mealybug schreef:Tussen Lev 23;11 en 17 knip jij er even 7 weken uit , het zijn 2 verschillende feesten, mijn beste.
Het eerstelingen- en 7 sabbatten later, het wekenfeest.
Dus nog maar iets over de twee broden.
Deze broden waren gezuurd en moesten worden gebakken.
Zuurdesem spreekt altijd van zonde in de bijbel.
Het vuur, waarin de broden werden gebakken, spreekt ervan dat de werking van het zuurdesem wordt uitgeschakeld.
De toepassing is duidelijk: de broden spreken van de joden en de heidenen, beiden van nature zondig, maar omdat de Here Jezus het oordeel (het vuur) voor hen heeft ondergaan aan het kruis van Golgotha is de werking van het zuurdesem uitgeschakeld.
D.w.z.Gelovige joden en christenen kunnen zondigen, maar hoeven dat niet voortdurend te doen, ze zijn niet meer in de macht van de zonde, omdat ze een nieuwe natuur hebben ontvangen bij de wedergeboorte.
Opmerkelijk is nog dat op het Feest der eerstelingen (Lev. 23:9 e.v.), dat 7 weken eerder werd gevierd dan het wekenfeest, ook een offer van eerstelingen aan de Here werd geofferd, maar bij dit offer was geen sprake van zuurdesem.
Zoals hierboven al gezegd spreekt het Feest van de eerstelingen van de opstanding van de Here Jezus,
Hij was de Eersteling die opstond uit de doden en in Hem was geen enkele zonde!
Prachtig om deze dingen te ontdekken in Gods Woord!
Bron Rudy Brinkman
.