joepie schreef:En wat jij zegt over in je ondergoed gaan vind ik weer erg ver doorslaan.
Natuurlijk, ik hoop dat je de ironie aanvoelt! Ik zal zeker niet propageren, dat mensen zo naar de kerk gaan. Wat ik maar wilde zeggen, is dat als er in de bijbel een bepaalde manier van kleden wordt genoemd, dat dat niet automatisch bedoeld is als aanwijzing over hoe je gekleed
moet. Natuurlijk zal je man er schitterend hebben uitgezien in zijn zwarte pak!! Maar daar gaat het niet om. Ik draag ook wel eens iets zwarts, maar dat heeft niets met mijn geloof te maken.
Waar het m.i. om gaat in deze discussie, is een religieus opgelegde dress-code. Er is daarin bij sommigen geen vrijblijvendheid, want als je sommige kerken in vrolijke kleuren binnenstapt, wordt je met de nek aangekeken.
Wat wel serieus is aan het door mij aangehaald voorbeeld van David, is dat hij uitbundig danste voor de ark en zeer vrolijk was. 'Het vrome volk in God verheugd, zal huppelen van zielevreugd' - het wordt in veel kerken gezongen, maar o wee als je het doet...
De bijbel is er vol van. In Jes. 61 wordt gesproken over een
lofgewaad (denkt er nu echt iemand, dat dat zwart is...?). In vele psalmen wordt gesproken over reidans, uitbundig juichen, vrolijkheid. Dat is echt een heel ander beeld, dan de 'zwarte kousen kerk'...