Homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 30 sep 2004 23:16

joepie schreef:En om mensen die wel naar een homeopaat gaan onnozelen te noemen gaat mij erg ver. Want gelukkig is deze onnozele daardoor wel weer uit de rolstoel gekomen en kost zij de verzekering en de maatschappij een hoop minder.

Het is waarschijnlijker dat God zèlf direct heeft ingegrepen en een wonder verricht dan dat welk homeopatisch middel dan ook de genezing bracht.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 okt 2004 21:59

Vin schreef:
joepie schreef:En om mensen die wel naar een homeopaat gaan onnozelen te noemen gaat mij erg ver. Want gelukkig is deze onnozele daardoor wel weer uit de rolstoel gekomen en kost zij de verzekering en de maatschappij een hoop minder.

Het is waarschijnlijker dat God zèlf direct heeft ingegrepen en een wonder verricht dan dat welk homeopatisch middel dan ook de genezing bracht.

Er is geen homeopatisch geneesmiddel gebruikt en wordt nog steeds niet gebruikt. Alleen heeft God die ortomoleculair arts op mijn pad geplaatst die de juiste diagnose stelde.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 04 okt 2004 16:05

Rufi schreef:
groenrondballetje schreef:Als je wilt weten of iets werkt doe je een goede dubbelblinde studie bij voldoende proefpersonen. Dat wilden skeptici doen bij homeopathie, maar de homeopaten wilde geen onderzoek dat zou kunnen bewijzen dat hun middelen werkten ..... of niet .... zie http://www.skepsis.nl/geneesmiddelproef.html ... zuoden ze bang zin voor goed onderzoek :?:

Je kunt bij homeopathische medicijnen geen dubbelblinde onderzoeken doen, omdat die medicijnen per individu worden voorgeschreven. Wat bij de een goed werkt bij een bepaalde klacht, hoeft bij de ander met dezelfde klacht helemaal niet goed te werken.

De nieuwe regulieren geneesmiddelen worden steeds meer op maat gegeven voor patienten. Vaak wordt een profiel van het erfelijk materiaal van de zieken of de ziekte (bv in geval van kanker) gemaakt en wordt daarop de keuze van het geneesmiddel gebaseerd. Ook

Ook deze reguliere geneesmiddelen worden dubbelblind onderzocht.

Om te voorkomen dat we een discussie kan niet / kan wel krijgen, vertel ik gewoon even je het zou kunnen doen.

De truc hiervoor is dezelfde als altijd. Label alle te onderzoeken geneesmiddelen met een letter (A, B, C, etc.). Geef vervolgens een cijfer 1 t/m 100 achter die letter en laat iemand anders willekeurig 50 van die potjes vullen met het geneesmiddel en de andere 50 met alleen het oplosmiddel (ook homeopathische middelen zitten in een oplosmiddel, dat de afdruk bevat). Je mag niet weten wat deze persoon waar in heeft gedaan.
Vervolgens documenteer je welke patient welk potje (A1 t/m A100, B1 t/m B100, C1 t/m C100) heeft gehad en in welke gevallen welk resultaat is geboekt. Als alle potjes van een bepaalde letter gebruikt zijn en de resultaten van de therapie bekend lever je die resultaten in bij de persoon die de potjes gecodeerd heeft. De verder statistiek is standaard werk. Prachtig dubbelblind onderzoek.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 04 okt 2004 16:06

Rufi schreef:Maar dat deze medicijnen wel degelijk een werking hebben, heb ik al vaak genoeg gezien. Ze kunnen ook negatief werken als niet het goede middel is voorgeschreven. Mijn man was jaren geleden ook eens bij een homeopaat die hem een middel voorschreef tegen eczeem. Hierop kreeg hij een zeer sterke reactie. Zijn huid zwol helemaal op en hij kon zich nauwelijks meer bewegen. Toen is hij met het middel gestopt. Als er echt niks in zo'n middel zit, kan het ook niet zo'n uitwerking hebben.

