Mens: geneigd tot alle kwaad????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 nov 2004 22:15

alex leusink schreef:Dan ken je waarschijnlijk ook niet het verhaal van de 42 kinderen die Elia uitscholden voor kaalkop en door twee beren allen verscheurd werden?

Of dat verhaal van die oorlog van Israël tegen een vijand (kweet zo gauw niet meer welke) waar de Heere het volk de opdracht gaf om niemand van het volk te laten leven, zelfs de dieren niet?

Die verhalen klinken me juist wel bekend in de oren; te meer een reden om mijn godsbeeld absoluut niet te laten bepalen door het O.T. Ik geloof namelijk niet in een God die uitblinkt in een aantal slechte menselijke eigenschappen - zoals egoïsme, wreedheid en jaloersheid. Ik snap ook niet hoe je dat godsbeeld kunt rijmen met de woorden van Jezus (ik herhaal ze nog maar even): "Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen."

=> De HEERE staat volkomen in Zijn recht hoor! En als de mens zich niet bekeerd? Je ziet dus ook in deze gedeelten dat de Heere niet met Zich laat spotten, sterker nog: Hij kan de zonden niet ongestraft laten. Dan wordt het genade dat de Heere Jezus Christus die straf overneemt!!!

Als God bij het beoefenen van haat, toorn en jaloezie in zijn recht staat kan ik die God moeilijk goed noemen. Gelukkig leert Jezus ons van een liefdevolle God in plaats van een hatende God.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 01 nov 2004 22:15

jas schreef:
Cathy schreef:
Maja de Bij schreef:
Cathy schreef:En toch, en toch.........mogen we alles van Hem verwachten in het proces van vernieuwing in dit leven en niet slechts een 'beginnetje' :wink:

Je bedoelt te zeggen dat je zondeloos bent geworden of kunt worden ?

Hoe kom je daar bij? :?
Ik pleit ervoor meer te verwachten en te streven naar zoveel mogelijk vruchten in dit leven.

Een kwade boom kan geen goede vruchten voortbrengen. Zo is het de aard van een mens geworden om enkel kwaad voort te brengen. Wat zijn dat voor vruchten die je voortbrengt met zulk een leer als je hier verkondigt. Bedrieg jezelf niet voor de eeuwigheid want je zult met die vruchten niet voor een Heilig en Rechtvaardig God kunnen verschijnen. Dit klinkt hard, maar ik moet dit schrijven. God dringt mij dit te doen als een ernstige waarschuwing aan ieder die denkt zoals jij denkt. Als wij nog maar een greintje goed hadden, dan kunnen wij niet uit genade zalig worden. Want het is van tweeën één: Of je wordt zalig uit de wet. En dan moet je die ook volkomen houden, dus zonder één enkele zonde in je hele leven. Of, je wordt uit genade zalig, zonder ook maar één werk. Want moest je er ook maar een peuleschil toe bijdragen om zalig te worden, dan is het geen genade meer. Deze leer hoor ik hier veel te weinig en ik ben, als God het me toestaat, van plan om flink tegen die gevaarlijke dwalingen van leer te trekken. Maar als Hij vindt dat ik het niet moet doen, of me geen Licht geeft over de Schrift of ruimte in mijn gemoed, dan zal ik het niet doen.

Als we wedergeboren zijn en de Heilige Geest in ons komt wonen, dan zijn we niet meer die kwade boom die geen goede vruchten voort kan brengen. Dan zijn we in Christus en kunnen we wel goede vruchten voort brengen. Niet door onszelf, maar door de Heilige Geest die in ons woont.
Watchman Nee zegt dat we er naar moeten streven om volkomen zondeloos te leven. Hij zegt dat het niet kan dat als je in Christus bent dan nog zonden doet. Want in Christus bestaan er geen zonden.
En we kunnen zeker geen peuleschilletje toedoen aan de genade die God ons schenkt. Het is God die helemaal voor niks die genade schenkt. Openbaringen 21: 6 En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Ik zal den dorstige geven uit de fontein van het water des levens voor niet.
En Openbaringen 22: 17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 01 nov 2004 22:21

