Wat heb je deze week van de preek opgestoken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 nov 2003 12:39

Vanmorgen ging het bij ons over lucas 17: 26 tot 30. We hadden deze zondag ook een voorganger uit Hongarije te gast die werkt onder de sigeuners in Roemenie. Deze man hielt eerst een korte meditatie die door onze predikant vanuit het engels naar het nederlands werd vertaald. Deze man zei ons dat alles wat wij doen eerst door wat we zien met onze ogen komt. En dat dit een gevaar is. Want hierdoor zien we niet wat God met ons wil. Het feit dat Lot in Sodom ging wonen kwam door wat hij zag met zijn ogen. En zo had hij nog enkele voorbeelden. Het kwam er op neer dat we naar ons hart moeten luisteren en niet alleen kijken wat we in deze wereld zien. De vrouw van Lot kon niet vergeten wat ze had gehad in Sodom. Ze was gered maar keek terug. En verloor daardoor wat ze gekregen had. Onze predikant sloot hier in zijn preek op aan. Hij vertelde wees ons er op dat wij in Nederland heel erg met tijd bezig zijn. We willen overal optijd zijn. We laten liever niemand wachten. Maar onze belangrijkste afspraak vergeten we. De afspraak met onze Vader in de Hemel. Jezus heeft in nergens de negatieve zaken van Sodom genoemd. En ook de negatieve zaken van de tijd van Noach worden niet genoemd. Alles wat er gezegt wordt over is Ze aten, ze dronken, ze trouwden, ze planten, ze bouwden. Allemaal goede dingen. Maar daardoor vergaten ze de Here God. En in de eindtijd zal dit ook zo zijn. En wij leven in die tijd. Laten wij nu niet vergeten om uit te kijken naar de terugkomst van Jezus. Want dat gebeurt zo makkelijk. Wij willen dat zo graag vaak uitstellen omdat we nog vanalles willen doen. We hebben er geen oog voor en geen tijd voor.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 nov 2003 13:39

het ging over Jozua

Jozua richtte een verbond op met de gideonieten die hij eigenlijk moest verslaan. het volk Israel murmereert hierover, omdat zij hun buit mis zouden lopen. maar Jozua hield dit verbond omdat hij het opgericht had in Gods naam. en God straft de mens die niet Zijn verbond houden, zoals bv David dit toch te strijden ging tegen een volk met wie een verbond gesloten was.

de hoofdsom wat we hier van kunnen lezen: dat God Zijn verbond nooit vergeet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 nov 2003 13:42

Dat de herv. kerk misschien wel een oplossing is voor ons tweetjes. Het goede van de ger. gem. gecomb. met de vrijgem. kerk. Altans waar wij waren.

De tekst van Jezus neemt de kinderen aan, hadt als doel om ons voor ogen te stellen dat we eerst 100% arm moeten worden, willen wij het koninkrijk der Hemelen kunnen beërven. (Voor dat Jezus ons wil aannemen tot Zijn kinderen.) :cry: (Volgens de dominee die niet uit de herv. kerk kwam.)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 nov 2003 14:30

Kan met niet veel meer herinneren van ds Lakenfeld.

Maar de laatste preek die ik hoorde was van Prof. ......, ben even zijn naam kwijt. En dat was een inspirerende preek over het gericht zijn op wetten, wat wij vaak doen, maar niet moeten zouden doen. Gebaseerd op Handelingen.

Oh ja, het was Graafland.

anne22
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anne22 » 17 nov 2003 15:09

Ik had dan wel niet dominee Lakenfeld, maar volgens mij heb ik niets opgestoken. Heb me 's morgens alleen verschrikkelijk zitten ergeren aan de preek (jaja, ik weet het, dat is een heel christelijke levenshouding :? ). 's Avonds heb ik best geboeid zitten luisteren, maar echt iets opgestoken, nee.

:(

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 17 nov 2003 15:56

Bij gebrek aan een lage lichaamstemperatuur, ik had namelijk koorts, heb ik de cd van de dienst waarin ik gedoopt werd geluisterd. Voor het eerst in twee jaar luisterde ik dat cd´tje, en het was grappig om mijzelf een getuigenis te horen geven. K zou het nu precies hetzelfde doen... alleen dan wel met andere accenten. Gelukkig ben ik gegroeid in mijn geloof! :D

Maar goed, het ging dus over die preek. Nou, die ging over dopen *nogal origineel bij een doopdienst, maar goed.
Naar aanleiding van Handelingen 10 preekte de voorganger over het dopen en het geloven. Omdat er heel erg veel mensen van buiten de gemeente waren (familie-leden van dopelingen enzo) was het een evangeliserende preek. Verhelderend om het weer eens zo te horen! Geen spijt dat ik thuis ben gebleven... :P

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 17 nov 2003 16:06

Helemaal nix.... :S 's morgens niet geweest, en 's middags zat ik heel ergens anders met mijn hoofd... 's avonds ook een preek/overdenking gehoord, maar daar zat vond ik niet zoveel in... maar kheb ook niet zo goed geluisterd, zat wederom ergens anders met mijn kop :oops:
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 nov 2003 18:05

's Ochtends ging het over uh... oja, over het lijden en de dood van Jezus. Maar was een saaie preek.

