Waarom vind jij dat de GG niet met de GGinNed moet fuseren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 09:03

japijo schreef: MMM, eerst vond ik de herziene statenvertaling ook perfect, maar na een aantal orienteerende gespreken ben ik daar toch behoorlijk van teruggekomen.

Waarom dan? Maar ben je het dan niet met me eens dat de Statenvertaling taal bezigt die op z'n zachtst gezegd nogal oubollig is? Er worden termen gebruikt, die gewoon absoluut niet meer van deze tijd zijn. Laten we dan niet roomser dan de paus zijn en tegen een herziening daarvan zijn.

Voorbeeld te geven: wij lezen op dit moment uit Ezechiel. Ik heb het Boek maar genomen, uit de statenvertaling snap je er helemaal niks van (tenminste, ikke niet). Maar het Boek is helaas niet zo'n hele betrouwbare "vertaling". Toch lees ik liever uit het Boek als ik het begrijp, dan dat ik uit de SV lees en er geen jota van snap.

Het is trouwens ook een verschil of je even een stukkie leest bij het eten of er een studie van maakt. Met een bijbelstudie heb ik veel minder problemen met de SV dan tijdens het eten een stukkie lezen.

En dat Vreugdenhil dus voor is, is alleen maar goed. Als alle neuzen binnen de Gergem over alle zaken dezelfde kant op staan, kan ook niet de bedoeling zijn. Dan krijg je een totalitair systeem.

Over de hoofdzaken ben je het eens, over veel marginaal geneuzel verschillen nou eenmaal vaak de meningen.
Geen commentaar

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 09:10

Motormuis schreef:
snien schreef:
Misschien zou het beter zijn als dat aarden vat zelf niet zo vaak tegen de
lijn van de ger-gem in zou gaan ik denk alleen maar aan de Herziening van de Statenvertaling. (Op persoonlijke titel????????)

Tegen de lijn van de GerGem???? Jongens, laten we alsjeblieft ons gezonde verstand gebruiken. Wat gaan veel mensen vreselijk krampachtig met de statenvertaling om. Bedenk wel dat die statenvertaling ook maar een vertaling is. Als we in die tijd allemaal chinees hadden gesproken was de statenvertaling in het chinees geschreven. We leven wel in anno 2004 met de taal van anno 2004. Geweldig dat er een herziening komt. Zoals er de laatste tijd vaak gereageerd wordt op de herziening van de statenvertaling lijkt haast wel op de roomse praktijken van vroeger. 'Het gewone volk' hoeft de bijbel niet te snappen, als de voorgangers het maar snappen. :?

Tegn de lijn van de GerGem??
Staren jullie je nou niet eens blind op kerkmuren/kerknaampjes/eigen wetjes binnen de kerken, maar open je ogen voor wat God ons te zeggen heeft.

Snien, helemaal eens, met jou kan ik praten. Gelukkig zijn er nog veel Gergemmers met gezond verstand en een open geest!!! Het ligt er misschien ook aan dat we dezelfde leeftijd hebben, dat we elkaar zo begrijpen :mrgreen:

Enne over ds. Vreugdenhil, die man heeft gewoon lef, iets wat veel andere Gergem dominees niet hebben. Die durven gewoon niet hun hoofd boven het maisveld uit te steken, bang dat ze voor "links" worden versleten. Raar maar helaas waar...... :cry:

Sommige woorden zijn niet te vervangen uit de Statenvertaling bijvoorbeeld. En je hoofd opheffen, dat staat niet in de Bijbel hoor. :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 09:10

Motormuis schreef:
japijo schreef: MMM, eerst vond ik de herziene statenvertaling ook perfect, maar na een aantal orienteerende gespreken ben ik daar toch behoorlijk van teruggekomen.

Waarom dan? Maar ben je het dan niet met me eens dat de Statenvertaling taal bezigt die op z'n zachtst gezegd nogal oubollig is? Er worden termen gebruikt, die gewoon absoluut niet meer van deze tijd zijn. Laten we dan niet roomser dan de paus zijn en tegen een herziening daarvan zijn.

Voorbeeld te geven: wij lezen op dit moment uit Ezechiel. Ik heb het Boek maar genomen, uit de statenvertaling snap je er helemaal niks van (tenminste, ikke niet). Maar het Boek is helaas niet zo'n hele betrouwbare "vertaling". Toch lees ik liever uit het Boek als ik het begrijp, dan dat ik uit de SV lees en er geen jota van snap.

Het is trouwens ook een verschil of je even een stukkie leest bij het eten of er een studie van maakt. Met een bijbelstudie heb ik veel minder problemen met de SV dan tijdens het eten een stukkie lezen.

En dat Vreugdenhil dus voor is, is alleen maar goed. Als alle neuzen binnen de Gergem over alle zaken dezelfde kant op staan, kan ook niet de bedoeling zijn. Dan krijg je een totalitair systeem.

