Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

freaky
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor freaky » 30 sep 2004 00:00

ja idd ze hebben zes dagen... dus eigenlijk ist onzin dat mensen nou juist die dag uitkiezen om te gaan winkelen... ben k wel met je eens maar er zijn ook mensen die hier anders over denken... en vind dat zij niet de dupe moeten worden van christenen.... dat werkt niet... ze gaan dan echt niet positiever kijken tegen het christendom...
denk k
Im an JesusFreak

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 00:09

freaky schreef:ja idd ze hebben zes dagen... dus eigenlijk ist onzin dat mensen nou juist die dag uitkiezen om te gaan winkelen... ben k wel met je eens maar er zijn ook mensen die hier anders over denken... en vind dat zij niet de dupe moeten worden van christenen.... dat werkt niet... ze gaan dan echt niet positiever kijken tegen het christendom...
denk k

Blijft toch voor mij het sociale aspect. Het is een doorbreken van de wekelijkse sleur om een dag in de week rust te houden. Het draaft allemaal een beetje door naar mijn idee.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

freaky
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor freaky » 30 sep 2004 00:12

jah klopt dat idee heb k ook... ben blij als t zondag is... de hele dag geen zak uitvoeren :) s wel beter :) 's middags ff formule 1 kijken :) en 2x naar de kerk uiteraard (meestal)
duss
maar ja... wen er maar aan... want dit word alleen maar erger denk k zo... nu maken veel mensen er een probleem van en over 10 jaar is het de normaalste zaak van de wereld... op zich wel jammer...
Im an JesusFreak

caprice

Berichtdoor caprice » 30 sep 2004 06:09

freaky schreef:K bedoel als er een auto verrot is kan je moeilijk de hele zondag langs de snelweg staan.

Dan moest je maar niet gaan reizen op de dag des Heeren.

En als het noodzakelijk is, zoals in dat verhaal over Groningen/Maastricht, dan is het werk van de ANWB gerechtvaardigd, doch niet als zij mensen helpen die voor hun eigen plezier op de weg zitten.

En waarom zou je met het openbaar vervoer moeten? Je kunt toch van de diensten van een ander gebruik maken en zijn/haar auto lenen? Of zijn we al zo liefdeloos tegenwoordig dat we dat een ander niet gunnen?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 sep 2004 07:13

Sabra schreef:Helaas heeft nog nooit iemand mij kunnen overtuigen van het feit dat de zondag de zevende dag is ahw vervanging van de sabbath, en dus een dag is die als uitzondering gezien dient te worden.

Dat doet er in dit topic helemaal niet toe, het gaat er alleen maar om of die geheiligde dag ook echt geheiligd moet worden in de zin van zo min mogelijk doen!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 07:46

caprice schreef:Dan moest je maar niet gaan reizen op de dag des Heeren.

"In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten."
(math.12:1, Mark.2:23 en Luk. 6:1) Wat moest Jezus op de sabbath in het gezaaide? Wat had Hij daar te zoeken? 3 van de 4 evangelisten vermelden deze geschiedenis. Ik denk om aan te tonen dat het karakter van de sabbat niet zozeer wettisch moet worden opgevat, maar zoals ik al eerder zei, sociaal.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 sep 2004 08:04

Ja, maar de Heere Jezus beduidde hier niet alle regels overhoop te gooien en als traditie te bestempelen, Hij maakte hier het verschil tussen Gods wet en de wetjes van de Farizeeën, dus het betekent dat wij wel voor ons eten mogen zorgen, maar om vanuit dit Bijbelgedeelte op zondag te gaan oogsten is wel heel ver gezocht.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 08:40

alex leusink schreef:Ja, maar de Heere Jezus beduidde hier niet alle regels overhoop te gooien en als traditie te bestempelen, Hij maakte hier het verschil tussen Gods wet en de wetjes van de Farizeeën, dus het betekent dat wij wel voor ons eten mogen zorgen, maar om vanuit dit Bijbelgedeelte op zondag te gaan oogsten is wel heel ver gezocht.

Je moet wel goed lezen. Ik heb het niet over oogsten gehad, maar over reizen op zondag. Waarom liep Jezus daar?

