Wilsophie schreef:Goed dan gaan we uit van meerder soorten zuurdesems. Mij best. Dan moeten we naar Korinthe gaan want daar is een zuurdesem van kwaadheid en boosheid. Later in vers 9 en 10 worden er geen eigenschappen genoemd maar personen. Dus dan tel ik zo ongeveer 6 soorten zuurdesem, maar het blijft iets waar je je verre van moet houden.
Dus over letterlijk gesproken.....
Dan nemen we een letterlijke tekst over zuurdesem uit 1 Kor 5: "....[..] "Dezulken over te geven aan de satan tot verderf des vleses, opdat de geest behouden moge worden in de dag van de Heere Jezus Christus, (welke dag dat is ga ik nu niet op in).
" Uw roem is niet goed. Weet gij niet dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt?
Zuivert dan de oude zuurdesem uit opdat gij een nieuw deeg moogt zijn, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus. Zo dan laat ons feest houden niet in de oude zuurdesem noch in de zuurdesem der kwaadheid en der boosheid maar in de ongezuurde broden der opgerechtheid en der waarheid. U zou ze zich niet moeten vermengen met hoereerders deze wereld, de rovers de afgodendienaars enz...U niet vermengen.
Duidelijker kan bijna niet.
Ik zie dat je niet reageert op mijn reactie mbt het gelijkzijn van het koninkrijk der hemelen en het koninkrijk Gods.
Mbt tot de tekst die je hier geeft lees ik dan slecht of verkeerd is:
1 het oude zuurdesem
2 het zuurdesem der kwaadheid
3 het zuurdesem der boosheid.
Dus ook deze tekst geeft geen bewijs dat
alle zuurdeeg verkeerd is. Weer wordt het gelimiteerd tot het zuurdeeg van X. Het zuurdeeg waaraan het koninkrijk der hemelen of het koninkrijk Gods
gelijk is (letterlijk in Mat 13 en Luk 13), hoeft dus zeker niet slecht te zijn.
En er staat in de tekst die je geeft dat we feest moeten houden in de ongezuurde broden, maar dat sluit niet uit dat er een goed soort zuurdeeg zou zijn. Het feest houden moet in ongezuurde broden, maar andere zaken kan dus wel (Mat 13 & Luk 13).
PS waarom moet, als 6 soorten zuurdeeg slecht zijn, iemand zich op basis daarvan verre houden van alle andere soorten zuurdeeg? Als er 6 foute christelijke leringen zijn, is dat dan een bewijs dat alle christelijke leringen fout zijn? Nee, er is er 1 de juiste. Als je met zekerheid wilt vaststellen dat alle zuurdeeg slecht is, dan moet je een Bijbeltekst hebben die stelt dat alle soorten zuurdegen op alle plaatsen en tijden verkeerd is. Helemaal omdat er teksten zijn (Mat 13 & Luk 13) waar Christus het koninkrijk van God
gelijkstelt aan zuurdeeg.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin