"foute"muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 02 okt 2003 20:03

Klaas schreef:Jacob:
een biblicisme is dat je een tekst uit de bijbel gebruikt om je standpunt te bepalen. Andere teksten die de bewuste tekst in een ander dag licht zetten sla je (bewust) over.

Volgens mij is biblicisme iets anders, maar vooruit. Ik zie nog steeds het verband niet met mijn reactie. Ik heb nl. absoluut niet het idee dat ik iets ophang aan 1 bepaalde bijbeltekst. Kun je me even uitleggen waar je op doelt?

Jacob:
Ik ben er niet goed uit of gospel rock wel kan. Ik zit met 2 dingen. 1 is er nieuw voor mij. De uitspraak van little Richard. Ik acht hem hoog in deze uitspraak (uiteraard niet in zijn verdere levenuiting)

Ik neem aan dat je deze uitspraak bedoelt:

Rock 'n' roll doesn't glorify God. You can't drink out of God's cup and the devil's cup at the same time. I was one of the pioneers of that music, one of the builders. I know what the blocks are made of because I built them.

Ik denk dat je bij zo'n uitspraak in ieder geval de volgende vragen moet stellen:
- LR weet vast veel over muziek. Maar wat weet hij over God / theologie?
- In hoeverre is iemand als LR een objectieve bron? Als hij zich inderdaad heeft ingelaten met satanische praktijken dan kan hij zijn muziek die hij toen schreef wellicht moeilijk in verband brengen met het dienen van God. Je ziet dat vaker. Vreugdenhil moet b.v. ook niets meer hebben van popmnuziek. Vroegere alcoholisten zijn vaak het fanatiekst in het verbieden van alcohol en mensen die vastzaten aan geld en bezit menen vaak dat dit per definitie niet kan samengaan met het dienen van God.
- LR heeft het over de onderdelen die hij gebruikt heeft om RnR te maken. Ik vraag me dan af wat die onderdelen zijn? Wat voor basismateriaal is er om muziek mee te maken? Ik kom dan toch uit bij Gods schepping. De mogelijkheid om muziek te maken ligt besloten in die schepping. Niets dat in de schepping besloten is is slecht (De aarde is van God en al haar volheid & Geen ding is in zichzelf onrein). Je kunt dit basismateriaal verkeerd gebruiken, maar that's it. Ik geloof niet dat de duivel in staat is nieuw basismateriaal te scheppen.

Jacob:
De andere is een bijbel tekst. Judas 1:23 Maar behoudt anderen door vreze, en grijpt ze uit het vuur; en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is

In de gemeente van Korinthe waren er die het eten van offervlees absoluut niet konden goedkeuren. Offervlees was te zeer verbonden met de dienst aan de afgoden. Het was notabene gewijd aan die afgoden. Volgens jouw interpretatie van Judas 1:23 zou je dan ook verwachten dat Paulus zou stellen dat je beter geen ofervlees kunt eten. Op zich is het wellicht niet verkeerd maar omdat het sterk verbonden is met afgodendienst kun je het beter niet eten. Paulus stelt echter het tegenovergestelde. Hoe verklaar je deze (schijnbare) tegenstrijdigheid?

