Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 mei 2004 22:14

Als je de kerkbode van Katwijk gelezen heb, proef je de verachting van de dominees ten opzichtte van de bezwaarden. Dat is een feit. Ik heb ze zo ongeveer allemaal gelezen. Andersom was dit echt niet zo. Al zouden ze het willen, dan kregen ze daar niet eens de kans voor.

Dit vertel ik niet omdat ik er blij mee ben. Ik schaam me er oprecht voor. Die bonders heb ik best wel eens gehoord in de kerk en het zijn dienstknechten van God, maar ik geloof wel dat ze behoorlijk gevallen zijn zoals ze hun bezwaarde broeders behandeld hebben. Andersom zal het ook geen koek en ei zijn, maar daar heb ik geen gekke verhalen van gehoord. Als het wel zo is hoor ik het graag. Daar sta ik open voor.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 mei 2004 22:17

Miss A. schreef:Effe over Katwijk. Daar gaat deze topic tenslotte over. Je zegt dat de bonders uit dit dorp keihard bezig zijn. Kun je misschien zeggen waar je dat van weet? In Katwijk zijn twee partijen, en die zeggen van elkaar allerlei lelijks. Maar ik heb toch het idee dat de bezwaarden erg wijzen naar de PKN-ers, maar hun hand niet in eigen boezem steken. Zij zijn DE KERK, krijg je wel eens de indruk.
Nu ben ik natuurlijk ook partijdig, dat begrijp je. Maar er zijn nu eenmaal gevolgen aan bepaalde beslissingen. Als je niet bij de PKN wilt horen (daar hoor je mij geen kwaad woord over zeggen (hoop ik), als dat een beslissing is die biddend is genomen, is dat goed.), dan ben je je dienstwoning kwijt, worden de kerkgebouwen gebruikt voor de mensen van de hervormde gemeente en stopt het tractement.
Dat gebeurt toch overal????
Maar om dan nu ineens dáárover ophef te maken? En zo de rest van de dominees zwart te maken?? (Terwijl ze zeiden dat het niet ging om 'brood'. Terwijl ze zeiden dat ze wel bij de Turken in de flat wilden wonen.)
Ik denk niet dat er een eerlijke voorlichting is naar buiten toe. Maar misscien zien jullie dat anders????????????????

Ik denk echt dat jij behoorlijk eenzijdig voorgelicht ben, ik verwijs je naar bovenstaande topic.

Maar hoe kun je nou de twee dominees uit de kerk zetten als er 40% van de kerkelijk meelevenden niet meegaat. Vertel me niet dat dat percentage niet klopt, want laatst stond dominee Blom voor 400 mensen in de Nieuwe kerk waar er 1700 in kunnen. Hij stond te huilen op de preekstoel omdat er zo weinig mensen waren. Ja hoe kon dat nou?
Als er eentje zich hard opgesteld had, was het Blom wel!!

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 28 mei 2004 22:24

jacobH schreef:

eenheid in geloof ja.

niet in pluriformiteit.

Eenheid in pluriformiteit is ook mooi (alleen is de PKN wel heeeel erg pluriform).
Waarom zou eenheid in pluriformiteit niet kunnen met het oog op 1 korinthe 13: 'wij kennen ten dele'?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2004 23:09

jacobH schreef:eenheid in geloof ja.

niet in pluriformiteit.

Je doet net alsof het een tegenstelling is... :shock:

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 29 mei 2004 07:55

Nou ja, ik weet niet hoe je moet citeren, ik ben niet zo'n held op het gebied van computers.
Dus ik roep maar wat antwoorden, in de hoop dat jullie begrijpen op welke antwoorden ik reageer.

Eenzijdig voorgelicht?? Denk 't van niet. Ik hoor beide kanten, praat met beide kanten en lees beide kerbode's/nieuwsbrieven.

Eén ding weet ik 100 % zeker: het is niet zo dat 40 % van de hervormde gemeente niet mee gaat. De HV heeft in een kerkdienst rond om en nabij 1000 kerkgangers. Daarvan komen er niet alleen uit Katwijk, maar ook uit omliggende gemeenten.
Hoe kom je aan veertig procent.... de wijk van ds. van Vlastuin heeft 2000 leden, de wijk van ds. Vlietstra idem dito. Daarnaast is er nog een lijst met handtekeningen van mensen die tegen PKN zijn en graag hervormd willen blijven. OP deze lijst staan allemaal bezwaarden. Jawel, maar niet allemaal principieel bezwaarden, zoals dat genoemd wordt. Niet alle 1000 handtekeningen betekenen ook dat men met deze twee ds. meegaat.
40% van de kerkgangers, dat zou betekenen dat er ongeveer 2500 mensen bij het Hersteld Verband naar de kerk moeten gaan.

