef je er geen medelijden mee te hebben, er wordt dus wel degelijk onderscheid gemaakt.
Daarbij, aan medelijden heeft sowieso niemand wat, meeleven kan in sommige situaties heel positief zijn.
Als het goed zou zijn, en men elkaar zou accepteren, zou het helemaal niet nodig moeten zijn, dat homo's het daarmee moeilijk zouden moeten hebben.

Nou vind ik je ongenuanceerd reageren. Er zijn wel negatievere stukken over homo's geschreven dan dit van M. En waarom zou je geen medelijden met iemand mogen hebben? Bovendien is het nog maar de vraag of het allemaal wel zo gelijkwaardig is als jij wilt doen voorkomen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 jun 2005 21:52

Voor mij is er niets ongenuanceerds aan, het maakt mij niet uit, of iemand homo is, of niet, zelf heb ik niet zo veel geluk meegemaakt, waarom zou ik anderen het geluk misgunnen, ook al is men anders geaard dan ik.
Medelijden heeft iemand niets aan, dat is iemand zielig vinden, verder stelt het weinig voor, meeleven, daar kun je wat mee, dat is heel iets anders.
(Even offtopic, ik wil zelf ook geen medelijden, ook al ben ik ongeneeslijk ziek, ik ben niet zielig, gelukkig zijn er veel mensen die meeleven, dat houdt je positief, en geeft je steun)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 13 jun 2005 09:22

Cisca schreef:

Ben het met je eens Cisca, maar tegelijk realiseer ik mij dat dit een wens is die waarschijnlijk nooit zal uitkomen.

Want wat martin doet is eerst, vanuit zijn visie, een probleem maken en dan medelijden hebben met mensen die met dat probleem geconfronteerd worden. Beetje krom vind ik.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 13 jun 2005 11:48

Zareb schreef:
Cisca schreef:

Ben het met je eens Cisca, maar tegelijk realiseer ik mij dat dit een wens is die waarschijnlijk nooit zal uitkomen.

Waarschijnlijk niet helaas :(

Zareb schreef:Want wat martin doet is eerst, vanuit zijn visie, een probleem maken en dan medelijden hebben met mensen die met dat probleem geconfronteerd worden. Beetje krom vind ik.

Zeer zeker is dat krom, men maakt problemen voor anderen, en zadelt hen er dan mee op, en heeft vervolgens medelijden met hen :roll:
Daarbij, heb jij wat aan medelijden, daar schiet je toch niets mee op?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 jun 2005 18:56

je kan toch medelijden hebben met mensen die hier mee worstelen, want het is niet iest dat je iemand toe wilt wensen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 13 jun 2005 20:20

johannes1 schreef:je kan toch medelijden hebben met mensen die hier mee worstelen, want het is niet iest dat je iemand toe wilt wensen.

Sorry hoor,

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jun 2005 20:32

Ok, wat jullie willen. Geen medelijden dan. Het is een harde wereld en je kunt het krijgen zoals je wilt. Homo's zijn idd volwaardige medeburgers en daarom moeten ze net als alle andere burgers gerespecteerd worden, moet hun levenswijze, net als die van alle andere burgers, getoetst worden aan de Bijbel, en moet die, ingeval ze hun homoseksualiteit botvieren, veroordeeld worden, net zoals die van burgers die hun heteroseksualiteit botvieren.
Medelijden over en uit.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 13 jun 2005 20:47

Stenigen of gevangenisstraf?

martinm81 schreef:Ik heb bijna heel het forum doorgelezen over het bekende fenomeen “Homo, mag dat?

Dit topic ook? Je hebt het wel over zaken die in dit topic allang aan bod gekomen zijn.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 14 jun 2005 10:38

Deze draad kan heel lang worden met veel heen en weer gepraat enz enz.Waarom moeten de homos zo nodig voor hun geaardheid uit komen ,waarschijnlijk zichzelf niet geaccepteerd, en diep in hun hart toch wel vinden dat er iets niet klopt.

En de Heilige Schrift is er duidelijk over ;mannen bij mannen is een gruwel.

Men is gehouden respect te hebben voor je medemens,maar niet voor wat fout is en wat fout wordt gedaan .

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 jun 2005 10:43

Collateral schreef:Stenigen of gevangenisstraf?

martinm81 schreef:Ik heb bijna heel het forum doorgelezen over het bekende fenomeen “Homo, mag dat?

Dit topic ook? Je hebt het wel over zaken die in dit topic allang aan bod gekomen zijn.

Die vraag stelde ik mijzelf ook.

jas schreef:Ok, wat jullie willen. Geen medelijden dan. Het is een harde wereld en je kunt het krijgen zoals je wilt. Homo's zijn idd volwaardige medeburgers en daarom moeten ze net als alle andere burgers gerespecteerd worden, moet hun levenswijze, net als die van alle andere burgers, getoetst worden aan de Bijbel, en moet die, ingeval ze hun homoseksualiteit botvieren, veroordeeld worden, net zoals die van burgers die hun heteroseksualiteit botvieren.
Medelijden over en uit.

Helemaal mee eens, maar dat zal alleen maar werken als jouw zin "Homo's zijn idd volwaardige medeburgers en daarom moeten ze net als alle andere burgers gerespecteerd worden" door iedereen word nageleefd. En dat is niet geval. Niet in de wereld en zeker ook niet in de christelijke wereld. Ik hoef geen medelijden. Maar ik heb gemakkelijk praten. Deze zondag ben ik voor het eerst samen met m'n vriend naar onze gemeente geweest. En dat was best een heel moeilijke beslissing, maar we waren welkom. Maar gisteravond weer voor de zoveelste keer geconfronteerd met een jongen van 16 jaar die door z'n ouders het huis is uitgezet. Kan jij het uitleggen? Ik niet meer.

Terug naar “Archief”