Klaas

biblicisme,

Wat verstaan we onder biblicisme? Biblicisme is het hanteren van Schriflteksten op een atomistische manier. Teksten worden uit hun verband gerukt. Op tij d en omstandigheden die aan een tekst z' n bepaalde
Ik denk hier aan de geschriften van B. Loonstra, De geloofwaardigheid van de bijbel, Zoetermeer: Boekencentrum 1994 en L, Wierenga, De macht van de taat en de taal van de macht, Kampen: Kok-Voorhoeve 1996.
53
kleur geven, wordt niet gelet Gemakkelijk wordt een gelijkteken gezet tussen het handelen van toen en van nu. De Schrift wordt zo tot een boek met allerlei voorbeelden, toegepast in het schema van: zoals zij het destijds deden, zo moeten ook wij het nu doen.
Ik geef een aantal voorbeelden van biblicistisch Schriftgebruik. William Perkins (1558-1602) meende dat hij met een beroep op Gen.41, 42 (Jozef wordt door de farao bekleed met linnen klederen) zijn tijdgenoten kon vermanen dat zij in de kleren van hun eigen stand gekleed moesten gaan. Hij klaagde erover dat de ambachtsman als de jonkheer, de jonkheer als de edelman, de edelman als de graaf en de graaf als de prins gekleed wilden gaan. Dat zou de orde omstoten die God in de verschillende sta.nden van de mens gesteld had. Lees Gen. 41, 42 maar! Dezelfde schrijver veroordeelde het dragen van uitheemse kleding op grond van Zef.l, 8, waar staat dat God bezoeking zal doen over de vorsten, koningszonen en anderen die uitheemse kleding dragen. Over opsmuk gesproken: Tertullianus vond het niet juist dat vrouwen knotjes droegen van het haar van iemand anders. Staat er niet in Matth.6, 27 dat we geen el aan onze lengte moeten toevoegen? Maar we moeten evenmin aan ons gewicht op gekunstelde wijze wat toevoegen. En dat doen vrouwen door als het ware ronde broodjes te vormen in eigen nek2.
Om wat Tertullianus zei, moet ieder nu glimlachen. Maar er zijn nog steeds mensen die vinden dat meisjes geen broekpak mogen dragen, want Deut.22, S zegt duidelijk dat een vrouw geen manskleren en een man geen vrouwenkleed moet dragen.
Niet alleen op het gebied van de kleding, ook op dat van de sociale verhoudingen zijn er sta.altjes van biblicisme te geven. De vervloeking van Cham (Gen. 9, 25) is talloze malen gebruikt om de slavernij (van de negers) in stand te houden. De achturige werkdag is bestreden met de woorden van Jezus dat wij moeten werken zolang het dag is (Joh. 9, 4a), teiwijl er in de Schrift ook wordt aangegeven dat er twaalf uren in een dag gaan (Joh, 11, 9). De vijfdaagse werkweek zou niet overeenstemmen met het gebod dat wij zes dagen zullen arbeiden (Ex. 20, 9). Nationalisatie van grond is vroeger afgewezen met een waarschuwend beroep op Achabs houding tegenover Naboth, die zijn wijngaard - een erfenis van zijn vader - niet wilde prijsgeven (1 Kon. 21). Er is beweerd dat een ondernemingsraad niet nodig is als men ziet dat Boaz een goede relatie onderhoudt met zijn personeel zonder een dergelijke raad (Ruth 2). Voor het recht van ondernemers tegenover zo'n ondernemingsraad is gewezen op de heer van de wijngaard in Matth.20,15, die zegt: `Sta.at het mij niet vrij met het mijne te doen wat ik wil?'
Zo kunnen we nog wel een poosje doorgaan met het opsommen van biblicismen. Dobbelstenen zijn uit christelijke huisgezinnen geweerd, omdat Spr. 16, 3 3 ons zou leren dat het lot heilig is en zich niet leent voor spelletjes: `Het lot wordt in de schoot geworpen, maar elke beslissing daarvan is van de HERE. Bloedworst blijft tot op vandaag voor sommigen taboe, omdat Hand. 15, 20 ons gebiedt dat we ons van het 'verstikte' en van `bloed' zullen onthouden.
Nu is het vrij gemakkelijk om te glimlachen over voorbeelden uit het verleden. Maar er zijn ook zeer moderne vormen van ethisch biblicisme. Men heeft op grond van Jezus' tempelreiniging Hem tot de grote revolutionair geproclameerd, waarbij tussen het omkeren van de tafels der «isselaars en het omverwerpen van politieke en economische structuren door marxistisch beinvloede theologen een gelijkteken werd geplaatst. Zoals Amos de rijken uit zijn dagen hekelde (b.v. Am. 5,11; 6, 3w; 8, -lw), zo zouden wij vandaag het kapitalisme moeten veroordelen. Het jubeljaar in Israel als vrijlating van allen zou een protest zijn tegen het recht van de sterkste, tegen een instelling van de monarchie met leger, politie en ambtenarencorps.
Feitelijk stopt men, zowel in de oude als de nieuwe vormen van biblicisme, eerst in de Schrift wat men er dan vervolgens uithaalt. Men stopt erin wat er voor eigen tijd geldt aan voorschriften over rangen en standen en over de daarbij passende kleding, om vervolgens die voorschriften terug te vinden in de Schrift. Schriftteksten zorgen voor de nodige wijding van eigen opvattingen. Is men van mening dat het hoog tijd wordt om gevestigde toestanden omver te halen, dan wordt ook het 'bewijs' in de Schrift gevonden.
Het is niet nodig de fouten in al de hierboven genoemde voorbeelden na te gaan. Met enkele opmerkingen kunnen we volstaan om de telkens terugkerende grondfout te signaleren: het atomistisch hanteren van de Schri.ft, waarin men geen aandacht geeft aan het verband, de tijd en de omstandigheden die bij de geciteerde teksten in acht genomen moeten worden.

Wie niet wil dat meisjes een lange broek dragen, kan zich niet op Deut. 22, 5 beroepen. Want daar gaat het over een godsdienstige praktijk in het heidense ~ waarin mannen en vrouwen van kleren wisselden om ontucht te bedrijven. Een tekst met zoveel liederlijkheid en ontucht op de achtergrond kan niet zomaar worden toegepast op een vrouw of meisje dat vanwege het gemak of tegen de kou een lange broek aantrekt. Zo is het ook wat anders wanneer in Nederland iemand een shirt draagt met Kansas State University erop gestempeld dan toen in Zefanja's dagen uitheemse kleding ook de uitheemse godsdienst etaleerde.
We tellen inderdaad de da.g in twaalf uren, maar er staat nergens dat we twaalf uren per dag in loondienst moeten werken. Wie bedenkt wat voor vrije tijd de Israeliet met de sabbat, het sabbatsjaar, de diverse feestweken en feestdagen wel kon hebben, krijgt zeker niet de indruk dat onze achturige werkdag een ongeoorloofde luxe is.
Cham werd vervloekt, maar wie op bijbelse gronden weet dat ook aan negers het evangelie gebracht behoort te worden, moet hen niet sociaal willen blijven knechten. Dat heeft met echte broederschap niets te maken. De Israelieten waren geen slaven van elkaar, maar allen knechten van God (Ex. 13, 3;19, 44. Lev. 25, 42; 26,13). Dit geloof opent vanzelf vroeger of later de weg naar opheffing van de slavernij. Toen met het voortschrijden van de tijd slavernij en kolonialisme schrijnende verschijnselen werden, kon geen christen zich met recht op de Schrift beroepen voor het instandhouden van deze verschijnselen.
Nationalisatie van grond die met eigendomsrechten geen rekening houdt, is verkeerd. Maar men kan zich niet op de geschiedenis van Naboth beroepen om nationalisatie van grond af te keuren, zeker niet in een maatschappij met een paar schatrijke grootgrondbezitters die te midden van een verpauperde bevolking leven.
Onze vaderen beschouwden het werpen van het lot als een heel bijzonder iets. Maar het ligt meer voor de hand om het loten uit Spr.16, 3 3 als iets heel gewoons op te vatten. Net zo gewoon als het overdenken van onze weg (Spr.16, 9), het verzetten van onze voeten (Spr.20, 24), het zien uitspruiten van het gras en het groene kruid voor mens en dier (Ps. 104, 14), het zien neervallen van wat slechts een mus is, of het zien uitvallen van wat slechts een haar op je hoofd is (Matth. 10, 29v). Maar juist in die gewone dingen, zegt de Schrift, moeten wij de leiding van God zien. Zo ook dus in de uitslag die het opgooien van een paar dobbelstenen oplevert. Maar we hoeven daarom nog geen spelletjes te verbieden waarin dobbelstenen gebruikt worden.

