Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 27 apr 2005 00:44

Joepie schreef:En als de kerkenraad je roept doen ze dat namens God.
Dus is het eigenlijk God die je daar roept.
En inderdaad maakt het aantal niet uit, want waarom zou je daar dan geen vrij voor nemen, en wel voor andere dingen.
Ik kan wel slechtere bestedingen bedenken voor je vrije(mid)dag.
Als dat nodig zou zijn.

Beetje off-topic, maar hier liggent visies achter over gemeente zijn, ouderlingengezag, etc. plus bijbehoorende uitgangspunten. Stof voor een nieuwe topic?. Daarom lijkt het me iets te kort door de bocht om te zeggen dat we bij (alle?) trouwdiensten moeten zijn. Trouwens, ouderlingen zouden zelfs de diensten op vrijwillige basis kunnen uitschrijven...

Overigens is de teneur van de topic nu eigenlijk "waarom je best wel kunt trouwen" ipv van "waarom je ook best zou kunnen samenwonen" - dat is wel even een andere kijk op de dingen. En ik vind het een postievere ondertoon hebben ;-)

Trouwens nog een ander punt mbt tot het feest:
Sommigen zeggen "ik heb geen geld voor het feest", daarom soms kiezen voor eerst samenwonen.

Maar, als je het geen probleem vind om te gaan samenwonen en als je elkaar toch trouw wilt blijven en als het toch principieel (vanuit God gezien) hetzelfde is, waarom geef je dan geen feest als je gaat samenwonen? Of is er toch een principieel gezien een verschil voor de mensen die met de kosten in de maag zitten? En wat is dat verschil dan voor hen? Misschien brengt me dat verduidelijking.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 17:36

*Pakt Uzi*

*waarschuwingsschot*

*koppendicht en terug ontopic*

Waarom niet, nou gewoon de verleiding is groot denk ik, maar verder geen problemen eigenlijk..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 27 apr 2005 21:21

*trekt kogelvrij vest aan*
*klimt in gepansert voertuig me kogelvrij glas*
*glimlacht vriendelijk om de ander vriendelijk te stemmen*
:D
Het is to on-topic? Het gaat bij de vraag "Samenwonen, waarom niet?" toch eigenlijk om de vragen die er achterliggen: wat is trouwen, wat is samenwonen? Waarom zou je het ene willen of het andere willen? wat zegt God erover (als je in Hem gelooft, en dat doe ik)?

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 28 apr 2005 16:01

Nathanael schreef:*trekt kogelvrij vest aan*
*klimt in gepansert voertuig me kogelvrij glas*
*glimlacht vriendelijk om de ander vriendelijk te stemmen*
:D
Het is to on-topic? Het gaat bij de vraag "Samenwonen, waarom niet?" toch eigenlijk om de vragen die er achterliggen: wat is trouwen, wat is samenwonen? Waarom zou je het ene willen of het andere willen? wat zegt God erover (als je in Hem gelooft, en dat doe ik)?
Ik denk dat je zeker ook aan God mag vragen en tot Hem mag richten. Ik ken iemand die is gaan samenwonen om het leven van zijn (inmiddels verloofde) partner het een stuk makkelijker te maken. Ik heb daar gewoon respect voor en ik vind het gewoon lief wat hij deed. Hij heeft haar gewoon lief! (uiteraard he :mrgreen: ) Zelf zie ik het gevaar dat je het bed deelt met elkaar voordat je getrouwd bent en daar ben ik zelf op tegen.
Afbeelding

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 28 apr 2005 17:05

Annemieke86 schreef:Ik denk dat je zeker ook aan God mag vragen en tot Hem mag richten. Ik ken iemand die is gaan samenwonen om het leven van zijn (inmiddels verloofde) partner het een stuk makkelijker te maken.
Dit argument is een stuk anders dan de andere argumenten, zoals 'doe waar je zelf zin in hebt' of 'geen geld voor feest'. Uiteindelijk zegt God nergens "gij zult niet samenwonen", wel andere dingen op grond waarvan heb geconcludeerd (zie eerdere reacties): geen samen wonen op dezelfde manier als getrouwd. Maar wat je nu noemt valt niet onder die "definitie" of idee van samenwonen.[/quote]

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 02 mei 2005 23:09

Wat vinden jullie van bij elkaar slapen als je niet getrouwd bent?

