zijn de 10 geboden onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 04 dec 2003 10:35

Als Christenen steeds maar de wet voor het Koninkrijk AFWIJZEN, bwijzen zij zichzelf een dienst, met een warnge nasmaak.
Ze ontzeggen zich de toegang tot het Koninkrijk. Immers zij ontnemen God de mogelijkheid om de aanspraak van Satan op hen, te-niet te doen. Aan genade alleen hebben wij niet voldoende. Op grond van de wet namelijk, kunnen wij Belijdenis van onze zonden doen: Gij zult niet..... en daarvan vinden we in de GEHELE Bijbel voorbeelden van om ons, op die grond, te leren kennen en te groeien in het besef van onze rechten (aanspraak) op de genade (-tijd) en de wet (10 geboden). Als Christenen steeds maar op de verkeerde dag (ZON dag) aanbidden, en dat -juist als men dat weet- in blijven geloven of vasthouden, dan zijn ALLE geboden voor hen NIET meer van toepassing.

@@Leviticus 26
22 Ik zal toelaten dat wilde dieren uw kinderen doden, uw vee vernietigen en uw aantal uitdunnen, zodat de wegen uitgestorven zijn.
23 En als u zich dan nog niet tot Mij bekeert, maar gewoon doorgaat met tegen mijn geboden in te gaan,

Als u dus de geboden niet onderhoud en hebt geleerd in het licht van Jezus (gerechtigheid) dan ziet u dus hier, dat God de Vader u laat zien dat u wel DEGELIJK de GRONDWET moet kennen en ONDERHOUDEN als komt u dus gewonweg NIET in het HEMELS JERUZALEM aan.

@@Deuteronomium 6
1 "De HERE, uw God, droeg mij op u al deze geboden te geven, die u moet gehoorzamen in het land, dat u spoedig zult binnentrekken en waar u zult leven.
2 Het doel van deze wetten is dat u, uw kinderen en uw kleinkinderen de HERE, uw God, eer bewijzen door al Zijn aanwijzingen uw leven lang op te volgen; als u dat doet, hebt u een lang en voorspoedig leven in het vooruitzicht.@@

@@Richtere 2
15 Telkens wanneer de Israëlieten optrokken tegen hun vijanden, liet de HERE hen het onderspit delven. Hij had hen hiervoor gewaarschuwd, ja, zelfs gezworen dat Hij dit zou doen. Maar elke keer als het volk het vreselijk zwaar te verduren kreeg, gaf de HERE richters (A), die hen van hun vijanden verlosten.
16-17 Zelfs toen wilden de Israëlieten nog niet naar de richters luisteren, maar werden zij de HERE ontrouw door afgoden te aanbidden en zich daarvoor neer te buigen. Zij keerden zich erg snel af van de weg van hun voorouders door te weigeren de geboden van de HERE te gehoorzamen.@@

Begint het een beetje te dagen, waarom de geboden zo belangrijk zijn, of volgen we braaf nog steeds Rome!

@@Job 23
11 Ik heb Gods paden gevolgd en ben in Zijn voetstappen getreden. Nooit en te nimmer ben ik afgedwaald.
12 Ik heb Zijn geboden niet afgewezen; integendeel, ik hield zelfs meer van Zijn woorden dan van mijn dagelijks eten.
13 Toch verandert Hij volgens mij niet van gedachten en wie zou Hem kunnen weerhouden van wat Hem voor ogen staat? Wat Hij wil doen, doet Hij ook@@

Is dit een trouwe discipel, die Job, of wijkt hij af van de wet, ondanks zijn ellende (alle reden zou ik haast zeggen)

Willen jullie nu dit:

@@Psalmen 112
1 Prijs de HERE! Gelukkig is ieder, die ontzag heeft voor de HERE en van harte bereid is Zijn geboden na te volgen.
2 Zijn nageslacht zal op aarde machtig worden. Alle oprechte mensen worden gezegend.@@

en wonen in deze Stad (Hemelse Jeruzalem) voor 1000 jaren

@@Openbaring 22
2 Het kwam uit de troon van God en van het Lam en stroomde midden over de hoofdstraat van de stad. Aan weerskanten van de rivier stond een levensboom, die twaalf keer per jaar vruchten droeg, elke maand een keer. De bladeren van de boom zijn voor de genezing van de volken.
3 Elke vloek zal zijn opgeheven. De troon van God en van het Lam zal in de stad staan en al Zijn knechten zullen Hem vereren.
4 Zij zullen Zijn gezicht zien en Zijn naam zal op hun voorhoofd staan.@@

Of willen jullie dit:

@@Openbaring 2
13 Ik weet dat u in de stad woont, waar de troon van satan staat. Toch bent u Mij trouw gebleven. U hebt het geloof in Mij niet herroepen, ook niet toen mijn trouwe getuige Antipas vermoord werd in uw stad, waar satan woont.@@

En waar staat die troon? Juist in Rome! En hier ziet er een prachtige bloemlezing daarvan:

Hoe twee Beesten (Openbaring 13)elkaar steunen en samen werken aan een One World Order:

http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20EFW.PDF

Wel, geachte Christenen, denkt u nu dat u aan de wetten (burgelijke, ceremoniële en juridische) van DEZE wereld het Koninkrijk der Hemelen (Hemels Jeruzalem) kunt binnengaan? Terwijl God spreekt over het gezag van SATAN, dat hier geldt. Dat de wetten van Satan hier gelden? Is het dan ondenkbaar dat er in het Hemelse Jeruzalem en de hemelse gewesten van Gods Koninkrijk (andere) wetten zijn die U zullen VRIJPLEITEN als u Jezus trouw navolgt? Of denkt u nu echt dat de ZON dag een Sabbat is zoals Jezus voorhoudt, als Hij de wil van de Vader aan ons voorhoudt? Of is het denkbaar dsat SATAN hier in ZIJN RIJK een andere dag van aanbidding voorhoudt. Ik denk het wel.