Misschien een beetje veel. Maar dit heb ik bedoelen te zeggen met een biblicimse

uit
(Dr J. Douma, verantwoord handelen Kok,12e druk,1977)

uitspraak little Richard,

inderdaad die uitspraak bedoel ik. Ik wil je even op een tekst in de bijbel wijzen. Hij citeert namelijk ten dele deze tekst. Als hij dit niet geweten heeft vind ik het helemaal eng. Legio wist ook wie Jezus was. Kunnen we dan niet een link leggen met legio en LR?

Hij heeft er waarschijnlijk wel van geweten en hebt hem waarschijnlijk geciteerd met verstandelijke kennis van deze tekst. (hier komt de zonde tegen de HG om de hoek.) Hij gebruikt Gods woord in een satanische context. (maar goed, liever niet verder hier over discuseren anders wordt het te complex. Als je dat wel wil moet je maar een andere topic openen)

1 kor 10
15 ¶ Als tot verstandigen spreek ik; oordeelt gij, hetgeen ik zeg.
16 De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood, dat wij breken, is dat niet een gemeenschap des lichaams van Christus?
17 Want een brood is het, zo zijn wij velen een lichaam, dewijl wij allen eens broods deelachtig zijn.
18 Ziet Israel, dat naar het vlees is; hebben niet degenen, die de offeranden eten, gemeenschap met het altaar?
19 Wat zeg ik dan? Dat een afgod iets is, of dat het afgodenoffer iets is?
20 Ja, ik zeg, dat hetgeen de heidenen offeren, zij den duivelen offeren, en niet Gode; en ik wil niet, dat gij met de duivelen gemeenschap hebt.
21 Gij kunt den drinkbeker des Heeren niet drinken, en den drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn aan de tafel des Heeren, en aan de tafel der duivelen.
22 Of tergen wij den Heere? Zijn wij sterker dan Hij?

reactie op jou 2e gedachte streepje

Objectief? :

Ja het blijft mogelijk dat LR geen objectieve bron is. Daarom heb ik meerdere geciteerd, en als je persee nodig hebt voor je oordeelsvorming wil ik er nog wel meer posten. Kijk ook naar de uitspraak David Bowie. Deze is veel bekender en zijn muziek is veel gematigder.
Ik zal het dan wel gaan zoeken in veel commercielere muziek. want wie kent LR?

korte reactie nog op jou 3e gedachte streepje

Ik vind het heel verstandig om een nieuwe topic te openen over "waar het kwaad vandaan komt". Dat is een hele dogmatische discussie en hoort denk ik niet in deze topic thuis. (mag ik weten wat je kerkelijke achtergrond is. Dat discuseert wat makkelijker. ik ben overigens gergem)

judas 1:23

de verklaring die ik erbij hebt gezet zijn kanttekeningen bij de bijbel waar ik me graag op bazeer. (STV)

Ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen de geest en stoffelijkheid.

een offerdier is na het offeren nog steeds dier. Er is wezenlijk niets met het beest gebeurd. De samenstelling van het offerdier voor en na het offeren is identiek. Bij het eten hiervan zal dus geen lichamelijke ongemakken door het offeren kunnen ontstaan. Dus het eten van het offer dier tast niet de ziel aan.

Judas 1:23

ik wil hierbij graag de uitleg van Mathew Henry geven. Hij zegt het beter als ik kan zeggen.

4. Hij bestuurt hen in hun gedrag jegens dwalende broeders. En ontfermt u wel eniger, onderscheid makende. Maar behoudt anderen door vreze, en grijpt ze uit het vuur. En haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is, vers 22, 23 <#Jude 1.22,23>.

A. Wij moeten alles doen wat ons mogelijk is om anderen uit de strikken des duivels te verlossen; opdat zij mogen bewaard blijven voor of gered worden uit het net en de banden van gevaarlijke dwalingen en verderflijke praktijken. Wij zijn niet enkel, onder God, onze eigen bewaarders, maar ieder behoort, zoveel in hem is, zijns broeders hoeder te zijn; alleen een goddeloze Kaïn zal dit tegenspreken, Gen. 4:9. <#Ge 4.9> Wij moeten over elkaar waken; wij moeten getrouw, maar voorzichtig en bescheiden, elkaar vermanen, en aan allen rondom ons een goed voorbeeld geven.