joepie

Berichtdoor joepie » 30 sep 2004 08:41

Eigenlijk zijn we tegenwordig maar watjes.
Als de kerk iets te ver is dan gaan we met de trein of moeten we met de auto. Vroeger konden de mensen ook gewoon lopen naar de kerk.
En als die kerk ver weg lag? Dan ging je gewoon eerder weg :D
En je zou ook nog de dag ervoor al naar iemand van die kerk kunnen gaan en daar overnachten. (2 nachten dan wel)
Als er iemand op sterven ligt moeten we ineens nog naar die persoon toe om dood te zien gaan. Je moet gewoon zorgen dat je alles wat er gezegd moet worden zegt. Zodat als iemand sterft zonder dat jij erbij bent het ook niet erg is. Want wie zegt dat je op tijd bent als je ineens er naar toe reist? Zou me dus echt niet uitmaken als ik er pas de volgende dag bij zou zijn.
Ik denk dat we tegenwordig veel te veel al gewoon gaan vinden dat er zaken op zondag "moeten" die eigenlijk helemaal niet zouden hoeven.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 sep 2004 08:50

jas schreef:
alex leusink schreef:Ja, maar de Heere Jezus beduidde hier niet alle regels overhoop te gooien en als traditie te bestempelen, Hij maakte hier het verschil tussen Gods wet en de wetjes van de Farizeeën, dus het betekent dat wij wel voor ons eten mogen zorgen, maar om vanuit dit Bijbelgedeelte op zondag te gaan oogsten is wel heel ver gezocht.

Je moet wel goed lezen. Ik heb het niet over oogsten gehad, maar over reizen op zondag. Waarom liep Jezus daar?

Om met Zijn discipelen te praten misschien over het Koninkrijk van God dat nabij gekomen was?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 09:06

alex leusink schreef:
jas schreef:

Om met Zijn discipelen te praten misschien over het Koninkrijk van God dat nabij gekomen was?

Ik weet niet waar ze het over hadden. Ben er niet bij geweest. Jij wel? Ik denk eerder dat ze het over ons hadden, over deze discussie. "moet je dat zien, waar die gasten zich druk over maken". "Een trein??? Wat is een trein?"

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 sep 2004 09:08

Als we het dan toch zo doen, dan zal ik maar zeggen dat de trein van nu de ezel van toen was, en Jezus liep, Hij zat niet op een ezel, ging evenmin met de ezel naar Nazareth om Zijn moeder te bezoeken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 09:09

joepie schreef:Als er iemand op sterven ligt moeten we ineens nog naar die persoon toe om dood te zien gaan. Je moet gewoon zorgen dat je alles wat er gezegd moet worden zegt. Zodat als iemand sterft zonder dat jij erbij bent het ook niet erg is. Want wie zegt dat je op tijd bent als je ineens er naar toe reist? Zou me dus echt niet uitmaken als ik er pas de volgende dag bij zou zijn.

Ja er zijn nou eenmaal mensen die toch graag nog even afscheid nemen en er lang en veel last van kunnen houden als ze dat niet hebben kunnen doen. Jezus had in principe ook alles gezegd tegen Zijn volgelingen wat Hij moest zeggen. Toch bleven ze Hem volgen naar het kruis tot in Zijn laatste ure. Daarmee toon je gewoon ook dat je om iemand geeft. Het komt een beetje asociaal over, hoe jij het zegt.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 sep 2004 09:13

Ik denk dat ik Joepie wel begrijp. Want tuurlijk mag je opzondag naar een ziek die op sterven ligt. Maar ik vind het absurd om te zeggen dat daarom de treinen op zonda maar moeten rijden, er bestaan ook auto's. En maakr mij niet wijs dat als een familielid van je op sterven ligt, dat ze als je niet kunt rijden of geen auto hebt, ze je niet eeven willen brengen of de auto lenen. We maken een regel van noodsituaties dat is gewoon onzin.

joepie

Berichtdoor joepie » 30 sep 2004 09:21

jas schreef:
joepie schreef:Als er iemand op sterven ligt moeten we ineens nog naar die persoon toe om dood te zien gaan. Je moet gewoon zorgen dat je alles wat er gezegd moet worden zegt. Zodat als iemand sterft zonder dat jij erbij bent het ook niet erg is. Want wie zegt dat je op tijd bent als je ineens er naar toe reist? Zou me dus echt niet uitmaken als ik er pas de volgende dag bij zou zijn.

Ja er zijn nou eenmaal mensen die toch graag nog even afscheid nemen en er lang en veel last van kunnen houden als ze dat niet hebben kunnen doen. Jezus had in principe ook alles gezegd tegen Zijn volgelingen wat Hij moest zeggen. Toch bleven ze Hem volgen naar het kruis tot in Zijn laatste ure. Daarmee toon je gewoon ook dat je om iemand geeft. Het komt een beetje asociaal over, hoe jij het zegt.

Ik weet niet, maar misschien ken je dit stukje uit de Bijbel:
Matt. 8:21 Een ander echter, een van zijn discipelen, zeide tot Hem: Here, sta mij toe eerst heen te gaan en mijn vader te begraven. 22 Maar Jezus zeide tot hem: Volg Mij en laat de doden hun doden begraven.

En ik zeg niet dat je er niet bij mag zijn, maar dat het niet noodzakelijk is dat je erbij bent.
Ik was erbij toen mijn vader stierf. En wat heb ik gezien? Hoe hij stikte in zijn eigen tong. Ontzettend blij dat ik dat heb kunnen zien :cry:

Terug naar “Archief”