hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jan 2003 14:11

Mij wel, want we hebben allen in adam gezondigd.
En dat houd in dat je de zonde die adam deed als het ware zelf gedaan hebt. Kijk maar eens wat het doopformulier hierop zegt.
Want evenals wij zonder het te weten deel hebben aan de veroordeling in adam, zo worden wij ook zonder het te weten in Christus uit genade tot Gods kinderen aangenomen.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jan 2003 14:45

Je heb het toch niet goed gelezen hemelburger. Ik vind dat ik de tien geboden moet houden.
Maar niet de regeltjes die mensen maken.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 14 jan 2003 15:00

1 Corinthians 15:21-22 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
(SV)

Romans 5:12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
(SV)

Surfer je hebt gelijkt als je stelt dat God je niet straft voor de overtredingen van Adam, dat is zijn zaak.
Wat wel duidelijk is dat door de keuze van een mens, de eerste Adam, de hele mensheid geconfronteerd wordt met die keuze. We zijn allemaal zondaars geworden. Indirect worden wij gestaft, ware het niet dat wij zelf de keuze hebben om aan de zonde toe te geven, maar het lichaam is zwak. Wij mogen onze schuld dus ook niet afschuiven op de eerste Adam.
Mocht je dit onrechtvaardig vinden, dan vind je het vast ook onrechtvaardig (Ik hoop van niet) dat je door het werk van een mens, de tweede Adam, Christus, bevrijd wordt.

Romans 5:19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen [tot] zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen [tot] rechtvaardigen gesteld worden.
(SV)

Ik weet wel wat de bijbel zegt, misschien zegt het doopformulier wel hetzelfde.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 14 jan 2003 15:04

joepie schreef:Je heb het toch niet goed gelezen hemelburger. Ik vind dat ik de tien geboden moet houden.

Kan jij dat?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 jan 2003 16:14

Mij wel, want we hebben allen in adam gezondigd.
En dat houd in dat je de zonde die adam deed als het ware zelf gedaan hebt. Kijk maar eens wat het doopformulier hierop zegt.
Want evenals wij zonder het te weten deel hebben aan de veroordeling in adam, zo worden wij ook zonder het te weten in Christus uit genade tot Gods kinderen aangenomen.
De zonde van Adam wordt ons niet aangerekend, als we geboren worden dan vallen we er middenin! Daar gaat het om. Het is een dwaling dat we om die appel van Adam verloren gaan.

Mocht je dit onrechtvaardig vinden, dan vind je het vast ook onrechtvaardig (Ik hoop van niet) dat je door het werk van een mens, de tweede Adam, Christus, bevrijd wordt.
Nee, ik vind het niet onrechtvaardig want God heeft mij de keuze gegeven om voor Hem te kiezen. En dat doe ik dan ook.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 15 jan 2003 00:49

Nee, ik vind het niet onrechtvaardig want God heeft mij de keuze gegeven om voor Hem te kiezen. En dat doe ik dan ook.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: hoeden

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 apr 2003 13:19

janneke schreef:Hoeden...Neej, de vraag is niet: Hoed, wel of niet? Maar: Hoed, waar en wanneer?? We hadden er gisteren thuis een discussie over. Wat doe je bij een trouwerij/begrafenis?? En bij dingen zoals Hervormingsdag???

Wat doe jij? En wat zijn jou argumenten?

ik heb noooit een hoed op!! maar ik vind dat als jij vindt dat je een hoed op moet in de kerk, dat je het dan ook consequent moet doen.... dus oook bij trouwerij en begrafenis en zo...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 29 apr 2003 13:25

in de kerk moeten wij wel een hoed op, tenminste ze hebben het liever, maar zonder hoed mag je natuurlijk ook komen!!.....wordt er hier bedoeld een trouwdienst of een rouwdienst......of echt heel de dag op een trouwerij?
Ik vind het persoonlijk niet nodig om met een trouwerij heel de dag met een hoed op te lopen en dat geldt hetzelfde voor een begrafenis!!
Een kerkdienst is ter ere van God, maar dat is met een trouwdag toch anders.....dus waarom dan een hoed?? (wel de trouwdienst in de kerk, zoals ik al zei)

sandero
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sandero » 15 mei 2003 21:33

