Janvanverweg schreef:
nu on topic.
een nt-oudse, zoeen waar je van nature van wilt leren, zoekt geen discipelen. de discipelen zoeken hem of haar. Haar, omdat als je deze kenmerken in een vrouw herkent dan valt het man/vrouw zijn weg. je herkent Christus in de persoon.
God loopt niet achter ons aan (verloren zoon) maar wacht tot we bij Hem komen en door Hem veranderd willen worden. zo okk de oudsten die leiding geven. ze kunne alleen leiding geven aan hen die hun gezag geven. als iemand gezag wil geven aan een vrouw omdat hij/zij in die vrouw Christus herkent en van haar denkt te kunne leren, wie zijn wij dan om dat tegen te houden????
Dat is toch niet wat ik in de Bijbel lees, leiding geven als leraar is een gave van de HG en daar gaat heel wat gebed en bevestiging door God aan vooraf.
Als we het omdraaien dat de mens alleen leiding kan geven als anderen hem het gezag geven, als anderen hem zoeken, lopen we het gevaar achter iemand aan te gaan die een natuurlijk charisma heeft en we weten allemaal welke verschrikkelijke gevolgen dat kan hebben.
En waarom is het zo moeilijk om gezagdragers binnen de gemeente te aanvaarden, het is toch niet meer dan logisch er moeten zoveel beslissingen genomen worden, orde moet worden gehandhaafd. In mijn ogen is oudste zijn een moeilijke taak, ik weet dit van heel nabij, wij hebben niet voor niets de opdracht voor de oudsten te bidden.