De betekenis van de wet in het leven van een Christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Bambi » 24 dec 2013 13:21

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:30, 1 keer totaal gewijzigd.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 dec 2013 13:37

alexander91 schreef:Als een christen geen vruchten draagt, dan zal hij afgehouwen worden.
mealybug schreef:
ok,
een christen kan geen vruchten dragen van zichzelf, en God moet hem bekeren, ook dat kunnen we niet zelf.
Als wij dan geen vruchten dragen wederstaan we de Heilige Geest dus.
ook dat kan niet volgens de leer.
Evenmin als afvallen van het geloof en vervolgens afgehouwen worden.
Wie legt het eens duidelijk uit?
Je zou het ook anders kunnen zien. Een christen die geen vruchten draagt, is eigenlijk nooit een christen geweest. Zo iemand is iemand die wel naar de Koninklijke bruiloft komt, maar die geen bruiloftskleed draagt. Zo iemand kent God niet. Of die is als de slaaf die de talenten in de grond begraaft. En zo iemand kan wel over God praten en profeteren, maar de kern van de zaak mist hij nog.

Als wij dus geen vruchten dragen, dan wederstaan we inderdaad de Heilige Geest. Dan zijn we nog niet geestelijk wedergeboren. Dan geloven we dus ook niet echt. Dan willen we wel naar de hemel, maar alleen voor ons eigen behoud, en alleen op onszelf gericht. We willen dan gewoon ons eigen hachje redden, en beseffen niet dat we een schuld hebben bij onze Schepper.

Het is dus goed om te kijken of wij wel vrucht dragen. Zo niet, dan kunnen we onszelf maar beter snel verzoenen met God, ipv dat we vrolijk doorgaan en het allemaal maar negeren en onszelf bedriegen dat we wel veilig zijn.

Dus nogmaals duidelijk voor je: iemand die geen vrucht draagt, is geen Christen, en wederstaat nog steeds de Heilige Geest, en geeft zich nog steeds niet over aan de Genade van Christus.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 24 dec 2013 14:07

alexander91 schreef:PS de wet rechtvaardigt dus niet. Dat zegt niemand. We kunnen niet onze veroordeling afwenden door te wijzen op de wet. Maar daarmee kan het volgen van de Wet nog wel geeist worden. Je moet niet een valse tegenstelling gaan opwerpen die niet opgeworpen wordt.

Ik heb het idee dat de omvang en betekenis van het begrip genade, niet zo bekend is als ik dacht. Ik heb het te druk ivm de feestdagen om er diep op in te gaan of er verder nog op te reageren, maar wil er zeker later op terug komen.
Alexander, misschien zou je ook voor jezelf eens op een rijtje kunnen zetten wat de genade van God volgens jou nu werkelijk is. Je zou het daarna eens moeten vergelijken met wat Paulus er over schrijft.

Als wij dus geen vruchten dragen, dan wederstaan we inderdaad de Heilige Geest. Dan zijn we nog niet geestelijk wedergeboren. Dan geloven we dus ook niet echt.

Oei, oei wat klinkt dat wettisch. Je moet dit, en je moet dat, want anders...
Joh, dat heeft niks meer met genade te maken, dat is allemaal wet en eis wat je daar zegt. Dit leidt tot akelige angstig geloof, waarbij onzekerheid over het behoud je zal gaan achtervolgen.
Het doet ook geen eer aan Christus, die alles volbracht heeft. Het is niet alleen maar eenmalig zonde vergeven, of steeds vergeving krijgen. We HEBBEN vergeving. Alles wat gedaan zou moeten worden om behouden te worden, is door Christus gedaan, besef dat ajb. goed.

Maak niet de fout met genade te beginnen en dan, op de een of andere manier, toch weer met de (een) wet te eindigen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 dec 2013 14:12

mealybug schreef:Wie legt het eens duidelijk uit?

Retorische vraag ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2013 14:13

Lukas schreef:Oei, oei wat klinkt dat wettisch. Je moet dit, en je moet dat, want anders...
Joh, dat heeft niks meer met genade te maken, dat is allemaal wet en eis wat je daar zegt. Dit leidt tot
Maak niet de fout met genade te beginnen en dan, op de een of andere manier, toch weer met de (een) wet te eindigen.