Is dit echte homeopathie, dwz een sterke verdunning (D10, C5, etc) of een of ander plantenextract (wordt vaak door elkaar gehaald).
M.a.w. wat is de naam van dit middel, en de verdunning?
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 04 okt 2004 16:11

joepie schreef:Weet je dat je in Nederland geen medicijnen op de markt mag brengen die niet uitgebreid getest zijn? Ook homeopatische medicijnen?
Dat ze pas verkocht mogen worden als ze geregistreerd zijn.

Helaas, helaas, helaas. Die wet bestaat al langer voor nieuwe middelen (homeopathie is oud) en pas sinds kort ook voor homeopathie, en zelfs dan maar gedeeltelijk. Er hoeft van homeopathische middelen alleen maar worden aangetoond dat ze onschadelijk zijn (of sterk verdund zijn) en niet dat ze werkzaam zijn.

Het zou nooit in mij opkomen om gewiekste kwakzalvers of andere oplichters onnozel te noemen ...
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 04 okt 2004 16:13

joepie schreef:
Vin schreef:

Er is geen homeopatisch geneesmiddel gebruikt en wordt nog steeds niet gebruikt. Alleen heeft God die ortomoleculair arts op mijn pad geplaatst die de juiste diagnose stelde.

Wat heeft het stellen van een juiste diagnose (dat heel belangrijk is) te maken met de vraag of homeopathische middelen wel of niet werkzaam zijn ... :?:
John

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 05 okt 2004 11:44

groenrondballetje schreef:
Rufi schreef:Maar dat deze medicijnen wel degelijk een werking hebben, heb ik al vaak genoeg gezien. Ze kunnen ook negatief werken als niet het goede middel is voorgeschreven. Mijn man was jaren geleden ook eens bij een homeopaat die hem een middel voorschreef tegen eczeem. Hierop kreeg hij een zeer sterke reactie. Zijn huid zwol helemaal op en hij kon zich nauwelijks meer bewegen. Toen is hij met het middel gestopt. Als er echt niks in zo'n middel zit, kan het ook niet zo'n uitwerking hebben.

Is dit echte homeopathie, dwz een sterke verdunning (D10, C5, etc) of een of ander plantenextract (wordt vaak door elkaar gehaald).
M.a.w. wat is de naam van dit middel, en de verdunning?

Ja, dat weet hij natuurlijk niet meer. Het is al meer dan tien jaar geleden.

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 27 mar 2005 19:49

om terug te komen op Optimatus

ik heb zelf opleiding apothekersassistente gevolgd en afgerond
hierbij werd gezegd bij verkoudheid/hoesten; met medicijnen(neusdruppels, hoestdrank) 7 dagen, zonder 1 week :mrgreen:

peniciline heeft idd niet zo veel nut, tenzij het een erg hardnekkig virus is of ontsteking in de longen oid.

homeopatie?
verdunningen lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk.. maar baad het niet schaad het niet denk ik dan maar.
in de apotheek waar ik stage liep, was er een assistente gaan studeren voor homeopaat, en hielp er echt mensen mee.. placebo effect? zou goed kunnen, don't know..

fytotherapie
met planten is dat.. kan tuurlijk wel werken.. je hebt tenslotte ook digoxine(meen van de digitalis) wat een belangrijk middel is voor hart ziekten. (hiervan is echter wel de werking van vast gesteld)

heb zelf wel eens plantival gebruikt voor praktijk examens enzo..
ik vond het werken, kan ook vast placebo effect zijn :P maar dat boeit niet vind ik
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 28 mar 2005 14:35

toen ik klein was (ja dat klinkt leuk) maar een jaar of 4.. ben ik wel veel naar een homepaat geweest.. ik geloof dat ik toen met mn amandelen zat ofzo.. altijd verstopte neus, voorhoofdholte vol enzo... een paar jaar heeft homeopatie goed geholpen, maar op den duur hield het wel op.. toch hoor ik vaker van mensen dat homeopatie goed helpt..