2 Korinthiërs 14-16

14 Maar denk nu niet dat het mij verbaast.
15 Satan zelf kan zich voordoen als een engel van het licht. Het is dan ook geen wonder dat zijn handlangers zich voordoen als oprechte dienaren van God. Maar op het laatst zullen zij allen de straf krijgen die zij voor hun wandaden verdienen.
16 Ik zeg het nog eens: Laat niemand denken dat ik mijn verstand verloren heb. Maar zelfs als iemand dat wel doet, moet hij mij maar voor onverstandig houden, zodat ik mij toch een beetje kan beroemen

Is dit dan geen wrange ervaring???

@@2 Corinthiër 4
3 Als het goede nieuws dat wij bekendmaken, voor iemand verborgen is, is het verborgen voor hen die op weg zijn naar de eeuwige dood.
4 Satan, de god van deze wereld, heeft hen verblind, zodat zij het goede nieuws niet geloven. Zij zien het stralende licht van Christus niet, Die het beeld van God is.@@

En is dit dan niet juist?

@@Efeziërs 2:2
U liep met de grote massa van deze wereld mee en deed dezelfde slechte dingen als zij. U gehoorzaamde satan, de leider en vorst van de geestelijke machten in de lucht, die nu nog aktief is in de mensen die vijanden van de Here zijn.@@

Denkt u nu dat de USA en de PAus de wereldvrede brengen, loopt u hen nu niet na? Denkt u dan ook dan Irakezen slechte mensen zijn,. of mensen uit Afghanistan? Of wilt u hen Jezus leren kennen! Is dat uw opdracht niet? Volg Hem dam na in plaats van Satan en houdt de wetten en bereid u voor op de spoedige wederkomst!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 16:09

Ten eerste: Boudewijn, bedankt voor je reactie, maar ik denk dat onze manier van exegese zozeer verschillend is, dat het niet veel zin heeft hierover verder te discussieren. God zegene je!

Ten tweede een reactie op Menachem, die blijkbaar nog steeds denkt dat christenen de hele wet moeten houden:
menachem schreef:Hoi, Peter, ik verwachtte eigenlijk al geen antwoord meer: want het is inderdaad nergens in de Bijbel afgeschaft. daarom zijn er steeds meer christenen die dat in gaan zien en die wetten gaan naleven uit gehoorzaamheid.

Als jij als nog meent dat de wetten wel zijn afgeschaft, dan hoor ik het graag van je

Ik zal maar even plaatsvervangend reageren: moet de besnijdenis volgens jou nog uitgevoerd worden? Zo ja, waarom laat Paulus dan Titus niet besnijden (Gal.2:3,4)? en moet er oud-testamentisch rein gegeten worden? waarom zegt hij verderop in dat hoofdstuk dan, dat de spijswetten niet gehouden hoeven te worden door de gelovigen uit de heidenen? en waarom krijgt Petrus dan dat visioen (Hand.10:9-16)?

Wat doe je met deze teksten?
Romeinen 10 schreef:4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.
5 Want Mozes beschrijft de rechtvaardigheid, die uit de wet is, zeggende: De mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
6 Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen.
7 Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen.
8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Kolossensen 2 schreef:16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 05 dec 2003 02:47

Gershwin schreef:Ten eerste: Boudewijn, bedankt voor je reactie, maar ik denk dat onze manier van exegese zozeer verschillend is, dat het niet veel zin heeft hierover verder te discussieren. God zegene je!

Ten tweede een reactie op Menachem, die blijkbaar nog steeds denkt dat christenen de hele wet moeten houden:
menachem schreef:Hoi, Peter, ik verwachtte eigenlijk al geen antwoord meer: want het is inderdaad nergens in de Bijbel afgeschaft. daarom zijn er steeds meer christenen die dat in gaan zien en die wetten gaan naleven uit gehoorzaamheid.

Als jij als nog meent dat de wetten wel zijn afgeschaft, dan hoor ik het graag van je

Ik zal maar even plaatsvervangend reageren: moet de besnijdenis volgens jou nog uitgevoerd worden? Zo ja, waarom laat Paulus dan Titus niet besnijden (Gal.2:3,4)? en moet er oud-testamentisch rein gegeten worden? waarom zegt hij verderop in dat hoofdstuk dan, dat de spijswetten niet gehouden hoeven te worden door de gelovigen uit de heidenen? en waarom krijgt Petrus dan dat visioen (Hand.10:9-16)?

Wat doe je met deze teksten?
Romeinen 10 schreef:4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.
5 Want Mozes beschrijft de rechtvaardigheid, die uit de wet is, zeggende: De mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
6 Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen.
7 Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen.
8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Kolossensen 2 schreef:16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.

