Wat is er tegen het bezoeken van andere kerkdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 04 feb 2005 13:59

In de ger.gem. wordt regelmatig doordeweeks dienst gehouden, er is er meestal wel eentje in de buurt.

Ik ga heel af en toe wel eens met een vriendin mee naar de herst. hervormden, meestal als er bij ons leesdienst is (weet dat het niet goed is om de leesdienst te ontduiken), maar ben toch altijd weer blij als ik in mijn eigen gemeente ben, daar voel je toch meer de onderlinge band met mede-gemeenteleden.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 04 feb 2005 14:24

Marnix schreef:Hoe wil je door de week naar andere dominees luisteren als de kerkdiensten op zondag zijn? Via internet naar een predikant luisteren?

Als ik ergens anders heen ga doe ik dat niet in de eerste plaats voor de voorganger, ik weet soms niet eens wie dat is. Ik vind juist de verbondenheid met die andere christenen uit je stad die je normaal niet ziet, het samen zingen, ff napraten met anderen en zo ook heel belangrijk. En dat heb je door de week niet.

Als je een keer in de maand bijvoorbeeld in plaats van 2 keer naar je eigen kerk 's ochtends naar een andere dienst gaat.... of 's middags naar een andere dietst.... is dat dan zo'n probleem? Zouden ze het merken in de gemeente... waarschijnlijk niet.... dat is het probleem helemaal niet. Volgens mij is het eerder een stukje jaloezie of zo.... ze missen je pas als ze er achter komen dat je er niet was... en dan ook alleen als je naar een andere kerk bent geweest of niet bent gegaan... want als ik als gereformeerd vrijgemaakte bij vrienden/kennisen/familie op bezoek ga en vervolgens daar naar de vrijgemaakte kerk ga is het totaal geen probleem... maar als ik een keer naar de chrkistelijke gereformeerde kerk of naar de baptisten ga waar ik ook wel wat mensen ken krijg ik opeens te horen: We hebben je gemist.

Vreemd dat dat missen dan zo selectief is.

Als je op die manier naar een andere gemeente gaat, is het goed. Je gaat dan niet voor de dominee, maar voor het Woord. Uit nieuwsgierigheid een keer bij een ander kerkverband kerken, is totaal geen probleem.

Ook ken ik een verhaal dat een GGiN iemand, een keer naar een dienst was geweest van de OGG. Deze kregen meteen huisbezoek van de ouderlingen van de GGiN; dat ze niet meer zomaar daar naartoe mochten. Is dat niet vreselijk???
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2005 17:41

Afat82 schreef:In de ger.gem. wordt regelmatig doordeweeks dienst gehouden, er is er meestal wel eentje in de buurt.

Ik ga heel af en toe wel eens met een vriendin mee naar de herst. hervormden, meestal als er bij ons leesdienst is (weet dat het niet goed is om de leesdienst te ontduiken), maar ben toch altijd weer blij als ik in mijn eigen gemeente ben, daar voel je toch meer de onderlinge band met mede-gemeenteleden.

Voel je die dan niet met andere christenen? Dat zijn anders ook je broeders en zusters hoor. En ik de meeste kerken worden niet door de week regelmatig diensten gehouden... Dus dan gaat het voor andere kerken niet op.

En ja Frekje, dat is inderdaad vreselijk.... hypocriet. Dat soort mensen stellen eigen wetten boven die van God... en dat is een slechte zaak...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 05 feb 2005 22:09

Marnix schreef:
Voel je die dan niet met andere christenen? Dat zijn anders ook je broeders en zusters hoor.

Zo bedoel ik het niet, maar in mijn eigen gemeente ken ik een aantal mensen persoonlijk, waardoor ik me daar meer thuisvoel dan in een vreemde gemeente waar ik nagenoeg niemand ken.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

joepie

Berichtdoor joepie » 06 feb 2005 08:11

Nu ik moet zeggen dat ik al een aantal malen in een andere Vrijgemaakte kerk ben geweest en ik me absoluut niet thuis voelde.
Leek wel of ik in een geheel ander kerkgenootschap was beland.
En waar ik me ook niet tussen broeders en zusters voelde zitten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2005 13:35

Tja, in dat opzicht blijft Schoonhoven voor mij toch een soort tweede huis ;) Ik voel me daar net zo thuis als in de eigen gemeente.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 06 feb 2005 19:07

joepie schreef:Nu ik moet zeggen dat ik al een aantal malen in een andere Vrijgemaakte kerk ben geweest en ik me absoluut niet thuis voelde.
Leek wel of ik in een geheel ander kerkgenootschap was beland.
En waar ik me ook niet tussen broeders en zusters voelde zitten.

soms herkenbaar ja ;)

maar ja, zoveel verschillende mensen en regio's zoveel verschillende gemeentes :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 06 feb 2005 20:55

caprice schreef:Geen probleem om andere kerken te bezoeken als je géén kerkdiensten verzuimt in je eigen gemeente, en niet (te ver) reizen op zondag.

