zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Re: zondag

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 16:28

Boudewijn schreef:Hallo Joris,

Bedankt voor je reactie. Als je ement dat je God kent, had ik op zijn minst een teken van herkening daarin terug moeten vinden. Genade alleen is niet voldoende om gered te (kunnen of willen) worden. Kennis is de basis van inzicht om genade en de henadegave te herkennen als basis van het getuigenis van Jezus. Als de wil om het getuigenis van Jezus in diens gerechtigheid aan te willen leren aanwerig is, is de genade en de genadetijd die toegepast wordt, anders is het verloren tijd. Ook aangaande het onderscheid van een wereldse en Hemelse Sabbat!

Bedankt in ieder geval Joris.

Bedankt boudewijn, ik krijg zo een koekie van eigen deeg.
inhoudelijk begrijp ik niet wat je bedoelt. Ben wel benieuwd: wie is God voor jou?

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 17 jun 2003 08:56

Hallo Joris,

Ik weet niet of je nu een 'koekje van eigen deeg' hebt gekregen. Als ik iets vertel over de genadetijd of de genade, wil dat nog niet zeggen dat dat bij voorbaat negatief is. Genade of genadetijd is iets dat ons geschonken wordt door God en waarin we in de gelegenheid zijn om een keuze te maken, maar ook te groeien in de Gerechtigheid van Jezus. Ik heb niets negatiefs vertelt en je bedankt voor je reacties. Wie GOd voor mij is, mag wel blijken uit de ervaringen die ik met Hem heb, de laatste 23 jaar. Jarenlang heb ik de profetiem bestudeerd en ben er achter dat je zonder deze aspecten, het Schriftwoord in een onjuist daglicht plaatst. Juist wat de wereld wil en toepast. Jezus, die door Johannes op Patmos, Zijn laatste boodschappen voor de Christengemeenten openbaart, waarschuwt hen, dat de genadetijd en dus de genade spoedig tot een einde komt. Waakzaamheid en gereedheid in de meest brede zin van het woord, is geboden. Als ik zie dat Christengemeenten en politieke partijen, die Christelijk menen te zijn, achter de Verenigde Staten wandelen alsof die de Verlossing moieten brengen, dan denk ik:

Lukas 22:25
Jezus kwam tussenbeide en zei: "In deze wereld doen de koningen en heersers met hun onderdanen wat ze willen. En de onderdanen moeten het maar goed vinden.

7 Als u oren hebt, luister dan naar wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint, zal Ik te eten geven van de levensboom die in de tuin van God staat.

Ook in Irak wonen mensen die staan te wachten totdat zij die zich Christen noemen, de Boodschap van een Hemelse verlossing komen brengen. Wat voegd de USA toe aan de verlossing van dictators, die ook mensen zijn, immers. Als Jezus onze Heiland en Verlosser is, zouden wij hetzelfde als voorbeeld moeten zijn. Neen, wij gooien bommen op onschuldige mensen, omdst het 'vuur uit de Hemel' redding en verlossing brengt. De USA, geleid door demonen en oorlogzuchtige neo-concervatieven, dwingt de wereld aan haar voeten. Eerst Irak, nu ook Iran en Noord-Korea, daarna FRankrijk en België. Het Beest met de 2 horens: Als van een Lam maar sprekende als een Beest. Dat betekent met geweld, dus. Ik weet wat God van ons vraagt, maar de Bijbel staat vor met waarschuwingen aan het adres van de Christengemeenten. Als wij echter menen dat God alleen liefde en genade is, dan misleiden wij onszelf. God waarschuwt, door mensen en tekenen aan hemel en maan. God waarschuwt en is van ons niet afhankelijk. Als je mijn postings ziet als bedreigend, denk dan eens na hoe dat komt. Satan heeft er geen belang bij dat de ware Christen de gehele Schrift kent. Zeker niet daar waar Jezus zelf de auteur is. Natuurlijk niet! Dezelfde fouten die het volk Israël van het OT maakte, worden nu weer gemaakt. Niet omdat mensen dat willen, maar omdat ze misleid worden. Het volk Israël van het OT werd afgeschaft m.b.t. haar gevraagde en opgedragen taak. Jezus maakte er een einden aan. Maar nu, nadat Hij met enkele trouwe volgelingen vanuit die OT periode de nieuwe gemeente (eerste gemente van het NT) aangevangen was, dreigt weer de hele zaak mis te gaan. Maar alleen Jezus kent de Zijne. Gelukkig maar. Ik zal zien bij de wederkomst, wat de vruchten zijn van mijn werk. Dat heeft niets te maken met het oordeel wat over mij zal komen, maar meer met de keuze die mensen zullen maken; want zelfs die keuze is nog door God gegeven en niet die we op wereldse overwegingen hebben gemaakt.

Deze wereld zal spoedig in een dictatoriale eenheidsmacht veranderen.
De USA wordtvgeregeerd door demonen, die we zo direct niet zien. Maar wie te pas en te onpas mensen, regeringen en Staatslieden bedreigt met geweld omdat de politiek-militraire macht niet nagevolgd wordt, is geen verkondiger van Jezus Schriftwoord laat staan een vertegenwoordiger van diens Gerechtigheid. Niet door geweld, maar door Mijn Geest, zegt Jezus zal Zijn Rijk worden opgericht.