Dank je wel voor je reactie, Gershwin. Inderdaad, ik heb het opgegeven. Deze personen zijn zo eigengereid en kramen zoveel onzin uit, dat ik het zonde vind om daar mijn energie in te steken.
Schudt het stof van je kleren en ga verder..... Maar ja, ik zal niet weer beginnen, ik geef het echt op.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 05 dec 2003 10:02

Beste Petertje,

Je haalde aan:

@@Kolossensen 2 schreef:
16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.@@

Ik heb je uitgelegd waartoe deze tekst is bedoeld. Ze is bedoeld om de trouwe volgelingen van Jezus, niet in de verleiding te laten komen om AF TE WIJKEN van Zijn geboden, als de Heidenen of de (zogenaamde) christenen, hen ertoe willen brengen Gods geboden af te wijzen.

Kun je nu lezen of ben je blind, zoals Jezus ons leert:

@@Lukas 24
15 Terwijl ze zo liepen te praten, haalde iemand hen in en liep met hen mee.
16 Het was Jezus Zelf! Maar zij herkenden Hem niet. Ze waren verblind.
17 "Waarover loopt u zo druk te praten?" vroeg Hij.@@

vervolgens:

@@4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft. @@

Wat staat hier nu beste Petertje, waarom maak je toch steeds van je verwijzingen een val voor je zelf. LEES NU EENS Romeinen 10 en LEES EERST EENS wat daar staat, VOORDAT je een WILLEKEURIGE Bijbeltekst tot je eigen (en andermans) verdoemenis aanhaalt in plaats tot redding!
Hier leert Christus ons de wet tot de Gerechtigheid van het Hemels Gezag voorstaat een leert, en wel (alleen) voor hen die daar in geloven (in Hem dus want Hij is Heer over de Sabbat, als dat zo is dan is Jezus dat over ALLE geboden, tgenovergesteld is dat als we er één overtreden, we ze allemaal overtreden; maar daar zorgt Satan wel voor (4e gebod)

Waar gaat Romeinen 10 over:

Dat het Joodse volk gered mag worden, inderdaad want het volk Israël DWAALT ((omdat ze de Messias Jezus AFWIJZEN) Dus ze kunnen allerlei (menselijke)wetten bedenken, op aanwijzing van de Schriftgeleerden, feit is dat:

@@4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft. @@

En WAAROM Petertje: Romeinen 10

@@4 Want nu Christus er is, hoeft niemand meer zijn best te doen om volgens de wet van Mozes rechtvaardig te worden. Ieder die op Christus vertrouwt, wordt rechtvaardig.@@

Natuurlijk, Jezus is de Meester en onderhoud de wet evenzo, al zou het alleen maar als voorbeeld zijn: Geen titel of jota........van de wet wordt (dus) opgeheven. Mozes is passâ, Jezus als Hogepriester, neemt nu (tot de Wederkomst) die plats in. Maar het volk Israël is eigenwijs en DAAROM geldt dus DIEZELFDE Wet voor de Heidenen, door de Doop en de aanname van de (Hogepriester) Jezus.

SNAP JE HET NU MISSCHEIN WEL!, Addergebroed!

Dit is wat de meeste Christenen (Tevergeefs doen!!!!!!)

@@3 Zij begrijpen niet dat Christus gestorven is om het tussen God en hen goed te maken. In plaats daarvan proberen zij door goed te leven Gods gunst te winnen en willen zij zich niet door Jezus Christus laten redden.@@

Dit staat dus wel in dat zelfde hoodstuk Romeinen 10. Zelfs de REDDENDE woorden van Paulus zien jullie nog over het hoofd.
Wij volgen Jezus na! Nou mooi niet! De meesten van u volgen Mozes of Abraham na! En dat is wat Paulus hier dus afwijst en mededeeld dat er een Hemelse Hogepriester is.

@@Volgens Mozes bent u alleen rechtvaardig als u precies doet wat in de wet staat; alleen dan zult u leven.@@

Inderdaad, volgens het VERBOND dat de Vader met het volk Israël had, omdat men Jezus (nog steeds) niet wilde zien als de Messias.

Daarom leert Paulus dat Jezus centraal staat. De wetbvan Mozes is inderdad afgeschaft, maar Jezus als Hogepriester, houdt de wet nog steeds voor. Zoals we zullen zien biuj Zijn wederkomst. De wet ligt nu -veilig- IN de Ark in het heilige der Heilige in de Hemel. Denken jullie nu echt, boven Jezus uit te stijgen, de Allerhoogste door te ontkennen of te menen dat de wet (stenen tafelen) hebben afgedaan? Jullie zijn nog Roomser dan de Paus, die ontkent dat namelijk ook en legt het Goddelijke gezag bij hem neer.

@@6 Maar met de rechtvaardigheid, die uit het vertrouwen op Christus voortkomt, is het heel anders. Daaruit blijkt dat u niet naar de hemel hoeft op te stijgen om Christus te laten afdalen.@@

Natuurlijk niet,m de Trooster is ervoor in de plats gekomen vban de Vader.

7 En dat u ook niet in de afgrond hoeft te gaan om Christus uit de dood tot leven te brengen.

Neen, natuurlijk niet Hij is een LEVENDE God

8 Zij zegt dat wat u zoekt, vlakbij is; in uw mond en in uw hart. U moet op Christus vertrouwen! Dat vertellen wij hier en overal.

Inderdaad Paulus verkondigd aan de Heidenen de wet van een Hemelse God, omfat de Joden die kans hebben laten liggen. Doen we nu hetzelfde als de Joden van het OT, of doen we als Joden van het NT dat wat Jezus van ons vraagt te doen en na te volgen?

