Kennistest Statenvertaling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 10:47

Tja, ik las het al toen ik jong was. En zo moeilijk is het echt niet hoor!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2004 11:18

Vertel mij dan eens waarom zoveel mensen hier zoveel fouten bij deze test maken... als het makkelijk zou zijn.

En stel dat er iemand bij je thuis.. of in de kerk komt... die niet van jongs af aan de bijbel, laat staan de statenvertaling heeft gelezen. Wat zal die er veel van begrijpen zeg.

Wat deed Jezus? Hij was juist heel bij de tijd, gebruikte voorbeelden en gelijkenissen die heel herkenbaar waren voor de mensen in die tijd...

Zouden we dat voorbeeld niet een beetje meer moeten volgen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 11:33

Het is 1 van de weinige boeken die uit die tijd nog worden gelezen. Denk jij dat alle andere boeken ook zijn herdrukt uit die tijd? Ik denk dat je de Statenvertaling niet moet herzien, ga dan terug naar de grondtalen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2004 12:22

klopt... maar die wordt ook herzien, bij de nieuwe NBG-vertaling wordt meer op de grondtaal gelet dan op de Statenvertaling hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 12:38

Oke, wist ik niet.

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 22 apr 2004 17:58

Marnix schreef:Vertel mij dan eens waarom zoveel mensen hier zoveel fouten bij deze test maken... als het makkelijk zou zijn.

Idd, het is best moeilijk ik had een 6 en ik lees toch ook al vanaf eh.. dat ik lezen kan de statenvertaling. (nou ja nu al wel een paar jaar in combinatie met het boek)
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 00:27

Het Weermannetje schreef:Het is 1 van de weinige boeken die uit die tijd nog worden gelezen. Denk jij dat alle andere boeken ook zijn herdrukt uit die tijd? Ik denk dat je de Statenvertaling niet moet herzien, ga dan terug naar de grondtalen.

Dat doet men ook bij de "herziene sv"...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 08:38

ja oke, dat dacht ik ook wel. Ik vraag me dus alleen af of het Boek bijvoorbeeld wel een echte vertaling kan genoemd worden. Maar goed, laat maar.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 10:37

Het Boek wordt geloof ik een allegorische vertaling genoemd, en is idd meer een hertaling.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2004 12:05

Het is in elk geval verduidelijkend, natuurlijk kun je altijd nog de vertaling van Het Boek naast de NBG/SV leggen om de vertaling te toetsen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 08:26

Klopt het dat het woordje genade in het Boek met medelijden is vertaald? Dat hoorde ik.

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 13 jun 2004 12:23

Vraag 1 Fout
Vraag 2 Goed
Vraag 3 Goed
Vraag 4 Goed
Vraag 5 Fout
Vraag 6 Fout
Vraag 7 Fout
Vraag 8 Goed
Vraag 9 Goed
Vraag 10 Goed

Aantal Goed: 6
Aantal Fout: 4

Tja, op zich een leuke test. Ik heb pas een SV gekocht, toch maar eens wat meer in lezen dan.
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 13 jun 2004 12:25

Het Weermannetje schreef:Klopt het dat het woordje genade in het Boek met medelijden is vertaald? Dat hoorde ik.

Kweenie, moet je ff zeggen in welke teksten, dan klik ik m'n OnlineBijbel wel ff aan om het te controleren.
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2004 12:14

Zou kunnen... Dat is het toch uiteindelijk ook?

Als iemand om genade smeekt vraagt hij om medelijden te hebben, om iets wat hij eigenlijk niet verdient.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 15 jun 2004 19:13

Op zich is dat zo. Het heeft ook te maken met erbarmen, een brandend hart, een bewogen hart over ons ongelukkige leven. Zelf vind ik dat wel iets 'dieper" en voller klinken dan medelijden. Als wij medelijden hebben staan we vaak zo niets doent aan de zijlijn. bij God is medelijden erbarmen, Hij wil met ons ongeluk ook nog iets doen
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Terug naar “Archief”