joepie schreef:Misschien goed om eens artikel 14 van de Nederlands geloofsbelijdenis erbij te lezen.
Zo staan daar tekstverwijzingen waaruit duidelijk naar voren komt dat we onbekwaam zijn tot enig goed uit onszelf.
Dus dat zelfs het goed doen door God bewerkt wordt.
Je kunt niets goed, tenzij de Geest Gods het in je werkt.
Van je zelf helemaal niet.
Daarom klopt de redenering van Marnix ook niet.
Als je zegt dat je het wel kunt omdat de Geest in je woont, dan doe jij het dus zelf. Omdat de Geest in mij woont doe ik goede dingen.
Want nog steeds blijven alle dingen die je doet besmet met zonde.
En zonde kun je onmogelijk goed noemen.

Ja, helaas, en we berusten daar maar al te gemakkelijk in. In plaats van 'ten strijde te trekken' tegen de zonde worden veel zonden goed gepraat met een 'ja, maar we zijn toch in alles tot het kwade geneigd. Het zit in onze natuur. Wat ik ook doe, alles blijft toch met zonden besmet'. En idd onchristelijke mensen zouden dit mogen zeggen, voor hen zou dit een excuus kunnen zijn. Maar zeker niet voor christelijke mensen die in God geloven, die wedergeboren zijn en in Christus zijn. Die mensen zijn nieuw, ze leven in en door God. En in God is geen zonde.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 01 nov 2004 22:23

PeterD schreef:En als God het in hem werkt, zal hij goeie dingen doen, en anders alleen nog steeds slechte.

Als hij geen goeie dingen doet, dan werkt God niet in hem, en is deze persoon dus in het geheel niet verlost of wedergeboren.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 01 nov 2004 22:39

Marnix schreef:De vraag is of de MENS ertoe in staat is...

Mijn antwoord is dus duidelijk:

Van nature niet, maar indien wedergeboren wel, niet uit zichzelf maar door God.

Overigens reageer ik op mensendie beweren dat we nu nog tot niets goeds in staat zijn.... En praat ik graag over nu en niet over mijn oude mens.... Die is met Christus aan het kruis gespijkerd, hoe vaak ik er ook nog mee geconfronteerd wordt.

Maar wat dan over ONchristelijk, niet-wedergeboren mensen?
Die doen ook superveel goede dingen!

Is er niet goed en goed?
Namelijk goed voor God (!), volmaakt, genoeg om onze zondeschuld mee af te lossen, zondeloos.
En goed en de zin van, in het voordeel van de ander, niet volmaakt, niet zondeloos, maar wel goed in de zin dat een ander er voordeel van heeft.
De Heere Jezus zegt in Mattheus 7 vers 9 t/m 11:
9 Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven?
10 En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven?
11 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!

Wat ik duidelijk maken is niet dat we goed kunnen doen voor God. Absoluut niet, we zijn geneigd tot alle kwaad. We zijn potentiele 'alles'. Maar het is niet zo dat er niks meer goeds naar andere mensen toegedaan kan worden, zowel door christelijke als door onchristelijke mensen. In Gods algemene genade kennen we goed en kwaad en kunnen we, hoewel we slecht zijn, onze kinderen goede gaven geven. Helemaal en alleen door Gods goedheid. Niet vanuit onszelf, en al helemaal niet iets dat toe zou kunnen doen aan onze zaligheid, maar helemaal door Gods goedheid is er nog iets overgebleven van Zijn beeld in ons. Waardoor zelfs wij, tot alle kwaad geneigd zijnde mensen, in min of meerdere mate goede dingen kunnen doen voor elkaar.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 nov 2004 23:18

just_mary schreef:
joepie schreef:Misschien goed om eens artikel 14 van de Nederlands geloofsbelijdenis erbij te lezen.
Zo staan daar tekstverwijzingen waaruit duidelijk naar voren komt dat we onbekwaam zijn tot enig goed uit onszelf.
Als je zegt dat je het wel kunt omdat de Geest in je woont, dan doe jij het dus zelf. Omdat de Geest in mij woont doe ik goede dingen.