Voor mij is juist de afstand een reden om andere kerken te bezoeken als ik bv bij mijn ouders logeer ...

een andere reden is een bijzondere gebeurtenis van vrieden of kennissen (trouwen, sterfte, kinderdoop/opdragen, belijdenis/gelovigendoop, zie http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=528738#528738)
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2005 22:30

Afat82 schreef:
Marnix schreef:
Voel je die dan niet met andere christenen? Dat zijn anders ook je broeders en zusters hoor.

Zo bedoel ik het niet, maar in mijn eigen gemeente ken ik een aantal mensen persoonlijk, waardoor ik me daar meer thuisvoel dan in een vreemde gemeente waar ik nagenoeg niemand ken.

Hehe ik ga ook nooit naar kerken waar ik helemaal niemand ken.... Als ik naar een andere kerk ga zijn er altijd wel mensen daar die ik ken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 07 feb 2005 08:44

[quote="Marnix

En ik de meeste kerken worden niet door de week regelmatig diensten gehouden... Dus dan gaat het voor andere kerken niet op.

[/quote]

En wat is er op tegen om eens een dienst van de Ger.Gem. bij te wonen, als die bij jou in de buurt gehouden wordt? Of zit je zo vast aan een eigen kerkverband???

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 07 feb 2005 16:19

Ik vind dat je best naar 'onbekende' Kerken mag. Op vakantie zijn we ook naar een Reformé Kerk gegaan en het was daar supergezellig. We misten wel een organist en toen we die eindelijk hadden speelde hij de verkeerde melodie :D Sorry ik wijk af. Als je in de Kerk zit, belijd je God. Mee eens? Mooi :D
Ik doe dit jaar Belijdenis en toevallig in de Hervormde Gemeente in Sliedrecht. Maar voor mij persoonlijk maakt het niet uit of ik in deze gemeente zit of in de Chr.Geref. of Ger.Gem. IK Belijd God en als je dat doet, belijdt Jezus jou tegenover Zijn Vader die in de Hemel is. Als je oprecht Belijdenis doet dan ben je oprecht een kind van God en daarom vind ik dat het niets uitmaakt in welke gemeente je naar toe gaat!

Hoewel voor de wat kleinere kinderen (vanaf 7 of 8 jaar) het wel leuk zou zijn als de dominee een leuke en interessante preek preekt zodat de kinderen onder ons het zouden kunnen willen volgen!
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2005 16:44

Afat82 schreef:[quote="Marnix

En ik de meeste kerken worden niet door de week regelmatig diensten gehouden... Dus dan gaat het voor andere kerken niet op.

En wat is er op tegen om eens een dienst van de Ger.Gem. bij te wonen, als die bij jou in de buurt gehouden wordt? Of zit je zo vast aan een eigen kerkverband???[/quote]

Nogmaals, ik ga nooit puur voor het shoppen maar als ik bij mensen ben of zo ga ik ook wel eens met ze naar de kerk. Als ik een keer bij iemand uit de Ger.Gem. ben op ga ik gerust met hem/haar mee naar de kerk. :)

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 07 feb 2005 18:47

Marnix schreef:En wat is er op tegen om eens een dienst van de Ger.Gem. bij te wonen, als die bij jou in de buurt gehouden wordt? Of zit je zo vast aan een eigen kerkverband???

Nogmaals, ik ga nooit puur voor het shoppen maar als ik bij mensen ben of zo ga ik ook wel eens met ze naar de kerk. Als ik een keer bij iemand uit de Ger.Gem. ben op ga ik gerust met hem/haar mee naar de kerk. :)

Wat versta jij dan onder shoppen Marnix? Verwisselen van Kerk?
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2005 20:51

Nee.... daaronder versta ik: Af en toe niet in mijn eigen kerk zitten maar in een andere kerk. Vaak is dat omdat ik bij iemand ben die van een andere kerk is en dan dus met hem/haar mee ga.

woelratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor woelratje » 07 feb 2005 22:43

Er is op zich niets mis mee om eens in een andere kerkgenootschap een kerkdienst te bezoeken. Maar ik denk dat als je lid bent van een gemeente daar toch ook een soort plicht is om de diensten in je eigen gemeente te bezoeken. Anders kunnen we de kerken wel sluiten !

Terug naar “Archief”