Deze topic is bijna ten einde denk ik. (Aan de reacties te zien).
Toch wil ik nog even een reactie geven, waarbij ik wil aangeven dat ik in herhaling val (zie mn eerdere reactie en ook niet de hele discussie daarna heb ik gevolgd).

Allereerst wil ik nogmaal mijn eerdere mening benadrukken. God is een God voor alle mensen! Mensen zonder kleding (veelal onder schrijnde omstandigeheden) die God loven en prijzen, ZONDER HOEDJE en ROK zouden dus minder zijn voor God, onze hemelse vader? :roll:
En, nogmaals, ga nou niet zeggen "dat is in een andere cultuur."De bijbel is ook niet in nederland geschreven :!:

Waar blijven we dan met onze "bijbelse"mening over hoedjes, rokken etc. Kortom uiterlijke dingen!

God ziet het hart aan! En niet de uiterlijke dingen! Tuurlijk, als je vol bent van zijn liefde dan verandert je leven :!: , maar niet in het aanschaffen van een hoed of rok lijkt me, of wel :?:

Tweede punt:
Vele dingen in de bijbel worden letterlijk genomen zonder naar de context te kijken (oa hoedje dragen of niet) terwijl andere dingen niet letterlijk worden genomen (gebruik van meerdere instrumenten in ere-dienst, dan alleen het orgel (dat vaak zo langzaam speelt, dat je tussen de regels door een snee brood kunt eten (vraag me af of dat ten ere is van God, maar dat is een andere discusie).bedoelnmiet die snee brood, maar het langzame spelen.... :D

Kijk eens naar de context van de text van Paulus en oordeel zelf:

Moet/ mag je er wel 1 op. Zo ja, doe je hem dan alleen op naar de kerk, of ook naar cathechesatie.
Wat zegt de bijbel hier eigenlijk over?

In 1 corinthe 11 1-16 schrijft paulus hierover. Lees het maar eens.

Als je alleen dit gedeelte leest zou de conclusie snel gemaakt zijn, maar lees ook eens in wat voor tijd de bijbel geschreven is:

In de "Life Application Study Bible (Op basis van The New Living Translation) wordt er in de kanttekeningen bij vers 14 en 15 het volgende vermeld:

"I'm talking about head coverings and length of hair, Paul is saying that believers should look and behave in ways that are honoroble in their own cultue. In many cultures long hair on man is considered appropriate and masculin.
In Corinth it was thought to be a sign of male prostitution in the pagan temples. And woman with short hair were labeled prostitutes.
Paul was saying that in the Corinthian culture, Corinthian woman should keep there hair long. If short hair in woman was a sign of prostetution, then a christian woman with short hair would find it difficult to be a believable witness for Jesus Christ.
Paul wasn' saying we should adopt all the practices of our culture, but that we should avoid appearences and behaviour that detract from our ultimate goal of being witness for Jesus Christ."

Met deze kanttekening erbij ga ik het hele gedeelte al weer anders begrijpen......

Laten we naar de basis/leidraad van ons leven kijken (de bijbel). :!: We moeten niks van deze basis proberen af te knabbelen, (ook niet mijn bedoeling) maar laten we er alsjeblieft ook geen dingen bijverzinnen, die gewoon niet zo bedoeld zijn.... :shock:

Geloof me, door het gebruik van een hoed of rok komen we zeker niet in een beter stukje van de hemel dan iemand die dat niet doet.........of denkt er hier iemand van wel :?:
(.....) "ik wilde God ontmoeten, maar ze verkochten me religie..."(Bono, U2)

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 15 mei 2003 22:26

KORT SAMENGEVAT:
Het gaat om het innerlijk, van het uiterlijk wordt je echt niet beter voor God.