Ja, helaas, en we berusten daar maar al te gemakkelijk in. In plaats van 'ten strijde te trekken' tegen de zonde worden veel zonden goed gepraat met een 'ja, maar we zijn toch in alles tot het kwade geneigd. Het zit in onze natuur. Wat ik ook doe, alles blijft toch met zonden besmet'. En idd onchristelijke mensen zouden dit mogen zeggen, voor hen zou dit een excuus kunnen zijn. Maar zeker niet voor christelijke mensen die in God geloven, die wedergeboren zijn en in Christus zijn. Die mensen zijn nieuw, ze leven in en door God. En in God is geen zonde.

Kijk het tegenovergestelde kan dus ook. Ik ben wedergeboren dus ik doe geen kwaad meer. In Christus ben ik geheiligd en doe ik in het geheel geen kwaad meer. Dus vanuit die positie achteroverleunend je leven gaan leiden.
Terwijl het nodig is om je steeds te beseffen dat je in alles afhankelijk bent van Christus offer. Dat je uit louter genade bij Hem mag horen.
Dat Hij voor jou zonde aan het kruis genageld is, en de meest verschrikkelijke dood moest sterven.
En dat je de schuld dagelijks meer maakt.
Dat besef mag je gerust met je mee dragen om ook oprecht berouw te kunnen hebben over je zonde.

Dus inderdaad niet achterover leunen en denken ik doe maar aan want alles wat ik doe is toch bevlekt met zonde, maar ook niet achterover leunen en denken ik doe maar aan want alles wat ik doe is geen zonde omdat de Geest Gods in mij woont.
Dan zou die Geest weleens hard weg kunnen "vliegen".
En laten we wel wezen, ondanks dat de Geest in ons woont, hoe vaak doven wij de Geest niet?

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 01 nov 2004 23:46

joepie schreef:
just_mary schreef:

Kijk het tegenovergestelde kan dus ook. Ik ben wedergeboren dus ik doe geen kwaad meer. In Christus ben ik geheiligd en doe ik in het geheel geen kwaad meer. Dus vanuit die positie achteroverleunend je leven gaan leiden.
Terwijl het nodig is om je steeds te beseffen dat je in alles afhankelijk bent van Christus offer. Dat je uit louter genade bij Hem mag horen.
Dat Hij voor jou zonde aan het kruis genageld is, en de meest verschrikkelijke dood moest sterven.
Dat besef mag je gerust met je mee dragen om ook oprecht berouw te kunnen hebben over je zonde.

Dus inderdaad niet achterover leunen en denken ik doe maar aan want alles wat ik doe is toch bevlekt met zonde, maar ook niet achterover leunen en denken ik doe maar aan want alles wat ik doe is geen zonde omdat de Geest Gods in mij woont.
En laten we wel wezen, ondanks dat de Geest in ons woont, hoe vaak doven wij de Geest niet?

Dat vetgedrukte zei ik absoluut niet. Een wedergeboren mens zal je dit niet horen zeggen denk ik, maar zal er des te harder naar streven geen zonden meer te doen, omdat je dan iets beseft hebt van de pijn die je God gedaan hebt, juist door die zonden.
Als de Heilige Geest eenmaal in je woont, dan 'vliegt' Deze nooit weer uit je weg. Hij is juist in je komen wonen om je te helpen om je leven te heiligen en tegen de zonden te vechten.
Wat je met die laatste zin bedoelt, is mij niet helemaal duidelijk. :?:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 00:59

jas schreef:
Marnix schreef:De vraag is of de MENS ertoe in staat is...

Mijn antwoord is dus duidelijk:

Van nature niet, maar indien wedergeboren wel, niet uit zichzelf maar door God.

Overigens reageer ik op mensendie beweren dat we nu nog tot niets goeds in staat zijn.... En praat ik graag over nu en niet over mijn oude mens.... Die is met Christus aan het kruis gespijkerd, hoe vaak ik er ook nog mee geconfronteerd wordt.