Dat zegt Alexander helemaal niet, dat maak jij er van.
Je moet niet, een christen vindt zijn vermaak in de Wet!
Wat is dat toch steeds met het begrip wetticisme? Als er maar iets over de Wet wordt gesproken, wordt dat meteen als wettische dwang opgevat.
Wat betekent nu eigenlijk genade, als je zondekennis mist?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 dec 2013 14:27

Lukas schreef:Oei, oei wat klinkt dat wettisch. Je moet dit, en je moet dat, want anders...
Joh, dat heeft niks meer met genade te maken, dat is allemaal wet en eis wat je daar zegt. Dit leidt tot akelige angstig geloof, waarbij onzekerheid over het behoud je zal gaan achtervolgen.
Het doet ook geen eer aan Christus, die alles volbracht heeft. Het is niet alleen maar eenmalig zonde vergeven, of steeds vergeving krijgen. We HEBBEN vergeving. Alles wat gedaan zou moeten worden om behouden te worden, is door Christus gedaan, besef dat ajb. goed.

Onzin, aan de vruchten ken je de boom. Wie zijn broeder haat is in de duisternis tot nu toe.
Je hoeft geen bananentrossen mee naar de kerk te nemen om elkaar de loef af te steken en het is een proces, maar als er echt geen enkele vrucht is, dat kan niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 dec 2013 14:30

schelpje3 schreef:

Niks, dan betekent het: God vindt alles wel best.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 dec 2013 14:33

schelpje3 schreef:

Boerin schreef:Niks, dan betekent het: God vindt alles wel best.

Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven? (Rom 6,2)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 24 dec 2013 14:39

[quote="alexander91"]
De eis van Gods wet op stenen tafelen door God zelf geschreven is dezelfde eis die in ons hart is geschreven.

Het neerleggen als een eis is misschien te sterk voor de een, maar anderzijds windt de Bijbel er ook geen doekjes om met wat er gebeurt met bomen die geen vruchten dragen. We moeten dat dus ook niet zomaar gaan verhullen.

Resumerend wat ik dus denk mbt de wet in het leven van een christen:
1) het vervloekt ons niet langer meer (voor ons nieuwe leven deed dat het wel). De duivel kan ons dus niet opeisen voor zichzelf als we 1 wet of meer hebben overtreden (ook als christen)
2) De wet houdt ons afhankelijk van God: het spoort ons aan steeds meer op Christus te gelijken door onze zonden aan te wijzen zodat we ons daarvan kunnen bekeren. Het helpt dus bij de dagelijkse bekering en leert ons dat we Hem nodig hebben

PS de wet rechtvaardigt dus niet. Dat zegt niemand. We kunnen niet onze veroordeling afwenden door te wijzen op de wet. Maar daarmee kan het volgen van de Wet nog wel geeist worden. Je moet niet een valse tegenstelling gaan opwerpen die niet opgeworpen wordt.

Alexander, dank je wel, dat is wat ik bedoel, wet en genade ontmoeten elkaar door de Here Jezus, als ik de wet van God afwijs in mijn hart en verstand dan kan ik mijn verkeerde gedachten en gewoonten en overleggingen niet herkennen om Hem voor te leggen, de Here Jezus wil niets liever om dat voor te leggen ter genezing, de genade van verzoening heeft Zijn kind dagelijks nodig.
Het verlossingsplan van het werk van de Here Jezus is niet opgehouden bij het kruis en opstanding, de Here Jezus heeft Zijn bloed laten vloeien ook voor het werk in het Hemels Heiligdom voort te zetten Hebr. en daar te pleiten voor Zijn kinderen die Zijn hulp dagelijks nodig hebben.

Goddelijke liefde is het evenwicht tussen Gods gerechtigheid en Gods barmhartigheid.

De wet van God kan niet veranderd worden. De enige manier waarop de mens gered kan worden, is door het aanbieden van genade, die hieruit bestond, dat Jezus zou komen om in de plaats van de mens te sterven.
Allen die hun geloof in Jezus zouden stellen als hun zoenoffer, die in hun plaats zou sterven, komen niet onder de veroordeling van de wet.
Dit is zo wonderbaar, want gerechtigheid vereist dat aan de wet voldaan wordt.
Het is een voldongen feit, dat Adam en Eva gezondigd hebben, daarom biedt Jezus hen een vrijstelling aan van de veroordeling van de wet. Dat verandert niets aan de wet. Jezus biedt genade aan, die hen vrijmaakt van de veroordeling van de wet. Het Plan houdt in dat Adam en Eva en hun nageslacht gered kunnen worden als het Plan toegepast wordt en dat Plan zegt dat een ieder die Jezus aanneemt als zijn Middelaar gered zal worden. Dat is Zijn wonderbaar Plan.

