Homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 dec 2002 22:07

Eelco: Dit vind ik nogal banaal uitgedrukt... Alsof je daarvoor een vrouw 'gebruikt'.

In wat modernere vertalingen wordt i.p.v. gebruik vaak het woord omgang gebruikt. Dat is ook waar de grondtekst op doelt.

Eelco: Een schandjongen is net zoiets als een hoer. Oftewel, die verkoopt zijn lichaam. Het lijkt me niet juist homosexualiteit daarmee te vergelijken.

De Griekse woorden die hier in de grondtekst gebruikt worden duiden op de actieve en de passieve rol die de partners bij dit soort sexuele contacten vervullen. Deze termen zijn veel algemener dan jouw interpretatie.

Moppie citeerde: Er zijn 'christenen' die homosexueel zijn. Wat zegt Gods Woord hierover: Matt.7:13-23. Dit zijn dus mensen die God verwerpen.

Dit is een wel heel gevaarlijke exegese. Christenen met een homosexuele geaardheid zouden per definitie mensen zijn die God verwerpen? Wat een onzin. Allereerst wordt hier het onderscheid tussen homoseksueel zijn en deze geaardheid praktizeren niet gemaakt. En dat terwijl het in het aangehaalde schriftgedeelte juist om de vruchten gaat! Christenen die homosexueel zijn zijn echt niet meer of minder zondig dan heterosexuele christenen.

Zelfs wanneer een homosexuele christen zijn of haar homosexualiteit ook praktizeert kun je nog niet zo eenvoudig zeggen dat deze mensen God verwerpen. Wellicht zijn ze misleid of dwalen ze om andere redenen op dit specifieke punt. Te stellen dat ze 'dus' God verwerpen is wel een heel erg makkelijke veroordeling!

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 09 dec 2002 22:21

Moppie citeerde: Er zijn 'christenen' die homosexueel zijn. Wat zegt Gods Woord hierover: Matt.7:13-23. Dit zijn dus mensen die God verwerpen.

Dit is een wel heel gevaarlijke exegese. Christenen met een homosexuele geaardheid zouden per definitie mensen zijn die God verwerpen? Wat een onzin. Allereerst wordt hier het onderscheid tussen homoseksueel zijn en deze geaardheid praktizeren niet gemaakt. En dat terwijl het in het aangehaalde schriftgedeelte juist om de vruchten gaat! Christenen die homosexueel zijn zijn echt niet meer of minder zondig dan heterosexuele christenen.

Tis toch een exegese van predikanten. Homosexueel is praktizerend. Alleen geaardheid is homofiel. Dat is all zo vaak aangehaald

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 dec 2002 22:39

Volgens mijnheer Van Dale is een homoseksueel: iemand met seksuele voorkeur voor de geslachtsgenoten. En betekent homoseksieel als bijvoeglijk naamwoord: betrekking hebbend op de liefde voor geslachtsgenoten => van de verkeerde kant, anders geaard.

Als iemand homoseksueel is wil dit dus in het normale taalgebruik absoluut niet zeggen dat hij/zij dit ook per definitie praktizeert.

Als je dit soort onderwerpen bespreekt moet je niet aannemen dat 'men' je wel begrijpt, maar je juist erg zorgvuldig uitdrukken. Als dit zo geschreven is door predikanten dienen ze zich diep te schamen.

Groet,
Klaas

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 09 dec 2002 23:30

moppie schreef:Tis toch een exegese van predikanten. Homosexueel is praktizerend. Alleen geaardheid is homofiel. Dat is all zo vaak aangehaald

tja ik heb ook al een aantal keren aangehaald dat dat ondersceid nergens op slaat
en dat in de nederlandse wetgeving duidelijk word aangegeven dat het anders behandelen van mensen op basis van sexueele geaardheid of voorkeur verboden en strafbaar is

en dat al sins 24 augustus 1815......
leaver dea as slaaf

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 09 dec 2002 23:33

Klaas het onderscheid is aan het begin van de topic al gemaakt. Dus iedereen die hier post hoort te begrijpen wat er bedoelt wordt

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 09 dec 2002 23:35

surfer schreef:bedoelen jullie homofilie of homoseksualiteit?

homofilie: liefhebben van iemand van hetzelfde geslacht.

homoseksualiteit: het verrichten van seksuele handelingen met iemand van hetzelfde geslacht.

ik heb hem nog even voor je naar voren gehaald Klaas

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 09 dec 2002 23:47

ach iedereen blijft hiet maar stellig beweren dat een homosexueel niet om de persoom moet worden veroordeeld maar dat alleen de zonde moet worden veroordeeld

in een twede aden kun je er meteen achteraan zeggen dat een homosexuele leerar van de meerderheid hier geen les mag geven aan kinderen

puur alleen maar omdat het om een homosexueel gaat
en ongeacht de vakbekwaamheid van de leeraar !!

dan behandel je dis iemand als een 2e rang burger
als uitschot
als een minderwaardig mens......

wat veroordeel je dan ?
de mens of de zonde ?
leaver dea as slaaf

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 dec 2002 08:52

Moppie: Klaas het onderscheid is aan het begin van de topic al gemaakt. Dus iedereen die hier post hoort te begrijpen wat er bedoelt wordt

Ik heb inderdaad gezien dat dat onderscheid gemaakt is. In het stukje dat jij citeert gebeurt dat echter niet. In dat stukje worden mensen veroordeeld om hun homoseksueel zijn. Zoals ik heb laten zien vanuit de Van Dale betekent dit dat mensen veroordeeld worden op basis van hun geaardheid.