B. Dat moet geschieden met ontferming, onderscheid makende. Wij moeten onderscheid maken tussen zwakken en moedwilligen.
a. Over enigen moeten wij ons ontfermen; hen met alle mogelijke tederheid behandelen; hen in den geest der zachtheid terechtwijzen; niet nodeloos hard en streng zijn in onze afkeuring van hen en hun daden; niet trots en hooghartig zijn in onze houding jegens hen; niet onbuigzaam of afkerig om ons met hen te verzoenen of hen in hun vroegere vriendschap met ons weer op te nemen, indien zij bewijs of zelfs sterke tekenen geven van oprecht berouw. Indien God ons vergeven heeft, waarom zouden wij dan aan anderen geen vergeving schenken? Wij behoeven oneindig meer Zijne vergeving dan zij met mogelijkheid de onze kunnen nodig hebben, ofschoon wellicht wij evenmin als zij daarvan rechtvaardig en gevoelig, voldoende overtuigd zijn.

b. Behoudt anderen door vrees; toont hun den schrik des Heeren. Tracht hen te verschrikken door en over hun zonden; predikt hun hel en verdoemenis. Hoeveel voorzichtigheid en voorzorg worden vereist voor de toediening ook van de meest-gerechtigde gestrenge bestraffingen, die hier voornamelijk bedoeld worden. Het is alsof hij zeggen wilde: "Vreest er voor dat gij niet uw eigen goede bedoelingen en eerlijke pogingen dwarsboomt door te snel en onvoorzichtig handelen; opdat gij niet verhardt inplaats van verzacht, ook zelfs waar hoger trap van gestrengheid nodig is dan bij vroegere gelegenheden. Wij zijn dikwijls geneigd om te veel te doen, ook wanneer wij overtuigd zijn dat wij het oprecht bedoelen en in de hoofdzaak zeker gelijk hebben. Maar ook de slechtsten moeten niet nodeloos, niet haastig, niet tot het uiterste, worden geprikkeld, opdat zij door onzen misslag niet nog meer verhard worden.

Haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is. Houdt uzelven op den allerversten afstand van al wat boos is of schijnt te zijn, en bedoelt en tracht er naar dat anderen ook evenzo handelen. Vermijdt al dat tot zonde leidt en als zonde zich voordoet, 1 Thess. 5:22 <#1Th 5.22>.

er zit dus wel verschil maar er is geen tegenstrijdigheid.

Met de uitleg van mathew Henry denk ik ook voldoende te zijn ingegaan op Kurt Yo.
Ik vind je reactie erg vrijzinnig. Leven en laten leven. Judas spreekt dit tegen. Het is dus wel mijn verantwoording om jouw hier voor te waarschuwen want anders ben ik schuldig aan jouw zonden . Ik wil hiermee niet zeggen dat ik hard waarschuw maar ik doe dat met bewogenheid met jouw ziel. Anders was ik niet eens aan deze discussie begonnen. Als jij meent dat jij het gelijk aan jou kant heb, dan kan ik daar uiteraard niets aan doen. Ik heb dacht ik aanwijzingen gegeven vanuit de bijbel dat het niet zonneklaar is dat r&r stijl geen band heeft met de duivel.

groeten Jacob

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 okt 2003 23:25

JacobH,

Ik zal proberen het beknopt te houden.

Biblicisme
Het gaat me niet om de precieze betekenis van biblicisme. Ik snap gewoon het verband niet met mij reactie. Waar trek ik een tekst uit z'n verband om daarop een hele argumentatie te funderen?

Little Richard
Dat LR z'n bijbelteksten kent is geen wonder. Gedurende zijn hele carriere heeft hij geflirt met de kerk. Hij is er begonnen en geeindigd. Na 1958 heeft hij als evangelist gewerkt. Voor die tijd had hij al een gospelalbum uitgebracht en na z'n bekering bracht hij RnR cd's uit. Er zijn waarschijnlijk weinig mensen waar je slechter hoogte van kunt krijgen. Zo'n uitspraak van hem roept, zeker gezien zijn eigen leven, heel wat vraagtekens op.

Objectief
De uitspraak van LR is zo interessant omdat hij claimt de RnR gebouwd te hebben. Latere artiesten zijn wat dat betreft minder interessant. Als er met de bouwstenen iets mis is dan dien je de muziekstijl af te keuren.

3e gedachtenstreepje.
Jammer dat je hier niet op ingaat. Dit is volgens mij de essentie van de discussie. Wat maakt een muziekstijl fout? Als er ergens een plaats is om deze discussie te voeren dan is het hier...

den rok, die van het vlees bevlekt is

Henry: Houdt uzelven op den allerversten afstand van al wat boos is of schijnt te zijn, en bedoelt en tracht er naar dat anderen ook evenzo handelen. Vermijdt al dat tot zonde leidt en als zonde zich voordoet,

Prima, maar voor veel mensen in Korinthe had het eten van offervlees in ieder geval de de schijn van zonde. Toch zegt Paulus niet dat we ons hier volledig van moeten onthouden. Daarvoor heb je nog geen verklaring gegeven.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 02 okt 2003 23:51

Klaas schreef:JacobH,

Ik zal proberen het beknopt te houden.