Misschien moeten velen hier eens over nadenken als ze het Onze Vader bidden. ik verwijt niemand iets, maar probeer een open deur open te houden en aan te zetten tot oprechte Bijbelstudie onder leiding van de Heilige Geest. En wie zegt nu, dat mijn waarsdchuwing of mogelijke goedbedoelde Bijbelse weergave (nog) niet begrepen worden of juist als een hint moeten zijn, voor hen die dagelijks twijfelen aan het Beest uit de aarde, die zich voordoet als het Lam, maar regeert als een Beest!

13 Hun enige doel zal zijn hun macht en gezag aan het beest over te dragen.
14 Zij zullen oorlog voeren tegen het Lam, maar die oorlog verliezen. Het Lam en Zijn trouwe volgelingen, die door Hem zijn geroepen en uitgekozen, zullen hen overwinnen. Hij is immers de Heer van alle heren en de Koning van alle koningen.

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 09:59

je hebt inderdaad niets verkeerds gzegd, je geeft je mening. Met koekie van eigen deeg bedoel ik dat je mij verteld dat alsi k God zou kennen dat dat naar voren moet komen in mjn reacties. Dat heb ik namelijk zelf naar iemand geschreven (of is dat je andere pseudoniem) en krijg het op deze manier weer terug.

Tja, in houdelijk hoef ik niet te reageren. Als je bedoelt dat we meer van God moeten verwachtten en meer afhankelijk van Hem moeten durven zijn, dan ben ik het met je eens.

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 17 jun 2003 10:36

Hallo Joris,

Weet je, ik denk dat we van God niet meer kunnen of mogen verwachten dan dat Hij al gegeven heeft. Hij sluit het Schriftword af met een meervoudige boodschap aan de Christengemeenten ( 3 Engelenboodschap) om hen te waarschuwen. Jezus zelf staat aan het roer van die oproep. Jezus vertelt ons oom waarom dat zo moet zijn. Hij verwacht van ons dat we ZELF iets ondernemen, want Hij kan en MAG ons niet dwingen, het Koninkrijk binnen te gaan. Hij zal er voor waken dat iemand Hem ooit er van beschuldigt, dat hij of zij het Koninkrijk der Hemelen binnen gedwongen is. Dat we zelf meer moeten doen omdat te ontdekken en er dan ook vreugde te aan kunnen beleven, omdat we samen werken met Jezus; is de reden dat Hij ons (dan) vrienden kan noemen en geen slaven, zoals de Overheden van deze wereld ons wel behandelen en Satan zijn Rijk op zal bouwen.

Gegroet!

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 11:02

ik bne het met je eens Boudewijn. En ik ga er vanuit dat je ook gelooft in een Heilige Geest die over ons uit is gestort en nog steeds wordt uitgestort over mensen die hun hart aan GOd hebben gegeven.
ik hamert ook op de eigen verantwoordelijkheid van gelovigen. Wij moeten zelf ons vleselijk lichaam kruisigen en geestelijk gaan leven, symbool: de doop.

Jou boodschap komt bij mij wel wat stresserig over. Ik denk ook dat je als je je wilt laten leiden door de Geest, dat je rustig mag meegaan op de stromen van God. God zal visie geven om problemen aan te pakken, daar ben ik heilig van overtuigd. Radicale keuzes maken als Christen en tegelijkertijd liefdevol blijven naar anderen om zo Gods liefde te kunnen doorgeven. In de vrouw wordt de man geheiligd, ik geloof dat een geestelijke, wedergeboren levensstijl 'besmettelijk'is. Daarvoor hoef je alleen amar boeken te lezen van zendingsgebieden> Door de levensstijl van de echtgenote die verder weinig in de melk te brokkelen heeft vaak, wordt de echtgenoot geraakt en tot Jezus geleid.

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 17 jun 2003 11:42

Bedankt Joris. voor je uitleg en zo zie je dat we van elkaar kunnen leren. Over strees will ik niet spreken. Dat wat ik heb weergegeven, staat knlinbklaar in het Schriftwoord en moet aan ervaringen met de heilige Geest (inderdaad de Doop) uitgeleefd worden. Maar als de Doop tevens een zicht geeft op dat Hemels Koninkrijk (Joh 3) dna beteknt het ook dat we de Geboden en -daardoor- de Gerechtigheid van Jezus aan (kunnen) nemen. Geen enekel profeet of Bijbeleraar, die Jezus daadwerkelijk navolgde, sloot een wet uit van de 10 geboden. Het (leren) onderhouden van een Hemelse (grond-) wet is een voorwaarde om tot het Koninkrijk der Hemelen binnen te kunnen gaan. Niets wat van deze wereld is, of onreind, zal het Koninkrijk der hemelen binnen gaan. Ook de zondag niet!