Dan kan ik ook zeggen: je wordt niet gerechtvaardigd op grond van je werken, maar op grond van Christus' werk, dus goede werken doen er niet toe? Ja weldegelijk, het is als het goed is een vrucht van het geloof!
Tot de kleinste zaken toe moet in ons leven naar voren komen dat we eerbied voor God hebben, dus ook in kleding. God heeft weldegelijk oog voor de uiterlijke zaken, waarom zou anders 1 Korinthe 11 geschreven zijn? Waar haal je het vandaan dat het uiterlijke er niet toe doet?

"als je vol bent van zijn liefde dan verandert je leven , maar niet in het aanschaffen van een hoed of rok lijkt me, of wel"

Waarom niet? Als een hoer van de prostitutie afkomt, gaat ze zich toe ook anders kleden? Als een Hell's Angel bekeerd wordt, dan zorgt hij ook wel dat hij zich ook goed kleedt, zodat hij geen smaad legt op de gemeente van Christus.

"Vele dingen in de bijbel worden letterlijk genomen zonder naar de context te kijken (oa hoedje dragen of niet) terwijl andere dingen niet letterlijk worden genomen (gebruik van meerdere instrumenten in ere-dienst, dan alleen het orgel (dat vaak zo langzaam speelt, dat je tussen de regels door een snee brood kunt eten (vraag me af of dat ten ere is van God, maar dat is een andere discusie).bedoelnmiet die snee brood, maar het langzame spelen...."

Het verschil is dat het niet bevolen is om uberhaupt met instrumenten God te loven. Hoogstens aangemoedigd en zelfs dan moet elke cultuur voor zichzelf uitmaken wat het meeste eerbied en het meeste geschikt is ter begeleiding. Het dragen van hoeden door vrouwen in de eredienst (er wordt duidelijk gesproken over bidden en profeteren wat specifiek tot de eredienst behoort) is wel verplicht.

"Moet/ mag je er wel 1 op. Zo ja, doe je hem dan alleen op naar de kerk, of ook naar cathechesatie.
Wat zegt de bijbel hier eigenlijk over?"

Volgens de kanttekeningen enkel de eredienst, de samenkomst. Dat blijkt ook wel, want vrouwen wordt het niet toegelaten om te profeteren, te spreken in de gemeente (1 Kor. 14:34 en in Timotheus). Dat geldt niet voor de catechisatie of huisgodsdienst. Maar als je de discussie doorleest zul je (het zijn nb 10 pag.!) vast wel een antwoord tegenkomen hierop!

joepie

Berichtdoor joepie » 16 mei 2003 08:39

Ik zou haast zeggen ga het Bijbels dagboekje eens halen : De kracht van hunne kracht. En lees dan eens wat er allemaal in de maand mei geschreven is. Gaat dus duidelijk over het fijt dat je niet behouden wordt door je aan zelfbedachte regeltjes te houden, maar enkel en alleen DOOR GODS VERZOENEND STERVEN!
Uit genade wordt je behouden, en niet door een hoed op te hebben, of doordat je in de kerk geen gezangen zingt, of doordat de kerk zich houd aan zelfopgelegde regels.
Nee enkel en alleen: Uit genade!
Daar kunnen wij niks meer aan toevoegen.
En de zogenaamde goede werken, zijn vruchten der dankbaarheid, maar voegen niets toe voor ons behoud.
Dus denk niet als ik me maar hou aan die en die regels dan kom ik wel in de hemel, want dan heb ik hem toch zeker wel een beetje meeverdient.
Want dat heb je dus niet.
Dus die hoed is niet belangrijk, Maar het gaat erom of jij je schoongewassen weet door het bloed van Jezus Christus!