Als jij het daar niet mee eens bent moet je dit soort stukjes niet citeren en als de predikant(en) in kwestie dit niet bedoelen moeten ze zich anders uitdrukken. Dit is pastoraal gezien absoluut een aanfluiting.

Klaas

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 10 dec 2002 11:14

er is geen ondrescheid tussen homosexueel en homofillie !!!!

zie weer de Dikke van Dale :

U hebt gezocht op: homofilie

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

ho·mo·fi·´lie (de ~ (v.))

1 homoseksualiteit

Opnieuw/verfijnd zoeken (zoekinstructies)

zelfs de dikke van dale geeft maar 1 betekenis aan homofillie

nu is al meedere keeren via de nederlandse wetgeving en via de dikke van dale aangetoont dat er geen verschil is tussen homofillie en homosexualitijd
wie nu nog niet snapt mag mij aantonen waar dan het onderscheid word gemaakt (hetzij taalkundig hetzij via nederlandse wedgeving hetzij vanuit de bijbel)
leaver dea as slaaf

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 10 dec 2002 11:33

Het probleem is dat als je de homosexuele praxis afkeurt je eveneens de persoon afkeurt. Een homosexueel persoon is nu éénmaal geneigd om zijn geaardheid ook gedragsmatig te manifesteren. Als je dat gedrag nu gaat afkeuren en dan flauwe praat gaat verkopen dat je daarmee de persoon niet afkeurt dan ben je een huichelaar vind ik. Kerken huichelen erg veel.... Homosexuelen worden dan slechts gedoogd onder zeer strikte regelgeving. Iemand die gedoogd wordt zal zich nooit volledig aanvaard voelen...
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 dec 2002 11:58

Hoi Koss,

Ik zal proberen duidelijk te maken waarom er verschil gemaakt wordt tussen praktizerende en niet-praktizerende homoseksuele mensen.

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je geen onderscheid kunt maken op basis van woorden. 'Homofiel' of 'homoseksueel' duiden beide primair op de geaardheid van een persoon en zeggen in principe niets over zijn of haar gedrag. Ook het begrip 'homoseksualiteit' duidt in principe op de geaardheid (zie de Van Dale). Voor veel mensen ligt dit gevoelsmatig echter dichter bij het praktizeren. Vandaar dat dit woord nog wel eens gebruikt wordt om het praktizeren van homoseksualiteit aan te duiden. Omdat dit oneigenlijk gebruik van dit woord is, ben ik hier geen voorstander van. Ik vind dat je beter kunt spreken over praktizeren en niet-praktizeren. Dat is wat minder kort, maar dan weet je in ieder geval waar het over gaat.

Dat er verschil is tussen praktizerende homo's en niet-praktizerende homo's zul je waarschijnlijk niet ontkennen. De ene homo heeft wel sex met mensen van zijn sexe en anderen niet. Voor veel christenen is dit onderscheid belangrijk.
Als je nl. geboren wordt met een homofiele geaardheid kun je daar niets aan doen (dat vinden tenminste de meeste christenen). Net zo min als je er iets aan kunt dan wanneer je linkshandig bent of rood haar hebt.

De meeste christenen geloven echter op basis van de bijbel dat God niet wil dat je je homoseksualiteit in de praktijk brengt. Seks wordt gezien als iets dat exclusief bedoeld is voor man en vrouw en niet voor man-man en vrouw-vrouw relaties. Waneer je dan toch seks hebt met iemand van je eigen geslacht wordt dit gezien als overtreding van de richtlijnen die God gegeven heeft. Dit gedrag wordt dan ook veroordeeld. Dit betekent echter niet dat de persoon ook veroordeeld wordt.

Als persoon zou een homoseksueel precies zo moeten worden behandeld als elke andere zondaar (en we zijn allemaal zondaren). 'Alleen' wordt van hem/haar gevraagd zich te onthouden van seks. Als christenen mensen op basis van hun geaardheid toch veroordelen en b.v. mijden of vernederen dan is dit in strijd met Gods wil en net zo'n grote zonde als het praktizeren van homofiele seks.

Ik hoop dat e.e.a. zo wat duidelijker is.

Groet,
Klaas

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 10 dec 2002 12:04

'Alleen' wordt van hem/haar gevraagd zich te onthouden van seks.

Dan vraag je met andere woorden van hem of haar een bijzonder ongelukkig leven te leiden....

De meeste christenen geloven echter op basis van de bijbel dat God niet wil dat je je homoseksualiteit in de praktijk brengt.

Dat vind ik nu een probleem aan de orthodoxe schriftopvatting. Dit soort statisch denken (de Bijbel is van kaft tot kaft letterlijk waarheid en is onveranderlijk...) zorgt voor veel pijn en vernederingen...
Afbeelding

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 10 dec 2002 12:12

Inspecter MOrse, het komt nu zo over dat jij er geen problemen mee hebt dat homo' s praktiseren! Is dit ook zo?

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 10 dec 2002 12:23

Het seksuele leven van mensen is een privé aangelegenheid met uitzondering van die sexuele relaties die door de wetgever verboden zijn (vb. Pedofilie). Homosexualiteit is dus niet strafbaar. Mijn persoonlijke overtuiging is dat God alle sexuele relaties goedkeurd die op liefde gebaseerd zijn. Ik heb geen orthodoxe schriftopvatting en zie de verwijzingen naar homosexualiteit als tijdsgebonden en vooral als de opvattingen van het toenmalige Joodse volk. Wel lees ik doorheen de gehele Bijbel dat de liefde zeer belangrijk is, meer nog, het is de basis van ons bestaan. In dat opzicht is een homosexuele relatie die gebaseerd is op liefde (niet op lust!) dus volkomen gerechtvaardigd.
Afbeelding

Terug naar “Archief”