Zuurdesem, positief of negatief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor ineke-kitty » 18 okt 2013 19:58

" en vervolgens kreeg Paulus er 195, en dat met de Thora in de hand. Laat mooi zien hoe je ook met een letterlijke schriftinterpretatie de weg flink kan kwijtraken"..

onzin. want er staat dat Paulus 5x de 40 min 1 slagen heeft ontvangen.
Er staat niet dat hij die vervolgens achter elkaar heeft ontvangen.
Paulus was niet erg " geliefd" bij de Joden, dus zal hij zeer waarschijnlijk meerdere keren deze straf hebben ondergaan. 5x dus in totaal.

Hij is ook 3x met de roeden gegeseld geweest, wat eveneens niet betekent dat dat achter elkaar is gebeurd. Hij heeft 3x schipbreuk geleden, enz. enz.

Dus hoezo " de weg flink kan kwijtraken".

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 20:09

mealybug schreef:@JvSlooten,
Zoals ik al zei, dat was niet het eerste beweegoffer, maar het Pinkster-offer, 7 weken later.
Lees vers 16 .

Je leest niet goed. Wat jij pinksteroffer noemt, ìs het beweegoffer, namelijk het brood van de eerstelingen.

"Wanneer u in het land komt dat Ik u geven zal, en u de oogst ervan binnenhaalt, dan moet u de eerste schoof van uw oogst naar de priester brengen. Hij moet de schoof voor het aangezicht van de HEERE bewegen. (...) Vanaf de dag dat u de schoof van het beweegoffer gebracht hebt (...) moet u vijftig dagen tellen. (...) De priester moet (...) vervolgens het brood van de eerstelingen als beweegoffer voor het aangezicht van de HEERE bewegen."

*op de plaatsen waar '(...)' staat heb ik naar goed gereformeerd gebruik geknipt om het iets beter leesbaar te maken.. je kan het hele stuk natuurlijk altijd zelf nog nalezen. :wink:
** de scheef gedrukte tekst heb ik zelf toegevoegd, ook i.v.m. de leesbaarheid.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2013 20:17

Tussen Lev 23;11 en 17 knip jij er even 7 weken uit , het zijn 2 verschillende feesten, mijn beste.
Het eerstelingen- en 7 sabbatten later, het wekenfeest.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 20:29

ineke-kitty schreef:" en vervolgens kreeg Paulus er 195, en dat met de Thora in de hand. Laat mooi zien hoe je ook met een letterlijke schriftinterpretatie de weg flink kan kwijtraken"..

onzin. want er staat dat Paulus 5x de 40 min 1 slagen heeft ontvangen.
Er staat niet dat hij die vervolgens achter elkaar heeft ontvangen.
Paulus was niet erg " geliefd" bij de Joden, dus zal hij zeer waarschijnlijk meerdere keren deze straf hebben ondergaan. 5x dus in totaal.

Hij is ook 3x met de roeden gegeseld geweest, wat eveneens niet betekent dat dat achter elkaar is gebeurd. Hij heeft 3x schipbreuk geleden, enz. enz.

Dus hoezo " de weg flink kan kwijtraken".

Ik begrijp dat je je aangesproken voelt?

Feit blijft dat God duidelijk de grens bij veertig slagen stelde, en bovendien alleen na oordeel van een rechtvaardige rechter, dat dit de joden er niet van kon verhinderen om Paulus tot vijf maal toe de 40-1 te geven, in totaal dus 195 slagen.
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 18 okt 2013 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 20:30

mealybug schreef:Tussen Lev 23;11 en 17 knip jij er even 7 weken uit , het zijn 2 verschillende feesten, mijn beste.
Het eerstelingen- en 7 sabbatten later, het wekenfeest.

Dat zeg ik toch? Vijftig dagen.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 20:38

Rozijn schreef:Wat is dan de verklaring van 40 stokslagen min 1?

De joodse verklaring is trouwens ook wel noemenswaardig.

-Volgens het jodendom zijn er tien Goddelijke manifestaties, die zich ieder op verschillende niveau's manifesteren. In totaal komt dit neer op 40 manifestaties.
-Volgens het jodendom zijn er tevens 39 werken die op de sabbat verboden zijn.
-volgens het jodendom loopt er tussen iedere Goddelijke manifestatie een paralel met een verboden sabbatswerk, met uitzondering van èèn manifestatie; dit is de hoogste manifestatie van scheppen; dat is, iets scheppen uit niets. Omdat er niets op aarde is wat hiermee te vergelijken is is er dus gèèn parallel; vandaar veertig min èèn.

(Bron: ohr.edu)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor ineke-kitty » 18 okt 2013 20:59

" ik begrijp dat je je aangesproken voelt" ?

niet in het minst, omdat jouw redenering niet opgaat.

je zegt: in totaal dus 195 slagen. DUS?

het Sanhedrin hield zich wel meer niet aan wat God had voorgeschreven als het ging om het toepassen van straf.
dat bewijst alleen al door de wijze waarop de Here Jezus door hen werd veroordeeld, door de valse getuigenissen voor de Joodse Raad.
In onze tijd zou zelfs een strafrecht-student het bewijs geleverd kunnen hebben dat Hij onschuldig was van hetgeen de Joodse Raad Hem beschuldigde.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 21:01

ineke-kitty schreef:" ik begrijp dat je je aangesproken voelt" ?

niet in het minst, omdat jouw redenering niet opgaat.

je zegt: in totaal dus 195 slagen. DUS?

het Sanhedrin hield zich wel meer niet aan wat God had voorgeschreven als het ging om het toepassen van straf.
dat bewijst alleen al door de wijze waarop de Here Jezus door hen werd veroordeeld, door de valse getuigenissen voor de Joodse Raad.
In onze tijd zou zelfs een strafrecht-student het bewijs geleverd kunnen hebben dat Hij onschuldig was van hetgeen de Joodse Raad Hem beschuldigde.