Biblicisme
Het gaat me niet om de precieze betekenis van biblicisme. Ik snap gewoon het verband niet met mij reactie. Waar trek ik een tekst uit z'n verband om daarop een hele argumentatie te funderen?

Little Richard
Dat LR z'n bijbelteksten kent is geen wonder. Gedurende zijn hele carriere heeft hij geflirt met de kerk. Hij is er begonnen en geeindigd. Na 1958 heeft hij als evangelist gewerkt. Voor die tijd had hij al een gospelalbum uitgebracht en na z'n bekering bracht hij RnR cd's uit. Er zijn waarschijnlijk weinig mensen waar je slechter hoogte van kunt krijgen. Zo'n uitspraak van hem roept, zeker gezien zijn eigen leven, heel wat vraagtekens op.

Objectief
De uitspraak van LR is zo interessant omdat hij claimt de RnR gebouwd te hebben. Latere artiesten zijn wat dat betreft minder interessant. Als er met de bouwstenen iets mis is dan dien je de muziekstijl af te keuren.

3e gedachtenstreepje.
Jammer dat je hier niet op ingaat. Dit is volgens mij de essentie van de discussie. Wat maakt een muziekstijl fout? Als er ergens een plaats is om deze discussie te voeren dan is het hier...

Henry: Houdt uzelven op den allerversten afstand van al wat boos is of schijnt te zijn, en bedoelt en tracht er naar dat anderen ook evenzo handelen. Vermijdt al dat tot zonde leidt en als zonde zich voordoet,

Prima, maar voor veel mensen in Korinthe had het eten van offervlees in ieder geval de de schijn van zonde. Toch zegt Paulus niet dat we ons hier volledig van moeten onthouden. Daarvoor heb je nog geen verklaring gegeven.

Klaas

ik zal het ook proberen beknopt te houden. :D

biblicisme

hier kom ik van het weekend op terug. Moet een en ander nalezen. Voordat ik weer helemaal bij ben.

dat van little Richard vermoede ik eigenlijk al, maar ik kon het bewijs zo snel niet vinden. We moeten de discussie trouwens niet verengen tot slechts dit heerschap. Ik heb dit slechts als een voorbeeld willen aangeven. Nu ik dit weet vind ik hem zelfs geen voorbeeld meer. Niet dat dat mijn mening veranderd, en mij twijfel bij de muziek stijl.

Objectief

zie boven

3e gedachten streepje.

- LR heeft het over de onderdelen die hij gebruikt heeft om RnR te maken. Ik vraag me dan af wat die onderdelen zijn? Wat voor basismateriaal is er om muziek mee te maken? Ik kom dan toch uit bij Gods schepping. De mogelijkheid om muziek te maken ligt besloten in die schepping. Niets dat in de schepping besloten is is slecht (De aarde is van God en al haar volheid & Geen ding is in zichzelf onrein). Je kunt dit basismateriaal verkeerd gebruiken, maar that's it. Ik geloof niet dat de duivel in staat is nieuw basismateriaal te scheppen.

mijn reactie

korte reactie nog op jou 3e gedachte streepje

Ik vind het heel verstandig om een nieuwe topic te openen over "waar het kwaad vandaan komt". Dat is een hele dogmatische discussie en hoort denk ik niet in deze topic thuis. (mag ik weten wat je kerkelijke achtergrond is. Dat discuseert wat makkelijker. ik ben overigens gergem)

Ik geloof ook niet dat de duivel de mogelijkheid heeft tot scheppen. Dat probeer ik ook niet te verkondigen. De duivel heeft ook inderdaad menselijke gaven (van God gekregen) nodig om zijn fatale werk uit te voeren. Wat het punt is dat we onze conclusies anders trekken. Ik doe dat op bv Judas. Jij vind dat te ver gaan. En misschien heb je gelijk. Ik weet het niet. Wat mij betreft zijn er te veel overeenkomsten. Maar ik zal voorlopig niet stellen dat de r&r stijl nooit tot eer van God kan dienen. Ik heb er gevoelsmatig wel grote bezwaren tegen. Maar die kunnen voorkomen uit bijvoorbeeld traditie. en wat vaak zo is bij mensen die omslaaan. Wat eerst een lust was word een last. De zonde is niet door God geschapen. Daar zit het punt waar bij mij de schoen wringt. Stel dat de muziekstijl in zich zelf een zonde uitting is?
Toch vind ik de discussie over waar het kwaad vandaan komt wel een hele principieele. Het heeft weldegelijk met deze discussie te maken maar moet veel breder getrokken gevoerd worden.

den rok die van het vlees bevlekt is.

Ik weet niet goed hoe ik dat beter uit moet leggen.

ook hier moet goed de discussie terug lezen. want ik denk dat we langs elkaar heen praten omdat ik niet meer goed de lijn te pakken heb.

tis laat zullen we maar zeggen.

Ik kom terug op de open vragen en discussie punten.