Zeer recent heb ik met een wat oudere, overtuigd Rooms Katholieke, dame gecorrespondeerd. Elke dag een kaarsje aansteken elke dag de problemen neerleggen bij Maria (de Koningin van de Hemel). Nu, 10 weken later volgt zij de Bijbelstudies over Openbaringen en Daniël 2x oer week in een kerk in België. Haar Rooms katholisisme komt nu in een ander daglicht te staan. Niuet vijandig, maar duidelijk als een religieus kader dat niet met Jezus verbonden is, maar met een Staatshoofd dat een aards karakter heeft. Haar RK ervaringen worden nu tegen het licht gehouden. Zij zegt zelf dat zij ervaart dat Jezus een werkelijk heel andere figur voor haar geworden is, dan zoals de RK kerk en de Geestelijken aan haar deden voorkomen. Haar kinderen zeggen nu: Ma wat ben je verandert. terwijl ik haar gezegd heb: Vertel niets over het bezoek an een andere denominatie; vertel (nog) niets over je hernieuwde relatie met Jezus. Exact zoals Jezus ZIjn disciepeln in bepaalde omstandigheden leert. Leer eerst Mij kennen. Haar zoons zijn verbaasd en willen haar vaker bezoeken. Zelfs wille zij hun moeder graag mee op vakantie nemen. Zij zelf is verheugd in nieuwe vrienden, broeders en zusters en zij viert de Sabbat als een hernieuwde relatie met de Heilige Geest. Anders dan de heidense grondslagen, die in de RK kerk zo'n bedompte en niet serieuze weerklank vban Jezus geven. Waar Jezus nog troosteloos aan het Kruis hangt, terwijl de wierrook door de hoge gewelven zweeft. Terwijl de Zonne-spiegel vanaf de Monstrans de kerkruimte inspiegelt en de mensen na zeggen wat de Priester zegt, terwijl Jezus Zijn vrienden zo vriendelijk BETREKT in al Zijn plannen. Wat Hij van de Vader heeft gehoord, wil Hij ons vertellen. Alleen op de grodnslag van een Hemelse grondwet is dat (volledig) mogelijk, anders is het niet te begrijpen.

Weet je Joris, ik doe al meer dan 23 jaar lang Evangelisatie, langs weg en steg. Gewoon met datgene wat Jezus ,mij heeft geleerd en voorgedaan. k sta werkelijk verstelkd van het feit dat de Heilige Geest een person als deze RK dame op het pad der Doop heeft gezet. Geen stresserige teksten, gewoon zoals ik altijd deed en dus ook op Refro jongeren. Dan vrag ik mij; wordt Jezus nu als stresserug ervaren, net zoals vele "volgelingen" Hem er van vetichten in Zijn tijd, of is het zo dat waarheden, ongemerkt of door de Heilige Geest bewerkt, aan ons aangeleerde geloof knagen. ZOalng voorgangers, Schriftgeleerden of Theologen Gods grondwet ontkennen en niet toepassen in hun eigen leven, nadat hen bekend is gemaakt wat Gods wet is, zullen zij noit en te nimmer in staat zijn Gods Koninkrijk te openbaren door het Schriftwoord. Veeleerder wordt het Schriftwoord een Wetboek voor wereldse Overheden.

Vergeet niet dat allen Gods Overblijfsel ook getrouw is aan de geboden en zich bewust is van dat feit. Een heidense zondag past daar natuurlijk niet in (Openbaring 12:17 en 14:2)

Andere interessante Bijbelverzen m.b.tblijfsel zijn:

Openbaring 12: 17 en 19:2 waarin door God wordt medegedeeld dat alleen zij het Getuigenis van Jezus (kunnen) hebben.

Je ziet dus dat God veel waarde hecht aan het onderhouden van wat Jezus leert en niet een wereldse kerk.

Veel van deze beweringen, welke Jezus zo centraal stelt in Daniël en Openbaring (Daniël verwijst naar onze tijd en Openbaringen) staan dus in enkele Bijbelboeken, die door veel Christenen worden betitteld als "geheim" of vol van Geheimenissen. Jezus kent voor ZIjn trouwe volk geen geheimenissenm. Vraag je dus af, wat je node mist en onderzoek de Bijbel, door de Heilige Geest alleen.

De Heilige Geest leidt alleen in die Waarheid welke in overeenstemming is met de Bijbel (Jesaja 8:20)

Hij stelt de Christen in staat om van Christus te getuigen (getuigenis en gerechtigheid in Jezus) Handelingen 1:8

Als dus Jezus Heer is over de Sabbat, is er voor de ware Christen dus ook geen plats voor de zondag.

Vergeet niet Joris, dat de kerk van Rome heel goed weet wat Christenen behoren te onderhouden. De Paus zelf wijst er op dat Christenen de Sabbat van de Bijbel, de Decaloog en in de Gerechtigheid van Jezus diene te onderhouden. De Paus of zijn opvolger zxal alle Christenen daarop wijzen, voordat hij zich tot Wereldprimaat zal uitspreken. Niemand, die de zondag heeft aanvaard of zal blijven onderhouden, lkan zich meer op Christus beroepen, als de wereldeenheid zich tot One World Order zal verenigen. Zelfs de Sabbat zal door wereldregerders misbruit worden om Satan ter wille te zijn. Alleen gebaseerd op de Gerechtigheid van Jezaus zal zijbegrepen worden op haar waarde.