Oké

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Wilsophie » 18 okt 2013 21:26

Zo is het want bij het topic over Paulus leg ik uit dat Paulus als Romein niet gegeseld mocht worden, maar men hield zich er niet aan.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Wilsophie » 18 okt 2013 21:42

mealybug schreef:Tussen Lev 23;11 en 17 knip jij er even 7 weken uit , het zijn 2 verschillende feesten, mijn beste.
Het eerstelingen- en 7 sabbatten later, het wekenfeest.


Dus nog maar iets over de twee broden.
Deze broden waren gezuurd en moesten worden gebakken.
Zuurdesem spreekt altijd van zonde in de bijbel.

Het vuur, waarin de broden werden gebakken, spreekt ervan dat de werking van het zuurdesem wordt uitgeschakeld.

De toepassing is duidelijk: de broden spreken van de joden en de heidenen, beiden van nature zondig, maar omdat de Here Jezus het oordeel (het vuur) voor hen heeft ondergaan aan het kruis van Golgotha is de werking van het zuurdesem uitgeschakeld.

D.w.z.Gelovige joden en christenen kunnen zondigen, maar hoeven dat niet voortdurend te doen, ze zijn niet meer in de macht van de zonde, omdat ze een nieuwe natuur hebben ontvangen bij de wedergeboorte.

Opmerkelijk is nog dat op het Feest der eerstelingen (Lev. 23:9 e.v.), dat 7 weken eerder werd gevierd dan het wekenfeest, ook een offer van eerstelingen aan de Here werd geofferd, maar bij dit offer was geen sprake van zuurdesem.

Zoals hierboven al gezegd spreekt het Feest van de eerstelingen van de opstanding van de Here Jezus,

Hij was de Eersteling die opstond uit de doden en in Hem was geen enkele zonde!

Prachtig om deze dingen te ontdekken in Gods Woord!
Bron Rudy Brinkman
.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 18 okt 2013 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Bambi » 18 okt 2013 22:25

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Rozijn » 19 okt 2013 12:43

ineke-kitty schreef:Ik heb al eens de symboliek van de getallen in de Bijbel willen uitleggen in een apart topic, wat vervolgens vrijwel meteen verwijderd werd door de moderator, dus ik pas ervoor om wederom voor gek gezet te worden.

Misschien wil je toch ingaan op de vraag die ik stelde, bevatten getallen altijd symboliek? Zo ja, wat is dan de verklaring van 40 - 1. Zo nee, hoe herken je dan of er symboliek in ligt?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor ineke-kitty » 19 okt 2013 13:19

Rozijn

het getal 1 spreekt van 1-heid en onverdeeldheid, en is tevens de eerste letter van het Hebreeuwse alfabet

het getal 40 spreekt over lijdzaamheid via de verzoekingen.
Het is tevens de letter Mem van het Hebreeuwse alfabet.

uiteraard hebben deze getallen meer betekenissen, maar daar ga ik nu niet op in.
ALLE getallen hebben een symbolische betekenis, en het voert te ver om daar uitgebreid op in te gaan.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Wilsophie » 19 okt 2013 15:38

Dus conclusie:
Het zuurdesem, is niet negatief voor de gelovigen, ( het Koninkrijk van God) door het offer van de Here Jezus.


Deze is wel aardig, want het betekent dat je het begrepen hebt.
Het zuurdesem is eigenlijk een beeld van de vorige dag. En in de Bijbel in Genesis was er ooit een "vorige dag", het was de dag waarop de aarde een chaos werd door de val van satan en zijn engelen. Daarom was de aarde waaruit Adam genomen werd niet zonder zonde, het was besmet.
Dat verklaart ook waardoor en waarom hij de verleiding van satan niet kon weerstaan.
Immers de Here Jezus toont later omdat HIj zonder zonde was, dat het wel mogelijk was om niet aan de verleidingen van de satan toe te geven, als 2e Adam die uit de hemel was en niet uit de aarde demonstreert Hij dat als geen ander.

IK begrijp je wel, het kruis waar de Here Jezus deze zuurdesem op Zich gelegd krijgt is ons tot zaligheid en dat is correct. Misschien vind ik ons brood van de warme bakker ook zo lekker. Lekkerder dan Matzes van AH :wink: :wink:

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 19 okt 2013 20:03

Wilsophie schreef:[En in de Bijbel in Genesis was er ooit een "vorige dag", het was de dag waarop de aarde een chaos werd door de val van satan en zijn engelen. Daarom was de aarde waaruit Adam genomen werd niet zonder zonde, het was besmet.


Even zomaar drie vraagjes die kwamen opborrelen naar aanleiding van je schrijven:

-Je zegt dat de aarde zondig was, besmet, vòòrdat Adam op de zesde dag geschapen werd. Waarom staat er dan in Genesis 1:31 "God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed"? En waarom schrijft Paulus dan dat "door een mens de zonde in de wereld is gekomen"?
- Als de Satan inderdaad al tijdens de schepingsweek (of zelfs al daarvoor) gevallen is, hoe kan Ezechiël dan beweren dat Satan, in volmaakte, ongevallen staat, in Gods volmaakte hof was? Hij schrijft: "U, toonbeeld van volkomenheid,
was in Eden, de hof van God."
- Als de satan inderdaad al viel vòòrdat Adam geschapen werd.. was het dan niet onrechtvaardig van God dat Hij Adam niet gewaarschuwd heeft voor Lucifer's aanwezigheid op aarde?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten

cron