Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 jun 2005 08:43

Raido schreef:Wijzingen gewoon gewoon :) niet-ritmisch en op een gewone snelheid, sneller dan in de ogg en iets langzamer als in de gergem-west in Rijssen :P

Je kunt ook de hele noten 8 tellen en de halve 4 tellen aanhouden. Dan zing je ook ritmisch. :mrgreen:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 15 jun 2005 08:56

SDG schreef:
ahuibers schreef:Bij ons in de kerk (GGIN).

* Niet ritmisch
* Ik vind het te langszaam gaan hoewel je dat tijdens het zingen niet echt in de gaten heb.

Dat de GGiN niet-ritmisch zingt, wisten we al.

Wat betekent het dat je 't "niet echt in de gaten hebt"? Bedoel je dat je gedachtenloos zingt? Dat 't nu eenmaal zo is en wel altijd zo zal blijven? Dat je 't niet zo erg vindt om in een woord als "ongerechtigheden" tweemaal adem te moeten halen?

Is 't niet een stuk gewenning? Jij weet niet anders, want je hoort 't elke zondag. Maar je buurman?

Het valt buiten wel op als je bijv. niet naar de kerk kon gaan (oppassen) en even buiten liep.
Dan is het echt heel sloom qua snelheid. Maar zit je in de kerk merk je dat veel minder.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jun 2005 09:45

Raido schreef:niet-ritmisch en op een gewone snelheid

Wat is gewoon? :?:
Raido schreef:sneller dan in de ogg en iets langzamer als in de gergem-west in Rijssen :P

Weet je dat laatste wel zeker?
~~Soli Deo Gloria~~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2005 12:18

Mapleleaf schreef:In onze gemeente zingen we ook niet-ritmisch en op een tempo die velen hier wel niet aan zullen staan. En misschien moet ik bij een woord als ongerechtigheden ook wel twee keer ademhalen. Dat weet ik zo snel even niet.
Maar al worden die psalmen zo gezongen, als de woorden uit je hart voortkomen is dat dan nog belangerijk?
Mijn opa zong de psalmen nog langzamer en dat deed hij uit eerbied voor die grote en heilige God.

Tja.... en anderen zingen heel snel.... uit eerbied voor de grote heilige God. Het kan allemaal. Alleen het "maakt het nog wel uit als de woorden uit je hart komen" is mooi maar moet geen reden zijn om iedere vorm van verandering tegen te gaan :)

ahuibers schreef:Het valt buiten wel op als je bijv. niet naar de kerk kon gaan (oppassen) en even buiten liep.
Dan is het echt heel sloom qua snelheid. Maar zit je in de kerk merk je dat veel minder.

Hm ja maar dat komt vast omdat iedereen na een preek van een uur zo duf is dat ze geen zin hebben om snel te zingen :P ;) :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 15 jun 2005 13:03

Hoe kan je psalm 150 langzaam niet ritmisch eerbiedig zingen?
Ik bedoel dat is zown blijde psalm dat word dan helemaal verpest door het langzame niet ritmische gezang :? .
You need people like me so you can point your fingers, and say "that's the bad guy."
So, What that make you? Good?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jun 2005 13:12

hooligan schreef:Hoe kan je psalm 150 langzaam niet ritmisch eerbiedig zingen?
Ik bedoel dat is zown blijde psalm dat word dan helemaal verpest door het langzame niet ritmische gezang :? .

het kan zonder moeite, hooligan. zovele gemeente zingen het zo. maar word het eerbiedig door het sneller te zingen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 jun 2005 13:26

johannes1 schreef:
hooligan schreef:Hoe kan je psalm 150 langzaam niet ritmisch eerbiedig zingen?

het kan zonder moeite, hooligan. zovele gemeente zingen het zo. maar word het eerbiedig door het sneller te zingen?