Exodus 31: 13-17 leert ons dat de Sabbat een bijzonder teken is tussen Hem en Zijn volk. De Sjin, een Hebreeuw (leter-) teken lijkt op een kroon. Het is de Kroon van Jezus, de kroon die de Sabbat in fewite is. Zij roemt de vrouw en roemt Jezus, de Bruidegom in het lchct van de Bruid (Zijn volk). Het Zegel dat aan de voorhofden van de trouwe volgelingen zal worden aangebracht zal dat Zegel zijn. Het Sabbatszegel. Niet als rustdag maar als Zegel van de Koning der Koningen. Dit in tegenstelling to het Merkteken dat diegenen aanvaarden dat Satan hen geeft. Merktekens geven we in de wereld aan onbeduidende dingen en dat wat van (handels-) waarde is, zoals vee. Een Merkteken staat dus volkomen oprecht in het licht van Satans Wereldmacht. Jezus wijst er op, al weer in Openbaringen, maar ook in Exodus en Daniël wordt gewezen op dat Beeld, waaruit dat Merkteken zijn rechtvaardiging zal ontlenen.

Jezus gerechtigheid is de enige Weg, de Waarheid en het Leven. Hij is de Alfa en de Omega, het begin het het einden. Allen Christus' leven totn aan wat gehoiorzaamheid aan Gods wet tootn (Johannes 15:10).

De Italiaanse ex-priester Bacchiocchi is door de Paus onderscheiden, omdat hij -nota bene- aan de Gregoriaanse Universiteit van het Vatikaan heeft aangetodn dat de RK kerk zelf de rechtvaardiging van de zondag alleen op zich zelf kan terug vinden en dat voor zij die zich beroepen op Christus, als waarlijk getrouwen, alleen op de Sabbat hun Gerechtigheid van Jezus kunnen beroepen. Vandaag of morgen zal Rome haar standpunten openlijk aan de orde brengen. God geeft Satan alle mogelijheden om zich een volk te verzamelen. Voor velen een redding omdat ze niets anders wensen, voor Christenen tegelijektijd een test, om voor zichzelf uit te maken of ze waarlijk Christus navolgen, waar het ook gaat. Maar het meest bijzondere is dat Jezus gelijkertijd Zijn oppermacht kan Openbaren, door degene die het Getuigenis van Hem to een persoonlijk en waardevol (aards) leven proberen te maken.

Immers alleen die gehoorzaamheid kan een getuigenis zijn voor de wereld. (2 Kor. 3:2,3) (zie ook Joh. 16:13 m.b.t. de fouten die de kerk steeds weer in ere houden)

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 12:05

mooi antwoord, Boudewijn. Mooi voorbeeld voor mijn verhaaltje ook ja.
Nu ik weet dat je in belgie woont kan ik mij iets meervoorstellen van je 'drang' tot evangelisatie. ik heb een zus in belgie wonen en het Rooms katholicisme daar is aardig magisch en ongeveer onchristelijk (al moeti k daar eigenlijk van af bliven) InNederland ligt het wel iets anders heb ik het idee met de RKK. Maar goed, laten we het daarover niet hebben.

Ik kan een heel eind meegaan in je verhaal. Vindhet eigenlijk gewoon mooi. Maar even voor de duidelijkheid nog: eerder begreep ik, en vanuit mijn overtuiging kan ik dit ook uit de laatste reactie halen, dat je gelooft dat de sabbath eigenlijk wijst opJezus. Ik ga mee met het idee dat de zondag niet de sabbath is en dat de onstaanswijze van de zondag dubieus is.
Maar ga jij met mij mee als ik zeg dat de sabbath vervuld is in Christus en dat daarom dit het enige gebod ook is wat niet herhaald wordt in het NT? Zoals ik in een eerder bericht schreef?

OF ik kan het anders vragen: wat is de praktische consequentie vn jouw idee over de sabbath/zondag?

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 17 jun 2003 14:45

Beste Joris,

Ik zal je aantal Bijbelse gronden aangeven, waarin de Sabbat centraal staat in ons verlossingsplan, al was het alleen al omdat het in de Decaloog van de Scheppingdorde staat en er over een Jood nog niet gesproken wordt. De Sabbat is geheiligd en het 4e gebod. Als nu die importantie er niet aan gegeven zou heven worden, dan was er nooit een strijd over ontstaan en had de RK kerk ook geen redenen gezien die dag te veranderen. Laten we dus eens zien op welke plaats de Vader de Sabbat t.b.v. onze redding heeft geplaatst en welke relatie die heeft tot de Christen m.b.t. de Gerechtvaardiging die alleen op Jezus gebaseerd kan zijn.

- God heiligde de Sabbat in de Scheppingsweek Genesis 2:1-3

Geen RK kerk, geen Joods Volk, geen Mozes, geen Zevende-dags Baptisten of Adventisten, geen Sabbatsstichting.

Gewoon de Scheppingsweek in order van parade, zoals deze door de Scheper zelf is samengesteld. Adam en Eva waren dus de eerste die de Sabbat onderhielden

God HEHAALDE en BESTENDIGDE de Sabbat door haar op te nemen in de Tien Geboden (Exodus 20:8-11 en Deuteronomium 5:12-15)

God GAF de Sabbat aan IEDEREEN, niet allen aan de Joden. (Jes. 56:6,7 en Marcus 2:27)

God VOORZAG en VOORSPELDE dat de SABBAT in het bijzonder door SATAN zou worden aangevallen en verbannen (Daniël 7:25)

Jezus GAF HET JUISTE VOORBEELD van Sabbatvieren (Lucas 4:16)

Jezus' volgelingen hielden de Sabbat na Zijn kruisiging (Lucas 23:55,56)

De sabbat duurt van zonsondergang to zonsondergang (Leviticus 23:32 en Marcus 1:32) (niet van 24.00 tot 24.00 uur dat is werelds)