Over de hoofdzaken ben je het eens, over veel marginaal geneuzel verschillen nou eenmaal vaak de meningen.

Oke, gebruikelijke argument: De bijbel is al vanaf 1619 en is nooit een probleem geweest.
Ik heb met een legerpredikant gepraat die zei dat hij de meeste openheid en ingang vond met de statenvertaling, omdat de militairen onder de indruk waren van de heilige taal. Lijkt me een heel belangrijk punt, dat het evangelisatie werk maximaal bereikt moet worden.
Als je het moeilijk vind, waarom pak je dan niet gewoon even een bijbelverklaring. Ben je ook nog langer met de Bijbel bezig. Kan helemaal geen kwaad.
Kortom, ik zie eigenlijk helemaal niet zulke belangrijke redenen om te komen met een herziene vertaling.

Trouwens, wel erg offtopic geloof ik. er is al een topic die gaat over de herziene vertaling.

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 08 jun 2004 09:15

Zucht.... en om dan maar weer terug te komen op de topic: we kunnen hier al niet op een lijn komen laat staan op groter schaal door een fusie. Zoals ik al eerder zei: voorkom nog meer afscheidingen, nieuwe kerkjes, hou het zoals het nu is want fusies zorgen voor meer onrust en verdeeldheid. Zie iedereen als ander deel van 'het lichaam' zoals we allemaal deel van het lichaam zijn (als het goed is!). We hebben elkaar als christenen nodig in deze wereld. We vormen geen eenheid door ons te gedragen als een stelletje krampachtige farizeers met tig eigen wetjes en regeltjes. We vormen een eenheid door te focussen op de kern en dat is Christus met als belangrijkste wet: LIEFDE.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 09:18

Het Weermannetje schreef: Sommige woorden zijn niet te vervangen uit de Statenvertaling bijvoorbeeld. En je hoofd opheffen, dat staat niet in de Bijbel hoor. :wink:

Ooit de Messiah wel eens gehoord? Lift up your heads, oh ye gates!!! Rechtstreeks uit de psalmen, dus helaas geen valide argument :mrgreen:

Over dat vervangen van woorden: daar heb je gelijk in, zou zulke woorden dan ook gewoon laten staan. Maar okay, hier een voorbeeld: "Indien Hij vertoeft, verbeidt Hem, want Hij zal gewisselijk komen". Wat is er nou mis mee als we neerschrijven:

"Als Hij op zich laat wachten, verwacht Hem, want Hij zal zeker komen".

En dat vind ik dan nog steeds heilige taal. Begrijp me goed, ik ben ook voor een heilig gebruik van Gods Woord.
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 09:24

En trouwens, nee fuseren doe maar niet. Heeft geen zin, zou alleen maar verdeeldheid geven. Als ik zie hoe Weermannetje over ds. Vreugdenhil denkt, hou ik m'n hart vast :mrgreen:
Geen commentaar

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 09:24

snien schreef:Zucht.... en om dan maar weer terug te komen op de topic: we kunnen hier al niet op een lijn komen laat staan op groter schaal door een fusie. Zoals ik al eerder zei: voorkom nog meer afscheidingen, nieuwe kerkjes, hou het zoals het nu is want fusies zorgen voor meer onrust en verdeeldheid. Zie iedereen als ander deel van 'het lichaam' zoals we allemaal deel van het lichaam zijn (als het goed is!). We hebben elkaar als christenen nodig in deze wereld. We vormen geen eenheid door ons te gedragen als een stelletje krampachtige farizeers met tig eigen wetjes en regeltjes. We vormen een eenheid door te focussen op de kern en dat is Christus met als belangrijkste wet: LIEFDE.

Idd. Fusie brengt verwarring, en brengt God zeker geen eer, als het gaat zoals bij de PKN, met al die ruzie

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 09:30

japijo schreef:
snien schreef:Zucht.... en om dan maar weer terug te komen op de topic: we kunnen hier al niet op een lijn komen laat staan op groter schaal door een fusie. Zoals ik al eerder zei: voorkom nog meer afscheidingen, nieuwe kerkjes, hou het zoals het nu is want fusies zorgen voor meer onrust en verdeeldheid. Zie iedereen als ander deel van 'het lichaam' zoals we allemaal deel van het lichaam zijn (als het goed is!). We hebben elkaar als christenen nodig in deze wereld. We vormen geen eenheid door ons te gedragen als een stelletje krampachtige farizeers met tig eigen wetjes en regeltjes. We vormen een eenheid door te focussen op de kern en dat is Christus met als belangrijkste wet: LIEFDE.

