Elke zondag twee keer naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Faramir » 28 jun 2014 11:18

schelpje3 schreef:In alle kerken in de midden- en rechterflank, zijn 2 soms zelfs 3 diensten, elke zondag!
En ook nog doordeweeks, op woensdag- of donderdagavond.

Heel leuk voor die kerken (al zullen er best wel uitzonderingen zijn). Maar verder ga je inhoudelijk niet in op mijn reactie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jun 2014 11:22

Faramir schreef:Heel leuk voor die kerken (al zullen er best wel uitzonderingen zijn). Maar verder ga je inhoudelijk niet in op mijn reactie.

Dat heb ik wel gedaan, want het is gewoon een bewering die niet waar is!

En verder ben ik het met deze stelling van jou:
Volstrekt onrealistisch om als k.r. niet in te spelen op de wensen van de lokale geloofsgemeenschap en slechts een traditie door te drijven omdat het een traditie is die koste wat kost in stand gehouden moet worden. Een verspilling van middelen, middelen die ook prima anders ingezet kunnen worden en dan wellicht veel effectiever zijn.
volstrekt oneens, maar ik dacht dat je dat wel begreep. :D
Het is niet slechts een traditie en als het het wel zou zijn, met tradities is ook niet altijd iets mis!
Een mens heeft rituelen en tradities nodig.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jun 2014 11:26

schelpje3 schreef:Een mens heeft rituelen en tradities nodig.

gedenktekenen, mag dat ook?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 jun 2014 11:35

schelpje3 schreef:Dat heb ik wel gedaan, want het is gewoon een bewering die niet waar is!

In veruit de meeste kerken is geen 2e dienst/viering op zondag. Dat heb ik gezegd. Vervolgens hang jij er de toevoeging "midden- en rechterflank" aan omdat je weet dat ik de waarheid spreek.
En verder ben ik het met deze stelling van jou:
Volstrekt onrealistisch om als k.r. niet in te spelen op de wensen van de lokale geloofsgemeenschap en slechts een traditie door te drijven omdat het een traditie is die koste wat kost in stand gehouden moet worden. Een verspilling van middelen, middelen die ook prima anders ingezet kunnen worden en dan wellicht veel effectiever zijn.
volstrekt oneens, maar ik dacht dat je dat wel begreep. :D

Dat begreep ik wel. Voorbeeld; Leuk een betaalde dominee, een handjevol vrijwilligers voor een dienst waar niemand op af komt. Als de k.r. daar niet op inspeelt dan verkwanseld ze geld en tijd die erg goed elders ingezet kunnen worden. Jij zegt dus gewoon door blijven gaan. Ik zeg, dan is de k.r. gewoon slecht bezig en houd aan iets vast omdat het traditie is en niet omdat er vraag vanuit de geloofsgemeenschap naar is.
Het is niet slechts een traditie en als het het wel zou zijn, met tradities is ook niet altijd iets mis!
Een mens heeft rituelen en tradities nodig.

Klopt. Een 2e dienst is pure traditie en zolang je dat als geloofsgemeenschap vol kan houden en men het waardevol acht gewoon mee door gaan. Zodra er geen vraag meer naar is gewoon mee stoppen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 jun 2014 12:19

schelpje3 schreef:
In alle kerken in de midden- en rechterflank, zijn 2 soms zelfs 3 diensten, elke zondag!
En ook nog doordeweeks, op woensdag- of donderdagavond.

En zie je die derde dienst dan als rechtstreeks door God gegeven?
En hoe hebben ze die dan kunnen stoppen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jun 2014 12:56

meribel schreef:
En zie je die derde dienst dan als rechtstreeks door God gegeven?
En hoe hebben ze die dan kunnen stoppen?

Hoe ik dat zie? Ik ben zelf geen lid, noch geweest, van een kerkelijke gemeente die 3 x dienst heeft, maar wel kom ik er regelmatig omdat mijn familie er lid zijn.
Mijn zoon is lid van een gemeente die 2 x dienst heeft, maar wel altijd een dienst op donderdagavond heeft, die best heel goed bezocht worden trouwens.
Wat de reden is om te stoppen? Die weet ik niet eigenlijk, omdat die kerken waar ik het van weet, het nog steeds doen.
Maar ik zou me voor kunnen stellen dat het voor een predikant zwaar is om elke zondag 3 x voor te gaan, omdat het 3 verschillende preken moeten zijn, i.t.t. een preekbeurt elders, dan kan hij een preek "hergebruiken".
Voor gezinnen met jonge kinderen is het denk ik ook niet haalbaar om met het hele spul 3 x ter kerke te gaan.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jun 2014 15:30

Faramir schreef:Een 2e dienst is pure traditie.