Om Sabbat tot een uiterlijk van Goddelijke aanwezigheid door de Heilige Geest en als verbondenheid daarmee voor ons, onthouden wij ons van zaken doen en alles wat ons afleit van die dag dat we daadwerkelijk in Geest samen zijn met God de Vader, immers Jezus gaat nog steeds naar Zijn gewoonte op Sabbat naar Zijn Vader. (Neh. 13:15-19 en Ex. 16:22-30 oom Jes. 58:13,14)

Alleen de Sabat is een bijzonder teken dat staat tussen de Vader in de Hemel en ons. Alle andere dagen van rust behoren in principe dus andere goden toe. (Ex. 31:13-17)

Door het houden van de Sabbat, gerelateert aan de gerechtigheid in Jezus (dus geen wettisch equivalent er van) TONEN WIJ onze TROUW aan de Drie-eenheid.
(Ezechiël 20:12,20)

Het is de waarlijke tijd om God te leren doorgronden en ons in Hem te verheugen (Jes. 58:13,14)

Jezus IS HEER over de Sabbat en geeft ons ZELF HET VOORBEELD van goede werken op Sabbat (Matt 12:1-12)

Als nu Jezus HEER over de Sabbat is die vanuit de Hemel tot ons gekomen is, Joris. Waarom onderhouden dan zoveel Christenen de zondag die door een aardse mens, is bedacht om God van d e troon te stoten en een verkeerd beeld te geven van Jezus!!! (antw Satan).

De Sabbat gedenkt onze geestelijke rust in Jezus (Hebr. 4:1-11)

Kijk Joris! Rust in Jezus door het Geestelijke aspect van die Geheiligde dag!!

LET nu eens OP, Joris:

HET HERSTEL VAN DE SABBATSWAARHEID IS EEN ONDERDEEL VAN DE BOODSCHAP VAN DE KERK IN DE EINDTIJD Exodus 20:11 en Openbaring 14:7

Er moet dus een Eindtijdkerk zijn die de gehele Gerechtigheid van Jezus in zich draagt, anders zou die kerk, hier in Exodus en Openbaringen niet genoemd worden.

Zij heeft dus ook de gave der Profetie!

Gods Overblijfsel heeft de Geest der Profetie (Openbaring 12:17 en 19:10

Misschien is het duidelijk waarom Openbaringen zo vaak als een Geheim boek of boke der geheimenissen betiteld wordt, binnen veel denominaties. Stel je voor dat alle trouwe Christenen de Waarheid, de Weg en het Leven zouden (kunnen) vinden (Zegt de Draak)

Wat hebben we aan de kennis der Profetie m.b.t. onze Bijbelkennis!

Wel God legt dat uit:

Vervulling (dus zichtbaar of terug te vinden in het Schriftwoord) en persoonlijke ervaring: is de toets van de profetische gave (Jer. 28:9)

Gods profeten zijn nooit in tegenspraak met Gods openbaringen door de profeten (zoals Johannes op Patmos) en zijn Zoon Jezus Christus on het verleden en nu. (Hebreeën 1:1-3 en JHes. 8:20 alsmede Lucas 24:25-27)

Dus de profetie over het "veranderen van wetten en tijden" zoals dus gebeurt is met o.a. de Sabbat naar de Zondag, is net zo uitgekomen als het HERSTEL er van en waartoe Jezus in Openbaringen oproept uit te gaan van het Grote Babylon waar de zon-aanbidding centyraal zal staan (Jezus de zon der gerechtigheid wordt gewijzigd in het aanbidden van dezon, dat in strijd is met Gods Schriftwoord en bedoeling van de vervulling van Jezus' gerechtigheid)

Zo, er zijn weinig argumenten terug te vinden om staande te houden dat de zondag een Christelijke rustdag zou zijn of Bijbels te verantwoorden is. Mensen hebben de zondag gemaakt van wat die is. Diverse RK geestelijken bevestigen dat. Mensen die de zondag eerbiedigen en niet beter weten zijn niet schuldig aan de overtreding van het Sabatsgebod. Zij die het (kunnen) weten aan het voorbeeld van hun Koning en Hoge Priester Jezus, hebben geen woord in te brengen tegen de Autoriteiten die straks de Bijbel zullen hanteren als een handboek voor Satans Rijk. Zonder Heilige Geest en kennis de profetie is het moeilijk om Officieren van wereldse Rijken te overtuigen van Gods gelijk. Een nauwe relatie (wat die ook mag zijn in de persoonlijke relatie van ons elk afzonderlijk!!) met Jezus zal alleen redding kunnen brengen.

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 23:24

oke Boudewijn, ik begin je steeds beter te begrijpen geloof ik.

Jezus ging naar de synagoge om sabaht, maar was dat omdat Hij vond dat dat moest? of was dat omdat HIj daar de mensen kon vinden en het daar toegestaan was in het '' openbaar'' te spreken? Hij probeerde immers de joden ervan te overtuigen dat Hij het was die komen zou.

Die openbaringen 14:7 daarin zie ik niet specifiek de sabbath staan. Maar jij zegt zeker: in exodus heeft God alles geschapen + sabbath, dus dat nemen we hier in openbaringen ook aan.

hoe doe jij het in de praktijk nu? jij gaat naar ee gemeente die op sabbaht bij elkaar komt? we kunnen natuurlijk ook gewoon de zondag weer sabbath noemen. Volgens mij maak de weektelling niet zo veel uit.