Groeten
Jacobh.
[/quote]

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 03 okt 2003 09:50

jacobH schreef:De zonde is niet door God geschapen. Daar zit het punt waar bij mij de schoen wringt. Stel dat de muziekstijl in zich zelf een zonde uitting is?
Zonde is helemaal niet geschapen, het is juist het missen van een doel in de schepping... De schepping was goed, alleen sommige dingen zijn hun doel gaan missen (dus tegen God in, in plaats van naar hem toe), dat is zonde. Je kunt dus niet stellen dat iets als muziek zonde kan zijn, net als dat foto's niet zonde kunnen zijn of bijv. boeken. Maar als muziek tegen God in gaat of foto's of boeken, dan wordt het zonde... De vraag is volgens mij dus of R'nR per definitie tegen God in gaat... en die vraag is volens mij ongetwijfeld met nee te beantwoorden. Heb zelf te vaak meegemaakt dat de Geest zijn werk door gospel (rock) heen deed. Er zijn weinig dingen in deze wereld waarvan ik zo zeker ben dat God ze ten goede gebruikt als Rock! Maar goed, de Geest werk voor ieder mens op een andere wijzen, dus ik verwacht van niemand dat ze dat overnemen...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 okt 2003 13:36

reactie Klaas

JacobH:

In datzelfde gedeelte (of een gerelateerd gedeelte) staat dacht ik ook dat geen ding in zichzelf onrein is. Dat is mijn uitgangspunt. Paulus stelt dat je vlees dat aan de afgoden geofferd is gewoon mag eten. Zouden we dan een muziekstijl die geofferd is aan de afgoden (lees Satan) niet mogen gebruiken?

Reactie Jaco

Klaas, ik denk dat mijn mening duidelijk is. ik heb nergens gezegd dat de muziekstijl ansich fout kan zijn. Omdat ik dat niet kan bewijzen. (in mijn eerste posting) iemand die geen weet heeft van deze cultuur kan best de R&R ivloeden gebruiken. Degene die het wel zeggen is bijvoorbeeld little Richard. En hij kan het weten. Hij is geen vreemdeling in deze wereld. Wat betreft de exegese van 1 cor 10 er is een groot verschil tussen het eten van offervlees het het luisteren van eventuele satanische muziek. Het offervlees kan de geest nooit aantasten. Dit kan onmogelijk gezegd worden van muziek. Daarom gaat jou redenering niet op. We moeten geen appels met peren gaan vergelijken. het 2 punt is het biblicisme er staat heel duidelijk in bijvoorbeeld Romeinen 1 dat God alle zonden haat. Maar ook degene die er NIET tegen strijden. Maar ze zelfs goedkeuren door er naar te luisteren of ze te bagitaliseren. 19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard. 20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn. 21 Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden; 22 Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden; 23 En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten. 24 Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren; 25 Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geeerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen. 26 Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature; 27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende. 28 En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen; 29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid; 30 Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam; 31 Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen; 32 Dewelken, daar zij het recht Gods weten, namelijk, dat degenen, die zulke dingen doen, des doods waardig zijn) niet alleen dezelve doen, maar ook mede een welgevallen hebben in degenen, die ze doen. En dan nog het respect dat je voor God zou moeten hebben. Praat je met je vrienden ook zo over je vriendin. Hoe zou ze dat vinden?

Reactie klaas

Ik bedoelde dat je het gebruiken van de muziekstijl kunt vergelijken met het eten van offervlees. Je haalt het uit de oorspronkelijke context en gebruikt het tot eer van God. In die zin spreek ik dan ook niet meer over satanische muziek. Ik heb het dan over b.v. gospelrock (om maar eens een oubollig woordt te gebruiken).

JacobH:

Dat en het vervolg (over Rom.1) snapte ik niet. Wat heeft dat te maken met mijn reactie?

Klaas

Reactie JacobH
Ik ben er niet goed uit of gospel rock wel kan. Ik zit met 2 dingen. 1 is er nieuw voor mij. De uitspraak van little Richard. Ik acht hem hoog in deze uitspraak (uiteraard niet in zijn verdere levenuiting)
De andere is een bijbel tekst.
Judas 1:23 Maar behoudt anderen door vreze, en grijpt ze uit het vuur; en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is

met de rok word het volgende bedoelt

103) den rok die

Dat is, niet alleen de onkuisheid en andere zonden zelf, maar ook wat daarmee enige gemeenschap heeft.

nu is het voor mij duidelijk dat de r&r in al zjn facetten een anti christelijke cultuur is. De gemeenschap is denk ik aanwezig. Als ik deze ook op die manier naast deze tekst zet denk ik dat ik de conclusie moet trekken dat r&r niet kan voor gospels. Ik zeg dit met voorzichtigheid ik ben er zelf nog niet van overtuigd. Wat ik al eerder aangaf wat is nu de preciese definitie van r&r. Mijn mijn vier criteria heb ik voor me zelf dit dillema proberen te omzijlen met andere argumenten. Als ik alleen dit had ter beoordeling zou ik het heel moeilijk krijgen met een juist afgewongen oordeel.
Het speelt overigens niet voor mij persoonlijk. Alles wat me aan die tijd herinner heb ik afgezworren. Zoals ik in mijn criteria hem neergezet.

groeten Jacob

Dan krijgen we exegese bij 1 kor 10 en Judas 1

Daar zijn we het over eens over die exegese??

Reactie Klaas

ik heb geprobeerd deze bovenstaan discussie uit te filteren.

Nu lopen er eigenlijk 3 discussies door elkaar wat het voor mij wat onduidelijk maakte wat je precies bedoelde.

Waar komt het kwaad vandaan.?
Hoe kan een muziekstijl ansich zondig zijn?
Waarom beschuldigt Jacobh klaas van een biblicisme, en is dat wel terecht? (1 kor 10, en judas 1) (en misschien ook nog wel rom 12)

Ik wil het eerste punt graag overslaan. Dit is echt een andere discussie wat mij betreft als de laatste 2.
Klopt het dat ik zo de vragen goed geformuleerd heb Klaas?

