Dordtse leerregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 nov 2003 21:14

Gershwin:
Dan zou ik toch even gaan lezen, ik krijg namelijk de indruk dat het bij de arminianen als het over de finale uitverkiezing gaat (zij maken nl. onderscheid tussen een 'algemene, onbepaalde' en een 'bijzondere, bepaalde'. Deze laatste is weer onder te verdelen in een onvolkomen en een volkomen uitverkiezing), het (zover ik uit de DL op kan maken) over individuen gaat.

Uit een document tegen de remonstranten de remonstrantse visie halen is altijd een beetje link. Tien tegen 1 dat de remontranten het zelf niet helemaal eens zijn met de verwoording van hun standpunten. Zo werkt dat nou eenmaal ;-)

Natuurlijk gaat het uiteindelijk wel om individuen die behouden worden, maar het gaat erom wie er uitverkoren zijn. De opstellers van d DL passen de uitverkiezing toe op individuen. God heeft de ene persoon wel uitevrkoren en geeft deze geloof, maar Hij heeft een ander niet uitgekozen en geeft deze dus geen geloof. De remonstranten zeggen zo ongeveer dat God niet zegt 'jij wel en jij niet' maar dat Hij de gelovigen uitverkoren heeft.

Wat dat betreft vertrouw ik de leerboeken theologie toch aardig ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 02 dec 2003 16:47

jacobH schreef:Dit lijkt me zinloos te gaan worden.

Vraag je aan sommige om een bewijs van uit de bijbel dan roepen ze dat ze samen gaan zoeken maar toch even onder hun snor vandaar roepen dat God niemand zou haten.

Sorry hoor, dat ik niet de pretentie heb dat ik alles snap en weet, en de beste exegese kan aanvoeren :?
Over die teksten die je aangaf, heb ik je mijn overwegingen gegeven.

MENSEN wat zegt de Heere over Judas. Hij voorspelt regelmatig dat Judas hem zou verraden. Dat wist HIJ van te vorren. Zoals hij ALLES van te voren weet.

Helemaal mee eens.

Nu weer even on-topic:
Wat is de reden van de DL-opstellers om bij de predestinatieleer over te gaan op het individu?
Als McGrath en vd Beek gelijk hebben, en het bij de Arminianen om een groep gaat, vind ik dat logischer t.o.v. het OT.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 dec 2003 16:52

Wat is de reden van de DL-opstellers om bij de predestinatieleer over te gaan op het individu?
Als McGrath en vd Beek gelijk hebben, en het bij de Arminianen om een groep gaat, vind ik dat logischer t.o.v. het OT.
Zeker als ze in hun doopvisie wel naar de groep (gezin) en niet naar het individu kijken, wat ze de doopsgezinde kerken verwijten die dopen wel indivualistisch bekijken. Vreemd...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 dec 2003 00:11

Cathy schreef:
jacobH schreef:Dit lijkt me zinloos te gaan worden.

Vraag je aan sommige om een bewijs van uit de bijbel dan roepen ze dat ze samen gaan zoeken maar toch even onder hun snor vandaar roepen dat God niemand zou haten.

Sorry hoor, dat ik niet de pretentie heb dat ik alles snap en weet, en de beste exegese kan aanvoeren :?
Over die teksten die je aangaf, heb ik je mijn overwegingen gegeven.

MENSEN wat zegt de Heere over Judas. Hij voorspelt regelmatig dat Judas hem zou verraden. Dat wist HIJ van te vorren. Zoals hij ALLES van te voren weet.

Helemaal mee eens.

Nu weer even on-topic:

dat betekent ook dat je vind dat God weet wie er zalig zullen worden?

Dus ook dat Hij weet wie er tot geloof zullen komen.

is dan niet de cirkel weer compleet.

Uitverkiezing?!

groeten JacobH

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 dec 2003 00:24

Cathy:

De precieze reden weet ik niet, maar ik denk dat het te maken heeft met de kern van de leer en het feit dat het ging om het weerleggen van een tegengestelde leer. Als je stelt dat God het heil volkomen werkt in mensen dan valt de kerk als uitverkoren groep af omdat het duidelijk is dat niet elk kerklid ook daadwerkelijk gelooft. Ook een groep als 'de gelovigen' valt af omdat dat neerkomt op voorzien geloof en dus blijft er weinig anders over dan alleen een individuele uitverkiezing over.

Cathy:

Ik ken de mening van McGrath in deze niet (zijn boek waar ik naar verwees is een overzichtsboek van de theologie waarin hij expliciet stelt niet zijn eigen mening weer te geven). Van de Beek zegt letterlijk dat het idee van individuele uitverkiezing op basis van het NT niet is vol te houden. Hij gaat hier niet verder op in, maar als je het NT leest vanuit het idee van de uitverkiezing van een groep, blijkt dat dat prima past. Pssages die vaak gebruikt worden ter odnersteuning van de DL blijken bij nader inzien net zo goed (zo niet beter) te passen bij de uitverkiezing van een groep. Ik denk dan b.v. aan de brief aan de Efeziërs. Uit deze brief wordt altijd naar hartelust geciteerd als het gaat om de uitverkiezing gaat. Bv Ef. 1:4: Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;

Paulus spreekt door de hele brief echter telkens over de gemeente. Het gaat over het lichaam van Christus dat 1 is. De heidenen maken nu ook deel uit van dat lichaam etc. In Ef. 3:10,11 zegt Paulus: Opdat nu, door de Gemeente, bekend gemaakt worde aan de overheden en de machten in den hemel de veelvuldige wijsheid Gods; Naar het eeuwig voornemen, dat Hij gemaakt heeft in Christus Jezus, onzen Heere; Hier worden het eeuwig voornemen van God en de taak van de Gemeente duidelijk met elkaar verbonden. En dat met bijna dezelfde woorden als in Ef.1:4

Verder heb ik al eerder gewezen op 1 Petrus 2:9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht; Ook hier is weer sprake van een uitverkoren groep en ook hier is die groep weer uitverkoren met een doel.