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 18 jun 2003 10:17

Beste Maarten,

Ik ben erg benieuwd welke argumenten je, nota bene aan de hand van Jezus profetie, uit de Bijbel kunt rechtvaardigen om de ZON-dag te houden. Jonge jonge, ik wist niet dat Jezus een heidens zondag heeft ingesteld. Maar lees dit mar eens even:

Namen van GERMAANSE goden:

Zon= Zondag / Maan =/ Maandag Tius =/ Dinsdag Wodan=/ Woensdag
Donar =/ Donderdag en tenslotte Frija =/ Vrijdag.
SATURNUS = / Zaterdag.
Maar ook de Babyloniërs vereerden planeten en vernaderden de namen der week in die van heidense goden. Bablylonische! Jezus leert ons dat deze wereld het Grote Babylon is, dat zal verdwijnen en waar de verlosten plezier over zullen hebben en juichen! (Openbaring).

Er zal niets onreins de Hemel binnen komen, leert Jezus. ZIjn deze afgoden, die hier aanbeden worden, heidens of hemels!

Bijbelse redenen om alleen de Sabbat te erbiedigen:

De Tien geboden

1 Is de "Koninklijke wet" Jakobus 2:8
2. Werd door God gesproken Deut. 4:12,13
3.Werd in de Ark gelegd (in de hemel) Hebr. 9:4
4. Geschreven met Gods vinger (nota bene) Ex. 31:18

Vlak voor Jesus wederkomst zullen de getrouwe navolgers vanb het Overblijfsel allemaal een gezicht ontvangen waarin ze de 10 geboden -veilig- in de Ark (en niet naast) in de hemel -kunnen- zien liggen. Kijk maar eens naar de belofte die Jezus aan Nicodemus doet.

5. Blijft voor EEUWIG Osalm 111:7,8

De Ceremonbiële wet

1. Deze wetten worden " de wet" uit inzettinge bestaande
2.Werd door Mozes gesproken Lev. 1:1-3
3.Werd NAAST de Ark gelegd Deut. 31:24-26

(omdat het hier een zichtbaar teken voor deze wereld zou zijn m.b.t. de opdracht die het Volk zou hebben moeten uitvoeren. God bedekt zijn Waarheden niet welke tot redding van de mens moeten ledien, maar plaatst ze OPENLIJK voor elk mens' aangezicht. DIENOVEREENKOMSTIG moeten ook wij op de Berg staan en het vuur Zichtbaar maken voor een elk die zoekt. En niet onder de korenschoof als heimelijke geheimenissen alleen voor de gelovige.

5. Werd aan het kruis genageld (Kol.2:14) dus niet opgeheven! Immers Jezus stond op uit de dood en zette zowel de Geboden alswel de ceremoniële wetten voort (zie ook Handelingen) Jezus BLEEF toch nioet aan dat Kruis. Hij is toch Heer over de geboden. Satan DACHT dat de wet hierdoor afgeschaft zou zijn, maar JEZUS is het voorbeeld dat dat NIET het geval was. Jezus zette inn het NT tijdperk alles weer gerwoon voort. Mensen moeten niet Satan napraten maar Jezus

6 Werd oor Christus weggedaan (Ef. 2:15)

Okay, we zien dus dat de Ceremoniële wetten, voor het Volk van Israël weggefaan werden. Natuurlijk, Jezus werd nu de Geestelijke vervuller van die wetten. Hij vertrok naar de Hemel en liet de Vader een andere Trooster zenden. In plaats van dat het Volk Israël het voorbeeld moest zijn, in raad en daad, werd dat nu Jezus persoonlijk, niet -meer- voor dat Volk Israëls, maar voor ALLE mensen. Mar omdat Jezus wist dat Hij dat nooit allen kon zijn, riep de Vader Hem terug naar de Hemel (als het ware) en stuurde een (Heilige -)Geest omdat deze tegelijkertijd overal kon zijn. Christenen moeten niet het Volk Israël van het OT navolgen of de weten van Mozes eerbiedigen, wabt die zijn aan het Kruis genageld, maar die van een OPGESTANE HEER die Heer is over de Geboden!

Gods tien geboden hangen dus aan de twee Grote geboden:

De Here uw God zult gij liefhebben met hel uw hart en heel uw ziel en heel uw kracht

Gij zult uw naaste lieghebben als uzelf.

Wel aan, zonder Heilige Geest en zonder de Tien geboden vanuit de Scheppinsweek, is geen enkel mens in staat om dat te kunnen.
Als nu de Scheppingsorde en week geldt voor alle mensen en Jezus, in Geestelijk opzicht Zijn Rijk opriecht, dan is er voor Satan geen enkele basis meer om mensen te verhinderen het Koninkrijk binnen te gaan. Wel kunnen mensen, die vast houden aan datgene wat afgedaan is, mensen misleiden, zoals bijvoorbeeld het nalopen van (wereldse) Germaanse goden. Kijkl en zoek maar Maarten, de Bijbel zal geen Germaanse afgoden verwijzen naar iets wat Hemels is, er komt imjmers noiets onreins in die hemel. Als jouw voorganger vast houdt aan de zondag als rechtvaardiging van Jezus' wetten, dan mag hij mijn hoogst persoonlijk emailen. Misschien gaat dan wel de hele gemeente de Sabbat vieren.