@@9 Want als u zegt dat Jezus Christus uw Heer is en als u met uw hele hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zult u gered worden.@@

Door dus jullie eigen religie te handhaven en tevergeefs te denken dat je Jezus navolgt, misleid je je zelf. De wet heeft dus niet afgedaan en notabene in dit stuk proza van Paulus, die hetb opneemt voor de Heidenen, ZIEN JULLIE de REDDENDE woorden van deze man NIET. Nee, Petertje je zoekt naar je ONDERGANG! Halleluja

@@10 Door met uw hele hart op Christus te vertrouwen, wordt u rechtvaardig verklaard. En door daarvoor uit te komen, wordt u gered.@@

Als je hartvis gericht op Christus onderhoudt je de geboden van de Schepping, die Hij niet heeft afgeschafd en aan het kruis genageld. Neen, de zonden heeft Hij aan het kruis genageld, ga dan heem em doe ze niet meer dan. En als je het niet meer weet, lees dan de wet. Gij zult niet.....

@@11 Zo staat het ook in de Boeken: "Ieder die op Hem vertrouwt, zal niet teleurgesteld worden." @@

Inderdaag zo staat het ook in de boeken:

@@Deuteronomium 5
8 Maak geen afgodsbeelden; aanbid geen voorstellingen van vogels, dieren of vissen.
9-10 U mag u niet buigen voor beelden, noch hen op een andere manier vereren, want Ik ben de HERE, uw God. Ik ben een jaloerse God, Die de zonden van de vaders aanrekent aan de kinderen uit de derde en vierde generatie van hen die Mij haten. Maar Ik zal mijn goedheid tonen aan duizenden generaties van hen, die van Mij houden en die mijn geboden gehoorzamen.@@

Kijk eens aan Petertje, DUIZENDEN generaties dienen zich aan de geboden en de wet te houden. Welke duizenden: Die tot aan de wederkomst. Daar horen jij en ik ook bij!

Want gelden die geboden en de wet nu alleen voor de Joden, Mozes of Abraham? Neen, want in dat zelfde hoofdstuk Romeinen 10 staat dat het geen VERSCHIOL maakt of je Jood of Heiden (-jood=christen) bent.

@@12 En het maakt geen verschil of u Jood bent of niet. God is Heer over allen. Hij geeft Zijn rijkdom aan alle mensen die een beroep op Hem doen.@@

@@13 Want er staat ook: "Ieder die de naam van de Here aanroept, zal gered worden." @@

En dat hierboven is maar al te waar. Dus denk alstublieft niet dat GVK, de Pinkstergemeente, de Adventisten of de andere religieuze stromingen "het" (enige Ware volk) zijn!

@@14 Maar als zij niet in Hem geloven, hoe kunnen zij Hem dan aanroepen? En als zij nooit van Hem gehoord hebben, hoe kunnen zij dan in Hem geloven? Als niemand hun over Hem vertelt, hoe kunnen zij het dan horen?@@

Inderdaad als ik (en anderen) jullie niet vertellen wat tot de redding kan leiden, zoals ook Pualus hier doet, wat dan.........

Naast je neerleggen is (inderdaad) een optie!

@@15 Wie zal het hun vertellen, als hij niet gestuurd is? Daarover staat in de Boeken: "Wat heerlijk! Ik hoor het geluid van de voeten van de brenger van het goede nieuws!" @@

Misschein is dit een weg tot het ontdekken van de Waarheid (Jezus)

@@16 Maar niet iedereen heeft geluisterd naar het goede nieuws van God. De profeet Jesaja zei al: "Here, wie gelooft wat wij vertellen?"
17 Dus alleen door te luisteren naar wat Christus gezegd heeft, kunt u in Hem gaan geloven.@@

Neen, niet iedereen die Here Here roept zal het Koninkrijk be-erven. Allen wat Christus heeft gelkeerd, kun je in Hem gaan geloven. Inderdaad. Als we dus de ZON dag houden en andere wetten aan ons laars lappen (roken en alcohol drinken overspel plegen) dan luisteren we in feite NIET naar Jezus! (Tevergeefs eren zij Mij, omdat ze geboden leren die van mensen zijn.....(Matt 15)

@@18 Maar hebben de Israëlieten het dan niet gehoord? Jawel! Waar ter wereld ook mensen wonen, het nieuws heeft hen overal bereikt.@@

96 % van de wereldbevolking heeft van de laatste boodschappen gehoord, zoals deze in Openbaring 13 en 14 bekend gemaakt worden (3 engelenboodschap) dus slechts nog 4%. We staan dichter bij de daadwerkelijke wederkomst dan we denken!

@@19 Hebben de Israëlieten het dan niet begrepen? Luister eerst eens naar Mozes. Hij zei dat God hen jaloers zou maken op een minderwaardig volk; zij zouden kwaad worden op een onverstandig volk.
20 Jesaja zei het nog sterker: "God zal worden gevonden door mensen die Hem niet zochten. Hij zal Zich bekendmaken aan mensen die geen belangstelling voor Hem hadden."@@

Is nu de wereldse Staat Israël de Staat waar de geredde en enige Joden wonen, die het Hemelse Koninkrijk zullen beerven? Welnee, zoals we kunnen lezen in Romeinen 10. Dus beste Christenen hol nu niet al té hard achter Israël, deze Staat verdwijnt gewoon in het Grote Babylon (zoals we in Openbaringen kunnen lezen) En als er mensen zijn die "fans" zijn van de Joden op groind van een vermeende Redding: onderhoudt dan op zijn minst dan ook die "Joodse" Sabbat!