Idd. Fusie brengt verwarring, en brengt God zeker geen eer, als het gaat zoals bij de PKN, met al die ruzie

Denk ik dus ook. Lijkt me belangrijker om elkaar als christenen te respecteren in verschillende gemeentes. Dat druist toch niet perse in tegen het "eenheidsgebod" van God? Dan ben je toch alsnog EEN in Hem, als chr.ger/ger.gem/hervormd/pkn/evangelisch/ggn/ogg broeders en zusters?

Dus laat die kerkjes maar bestaan, maar wees wel EEN in Hem. Ik denk dat God dat vraagt. Hij snapt ook wel dat als je heel veel verschillende mensen bij elkaar stopt, je over allerlei bijkomstigheden verschillend denkt. Weet ook wel dat het soms geen bijkomstigheden zijn maar wel essentiele, dogmatische verschillen. Dan moet je al helemaal niet bij elkaar gaan zitten, want dan kom je er nooit uit.......
Geen commentaar

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 09:35

Motormuis schreef:
Het Weermannetje schreef: Sommige woorden zijn niet te vervangen uit de Statenvertaling bijvoorbeeld. En je hoofd opheffen, dat staat niet in de Bijbel hoor. :wink:

Ooit de Messiah wel eens gehoord? Lift up your heads, oh ye gates!!! Rechtstreeks uit de psalmen, dus helaas geen valide argument :mrgreen:

Over dat vervangen van woorden: daar heb je gelijk in, zou zulke woorden dan ook gewoon laten staan. Maar okay, hier een voorbeeld: "Indien Hij vertoeft, verbeidt Hem, want Hij zal gewisselijk komen". Wat is er nou mis mee als we neerschrijven:

"Als Hij op zich laat wachten, verwacht Hem, want Hij zal zeker komen".

En dat vind ik dan nog steeds heilige taal. Begrijp me goed, ik ben ook voor een heilig gebruik van Gods Woord.

Voor genade medelijden neerzetten bijvoorbeeld...

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 09:45

Het Weermannetje schreef: Voor genade medelijden neerzetten bijvoorbeeld...

Terug naar het onderwerp weermannetje, wil je fuseren met ons :lol: :lol: :lol: ?
Geen commentaar

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 09:48

NNNNNNNNEEEEEEEEE :!: :!: :!: :!: :!: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 09:53

Het Weermannetje schreef:NNNNNNNNEEEEEEEEE :!: :!: :!: :!: :!: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hahahaha, da's dan duidelijk. Ga Moerkerken instrueren om de samenwerkingsbesprekingen maar te staken, ik heb hier levend bewijs in handen.
Ik weet trouwens niet of ik wel met jullie wil fuseren. Dan heb ik nog wel wat eisen........ :mrgreen:

Maar eh, ik respecteer je wel als christen hoor :P Ik hoop dat je op een gegeven moment zo de Bijbel gaat lezen, dat je ervan overtuigd wordt dat God niet wil "dat jij verloren gaat". Hij wil jou je liefde geven, de Geest twist met je :!: :!: :!:

Laat je niet misleiden door mensen die zeggen dat bekering iets heel mysterieus is, iets voor slechts 5 in het zwart geklede mensen bij jou in de kerk. Dat klopt echt niet!!!!!
Geen commentaar

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 08 jun 2004 10:19

Motormuis schreef:Hahahaha, da's dan duidelijk. Ga Moerkerken instrueren om de samenwerkingsbesprekingen maar te staken, ik heb hier levend bewijs in handen.

De samenwerkingsbesprekingen gaan over meer dingen dan alleen fuseren volgens mij. En ook zonder fusie is zoveel mogelijk samenwerking alleen maar goed volgens mij.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 08 jun 2004 10:59

[quote]Enne over ds. Vreugdenhil, die man heeft gewoon lef,

Maar met deze lef ds. krijg jr ook niet echt rust binnen het kerkverband.
En ik weet wel dat Hij alles met orde en stichting wil laten
geschieden.
Maar terug naar het onderwerp, het lijkt mij dat de ger/gem eerst de eigen predikaten op 1 lijn moet krijgen en dan pas aan de ger/gem in n.
moet gaan denken.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 11:36

wh schreef:Maar met deze lef ds. krijg jr ook niet echt rust binnen het kerkverband.
En ik weet wel dat Hij alles met orde en stichting wil laten
geschieden.
Maar terug naar het onderwerp, het lijkt mij dat de ger/gem eerst de eigen predikaten op 1 lijn moet krijgen en dan pas aan de ger/gem in n.
moet gaan denken.

Predikanten in GerGem hoeven niet perse op 1 lijn, dominees zijn en blijven ook gewoon normale mensen met afwijkende meningen. Dan moet je idd maar 3 dominees aanhouden zoals de GGN, dan is de kans idd aanwezig dat ze allemaal op 1 lijn zitten. Nogal makkelijk dan.... :lol:
Geen commentaar

Terug naar “Archief”