Bijbelse teksten voor de zondag!

Er staan welgeyeld 8 teksten in de Bijbel, Maarten die verwijzen naar de eerste dag der week. (NT)

Ze staan in :

Mattheüs 28
1 Op de dag na de sabbat gingen Maria van Magdala en de andere Maria voor dag en dauw naar het graf.

Zie je Maarten, de dag na de sabbat. Maria van Magdala hield dus gewoon de Sabbat -met de Here. Ze ging gwoon naar het Graf van Jezus, op die dag!

Lukas 24
1 Op zondagmorgen vroeg gingen ze meteen naar het graf. Ze hadden de speciale kruiden bij zich

Zie je Maarten, de dag na de sabbat. Maria van Magdala hield dus gewoon de Sabbat -met de Here. Ze ging gwoon naar het Graf van Jezus, op die dag!

Handelingen 20:7,8
7 Toen wij 's zondags bijeen waren voor de maaltijd van de Here, sprak Paulus de christenen toe. Omdat hij de volgende morgen wilde vertrekken, ging hij door tot middernacht.

Wat zegt dat nu over het onderhouden van de Sabbat? Men was bijeen voor de Maaltijd des Heren. Er zijn kerken waar men midden in de week, s'avonds het Heilig Avondmaal viert, maar daarom gaan de leden op SABBAT nog wel naar de synagoghe (kerk) om de Heer te ontmoeten. Jezus zegt nergens dat we Hem op Sabbat met een H.A. moeten navolgen (voetwassing + brood en ongegiste wijn). En dan nog is het zo dat wanneer dat niet expleciet aangegeven wordt, dus een gewone maaltijd op zondag / de 1e dag der week;

20 Wanneer u bij elkaar komt om te eten, heeft dat niets te maken met de maaltijd van de Here.

Johannes 20
1 Op zondagmorgen, de morgen na de sabbat, ging Maria van Magdala al heel vroeg naar het graf. Toen zij daar aankwam, zag zij dat de steen voor de ingang was weggerold.

Zie je Maarten, de dag na de sabbat. Maria van Magdala hield dus gewoon de Sabbat -met de Here. Ze ging gwoon naar het Graf van Jezus, op die dag! God de Vader hield dus, vlak voor de opstanding van Zijn Zoon, gewoon de Sabbat met Zijn volgelingen, immers Hij was vleselijk wel dood, maar de Here God, Zijn Vader onderhield de Sabbat met de bewoners van de Hemel. En aangezien de Drieeenheid gelijkwaardig is, is er geen reden om aan te nemen dat de Sabbat is afgeschaft, omdat de Vader in de Hemel (immers) de Schepper is en de wet reeds bij de Schepping is ingesteld, voor ALLE mensen. (in principe)

Johannes 20
9 Want zij wisten nog niet dat er geschreven stond dat Hij uit de dood zou terugkomen.

Kijk eens aan, de "wet" (van Mozes) aan het Kruis genageld en wederom -in Geestelijk opzicht en handelend er naar, weer terug, door Jezus die Zelf het voorbeeld is een Geestelijk voor ALLE mensen. (Geestelijke Joden dus) Israëls rol is voor altijd uitgespeeld. Niet te veel naar her aardse en seculaire Israël kijken dus, waar (aardse en misleidende)strijd en oorlog de boventoon voeren!

De overige Bijbelverzen m.b.t. de Sabbat en haar wettige fundament, kun je zelf nog wel vinden denk ik. (1 Kor. 16:1,2 / Johannes 20:19 / Markus 16:9 bijv)

Prettige dag! Boudewijn (met als hobby Theologie en Bijbelonderzoek)

joris

Berichtdoor joris » 18 jun 2003 10:30

boudewijn schreef
joh 20:1 Op zondagmorgen, de morgen na de sabbat

in de nbg staat: en op de eerste dag der week
in de sv staat: en op de eerste dag der week
in gn staat: en op de eerste dag der week
in kjversion staat: Now on the first day of the week
het boek zegt: op zondag morgen, de morgen na de sabbath, ging maria...

Het woord zondag word dus niet genoemd, dat wordt alleen geinterpreteerd door de kinderbijbel voro grote mensen. Het blijft wel de eerste dag der week natuurlijk en dat zal gerust de zondag zijn in onze termen.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 18 jun 2003 10:37

Beste Boudewijn, ik ga nu niet inhoudelijk in op je verhaal. Je doet je best dat waardeer ik, maar je kunt nog beter je best doen door als hobby-theoloog in de leer te gaan bij professionals.

Als ik van mening ben dat stelling A waar is,alle niet-argumenten van stelling B weerleg (waarmee stelling B uiteindelijk niet verworpen kan worden!) en nooit kennis neem van de echte argumenten van stelling B dan zal ik altijd aan stelling A vasthouden. Lees nou een de link van parsifal! De teksten die jij aanhaalt zeggen helemaal niets over zondag dan wel sabbat vieren. Dat is beschrijving van de geschiedenis.

Groet

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 18 jun 2003 10:48

hier de slotconclusie van het artikel. accentuering van mij.