@@21 Maar wat Israël zelf betreft, zegt hij: "Het is een ongehoorzaam en dwars volk, waarnaar God de hele dag Zijn handen uitgestrekt houdt." @@

Maar ja, Petertje je ziet God heeft het druk met de waarschuwingen die hij zowel naar het OT Israël als het NT Israël uitzendt, elke dag, elk uur en elke minuut! Tot aan het einde van de Genade tijd zal Hij dat doen. Als Hij weet dat NIEMAND meer voor Zijn (Hemels) Rijk zal kiezen, zal het einde zijn.

Is dit duidelijk:

Openbaring 14
10 Die zal door vuur en zwavel gepijnigd worden, voor de ogen van de heilige engelen en het Lam.
11 De rook van dit folterende vuur stijgt voor altijd en eeuwig op. De mensen die het beest en zijn beeld aanbidden en die het nummer van zijn naam dragen, zullen geen moment rust meer hebben.
@@12 Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."@@
EINDE van de GENADE(-tijd) Niemand kan meer een keuze maken, de toegang tot het Koninkrijk wordt afgesloten. Iedereen heeft zijn keuze gemaakt op weloverwogen gronden. Niemand kan zich (nog) verontschuldigen, zie maar:

Openbaring 15
8 Toen werd de tempel gevuld met rook, als teken van Gods heerlijkheid en macht. Niemand kon de tempel meer binnengaan, totdat de zeven rampen van de zeven engelen voorbij waren.

Peter je hoeft mij Romeinen 10 niet voor te houden aan één enkel vers. Eén enkel vers staat, in de Bijbel namelijk nooir op zichzelf. God past ervoor dat Satan door slechts één enkele wet, zijn wetten op die van de Schepper kan toepassen. Pas er voor dat je Satans wetten tot leiddraad van je eigen levene maakt. Tot nu toe lijkt het er op (Openbaring13)

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 07 dec 2003 15:02

Boudewijn,

Eigengerechtigheid leidt tot de dood, ik beschouw wat jij leert een dwaalleer, een valse interpretatie van de bijbel .
Hoe durf jij mensen een ander evangelie te leren dan wat Paulus deed.
Hoe durf jij de mensen weer onder het juk van de wet te plaatsen die zelf onze voorouders niet konden dragen.

Met de reformatie is er de vrijheid gekomen van het juk van de eigengerechtigheid, deze reformatie moet ook in ons persoonlijk komen.

Maarten Luther; door de wet te doen zijn we er niet temeerder om, door de wet niet te doen zijn we er niet teminder om.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 07 dec 2003 16:30

Hoi Gershwin, je schreef

ik waardeer het dat je plaatsvervangend schrijft en bovendien ook nog inhoudelijk en zonder scheldpartijen.

over de teksten die je aanhaalde:

Titus: hij was geen Jood en mag dus naar de Bijbel niet besneden worden (dat mogen alleen mannelijke nakomelingen van Abraham: Paulus handelt daarom goed door hem niet te besnijden, want er waren groepen die leerden dat men voor de behoudenis besneden moest zijn: voor hen waarschuwt Paulus, zelf een farizeeër, her en der in verscheidene brieven.
Dus, ja ik ben van mening dat de besnijdenis nog uitgevoerd moet worden aan Joodse jongens, niet aan heidense.

Petrus krijgt een visioen: maar het visioen heeft niets met het afschaffen van spijswetten te maken, maar met een waarschuwing van God dat Petrus niemand niet als onrein mag beschouwen: dit kun je opmaken uit twee zaken.

1) Petrus eet niet in z´n droom
2) Hij interpreteert het visioen als slaande op mensen en niet op voedsel, omdat er geschreven staat:

19 En terwijl Petrus nog steeds over het gezicht nadacht, zei de Geest: Zie, twee mannen zoeken naar u;
20 sta dan op, ga naar beneden en reis, zonder bezwaar te maken, met hen mede, want Ik heb hen gezonden.
21 En Petrus ging naar beneden en zei tot de mannen: Zie, ik ben het, die gij zoekt; wat is de reden van uw komst?
22 En zij zeiden: Cornelius, een hoofdman, een rechtvaardig man en vereerder van God, die goed bekend staat bij het gehele volk der Joden, heeft door een heilige engel een godsspraak ontvangen om u te zijnen huize te nodigen en te horen wat gij zeggen zult.
23 Hij noodde hen binnen en ontving hen gastvrij. En de volgende dag stond hij op en vertrok met hen, en enige der broeders uit Jafo gingen met hem mede.
24 En de volgende dag kwam hij te Caesarea aan. En Cornelius was hen wachtende, terwijl hij zijn bloedverwanten en beste vrienden had bijeengeroepen.
25 En toen het geschiedde, dat Petrus binnentrad, kwam Cornelius hem tegemoet, viel hem te voet en bewees hem hulde.
26 Maar Petrus richtte hem op en zei: Sta op, ik ben zelf ook een mens.
27 En terwijl hij zich met hem onderhield, kwam hij binnen en vond er velen bijeen;
28 en hij sprak tot hen: Gij weet, hoe het een Jood verboden is zich te voegen bij of te gaan tot een niet-jood; doch mij heeft God doen zien, dat ik niemand onheilig of onrein mag noemen.
29 Daarom ben ik ook zonder tegenspreken op uw uitnodiging gekomen. Ik zou nu wel willen weten, om welke reden gij mij uitgenodigd hebt.

een reactie op Menachem, die blijkbaar nog steeds denkt dat christenen de hele wet moeten houden

Niet wat ik vind is belangrijk, Gershwin, maar wat God bij monde van Jesjoea vindt, die zei dat de wet nageleefd moet worden. Het staat er echt in Matthéüs 5, als je het niet gelooft, kun je het rustig nalezen.
Als Jesjoea het zegt en de predikant of iemand anders beweert anders, volg ik liever Jesjoea. Simpeler kan ik het niet zeggen.