Dus wilo, je hebt gelijk als je zegt:
Dan kan ik ook zeggen: je wordt niet gerechtvaardigd op grond van je werken, maar op grond van Christus' werk, dus goede werken doen er niet toe. Inderdaad ze doen er niet toe. Ze werken niet mee tot je behoud!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 mei 2003 11:34

:!: AMEN

:)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

joris

Berichtdoor joris » 16 mei 2003 13:59

ik heb in de zomer vaak een hoed op. Leuk! Maar niet in de gemeente, want dat hoeft niet.

Hebben jullie doro dat jullie heel dubbel doen?
de vrouw moet in de situatie waar Paulus het over heeft in kor een hoed op doen als ze praat! maar vrouwen moeten sowieso zwijgen, dus hoeft ze m.i ook geen hoedje meer op.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 16 mei 2003 14:54

Joepie,

"Gaat dus duidelijk over het fijt dat je niet behouden wordt door je aan zelfbedachte regeltjes te houden, maar enkel en alleen DOOR GODS VERZOENEND STERVEN!"

Mee eens, door Jezus' verzoenend werk worden we behouden. Maar er staat ook in de Bijbel dat het ware geloof aan e e n zaak te herkennen zal zijn. De goede werken. Niet een ieder die "Heere Heere" roept zal zalig worden. Er zal heiligmaking moeten zijn, want zonder heiligmaking zal niemand God zien.

"Uit genade wordt je behouden, en niet door een hoed op te hebben, of doordat je in de kerk geen gezangen zingt, of doordat de kerk zich houd aan zelfopgelegde regels.
Nee enkel en alleen: Uit genade!
Daar kunnen wij niks meer aan toevoegen.
En de zogenaamde goede werken, zijn vruchten der dankbaarheid, maar voegen niets toe voor ons behoud."

Precies, maar het blijft wel een feit dat het ware geloof God in alle zaken wil dienen en ook Gods wil in alle zaken zoekt. Door zo alles opzij te vegen komt dit in me op: Zullen wij zondigen, opdat de genade te meerder worde?
Nee, het is weldegelijk belangrijk hoe we de Heere zullen dienen. We nemen Jezus niet enkel aan als onze Priester, die onze verzoening is, maar we laten ons ook onderwijzen als Profeet en Hij heerst toch over ons leven als Koning. Laat zien dat Jezus over je leven regeert en volg eerbiedig de Bijbel. Wees een leesbare brief, dan schiet een hoed dragen als vrouw alleen tekort............maar het hoort er wel bij!

"Dus die hoed is niet belangrijk, Maar het gaat erom of jij je schoongewassen weet door het bloed van Jezus Christus!"

Jakobus 2:24: "Ziet gij dan nu dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleen uit het geloof?"
Hier voegt de apostel geloof en werken tezamen en verklaart dat de mens uit het geloof gerechtvaardigd wordt, maar niet alleen, alsof het op zichzelf stond, maar ook uit de werken die het geloof vergezelschappen, dat is zoveel, als uit een werkzaam geloof!

Het gaat erom of jij gewassen bent in het bloed van Christus. Het gaat er dus om of je daar deel aan hebt? Hoe? Door het geloof alleen dat ziet op Christus, die onze Heiland en Zaligmaker is.
Hoe weet ik dat ik een waar geloof bezit? Nou, een waar geloof gaat volgens Jakobus 2 gepaard met de werken, anders is het geloof dood en deugt het niet. Het gaat erom dat we God de eer geven in ons leven.........................dan doet het dragen van een hoed er WEL TOE! Of wil je God niet de eer geven in je geloofsleven?

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 16 mei 2003 15:53

Uiterlijke dingen zoals rok en hoed komen meestal voort uit tradities van lang geleden toch? en dan maken ze er in sommige kerken regels van en beladen het zwaar met bijbelse teksten
" You'll never be alone "

Terug naar “Archief”