En wat betreft de kerkbode.... heb je ook de nieuwsbrief al eens gelezen??

Marien
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marien » 29 mei 2004 14:31

Volgens mij gaat het ten diepste niet om hoeveel mensen er wel of niet meegaan om te bepalen van wie een kerk of pastorie is. Hoewel dit indirect wel het geval is.
Het gaat erom van wie de bezittingen zijn en wie ze heeft opgebouwd.
De landelijke synode heeft zich alle bezittingen toegeëigend waarvoor ze het recht helemaal niet hebben. Van oudsher zijn er altijd plaatselijk hervormde gemeentes geweest. Die geven hun afgevaardigden aan de classis (meerdere vergadering). De synode bestaat uit afgevaardigden van de classis. Het zijn duidelijk geen hogere trappen maar alleen bredere verbanden. Lees de honderden jaren geschiedenis van de Hervormde Kerk er maar op na.

Synode en moderamen; altijd bedoelt om veelomvattende geestelijke questies op te lossen maar door de PKN gebruikt om te heersen over plaatselijke gemeenten.

De synode (geestelijk) heeft een beslissing genomen over zakelijke dingen. De Hervormde kerk kent juist de commissies van kerkvoogdijen om over zakelijke questies te besluiten. Zij zijn helemaal buiten de beslissing over de goederen gehouden. De hele beslissing is dus niet rechtsgeldig.

Helaas kijkt de rechter alleen maar naar de grote lijnen. Zij toetsen op grond van management. Dan moet dus iedereen gewoon gehoorzaam zijn aan de TOP. Dat is dus precies waar het moderamen op uit is..., alle macht! Lekker met z´n allen richting Rome en dus puur onbijbels. Volgens de bijbel is Christus het hoofd van de kerk en daarom hebben onze vaderen ook altijd aan de vrije plaatselijke gemeente gehecht. Nooit een TOP want dat kan alleen Christus zijn.
Het is ook een bijbeltekst dat de één niet over de ander zal heersen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 mei 2004 16:41

Miss A. schreef:Nou ja, ik weet niet hoe je moet citeren, ik ben niet zo'n held op het gebied van computers.
Dus ik roep maar wat antwoorden, in de hoop dat jullie begrijpen op welke antwoorden ik reageer.

Eenzijdig voorgelicht?? Denk 't van niet. Ik hoor beide kanten, praat met beide kanten en lees beide kerbode's/nieuwsbrieven.

Eén ding weet ik 100 % zeker: het is niet zo dat 40 % van de hervormde gemeente niet mee gaat. De HV heeft in een kerkdienst rond om en nabij 1000 kerkgangers. Daarvan komen er niet alleen uit Katwijk, maar ook uit omliggende gemeenten.
Hoe kom je aan veertig procent.... de wijk van ds. van Vlastuin heeft 2000 leden, de wijk van ds. Vlietstra idem dito. Daarnaast is er nog een lijst met handtekeningen van mensen die tegen PKN zijn en graag hervormd willen blijven. OP deze lijst staan allemaal bezwaarden. Jawel, maar niet allemaal principieel bezwaarden, zoals dat genoemd wordt. Niet alle 1000 handtekeningen betekenen ook dat men met deze twee ds. meegaat.
40% van de kerkgangers, dat zou betekenen dat er ongeveer 2500 mensen bij het Hersteld Verband naar de kerk moeten gaan.

En wat betreft de kerkbode.... heb je ook de nieuwsbrief al eens gelezen??

Er gaan kerken ongeveer 2000 mensen bij hersteld verband. Van de kerkelijk meelevenden is dat een grote groep. Ook de confessionelen in Katwijk hebben een groep mensen die hv is geworden. Ik denk dat het percentage 40% is.

De nieuwsbrieven heb ik gelezen ja. Wil je even iets hatelijks citeren dan?
Dat heb ik al aan een andere persoon gevraagd op dit forum, helaas is hij met stille trom vertrokken.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 mei 2004 16:43

Marien schreef:Volgens mij gaat het ten diepste niet om hoeveel mensen er wel of niet meegaan om te bepalen van wie een kerk of pastorie is. Hoewel dit indirect wel het geval is.
Het gaat erom van wie de bezittingen zijn en wie ze heeft opgebouwd.
De landelijke synode heeft zich alle bezittingen toegeëigend waarvoor ze het recht helemaal niet hebben. Van oudsher zijn er altijd plaatselijk hervormde gemeentes geweest. Die geven hun afgevaardigden aan de classis (meerdere vergadering). De synode bestaat uit afgevaardigden van de classis. Het zijn duidelijk geen hogere trappen maar alleen bredere verbanden. Lees de honderden jaren geschiedenis van de Hervormde Kerk er maar op na.