1 Want elke hogepriester, die uit de mensen genomen wordt, treedt voor de mensen op bij God, om gaven en offers te brengen voor de zonden.
2 Hij kan tegemoetkomend zijn jegens de onwetenden en dwalenden, daar hij ook zelf met zwakheid omvangen is,
3 die hem verplicht evenzeer als voor het volk, voor zichzelf offers voor de zonden te brengen.
4 En niemand matigt zichzelf die waardigheid aan, doch men wordt ertoe geroepen door God, zoals immers ook Aharon.
5 Zo heeft ook Christus Zichzelf niet de eer toegekend hogepriester te worden, maar Hij, die tot Hem sprak: Mijn Zoon zijt Gij; Ik heb U heden verwekt;
6 zoals Hij ook op een andere plaats spreekt: Gij zijt priester in eeuwigheid naar de ordening van Malkitzedeq.
7 Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst,
8 en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden.
9 en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil geworden

Dan citeerde je verder uit Romeinen: wel het woord dat vertaald is met `eind´ is télos: en dat betekent niet zozeer einde, als wel doel(einde) de wet wijst namelijk naar Jesjoea als ultieme gerechtigheid.
Veel christenen denken dat daarom de wet niet meer van kracht is: de Bijbel leert anders: Jesjoea zegt immers dat hij niet is gekomen om de wet af te schaffen maar om hem te vervullen: en TOCH zegt hij erbij met nadruk, dat de kleinste geboden tot aan het einde van de wereld moeten worden nageleefd.
Ik kan niet anders dan gehoorzamen, toch?

Wat doe jij anders met de volgende teksten?

Openbaring 14:12 Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jesjoea bewaren.
Romeinen 2:13 Want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.
1 Johannes 2:4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;
1 Johannes 5:2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen.
2 Johannes 1:6 En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.

Omdat ik er vooralsnog van uitga dat de tekst in Matthéüs 5, Hebreeën 5 en de andere citaten kloppen en dat Jesjoea gebiedt dat de Tora nog steeds geldig is, wil ik gehoorzaam zijn.
Ik kan niet anders om met de woorden van Luther te spreken. Als jij vindt dat je alles kan doen wat de geboden en verboden in de Wet ontraden, kan ik daar niet mee zitten: een ieder is verantwoordelijk voor z´n eigen daden en we zullen later ook rekenschap af moeten leggen over welke keuzen we gemaakt hebben, maak jij de jouwe ik de mijne.

Een groet,

Menachem
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 07 dec 2003 16:36

Deze personen zijn zo eigengereid en kramen zoveel onzin uit, dat ik het zonde vind om daar mijn energie in te steken. Schudt het stof van je kleren en ga verder. Maar ja, ik zal niet weer beginnen, ik geef het echt op.

Peter, ik vind het teleurstellend dat je me eigengereid noemt, terwijl ik slechts de woorden van Jesjoea belicht en recht doe en daar bovendien naar wil leven.
Ik vind het ook jammer dat je je toevlucht neemt tot dergelijke typering van onder andere mij in plaats van inhoudelijk in te gaan op een bericht. Je zegt dat je het opgeeft vanwege mijn eigengereidheid. Ik denk eerder dat je geen speld tussen Jesjoea´s worden wist te krijgen. En dat kan ook niet: al wat hij sprak was waarheid,

Een week met zegen,

Menachem
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 07 dec 2003 17:20

menachem schreef:
Deze personen zijn zo eigengereid en kramen zoveel onzin uit, dat ik het zonde vind om daar mijn energie in te steken. Schudt het stof van je kleren en ga verder. Maar ja, ik zal niet weer beginnen, ik geef het echt op.

Peter, ik vind het teleurstellend dat je me eigengereid noemt, terwijl ik slechts de woorden van Jesjoea belicht en recht doe en daar bovendien naar wil leven.
Ik vind het ook jammer dat je je toevlucht neemt tot dergelijke typering van onder andere mij in plaats van inhoudelijk in te gaan op een bericht. Je zegt dat je het opgeeft vanwege mijn eigengereidheid. Ik denk eerder dat je geen speld tussen Jesjoea´s worden wist te krijgen. En dat kan ook niet: al wat hij sprak was waarheid,

Een week met zegen,

Menachem

Je leest dus echt niet wat ik schrijf. Ik heb uitgelegd waarom je de wet niet meer hoeft te houden, maar daar wordt niet op ingegaan, of het wordt zo verdraaid gebracht, dat het niet meer bijbels is. Mijn inziens ligt het voor jou zo vast dat je de wet moet houden, dat je helemaal niet naar andere bijbelse uitleg wilt nadenken. Zodra je echt inhoudelijk op de wet in wilt gaan, ben ik er weer.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 07 dec 2003 17:52

Je leest dus echt niet wat ik schrijf. Ik heb uitgelegd waarom je de wet niet meer hoeft te houden, maar daar wordt niet op ingegaan, of het wordt zo verdraaid gebracht, dat het niet meer bijbels is. Mijn inziens ligt het voor jou zo vast dat je de wet moet houden, dat je helemaal niet naar andere bijbelse uitleg wilt nadenken. Zodra je echt inhoudelijk op de wet in wilt gaan, ben ik er weer.