Afgelopen weekend bleef ik bij m'n vriendin slapen. Ondanks aparte bedden toch bij elkaar in bed gekropen (90cm bedje is best smal met z'n 2en). Van 1.00-14.00 in bed gelegen, maar van slapen is weinig gekomen :wink: . (Nee we hebben geen sex gehad want we hebben beiden onze principes)

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2005 07:50

Wij doen dat gewoon, ik heb geen zin om elk weekend bij ouders te gaan zitten! In een bed hebben we ook wel gedaan, maar dan slaap je soms niet zo goed. Het werkt wel als er een rand om het bed zit, zodat je er niet uitvalt ;) Maar we slapen bijna altijd in aparte bedden, om toch nog wel iets te slapen.

Ik heb wel respect voor mensen die uit principe niet bij elkaar slapen. Je laat zo wel duidelijk aan de buitenwereld zien dat je nog echt niet alles met elkaar wilt delen. Aan de andere kant kan je ook prima overdag seks hebben.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 mei 2005 09:33

Lalage schreef:Ik heb wel respect voor mensen die uit principe niet bij elkaar slapen. Je laat zo wel duidelijk aan de buitenwereld zien dat je nog echt niet alles met elkaar wilt delen. Aan de andere kant kan je ook prima overdag seks hebben.

ja precies dat is ook zo.... ik mocht van mijn ouders nooit bij Tobias blijven slapen.. ik sliep dan bij mijn tante, die woonde 3 straatjes verderop.. op zich vond ik dat helemaal niet erg.. maar wij zaten verder het weekend overdag wel met zn 2en in een huis.. dan kan er dus net zo goed wat gebeuren..

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mei 2005 09:40

Ik zeg altijd: dat jullie slapen is het probleem niet. Dan slaap je tenslotte.
Maar de tijd dat je wakker ben is gevaarlijker.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2005 09:51

joepie schreef:Ik zeg altijd: dat jullie slapen is het probleem niet. Dan slaap je tenslotte.

Inderdaad!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 mei 2005 18:21

Lalage schreef:
joepie schreef:Ik zeg altijd: dat jullie slapen is het probleem niet. Dan slaap je tenslotte.

Inderdaad!

Maar ook veel leuker!

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 03 mei 2005 23:51

Ik zou de kat niet op het spek binden. Dus niet bij elkaar in bed gaan liggen. Maar God zegt dat nergens letterlijk, dus kom ik bij Paulus uit: Alles is geoorloofd, maar niet alles is oorbaar/nuttig. (1 Kortinthe 6 en 10). Voor mij zou het denk ik niet oorbaar/nuttig zijn.....

Uiteindelijk staat er: verlaten, vrouw aanhangen (= samenwonen), een vlees zijn (=gemeenschap hebben)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 mei 2005 10:52

das waar :wink:

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 08 mei 2005 03:22

Samenwonen is een stuk goedkoper, en als je es naar een ander meisje kijkt krijg je niet gelijk een deegroller naar je kop (slechts een roerbak-pan :mrgreen:)
en dat geen seks voor het huwelijk deden we toch al niet aan.

Wij sparen voor een mooi huwelijksfeest en een beetje zekerheid voor eventuele kinderen voor we trouwen. Leek ons handiger.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2005 04:17

Wat ik me altijd afvraag: waarom zou je uberhaupt nog trouwen ipv gewoon fijn samen blijven wonen? Tis vast leuk enzo, maar ook wel erg duur als je een groot feest enzo wilt.. is dat de moeite waard?

Terug naar “Archief”