Het kan aan mij ligggen, maar ik vind dat toch heel erg in de lijn van het OT liggen.

@mic:
Zeker als ze in hun doopvisie wel naar de groep (gezin) en niet naar het individu kijken, wat ze de doopsgezinde kerken verwijten die dopen wel indivualistisch bekijken. Vreemd...

Idd, ook het idee dat de doop in de plaats gekomen is van de besnijdenis past bij het idee dat de gemeente de voortzetting is van het volk Israël. De gemeente dus als uitverkoren volk van het NT.

JacobH:
Dus ook dat Hij weet wie er tot geloof zullen komen. is dan niet de cirkel weer compleet.

De DL verwerpen expliciet deze invulling van de uitverkiezing. Sorry.

Klaas

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 dec 2003 00:31

JacobH: Quote:
Dus ook dat Hij weet wie er tot geloof zullen komen. is dan niet de cirkel weer compleet.

De DL verwerpen expliciet deze invulling van de uitverkiezing. Sorry.

Klaas

leg eens uit?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 dec 2003 00:35

Wat jij beschrijft (God weet wie er tot geloof komen en dat is de uitverkiezing) wordt door de DL veroordeeld in verwerping 1-1a.

Klaas

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 dec 2003 00:38

oh bedoel je het zo.

nou zo bedoel ik het idd niet. Maar ik kan me voorstellen dat je het zo tot je neemt. Uiteraard ben ik van mening dat God dat van eeuwigheid heeft besloten.

Het punt wilde ik duidelijk maken.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 dec 2003 00:41

JacobH:
nou zo bedoel ik het idd niet. Maar ik kan me voorstellen dat je het zo tot je neemt. Uiteraard ben ik van mening dat God dat van eeuwigheid heeft besloten.

Dat je het zo niet bedoelde had ik al wel gedacht ;-) Dit is echter het punt waarop je verschilt met Cathy (en mij). Cathy geeft aan wel te geloven dat God van voor de schepping wist wie er zalig zullen worden, maar jij gaat nog een stapje verder. Ik heb het idee dat Cathy dat stapje niet wil maken. Ik in ieder geval niet.

Klaas

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 dec 2003 10:55

Wat is het voor wezenlijk verschil als God voor de schepping uitverkoren heeft of in eeuwigheid? (Dat is het verschil tussen klaas en JakobH's mening als ik het goed heb?)
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 dec 2003 11:13

@mic schreef:Wat is het voor wezenlijk verschil als God voor de schepping uitverkoren heeft of in eeuwigheid? (Dat is het verschil tussen klaas en JakobH's mening als ik het goed heb?)

Nee, daar zit het verschil niet in. Ik bedoel met 'voor de schepping' hetzelfde als met 'in eeuwigheid'.

De visie van Jacob (en de DL) is dat God voor de schepping besloten heeft bepaalde personen wel en andere niet zalig te maken. De personen die zalig (moeten) worden krijgen van God het geloof, de andere niet.

Ik heb zelf m'n visie niet 100% helder. Ik denk dat het bijbels is om te zeggen dat de gelovigen voor de schepping door God zijn uitverkoren tot het eeuwige leven. Anderzijds zie ik wel wat in de gedachte van de gemeente als zijnde het onderwerp van de uitverkiezing: God heeft zich een bruid voor Zijn Zoon verkoren. Wellicht dat beide elkaar niet uitsluiten.

Klaas

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 dec 2003 11:17

Nou ja, ik heb m'n visie ook niet helemaal helder :? Maakt gelukkig voor de rest helemaal niet uit. Het evangelie wordt er niet minder krachtig door.
Afbeelding

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 04 dec 2003 15:08

Klaas schreef:... Cathy geeft aan wel te geloven dat God van voor de schepping wist wie er zalig zullen worden, maar jij gaat nog een stapje verder. Ik heb het idee dat Cathy dat stapje niet wil maken. Ik in ieder geval niet.

Dat is me idd een stap tever. En ik zie er t.n.t. Bijbels gezien geen reden toe.
@mic schreef:Nou ja, ik heb m'n visie ook niet helemaal helder Maakt gelukkig voor de rest helemaal niet uit. Het evangelie wordt er niet minder krachtig door.

Zo is dat! :)
Verder met het volgende artikel?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 16:17

jacobH schreef:MENSEN wat zegt de Heere over Judas. Hij voorspelt regelmatig dat Judas hem zou verraden. Dat wist HIJ van te vorren. Zoals hij ALLES van te voren weet.

Even tussen haakjes: dit is een absoluut non-argument voor de voorzienigheid van God, want dit was weliswaar God, maar in de Persoon van Jezus. En Jezus wist niet alles van te voren.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 dec 2003 19:10

Gershwin schreef:
jacobH schreef:MENSEN wat zegt de Heere over Judas. Hij voorspelt regelmatig dat Judas hem zou verraden. Dat wist HIJ van te vorren. Zoals hij ALLES van te voren weet.

Even tussen haakjes: dit is een absoluut non-argument voor de voorzienigheid van God, want dit was weliswaar God, maar in de Persoon van Jezus. En Jezus wist niet alles van te voren.

Nou ja. Waar baseer je dat nou weer op dat Jezus niet alles wist. Graag met teksten onderbouwen.

Ik plaats dit eventjes tussen haakjes. :mrgreen:

Terug naar “Archief”