maar als ik je punten weerleg door teksten uit de evangeliën, Handelingen, Romeinen en Openbaringen te citeren ben ik ineens eigengereid.

ik vind dat ik het recht heb om teksten te citeren op een pagina als deze.

maar voel je tot niets verplicht: je hoeft niet te antwoorden, maar als je een antwoord geeft moet er logica in zitten: een verwijt van zonder argumenten vink niet zo netjes.

een groet,

Menachem

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 07 dec 2003 18:53

menachem schreef:

maar als ik je punten weerleg door teksten uit de evangeliën, Handelingen, Romeinen en Openbaringen te citeren ben ik ineens eigengereid.

ik vind dat ik het recht heb om teksten te citeren op een pagina als deze.

maar voel je tot niets verplicht: je hoeft niet te antwoorden, maar als je een antwoord geeft moet er logica in zitten: een verwijt van zonder argumenten vink niet zo netjes.

een groet,

Menachem

Menachem,

Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen123) der dienstmaagd, maar124) der vrije.125

Lees eerst de Romeinen en Galatenbrieven nog eens door. Paulus zegt dat wij leven door de Geest en niet door de oudheid der letter. Met de oudheid der letter wordt de wet bedoelt.
Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.

Verder zegt hij ook dat degene die zich willen besnijden zichzelf maar moeten verminken, behoorlijk denigrerend dus over mensen die de wet willen aanhouden. Ook joden hoeven de wet niet meer te houden, bloedoffers hebben hun kracht verloren, het bloedoffer van Christus is volkomen en heeft een einde gemaakt aan offers die slechts een schaduw zijn van wat moest komen, Jezus is het einde der wet. de wet heeft nog een veroordelende functie voor de ongelovigen.

En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt. Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.

Doch eer het geloof kwam,waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof,

Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus,opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 07 dec 2003 19:56

Lees eerst de Galatenbrief nog eens door. Paulus zegt dat wij leven door de Geest en niet door de oudheid der letter. Met de oudheid der letter wordt de wet bedoelt. Verder zegt hij ook dat degene die zich willen besnijden zichzelf maar moeten verminken, behoorlijk denigrerend dus over mensen die de wet willen aanhouden. Ook joden hoeven de wet niet meer te houden, bloedoffers hebben hun kracht verloren, het bloedoffer van Christus is volkomen en heeft een einde gemaakt aan offers die slechts een schaduw zijn van wat moest komen, Jezus is het einde der wet. de wet heeft nog een veroordelende functie voor de ongelovigen.

hoe moet je dan zien dat

1) Jesjoea leert dat de Wet nageleefd moet worden (Mat. 5)
2) Jesjoea zogenaamde volgelingen zal verwerpen omdat ze zonder wet zijn geweest (Mat. 7)
3) De ware gelovigen worden gekenmerkt door het niet verliezen van het geloof en het houden van de geboden Gods (Op 14)
4) Paulus schrijft dat alleen de daders der Wet gerechtvaardigd zullen worden (Ro. 2)
5) Johannes schrijft dat zonde hetzelfde is als wetteloosheid.
6) Dat de gemeente in J´lem toch zeker wil weten dat Paulus geen afval van de Wet leert: en hoor en wederhoor toepast om er vervolgens achter te komen dat de geruchten ongegrond waren (en dus geen afval van de Wet heeft geleerd’)
7) God de Wet als eeuwig heeft gegeven en Jesjoea hem ook presenteert als geldend totdat hemel en aarde voorbijgaan.

En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt. Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.

# Jesjoea heeft ons verlost van de vloek der wet, niet van de wet zelf want de wet is heilig en goed (Ps. 1, 19, 119/Rom. 7)

Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof,
Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.

# als je deze tekst leest als zou de wet afgeschaft zijn, dan is hij strijdig met heel de Tanach en het onderwijs van Jesjoea: dan liegt ofwel deze brief of Jesjoea/God.

Zelf denk ik dat het volgende erin aan de hand is: de brief was gericht aan de Galaten (het evangelie en de boodschap van Jesjoea tot iedereen) en dus moet de Galatenbrief goed in z´n context gelezen worden: er kwamen mensen die leerden dat ook de Galaten –heidenen- zich moesten besnijden en dat ze de Wet moesten houden om daardoor gerechtigheid te verkrijgen.

Daartegen is deze brief gericht naar mijn mening. De wet toont aan wat zonde is: de zonde moet ongedaan gemaakt worden: dat gebeurde tijdens de tempelperioden d.m.v. de offerdienst en de genade van God: het offer van Jesjoea is in plaats gekomen van de offerdienst (Hebreeën handelt daar uitvoerig over): maar daarmee is de wet niet ten einde: de wet toont nog steeds aan wat zonde is en laat een mens zien wat zijn zonde is: vergeving kan slechts door het offer van Jesjoea en het genadige karakter van God.

Als nl. de wet zou zijn komen te vervallen bestaat er geen objectief criterium meer voor wat zonde is. Als het goed is volgen Jesjoea´s volgelingen zijn woorden op en zijn zij vervuld met de `Geest van Christus´: die Geest grift de geboden in ons hart, maar daarvan is geen sprake als we zeggen dat we vervuld zijn met de Heilige Geest en vervolgens geen acht slaan op de Wet, denk ik.