(Voordat ik antwoord geef op een niet door jou gestelde vraag.)

groeten Jacobh

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 okt 2003 14:44

Jacob,

Ik moet zeggen dat ik de draad behoorlijk kwijt raakte bij het doorlezen van je laatste reactie. Ik neem aan dat het je gaat om de 3 vragen die je als laatste formuleert:

1) Waar komt het kwaad vandaan.?
2) Hoe kan een muziekstijl ansich zondig zijn?
3) Waarom beschuldigt Jacobh klaas van een biblicisme, en is dat wel terecht? (1 kor 10, en judas 1) (en misschien ook nog wel rom 12)

Vraag 1 is wat mij betreft nooit aan de orde geweest dus die laat ik ook graag voor wat het is.
Vraag 2 wil ik graag verder uitspitten
Vraag 3 is nu niet zinvol (in het licht van deze discussie) geformuleerd. Het gaat er niet om of jij me wel of niet terecht beschuldigd. Het gaat erom wat de relatie is tussen de genoemde bijbelgedeelten. Daar wil ik graag met je over nadenken.

Klaas

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 okt 2003 16:37

Om antwoord te geven op de eerste vraag, alle muziek die niet tot Gods eer is!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 okt 2003 22:26

Klaas schreef:Jacob,

Ik moet zeggen dat ik de draad behoorlijk kwijt raakte bij het doorlezen van je laatste reactie. Ik neem aan dat het je gaat om de 3 vragen die je als laatste formuleert:

1) Waar komt het kwaad vandaan.?
2) Hoe kan een muziekstijl ansich zondig zijn?
3) Waarom beschuldigt Jacobh klaas van een biblicisme, en is dat wel terecht? (1 kor 10, en judas 1) (en misschien ook nog wel rom 12)

Vraag 1 is wat mij betreft nooit aan de orde geweest dus die laat ik ook graag voor wat het is.
Vraag 2 wil ik graag verder uitspitten
Vraag 3 is nu niet zinvol (in het licht van deze discussie) geformuleerd. Het gaat er niet om of jij me wel of niet terecht beschuldigd. Het gaat erom wat de relatie is tussen de genoemde bijbelgedeelten. Daar wil ik graag met je over nadenken.

Klaas

Vraag 2
Ik ben niet in staat om te bewijzen vanuit de bijbel dat rock en roll per definitie fout is. Na verdere studie op judas 1:24 durf ik niet te beweren dat de dat een muziek stijl ansich fout is.
Dat mijn gevoelens hier grote moeite mee hebben (geweten) lijkt me wel duidelijk.

Refojongere op OSW heeft hier wel een mening over. maar ik durf die niet voor me zelf over te nemen. Toch post ik hem want ik vind hem goed bedacht.
Gospel ter ere van God...?

"Een karakteristiek voor het theologisch denken van Calvijn is de nadruk op de distantie die bestaat tussen enerzijds God, Zijn verheven heiligheid en majesteit en anderzijds de mens, zijn nietigheid, zwakheden en tekortkomingen Deze notie heeft ook Calvijns visie op de kerkdienst en de muziek die daar mag klinken in belangrijke mate bepaald. In die zin dat de mens zich er voortdurend van bewust moet zijn dat hij in een kerkdienst staat voor het aangezicht van God en Zijn heilige engelen.

De betekenis hiervan voor de liturgische muziek heeft Calvijn kernachtig verwoord in zijn voorrede (gedateerd 10 juni 1543) op het kerkboek "La Forme des Prieres". Daar wijst de reformator op Paulus’ opdracht om te zingen, en op de ervaring dat het gezongen woord grote kracht heeft om de harten van mensen te bewegen om God te loven. Maar, schrijft hij dan, er moet nauwkeurig toegezien worden dat de melodie niet "wildt noch lichtvaerdigh sy: Maer dat het een seckere gestadichheyt ende zedichheyt hebbe. Soo de heylighe Augustinus spreeckt: ende datter also eenen grooten onderscheyt sy tusschen de musycke die men ter tafel ende in den huysen ghebruyckt om de menschen te vermaecken, ende tusschen de Psalmen die men in de kercke in de tegenwoordigheyt Godes ende syner Enghelen ghesongen werden" (Vertaling Marnix van St. Aldegonde).
Geheel passend binnen zijn theologie maakt Ca!vijn dus een duidelijk onderscheid tussen muziek die binnen en muziek die buiten de kerkdiensten gebruikt kan worden. Ook dit theologisch-liturgisch gegeven maakt het erg onwaarschijnlijk dat chansonmelodieën model hebben gestaan voor de psalmmelodieën."

http://www.meetingpoint.org/~orgel/KM01 ... melod1.htm

Dit is het argument waarom ik niet alle muziek met wereldse melodieen afwijs, maar wel gospelmuziek. Sommigen vinden dat inconsequent, maar het bovenstaande geeft exact mijn visie aan.

vraag 3 heb ik dacht ik toch wel al goed uitgelegd. Zou jij mij je vraag wat meer willen toespitsen? Ik heb er namelijk niets meer aan toe te voegen. Verder denk ik met de beantwoording van vraag 2 dat we er samen redelijk over eens zijn.