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 04 apr 2005 11:17

zelf heb ik niet echt homeopatische middeln gebruikt. Maar er zit wel degelijk iets goeds in! Al moet je niet overdrijven :D, maar dat is met alles zo natuurlijk.
Mijn zus had een of andere gekke virusinfectie opgelopen en heeft daardoor 11 maanden thuis gezeten. De dokter kon niks voor haar doen in de zin van pillen ofzo, zemoest maar gewoon rust houden. op gegeven moment is ze naar een ortho-moneculair-arts (ofzo iets???) gestapt en heeft ze zijn advies opgevolgd: een streng dieet en aanvullende medicijnen (vitaminen enzo). vanaf het moment dat ze zich daaraan ging houden is ze op gaan kanppen. dat vind ik wel frappant!
je weet niet heo het was geweest als ze dat niet gedaan had natuurlijk, maar dat het tegelijk begon te verbeteren enzo, dat valt natuurlijk wel op!!
life is fragile, handle with prayer

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 07 apr 2005 21:13

Mijn moeder heeft borstkanker gehad en gebruikt nu ook orthomoleculaire voeding. Staan er een massa van die potjes op het aanrecht... Het vervelende is natuurlijk - zoals met de meeste medicijnene - dat je niet weet of het wel resultaat heeft. Maar ik gebruik zelf Bee Pollen (ook orthomoleculair) tegen de hooikoorts i.p.v. stomme pillen met bijwerkingen en het lijkt te helpen - kheb er minder last van dan mn eigenwijze broertje :) die nog de oude medicijnen slikt. Dus het is wel de moeite waard denk ik, en er is overal wel wat voor/tegen te slikken.
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

Maus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maus » 29 mar 2006 08:53

Hallo!

In het geval ik kanker zou hebben zou ik altijd op zijn minst OOK alternatieve geneeswijzen uitproberen, voedingstherapie kan denk ik succesvol zijn, mits bij serieuze arts in behandeling (E. Valstar ofzo).

Ook preventief kan het goed zijn om dagelijks een vitaminepil te slikken, gezond te eten en abrikozenpitten te nemen 8)

Zijn er mensen die daar anders over denken en helemaal af zouden gaan op wat de reguliere geneeskunde zegt? Of misschien juist negative ervaring hebben met voedingstherapie enzo?

Dag,

Maus

perfectsound
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor perfectsound » 26 mei 2006 18:05

Ik was zelf bij de huisarts, internisten ed ook uitbehandeld terwijl ik wel met erge klachten liep. Ik ben toen zelf ook bij een homeopaat terecht gekomen, die heeft nu wel een diagnose kunnen stellen, en daar word nu aan gewerkt. En ik moet zeggen dat het nu een stuk beter gaat.

Ik heb zelf bv ook vaak last van migraine hoofdpijn aanvallen ed. De huisarts schrijft wel een pilletje voor, maar doet geen onderzoek, tenminste bij mij niet waar het vandaan komt. Ja de psycholoog, maar ik heb gesprekken gehad ed, maar dit was niet de oorzaak. Verder werd er niet gekeken.
Ik kom bij de homeopaat, alles uitgelegd en een dieet voorgeschreven gekregen. Gevolg, sinds december nog maar 1 x een migraine aanval gehad.
Ik ben wel degelijk voor de alternatieve geneeswijzen.
"Ik kom net uit Londen... Wij hadden daar een walvis, die ten onder ging aan stress."
- "Wij hebben een zalm in Den Haag, dat gaat al jaren goed."

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 mei 2006 18:33

Ik hoorde pas van een psycholoog bij ons op school dat de refomatorische hoek het meest gebruik maakt van alternatieve geneeswijzen. Dat was uit onderzoek gebleken...
Had dit eerlijk gezegd niet verwacht omdat christenen vaak terughoudend zijn bij alternatieve geneeswijzen...
- Home is in my head -

André

Berichtdoor André » 26 mei 2006 18:42

froske schreef:Ik hoorde pas van een psycholoog bij ons op school dat de refomatorische hoek het meest gebruik maakt van alternatieve geneeswijzen. Dat was uit onderzoek gebleken...
Had dit eerlijk gezegd niet verwacht omdat christenen vaak terughoudend zijn bij alternatieve geneeswijzen...
Jammer, ik proef daar iets uit van, geen vertrouwen in God stellen.
Immers alternatief kan van iedere god komen, toch?

Terug naar “Archief”