De tweede dienst werd ingevoerd na de reformatie als zijnde "leerdienst".
De H.C. werd behandeld over 52 zondagen vanwege het schrikbarende gebrek aan kennis van de bijbel en van de "nieuwe leer van het protestantisme".

Calvijn kende geen liturgie voor de middagdienst.
De morgendienst stond bij hem in het teken van de verbondenheid met de heilige algemene en apostolische kerk en was een dienst van Woord, gebed en sacrament.
De middagbijeenkomsten waren voor jong en oud waren geen kerkdiensten maar Bijbelstudie bijeenkomsten.

Tegenwoordig weinig animo voor de middagdienst ?
In de 17e eeuw schrijft een dominee al ;

Men gongh 'smorgens in de kercke, ende na de namiddaeghse predicatie begaven sy haer tot kaetsen, balslaen, klootwerpen, kaertspelen en diergelycke ydele ende quade excertitien ende des avonds in de herbergen.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 28 jun 2014 18:13

Ik las 3 diensten op 1 zondag,waar is dat dan?
Ik ga al heel lang naar de kerk,maar het mij totaal vreemd.
Terwijl ik wel eens een gewone dienst heb meegemaakt van 7 kwartier.
Maar geen drie diensten.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 28 jun 2014 18:21

In Rijssen en in sommige plaatsen in Zeeland worden soms nog 3 diensten gehouden, ooit ontstaan om de boeren ook de gelegenheid te geven 1/2 keer naar de kerk te kunnen gaan, ook handig voor gezinnen met kleine kinderen, tegenwoordig heb je creches.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 jun 2014 18:26

Ruth2 schreef:In Rijssen en in sommige plaatsen in Zeeland worden soms nog 3 diensten gehouden, ooit ontstaan om de boeren ook de gelegenheid te geven 1/2 keer naar de kerk te kunnen gaan, ook handig voor gezinnen met kleine kinderen, tegenwoordig heb je creches.

Zo zijn er ontwikkelingen in een samenleving die er best voor kunnen pleitten de diensten anders of minder of meer te organiseren,
En is het raar om te stellen dat je een middagdienst altijd door moet laten gaan ook al zit er niemand in de kerk.
Ik ken ook kerken die samenwerken en zorgen dat er in de gemeente( gemeente als in dorp of stadsdeel. ) één middagdienst is. Dus wie dan wil of extra wil die kan. Zo heb je één volle middagdienst ipv vijf lege, en minder kosten voor kerken en werk op zondag voor kosters en dominees.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 29 jun 2014 08:58

Meribel e.a.

Hier op zijn ontelbare lokale varianten mogelijk:

Vakantieroosters: in het hoogseizoen maar in 1 kerk een middagdienst.
Een 17.00/19.00-patroon, heb ik al eerder geplaatst.
Een oecumenische vesper eind middag/begin avond.
enz......

Op internet zat te vinden, ook handig met het oog op de vakantie. :wink:

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jun 2014 11:11

Ruth2 schreef:In Rijssen en in sommige plaatsen in Zeeland worden soms nog 3 diensten gehouden, ooit ontstaan om de boeren ook de gelegenheid te geven 1/2 keer naar de kerk te kunnen gaan, ook handig voor gezinnen met kleine kinderen, tegenwoordig heb je creches.

Bij ons is dat ook normaal hoor, drie diensten, in de grootste kerk in het stadje dan (gereformeerde gemeente in nederland). De kleinere doen er maar twee. Er is ook een kerk met vier dienstne, maar daar heb je twee kerkverbanden in één kerkgebouw (vrijgemaakt en hersteld hervormd).

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 29 jun 2014 13:26

haha zo lust ik er ook nog wel een paar: bij ons in de buurt worden er ook 4 diensten op een dag gehouden omdat ze de kerk delen met nog een ander kerkverband.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jun 2014 13:46

Standaard normale orthodoxe kerk ;

diensten maandag t/m zaterdag ; 2 diensten per dag
zondag ; 5 diensten.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jun 2014 14:59

rotterdam schreef:De tweede dienst werd ingevoerd na de reformatie als zijnde "leerdienst".
De H.C. werd behandeld over 52 zondagen vanwege het schrikbarende gebrek aan kennis van de bijbel en van de "nieuwe leer van het protestantisme".

Zeg je hier nou mee dat elk jaar de 52 zondagen (dus preken) herhaald worden?
Jaar in jaar uit?

Oh en bij mijn schoonouders (Christelijke Gereformeerde kerk) hebben ze ook 3 diensten.
3e dienst kunnen ze haast wel schrappen, of in ieder geval in een kleinere zaal houden, (er komen weinig mensen).
Tijden 09.00, 11.00 en 17.00 uur.

Terug naar “Archief”