1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.
2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.
3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees; God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees,
4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.
5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest.
6 Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede.
7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods;
trouwens, het kan dat ook niet:
8 zij, die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.

[Romeinen 8]

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 07 dec 2003 20:09

1) Jesjoea leert dat de Wet nageleefd moet worden (Mat. 5)
2) Jesjoea zogenaamde volgelingen zal verwerpen omdat ze zonder wet zijn geweest (Mat. 7)
ttttt
3) De ware gelovigen worden gekenmerkt door het niet verliezen van het geloof en het houden van de geboden Gods (Op 14)
4) Paulus schrijft dat alleen de daders der Wet gerechtvaardigd zullen worden (Ro. 2)
6) Dat de gemeente in J´lem toch zeker wil weten dat Paulus geen afval van de Wet leert: en hoor en wederhoor toepast om er vervolgens achter te komen dat de geruchten ongegrond waren (en dus geen afval van de Wet heeft geleerd’)
7) God de Wet als eeuwig heeft gegeven en Jesjoea hem ook presenteert als geldend totdat hemel en aarde voorbijgaan.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 07 dec 2003 21:24

menachem schreef:1) Jesjoea leert dat de Wet nageleefd moet worden (Mat. 5)

1 Jezus heeft de wet niet verandert maar vervult. Wij moesten de wet houden maar konden het juk niet dragen. Daarom heeft Jezus als plaatsvervanger de wet voor ons gedragen en vervult. Nu zijn wij dood voor de zonde en weder levend met hem geworden. Door de wet weer proberen te doen zetten we onszelf weer onder het oordeel, waarvan we bevrijd waren.
In mattheus zie je het proces van de overgang van het oude naar het nieuwe verbond.

2 Maar wij hebben de wet gehoorzaamt doordat hij de wet voor ons heeft gedragen, de eis der wet heeft Jezus in ons vervult. Wij zijn rechtvaardig geworden door een toegekende rechtvaardiging en niet door onze eigen werken.

3 De geboden die wij doen, doen wij uit de vrucht van de Geest, hierdoor voldoen wij aan de geboden van Jezus, Jezus navolgen en zijn geboden doen is heel iets anders dan de wet van Mozes navolgen. Door Jezus te volgen laten we de Geest in ons werken met als vrucht dankbaarheid blijdschap en liefde jegens God, mensen en dieren. Door de wet van Mozes na te volgen zijn we bezig met het najagen van onze eigen gerechtigheid, het is net als vechten met een kolenboer hoe harder je vecht hoe zwarter je wordt.

4 Klopt, maar er zijn geen daders der wet, alleen overtreders, dus iedereen staat al onder het oordeel, alleen door genade is ons vonnis doorgestreept.

5 Mee eens, door de geest in ons te laten werken voldoen we het doel van de wet.

6 Ze konden geen grond konden vinden om hem te pakken.

7 Er zijn eeuwige wetten en tijdelijke wetten De liefde in zijn koninkrijk is eeuwigdurend, bijvoorbeeld de voedselwetten zijn tijdelijk. God stond Adam en Eva niet toe om een schepsel te doden, alleen groene kruiden en vruchten konden zij eten, de toestemming om rein vlees te eten is een tijdelijk iets. God zou immers geen eeuwige wet instellen die het doden eten en offeren van dieren toestond.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 07 dec 2003 22:30

menachem schreef:
Zelf denk ik dat het volgende erin aan de hand is: de brief was gericht aan de Galaten (het evangelie en de boodschap van Jesjoea tot iedereen) en dus moet de Galatenbrief goed in z´n context gelezen worden: er kwamen mensen die leerden dat ook de Galaten –heidenen- zich moesten besnijden en dat ze de Wet moesten houden om daardoor gerechtigheid te verkrijgen.

Precies, dat denk ik ook, en waarom willen we de wet weer bij het geloof voegen, nou omdat we zo graag er iets van onzelf aan toe willen voegen.

We hoeven het niet doen om behouden te worden want we zijn van de vloek van de wet verlost. Maar waarom willen we het dan toch, nou om aan God te laten zien dat we het toch proberen. Maar uit ons vlees zal geen gerechtigheid geschieden. We proberen het om onze twijfels weg te bannen of om onszelf de illusie te geven dat we dat beter zijn voor God.
Kort gezegd ongeloof.
Laatst gewijzigd door Harold op 07 dec 2003 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 07 dec 2003 22:46

menachem schreef:Als nl. de wet zou zijn komen te vervallen bestaat er geen objectief criterium meer voor wat zonde is. Als het goed is volgen Jesjoea´s volgelingen zijn woorden op en zijn zij vervuld met de `Geest van Christus´: die Geest grift de geboden in ons hart, maar daarvan is geen sprake als we zeggen dat we vervuld zijn met de Heilige Geest en vervolgens geen acht slaan op de Wet, denk ik.

God zal zijn wetten in ons hart schrijven, we hoeven dan geen acht meer slaan op een wetten die in steen geslagen zijn. Als we met de geest vervult zijn zondigen we niet.

Als we onze eigen weg weten hoeven we niet meer op de routebeschrijving op de kaart te letten.

Soms moet ik een heel weekend werken op een beurs, eerder benauwde me dat soms, mijn geweten ging me aanspreken omdat ik geen acht sloeg op de tien geboden. Dit was zonde, ik ging tegen mijn geweten in. Nu doe ik dit werk nog steeds, maar mijn geweten spreekt mij niet meer aan. Ik sta in de vrijheid van de geest en ben vrij van de wet.

Terug naar “Archief”