Toch blijk ik zwak volgens 1 kor 10. Kunnen jullie dat bebrijpen en accepteren?

Met vr gr

Jacobh

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2003 23:10

JacobH:
Ik ben niet in staat om te bewijzen vanuit de bijbel dat rock en roll per definitie fout is. Na verdere studie op judas 1:24 durf ik niet te beweren dat de dat een muziek stijl ansich fout is.

Ik ben blij dat je wat dat betreft de zaak open houdt. Je wilt niet weten hoeveel mensen ik (virtueel) tegenkom die eigenlijk hun mening ook niet kunnen onderbouwen maar die die mening toch als vaststaand doen overkomen. Ik kan je eerlijkheid in deze zeer waarderen.

JacobH:
Dat mijn gevoelens hier grote moeite mee hebben (geweten) lijkt me wel duidelijk.

Dat is inderdaad duidelijk en wat mij betreft ook geen enkel probleem. Het is duidelijk dat jij voor jezelf geen gospelrock o.i.d. kunt beluisteren. Volg wat dat betreft de stem van je hart en zorg dat je bij alles wat je doet God kunt danken. Dan handel je m.i. volgens de regels die Paulus hiervoor geeft.

JacobH:
Refojongere op OSW heeft hier wel een mening over. maar ik durf die niet voor me zelf over te nemen. Toch post ik hem want ik vind hem goed bedacht.

Eerlijk gezegd vind ik het een uitermate zwak antwoord. Omdat Calvijn iests gezegd heeft zou het zo moeten zijn? Sinds wanner behoort "La Forme des Prieres" tot de canon?

JacobH:
vraag 3 heb ik dacht ik toch wel al goed uitgelegd

Deze houd je van me te goed. Ik kom hier op terug als ik wat meer tijd heb.

JacobH:
Toch blijk ik zwak volgens 1 kor 10. Kunnen jullie dat bebrijpen en accepteren?

Absoluut. Zoals gezegd stellen veel 'zwakken' zich op als 'sterken'. Dat jij jezelf als zwakke bestempelt vind ik al erg dapper. Het betekent automatisch dat ik me als een 'sterke' tegenover jou moet gedragen. Ik zal proberen dat in alle liefde te doen.

Klaas

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 okt 2003 16:32

Jacob, ik wacht nog op een reactie op mijn vorige reply (onderaan pagina 9 (bij mij althans)). Ik ga verder denk ik niet meer reageren omdat ik vrees dat het geen nut heeft. Maar ik zou nog wel graag een reactie op die reply zien. B.v.d.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 okt 2003 11:51

kurtyo schreef:Jacob, ik wacht nog op een reactie op mijn vorige reply (onderaan pagina 9 (bij mij althans)). Ik ga verder denk ik niet meer reageren omdat ik vrees dat het geen nut heeft. Maar ik zou nog wel graag een reactie op die reply zien. B.v.d.

geef even aan welke,

anders wordt het voor mij zoeken.

Groeten

Jacobh

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 okt 2003 14:37

jacobh schreef:
kurtyo schreef:Jacob, ik wacht nog op een reactie op mijn vorige reply (onderaan pagina 9 (bij mij althans)). Ik ga verder denk ik niet meer reageren omdat ik vrees dat het geen nut heeft. Maar ik zou nog wel graag een reactie op die reply zien. B.v.d.

geef even aan welke,

anders wordt het voor mij zoeken.

Deze:
kurtyo schreef:Jacob, waar hetmij om gaat is dat ik het eng vind dat mensen muziekSTIJLEN schijnen af te keuren. En let op: ik heb de stones weggedaan, maar dit wil niet zeggen dat ik seculier luister, alleen, ik kies daar zelf voor... Dat is mijn verantwoording niet de jouwe of van wei dan ook, dus wie zijn die anderen dan om mij te veroordelen over het door mij beluisteren van SECULIERE rock, metal, weet ik veel???
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 okt 2003 15:50

idd, die :mrgreen:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 okt 2003 18:58

Als we elkaar dan toch aan het helpen zijn....

Volgens mij heeft Jacob daar al op gereageerd:

Ik vind je reactie erg vrijzinnig. Leven en laten leven. Judas spreekt dit tegen. Het is dus wel mijn verantwoording om jouw hier voor te waarschuwen want anders ben ik schuldig aan jouw zonden . Ik wil hiermee niet zeggen dat ik hard waarschuw maar ik doe dat met bewogenheid met jouw ziel. Anders was ik niet eens aan deze discussie begonnen. Als jij meent dat jij het gelijk aan jou kant heb, dan kan ik daar uiteraard niets aan doen. Ik heb dacht ik aanwijzingen gegeven vanuit de bijbel dat het niet zonneklaar is dat r&r stijl geen band heeft met de duivel.

Toch?

Klaas

Jitse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jitse » 06 okt 2003 22:11

man man deze pagina is haast geen doorkomen aan :shock:

Foute muziek is voor mij muziek:
Waarin met de txt God belachelijk wordt gemaakt, waar haat in naar voren komt. Neutrale bands heb ik geen moeite mee, wel is oplettendheid geboden want sommige lijken neutraal maar zijn het kwa tekst niet.

Er is zoveel neutrale klassieke muziek geschreven er worden zoveel neutrale boeken geschreven zonder dat daar opmerkingen over zijn, maar een neutrale rock band is uit de boze bij velen.
Iedereen is gek behalve jij

Terug naar “Archief”