Waarom wordt ritmisch altijd verward met snel? Ritmisch is niet anders dan een muzikaal natuurlijk verloop van melodie en tekst. Dat daarbij noten in tijdsduur variëren is een feit, maar is juist noodzakelijk om aan tekst en muziek recht te doen. Als ritmisch voor jou synomiem is met snel, tja, blijf dan idd maar isometrisch zingen.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jun 2005 13:34

Waarom wordt er binnen de GG eigenlijk niet ritmisch gezongen? Weet iemand dat?

Ik zou het best kunnen waarderen.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 15 jun 2005 14:15

Pieter schreef:Waarom wordt er binnen de GG eigenlijk niet ritmisch gezongen? Weet iemand dat?

Binnen de gergem hebben ze wat moeite om tradities te doorbreken. Ik denk als er ritmisch gezongen gaat worden, dat er dan heel veel gezeur komt, omdat vooral oudere mensen zulke tradities heel hoog hebben staan en dat het bijna zonde is om hier van af te wijken. Ritmisch zingen wordt bij veel mensen gezien als oneerbiedig. Dus het feit dat er binnen de gergem op hele noten gezongen wordt zal niet zo snel vernaderen ben ik bang, mede om een hoop herrie te voorkomen.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 jun 2005 14:40

Doortje schreef:
Pieter schreef:Waarom wordt er binnen de GG eigenlijk niet ritmisch gezongen? Weet iemand dat?

Binnen de gergem hebben ze wat moeite om tradities te doorbreken. Ik denk als er ritmisch gezongen gaat worden, dat er dan heel veel gezeur komt, omdat vooral oudere mensen zulke tradities heel hoog hebben staan en dat het bijna zonde is om hier van af te wijken. Ritmisch zingen wordt bij veel mensen gezien als oneerbiedig.

Ik denk ook dat dit zo is, maar dat geeft dan wel aan dat er iets goed mis is met de werkelijke geloofsbeleving. M.a.w. datgene wat men als geloofsbeleving ervaart of er toe bestempelt, is het helemaal niet.
En als je dat wat het niet is, nu eens wegdenkt, blijft er dan nog wat over?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jun 2005 14:43

SDG schreef:
Raido schreef:niet-ritmisch en op een gewone snelheid

Wat is gewoon? :?:
Raido schreef:sneller dan in de ogg en iets langzamer als in de gergem-west in Rijssen :P

Weet je dat laatste wel zeker?
we zingen sneller idd :) in zuid zingen ze wat sneller als ons :) sorry SDG :D

gewoon is de snelheid die jij gewend bent :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jun 2005 14:52

Ik heb een GG-dominee eens zo horen zeggen: "Ritmisch zingen? Er is absoluut niks op tegen. Maar omwille van de rust in de gemeenten beginnen we er niet aan". Invoering van ritmisch zingen zou een hoop gedoe teweeg brengen, weerstand oproepen. En ook al ging het dan puur om gevoelsargumenten die makkelijk te weerleggen zouden zijn, men vindt het een zaak van ondergeschikt belang en dan is het de commotie niet waard. Zo luidde althans de toelichting van deze dominee.
~~Soli Deo Gloria~~

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jun 2005 14:56

Als het een probaat middel is om de doodse gerustheid van veel gemeentes te doorbreken, dan zeg ik: direct invoeren, dat ritmisch zingen.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jun 2005 15:27

Pieter schreef:Als het een probaat middel is om de doodse gerustheid van veel gemeentes te doorbreken, dan zeg ik: direct invoeren, dat ritmisch zingen.
Jij snapt er niks van :lol: Men wil juist graag een "stil en gerust leven leiden", en al die nieuwlichterij brengt maar onrust in de tent. :!:
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jun 2005 15:30

Hm inderdaad, net als een vrouwelijke dominee, anders zingen, gezangen in de kerk, geen zwarte kleren aan (kerk/avondmaal), etcetra..

Alles moet maar zo blijven zodat de achterban niet loopt te mekken, maar wee jou ziel als jij naar de PKN overstap!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”