Synode en moderamen; altijd bedoelt om veelomvattende geestelijke questies op te lossen maar door de PKN gebruikt om te heersen over plaatselijke gemeenten.

De synode (geestelijk) heeft een beslissing genomen over zakelijke dingen. De Hervormde kerk kent juist de commissies van kerkvoogdijen om over zakelijke questies te besluiten. Zij zijn helemaal buiten de beslissing over de goederen gehouden. De hele beslissing is dus niet rechtsgeldig.

Helaas kijkt de rechter alleen maar naar de grote lijnen. Zij toetsen op grond van management. Dan moet dus iedereen gewoon gehoorzaam zijn aan de TOP. Dat is dus precies waar het moderamen op uit is..., alle macht! Lekker met z´n allen richting Rome en dus puur onbijbels. Volgens de bijbel is Christus het hoofd van de kerk en daarom hebben onze vaderen ook altijd aan de vrije plaatselijke gemeente gehecht. Nooit een TOP want dat kan alleen Christus zijn.
Het is ook een bijbeltekst dat de één niet over de ander zal heersen.

Idd, sluit ik me volledig bij aan.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 31 mei 2004 14:32

Aragorn schreef:
jacobH schreef:eenheid in geloof ja.

niet in pluriformiteit.

Je doet net alsof het een tegenstelling is... :shock:

het is appels met peren vergelijken.

en ja ik denk dat het een het ander uitsluit.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 14:42

jacobH schreef:

Er bestaan verschillende soorten appels.

Stel: als de ene kerkmens gelooft in de erfzonde en de andere kerkmens gelooft niet in de erfzonde, maar wel dat een mensen de neiging tot zondigen hebben overgenomen. Kun je door zo'n meningsverschil gelijk niet meer met elkaar samenwerken en elkaar afschrijven?? :shock:

Hoe zie jij 1 korinthe 13 'wij kennen ten dele' dan?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 31 mei 2004 16:32

Tabitha schreef:
jacobH schreef:

Stel: als de ene kerkmens gelooft in de erfzonde en de andere kerkmens gelooft niet in de erfzonde, maar wel dat een mensen de neiging tot zondigen hebben overgenomen. Kun je door zo'n meningsverschil gelijk niet meer met elkaar samenwerken en elkaar afschrijven?? :shock:

Dit is een discussie op detail niveau. Ik wil hem best voeren overigens.

Er zijn wat mij betreft verschillen die onoverbrugbaar zijn. Elkaar afschrijven is niet de bedoeling, de leer kan wel worden afgewezen.

wat betreft 1 cor 13

Iemand die het borg werk van Christus onkent schaar je hier ook onder?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 31 mei 2004 16:47

Tabitha schreef:
jacobH schreef:

Er zijn wat mij betreft verschillen die onoverbrugbaar zijn. Elkaar afschrijven is niet de bedoeling, de leer kan wel worden afgewezen.

wat betreft 1 cor 13

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 17:19

jacobH schreef:
Tabitha schreef:
jacobH schreef:

wat betreft 1 cor 13

Ik zou graag enkele verschillen willen weten die onoverbrugbaar zijn. Valt daar bij jou bijv. ook de visie op erfzonde onder?

Volgens mij geeft 1 korinthe 13 iets aan, wat in de reformatorische wereld nogal eens vergeten wordt, nl. eenheid, zelfs in verscheidenheid.

Iemand die het borgwerk van Christus ontkent: dat gaat mij te ver, want dat is volgens mij de kern van het Nieuwe Testament.
Maar zelfs dat punt mag denk ik geen punt zijn om uit een kerk te stappen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2004 17:57

Tabitha schreef:Iemand die het borgwerk van Christus ontkent: dat gaat mij te ver, want dat is volgens mij de kern van het Nieuwe Testament.
Maar zelfs dat punt mag denk ik geen punt zijn om uit een kerk te stappen.

Wat is het borgwerk van Christus?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 31 mei 2004 18:37

Maak van deze discussie maar een nieuw topic. We gaan weer verder met Katwijk en PKN.

Terug naar “Archief”