God is niet grillig in Zijn handelwijze. Hij is rechtvaardig. Hij is wetsgebonden en Hij vraagt dit ook van Zijn schepselen. "Wees volmaakt zoals uw Vader die in de hemel is.", zegt Jezus. Hoe wordt volmaaktheid bepaald? Door de wet. Alle geschapen wezens heeft Hij onder de verplichting van de wet geplaatst. Hij heeft alles onder wetten geplaatst. Hij is rechtschapen in de toepassing en de bediening van de wet. Dit wordt bewezen door het feit dat Jezus gestorven is aan het kruis en dat God in al Zijn werkzaamheden onder de wet geplaatst is.

Jezus kwam naar de wereld en leefde een zondeloos leven. Daar Hij de zonde overwon, werd Hij een volmaakte plaatsvervanger en stierf. Genade is het proces waardoor God toelaat dat de zonden van een mens kunnen overgedragen worden op een ander. Als deze volmaakte plaatsvervanger sterft, is aan de wet voldaan. En is dan dood, wat de wet vereist. Jezus is gestorven en Hij voldeed aan de wet.

De genade neemt de verplichting van het houden van de wet niet weg. Er kan zelfs geen genade zijn zonder wet, zonder dat men onder de veroordeling staat van de wet. De genade van God is een middel waardoor de schuldige bevrijd wordt van de veroordeling van de wet.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2013 14:41

mohamed schreef:Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven? (Rom 6,2)

Maar hoe gebeurt dit? Want het schijnt allemaal nogal eenvoudig te gaan.
Krijgen we nu weer deze rotonde?
Zingen ze bij jullie in de kerk nooit deze Psalm? 119
Hoe lief heb ik Uw wet! Het is mijn doel,
Den gansen dag haar ijvrig te betrachten.
Hoe listig ook mijn snode vijand woel',
'k Heb wijzer geest en edeler gedachten
Door Uw geboôn, wier kracht ik staâg gevoel,
Die 'k eeuwig zal met heil'gen eerbied achten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2013 14:44

marin schreef:Jezus kwam naar de wereld en leefde een zondeloos leven. Daar Hij de zonde overwon, werd Hij een volmaakte plaatsvervanger en stierf. Genade is het proces waardoor God toelaat dat de zonden van een mens kunnen overgedragen worden op een ander. Als deze volmaakte plaatsvervanger sterft, is aan de wet voldaan. En is dan dood, wat de wet vereist. Jezus is gestorven en Hij voldeed aan de wet.

Kun je dit even nader uitleggen?
God stuurde Zijn Zoon naar deze wereld. Klein nuanceverschil, maar toch.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 dec 2013 14:45

mohamed schreef:Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven? (Rom 6,2)

schelpje3 schreef:Maar hoe gebeurt dit? Want het schijnt allemaal nogal eenvoudig te gaan.
Krijgen we nu weer deze rotonde?
Zingen ze bij jullie in de kerk nooit deze Psalm? 119
Hoe lief heb ik Uw wet! Het is mijn doel,
Den gansen dag haar ijvrig te betrachten.
Hoe listig ook mijn snode vijand woel',
'k Heb wijzer geest en edeler gedachten
Door Uw geboôn, wier kracht ik staâg gevoel,
Die 'k eeuwig zal met heil'gen eerbied achten.

Moet je Paulus vragen, ik citeerde hem alleen maar.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 dec 2013 14:48

mohamed schreef:Moet je Paulus vragen, ik citeerde hem alleen maar.

:mrgreen:
Zach91

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2013 14:51

mohamed schreef:Moet je Paulus vragen, ik citeerde hem alleen maar.

Makkelijk en snel om even een zinnetje eruit te lichten, maar er staat nog wel iets na.
Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;

En vergeet niet wat er zich afgespeeld heeft in het leven van diezelfde Paulus. Hij was de ergste christenvervolger, God heeft hem gegrepen.
Sla dat dus niet over.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 dec 2013 14:52

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”