Zoals in de inleiding reeds werd aangegeven, is het onmogelijk het onderhavige vraagstuk uitputtend te behandelen. Toch meen ik te mogen zeggen dat de oude teksten die in dit werkstuk zijn bestudeerd antwoorden hebben opgeleverd op enkele belangrijke vragen, ook al kunnen (en moeten) deze antwoorden ongetwijfeld op allerlei punten genuanceerd worden.

Als slotconclusie lijkt het me legitiem te stellen dat de Kerk met de afwijzing van de sabbat en de aanvaarding van de zondag als vierdag en rustdag staat in een oude traditie; een traditie die teruggaat op het ontstaan van de Kerk; een traditie die haar wortels heeft in de leer, het getuigenis en de praxis van de apostelen en de door hen gestichte gemeenten

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 18 jun 2003 10:53

Beste Maarten,

War het om gat is dat de Bijbelse Gescheidenis, zoals je aangeft wel het Vleesgeworden Word is. Het moet oins iets duidelijk maken dat ons leidt naar dat Hemelse Koninkrijk. Je ontwijkt mijn antwoord. Ik BEWIJS dat Jezus nergens de Sabat verander theeft in de zondag. Ik geef zelfs aan dat de zon-dag een Heidense dag is, dus ik begrijp geoon niet dat je NIET ZIET dat Jezus aangeeft dat de zondag, als heidens dag van ZON aanbidding nooit plaatsvervanger kan zijn van Zijn voorbeeld of de 10 geboden. Staat er nu ineens het 4e geboid is de eerste dag der week. Gen wonder dat de RK kerk vast stelt dat alle andere kerke n gewoon Gemeentes zijn van de Bisschop van Rome. Wat heb ik aan 'linken' die mij 'verlinken' en mij afhouden van Gods geboden en Jezus als mijn persoonlijke verlosser. Geef dan eens een concrete tekst aan waarin Jezus persoonlijk aangeeft dat de 1e dag der week de plaats van de Sabbat heeft ingenomen. HIJ is toch de Koning der Koningen en Hoge Priester, de (enige) Weg, Waarheid en (dus) Leven. TOON MIJ JEZUS als VIERDER van een Heidense zon (aanbidding) dag.

Genesis 2:3
Hij zegende die zevende dag en maakte hem tot een bijzondere, heilige dag, omdat Hij die dag Zijn scheppingswerk besloot.

God, de Schepper van Hemel en aarde ZEGENDE de Sabbat en noc=g beweerd mijn vriend Maarten dat God die dag heeft veranderd!

Deuteronomium 17:2
Als iemand in één van de dorpen of steden van uw land het verbond met God verbreekt door andere goden, de zon, de maan of de sterren te aanbidden (wat Ik streng verboden heb),

Nou Maarten, stop nu eens met het aanbidden van de dagen dewr Babylonische of Germaanse goden!

Dag dag!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 18 jun 2003 10:57

Boudewijn schreef:Beste Maarten,

War het om gat is dat de Bijbelse Gescheidenis, zoals je aangeft wel het Vleesgeworden Word is. Het moet oins iets duidelijk maken dat ons leidt naar dat Hemelse Koninkrijk. Je ontwijkt mijn antwoord. Ik BEWIJS dat Jezus nergens de Sabat verander theeft in de zondag. Ik geef zelfs aan dat de zon-dag een Heidense dag is, dus ik begrijp geoon niet dat je NIET ZIET dat Jezus aangeeft dat de zondag, als heidens dag van ZON aanbidding nooit plaatsvervanger kan zijn van Zijn voorbeeld of de 10 geboden. Staat er nu ineens het 4e geboid is de eerste dag der week. Gen wonder dat de RK kerk vast stelt dat alle andere kerke n gewoon Gemeentes zijn van de Bisschop van Rome. Wat heb ik aan 'linken' die mij 'verlinken' en mij afhouden van Gods geboden en Jezus als mijn persoonlijke verlosser. Geef dan eens een concrete tekst aan waarin Jezus persoonlijk aangeeft dat de 1e dag der week de plaats van de Sabbat heeft ingenomen. HIJ is toch de Koning der Koningen en Hoge Priester, de (enige) Weg, Waarheid en (dus) Leven. TOON MIJ JEZUS als VIERDER van een Heidense zon (aanbidding) dag.

Genesis 2:3
Hij zegende die zevende dag en maakte hem tot een bijzondere, heilige dag, omdat Hij die dag Zijn scheppingswerk besloot.

God, de Schepper van Hemel en aarde ZEGENDE de Sabbat en noc=g beweerd mijn vriend Maarten dat God die dag heeft veranderd!

Deuteronomium 17:2
Als iemand in één van de dorpen of steden van uw land het verbond met God verbreekt door andere goden, de zon, de maan of de sterren te aanbidden (wat Ik streng verboden heb),

Nou Maarten, stop nu eens met het aanbidden van de dagen dewr Babylonische of Germaanse goden!

Dag dag!
zie bovenstaande conclusie, de directe leerlingen van Jezus hebben dit in de gemeenten ingebracht. De apostelen zelf. Ook bijbelschrijvers. Nee Jezus heeft het zelf nooit gezegd, maar Hij heeft wel Zijn dienaren, Zijn directe leerlingen onderwezen. Dat is voor mij genoeg.
Ik ga er vandaag niet meer inhoudelijk op in, ook omdat ik nu te weinig achtergrond informatie bij de hand heb.

Terug naar “Archief”