's Avonds ben ik naar een concert van Neal Morse geweest en dat was echt fantastisch, ik kan het niet omschrijven hoe mooi ik dat vond. Die man getuigde zo echt van zijn geloof, je kon duidelijk zien dat het uit zijn hart kwam. De muziek was ook heel mooi. Het begin was ook leuk: de band kwam op, maar Neal nog niet. Iedereen keek om zich heen waar hij nou vandaan zou komen. Toen trok Borkdude mij ineens naar zich toe... om ruimte te maken voor Neal en ineens stond hij naast mij te zingen met z'n gitaar!! Ik krijg weer kippevel als ik denk aan dit gedenkwaardige concert, vooral als ik bedenk dat er waarschijnlijk veel niet-christenen aanwezig waren, die Neal (net als ik trouwens) al kenden voor hij christelijke muziek ging maken.

Een paar teksten die mij bijzonder aanspraken:
het eerste en laatste nummer:
I wish there was
a way to start again
just blink and count to ten
in the land of beginning again

where no one knows
the bad things that you've done
the past is truly gone
in the land of beginning again

(...)

over dat Jezus in hem begon te werken:
Sleeping Jesus
Awaken in the man
Send you Spirit
Touch him with your hand
He can't feel you
He cannot see the sky
Sleeping Jesus
Awaken in the mind

overgave:
My life, my shame
I gave it all to him
My heart, my strife
Can you change this wasted life?

bemoedigend:
If you're feeling down today
If you're dreading your next breath
You hurt down to the bone
There is someone here with us
God is close as your next breath
He won't leave you alone

blij en door velen meegezongen:
Sing it high, sing it low
Sing it everywhere you go
Jesus will deliver you from suffering
He's the way, he's the goal
He's the song in your soul
Listen with you spirit and you'll hear it ring

nog meer overgave:
For I am willing and I am broken
All I want is the life you have spoken
Oh Father
If I give you my life
Will you come turn the night to day?
For I am willing
You don't have to break me
I don't know why you'd die
Just to save me
Oh Father
Come and take me now

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 nov 2003 08:37

Van de preek van 's morgens weet ik echt totaal niks meer!!
's middags ging het over het "Onze Vader" bidden, dat je voorzichtig moet zijn met dat gebed te bidden, je kan je hele leven denken dat het je Vader is, maar dat het uiteindelijk onze Rechter is. Maar ook dat wij Zijn kinderen kunnen worden, zodat we met ons hart dit gebed kunnen bidden.
Ik vond het best een mooie preek!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 nov 2003 08:41

Ikke21 schreef:Van de preek van 's morgens weet ik echt totaal niks meer!!
's middags ging het over het "Onze Vader" bidden, dat je voorzichtig moet zijn met dat gebed te bidden, je kan je hele leven denken dat het je Vader is, maar dat het uiteindelijk onze Rechter is. Maar ook dat wij Zijn kinderen kunnen worden, zodat we met ons hart dit gebed kunnen bidden.
Ik vond het best een mooie preek!!

je mag niet zomaar het onze Vader bidden?? Hij zegt toch dat wij Zijn kinderen zijn en dat Hij onze hemelse Vader is.. wij zijn toch Zijn kinderen geworden toen Jezus ons vrijkocht met ZIjn bloed aan het kruis? en bij de doop wordt toch ook gezegd dat God ons aanneemt als Zijn kinderen? DAn ben je toch blij als je Vader tegen God mag zeggen??

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 nov 2003 08:46

Ik heb ook niet gezegd dat je het niet MAG bidden, het ligt eraan hoe je dit gebed bid, als jij er weet dat het jou Vader is, dan is dat goed. Maar je kan dit gebed ook voor de fun bidden, het is geen moeilijk gebed enz enz maar je bid wel; Onze Vader (......) terwijl het dan jou Vader niet is en dan kan de Vader wel eens jou Rechter worden, snap je of niet?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 nov 2003 08:48

Ikke21 schreef:Ik heb ook niet gezegd dat je het niet MAG bidden, het ligt eraan hoe je dit gebed bid, als jij er weet dat het jou Vader is, dan is dat goed. Maar je kan dit gebed ook voor de fun bidden, het is geen moeilijk gebed enz enz maar je bid wel; Onze Vader (......) terwijl het dan jou Vader niet is en dan kan de Vader wel eens jou Rechter worden, snap je of niet?

maar ik vraag me dan af: wie wil dan het onze Vader binnen, als het niet zijnVader is..

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 nov 2003 08:50

trijntjejohanna schreef:
Ikke21 schreef:Ik heb ook niet gezegd dat je het niet MAG bidden, het ligt eraan hoe je dit gebed bid, als jij er weet dat het jou Vader is, dan is dat goed. Maar je kan dit gebed ook voor de fun bidden, het is geen moeilijk gebed enz enz maar je bid wel; Onze Vader (......) terwijl het dan jou Vader niet is en dan kan de Vader wel eens jou Rechter worden, snap je of niet?

maar ik vraag me dan af: wie wil dan het onze Vader binnen, als het niet zijnVader is..

Nou er zijn zat mensen die dit gebed bidden voor hun eten ofzo en die bidden dit omdat ze het een makkelijk gebed vinden en daar werd dus voor gewaarschuwd in de preek.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 nov 2003 08:50

Ikke21 schreef:
trijntjejohanna schreef:

Nou er zijn zat mensen die dit gebed bidden voor hun eten ofzo en die bidden dit omdat ze het een makkelijk gebed vinden en daar werd dus voor gewaarschuwd in de preek.

wat voor mensen? sorry ik snap het niet!?! NIet-christenen ofzo?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 nov 2003 08:52

trijntjejohanna schreef:
Ikke21 schreef:
trijntjejohanna schreef:

wat voor mensen? sorry ik snap het niet!?! NIet-christenen ofzo?

O jewel, deze mensen zitten iedere zondag 2x in de kerk, maar zeg nou zelf, bij hoeveel mensen hoort dit erbij en is het omdat het moet, dus een gewoonte.

Terug naar “Archief”