Je praat alsof in jou de heiligmaking al geheel en al volkomen en voltooid is. Die oude mens is niet in één keer dood hoor als je dat soms denkt.

Ik ben vrijgekocht door het bloed van Christus. Jezus stierf voor mij. Daar ben ik helemaal van overtuigd en dus ben ik zeker van mijn behoud. Dat wil niet zeggen dat ik niets meer moet leren of foutloos leven, integendeel... Maar ik weet wel dat niets me van Zijn liefde kan scheiden...

Ondertussen blijgt het leven een gevecht tegen de zonde maar nogmaals, door God kun je wel goede dingen doen. Het feit dat de zonde in mijn leven nog steeds aanwezig is doet daar niks aan af.

Oh en Jas, je zou er beter en christelijker aan doen als je Collateral zou proberen te bekeren, in plaats van hem de hel in te wensen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 nov 2004 01:49

Marnix schreef:Oh en Jas, je zou er beter en christelijker aan doen als je Collateral zou proberen te bekeren, in plaats van hem de hel in te wensen.

Ik heb geen ander antwoord dan dit Marnix: " Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie;
Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.
Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt. Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.
Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens.
Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus." Gal. 1:6-12
Dat is de taal van Paulus tegen degene die de mensen met een andere leer proberen te verleiden. En alleen door Gods Woord recht te snijden, kun je zalig worden Marnix.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 02 nov 2004 09:08

just_mary schreef:
joepie schreef:
just_mary schreef:

Dat vetgedrukte zei ik absoluut niet. Een wedergeboren mens zal je dit niet horen zeggen denk ik, maar zal er des te harder naar streven geen zonden meer te doen, omdat je dan iets beseft hebt van de pijn die je God gedaan hebt, juist door die zonden.
Als de Heilige Geest eenmaal in je woont, dan 'vliegt' Deze nooit weer uit je weg. Hij is juist in je komen wonen om je te helpen om je leven te heiligen en tegen de zonden te vechten.
Wat je met die laatste zin bedoelt, is mij niet helemaal duidelijk. :?:

Ik denk dat je wel degelijk de Geest weg kunt laten gaan. Door niet meer naar Hem te willen luisteren.
Als je in de Bijbel het verhaal leest van de zeven boze geesten die in iemand wonen, en die er uitgeknikkerd worden, zodat de Geest Gods er kan wonen. Maar door verkeerde dingen te doen komen langsaam aan die boze Geesten weer terug. Ze nemen heel gemakkelijk de plek in van de Geest Gods. Zo kan het ook bij ons.
Als wij verkeerde dingen doen en toestaan in ons leven dan kan op die plaats de Geest niet wonen. En gaat Hij weg. Dan doof je als het ware de Geest. Door b.v. te zeggen dat je na goed onderzoek erachter bent gekomen dat er nogal veel onwaarheden in de Bijbel staan en je die niet meer kunt geloven.
Of door naar verkeerde dingen te kijken, dan kan maar zo een verkeerde geest de plek van Gods Geest innemen.

En ook een wedergeboren Christen blijft een zondaar die vanuit zichzelf onbekwaam is tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.
Er kunnen echt wel goede dingen gedaan worden door Christenen en niet Christenen. Als je zegt dat het niet zo is dan kijk je niet goed om je heen.
Maar het baat je niets. Je verdient er niets mee, en het blijft bevlekt.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 02 nov 2004 12:27

Collateral schreef:Mja, zo kun je het zien. Toch vind ik het van God tot Zijn Zoon niet zo barmhartig. Je gaat toch niet je zoon laten lijden voor de fouten van anderen? Vergeef die fouten gewoon!
Je zegt dat God erkenning verdient, dat Hij boos/woedend wordt op mensen die tegen hem in gaan. Waarom zou God geen erkenning putten uit het feit dat de wereld die Hij gemaakt heeft zo prachtig in elkaar zit? En waarom maakt Hij zich niet beter bekend aan de mensen, als hij toch die erkenning wil? (Als God op een duidelijke manier zich aan iedereen openbaart, zal iedereen in hem geloven.)
Verder vind ik boosheid en woede niet passen bij God - boosheid en woede zijn in mijn ogen puur slechte eigenschappen van mensen. Het past wederom niet bij de woorden van Jezus: "Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen." Als God werkelijk die slechte menselijke eigenschappen zou bezitten, zou Hij in de goede eigenschap lijdzaamheid minder uitblinken dan Jezus, de Dalai Lama en andere spirituele leiders - en dat kan natuurlijk nooit zo zijn!

Ik bedoelde niet boosheid, zoals wij mensen boos zijn over het algemeen. Dat is vaak uit eigenbelang, maar God's boosheid (misschien niet zo'n goede term) is anders.
Of misschien in sommige gevallen ook niet.
Stel jij hebt een diploma gehaald. Je wilt ergens gaan werken, waar dat diploma voor nodig is, dat staat erbij in de advertentie. Je solliciteert, maar wordt afgewezen op grond van dat je het juiste diploma niet hebt. Jij word boos (denk ik), je hebt wel het juiste, vereiste diploma. Je kunt het nog bewijzen ook. En je houdt de personeelschef (of wie er ook over het nieuwe personeel gaat) de advertentie en het diploma onder de neus.
Er even vanuit gaande dat je diploma helemaal onterecht als het onjuiste diploma bestempeld wordt, dan ben je terecht boos. Het is niet terecht dat ze je op basis van een 'fout diploma' afwijzen.

Zoiets is het ook met God. Hij is terecht boos, misschien niet boos, maar meer verontwaardigd, heilig verontwaardigd.
Iets in de trant van: wat is dit? Ik heb hen gemaakt! En zij ontkennen dit! Zij ontkennen dat ik hun meerdere ben en pretenderen zelf de hoogste zijn.

Misschien is dit geen goed voorbeeld. Maar zoiets stel ik het me voor. (waarschijnlijk zeer kromme, menselijk voorstelling, maar goed)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 02 nov 2004 12:32

Als ik dat dan lees, dan denk ik ook dat jij gelooft dat er ook geen rechtvaardigheid bestaat, je bent ook tegen rechtspraak? Als iemand iets verkeerd doet, en hij wordt daarom gestraft, dan is dat een deugd, dus dan is het geen slechte eigenschap.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 nov 2004 12:06

Ik heb de brutaliteit genomen dit ondewerp te splitsen. Het was btje chaos, mijns inziends, doordat de vraag of Jezus Gods zoon is dwars door het topic onderwerp ''Mens geneigd tot alle kwaad'' liep.

Graag hier ON-Topic verder! :)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 nov 2004 12:20

joepie schreef:Ik denk dat je wel degelijk de Geest weg kunt laten gaan. Door niet meer naar Hem te willen luisteren.
Als je in de Bijbel het verhaal leest van de zeven boze geesten die in iemand wonen, en die er uitgeknikkerd worden, zodat de Geest Gods er kan wonen. Maar door verkeerde dingen te doen komen langsaam aan die boze Geesten weer terug. Ze nemen heel gemakkelijk de plek in van de Geest Gods. Zo kan het ook bij ons.

Dit snap ik even niet. Heb je het over Maria van Magdala van wie 7 duivelen werden uitgeworpen (Luk 8:2 ) of over de onreine geest uit Luk 11:24 die terugkeerde naar een leeg huis?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2004 12:27

Mattheus 12: 43 Zodra de onreine geest van de mens is uitgevaren, gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken, maar hij vindt die niet. 44 Dan zegt hij: Ik zal terugkeren naar mijn huis, waar ik ben uitgevaren; en als hij komt, vindt hij het leegstaan [en] geveegd en op orde. 45 Dan trekt hij heen en neemt zeven andere geesten mede, bozer dan hijzelf; en zij komen binnen en wonen daar. En het wordt met die mens in het einde erger dan in het begin. Alzo zal het ook gaan met dit boze geslacht.

Je moet dus zorgen dat als die boze geesten weg zijn het niet leeg achterblijft. Zodra de verkeerde geest ook maar een gaatje ziet komt hij binnen en neemt er nog meer mee dan er waren.

Terug naar “Archief”