Moderator: Moderafo's
alexander91 schreef:Als een christen geen vruchten draagt, dan zal hij afgehouwen worden.
Je zou het ook anders kunnen zien. Een christen die geen vruchten draagt, is eigenlijk nooit een christen geweest. Zo iemand is iemand die wel naar de Koninklijke bruiloft komt, maar die geen bruiloftskleed draagt. Zo iemand kent God niet. Of die is als de slaaf die de talenten in de grond begraaft. En zo iemand kan wel over God praten en profeteren, maar de kern van de zaak mist hij nog.mealybug schreef:
ok,
een christen kan geen vruchten dragen van zichzelf, en God moet hem bekeren, ook dat kunnen we niet zelf.
Als wij dan geen vruchten dragen wederstaan we de Heilige Geest dus.
ook dat kan niet volgens de leer.
Evenmin als afvallen van het geloof en vervolgens afgehouwen worden.
Wie legt het eens duidelijk uit?
alexander91 schreef:PS de wet rechtvaardigt dus niet. Dat zegt niemand. We kunnen niet onze veroordeling afwenden door te wijzen op de wet. Maar daarmee kan het volgen van de Wet nog wel geeist worden. Je moet niet een valse tegenstelling gaan opwerpen die niet opgeworpen wordt.
Als wij dus geen vruchten dragen, dan wederstaan we inderdaad de Heilige Geest. Dan zijn we nog niet geestelijk wedergeboren. Dan geloven we dus ook niet echt.
mealybug schreef:Wie legt het eens duidelijk uit?
Lukas schreef:Oei, oei wat klinkt dat wettisch. Je moet dit, en je moet dat, want anders...
Joh, dat heeft niks meer met genade te maken, dat is allemaal wet en eis wat je daar zegt. Dit leidt tot
Maak niet de fout met genade te beginnen en dan, op de een of andere manier, toch weer met de (een) wet te eindigen.
Lukas schreef:Oei, oei wat klinkt dat wettisch. Je moet dit, en je moet dat, want anders...
Joh, dat heeft niks meer met genade te maken, dat is allemaal wet en eis wat je daar zegt. Dit leidt tot akelige angstig geloof, waarbij onzekerheid over het behoud je zal gaan achtervolgen.
Het doet ook geen eer aan Christus, die alles volbracht heeft. Het is niet alleen maar eenmalig zonde vergeven, of steeds vergeving krijgen. We HEBBEN vergeving. Alles wat gedaan zou moeten worden om behouden te worden, is door Christus gedaan, besef dat ajb. goed.
Maak niet de fout met genade te beginnen en dan, op de een of andere manier, toch weer met de (een) wet te eindigen.
schelpje3 schreef:
Wat betekent nu eigenlijk genade, als je zondekennis mist?
schelpje3 schreef:
Wat betekent nu eigenlijk genade, als je zondekennis mist?
Boerin schreef:Niks, dan betekent het: God vindt alles wel best.
mohamed schreef:Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven? (Rom 6,2)
marin schreef:Jezus kwam naar de wereld en leefde een zondeloos leven. Daar Hij de zonde overwon, werd Hij een volmaakte plaatsvervanger en stierf. Genade is het proces waardoor God toelaat dat de zonden van een mens kunnen overgedragen worden op een ander. Als deze volmaakte plaatsvervanger sterft, is aan de wet voldaan. En is dan dood, wat de wet vereist. Jezus is gestorven en Hij voldeed aan de wet.
mohamed schreef:Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven? (Rom 6,2)
schelpje3 schreef:Maar hoe gebeurt dit? Want het schijnt allemaal nogal eenvoudig te gaan.
Krijgen we nu weer deze rotonde?
Zingen ze bij jullie in de kerk nooit deze Psalm? 119
Hoe lief heb ik Uw wet! Het is mijn doel,
Den gansen dag haar ijvrig te betrachten.
Hoe listig ook mijn snode vijand woel',
'k Heb wijzer geest en edeler gedachten
Door Uw geboôn, wier kracht ik staâg gevoel,
Die 'k eeuwig zal met heil'gen eerbied achten.
mohamed schreef:Moet je Paulus vragen, ik citeerde hem alleen maar.
mohamed schreef:Moet je Paulus vragen, ik citeerde hem alleen maar.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten