Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 15 mei 2012 15:12

Ik heb geen broodbakmachine, dus in de oven gedaan, het is lekker, maar niet helemaal goed, veel te dik/sponzig zeg maar. Te kort gekneed ofzo, of te kort gerezen. Al heb ik precies het pak gevolgd.
Misschien toch maar een machine voor mijn verjaardag vragen :D En dan meel enzo bij de molen halen. Want het is wel heel handig, bijna elke dag vers brood, heerlijk :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 15 mei 2012 15:16

Wij hebben wel een broodbakmachine! Ik vind het wel het geld waard maar zo'n vers brood vind ik eigenlijk maar 1 dag echt lekker en dan wordt het al gauw 'oud'. Meestal bak ik zelf brood als er een logee is.

Begrijp ik goed dat dat appelkaneel brood van de molen uit Kesteren komt? Waar wij het meel kopen hebben ze dat niet maar als we er een keer langs rijden lijkt me dat wel erg lekker als ze dat daar hebben!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2012 15:31

MissF schreef:Ik heb geen broodbakmachine, dus in de oven gedaan, het is lekker, maar niet helemaal goed, veel te dik/sponzig zeg maar. Te kort gekneed ofzo, of te kort gerezen. Al heb ik precies het pak gevolgd.
Misschien toch maar een machine voor mijn verjaardag vragen :D En dan meel enzo bij de molen halen. Want het is wel heel handig, bijna elke dag vers brood, heerlijk :D

Brood kneden met de hand duurt heel heel lang. Laten rijzen en dan opnieuw kneden. Dus dat is heel tijdrovend. En vrijwel iedereen met zo'n machine wordt het op den duur toch zat. Wij ook, hij staat nu in de kelderkast. Ook moet je er aan wennen dat het grote vierkante boterhammen zijn. En wil je wit EN bruin, moet je ze na elkaar bakken en er zit een paar uur tussen.

Appel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Appel » 15 mei 2012 16:48

juffiejuf schreef:
Begrijp ik goed dat dat appelkaneel brood van de molen uit Kesteren komt? Waar wij het meel kopen hebben ze dat niet maar als we er een keer langs rijden lijkt me dat wel erg lekker als ze dat daar hebben!

Nee, van de molen in mijn woonplaats, ergens in de Randstad.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 mei 2012 12:51

Omdat wij graag zelf brood willen gaan bakken zijn wij op zoek naar een broodbakmachine (wij hebben geen oven dus brood bakken in de oven is geen optie).
Waar moeten we op letten bij het aanschaffen van een broodbakmachine?

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 16 mei 2012 13:09

Wij lopen er wel eens tegen aan dat het meel gaat rijzen en dan tegen het deksel aankomt waardoor er soms zuurstof bij komt. Als ik een andere machine zou moeten komen dan zou ik er 1 kopen waar de afstand van blik tot deksel hoger zou zijn. Nu doen we er een spanbandje omheen. Verder zijn wij tevreden over die van ons.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 16 mei 2012 16:06

@Evelien, wij hebben nog een broodbakmachine staan, slechts 1x gebruikt. Wat mij betreft mag je hem van mij overnemen. Werkte naar tevredenheid, maar weinig broodeters hier.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 mei 2012 17:52

@ Evelien: als ik jou was, zou ik er iig een nemen met timer. Je kunt dan gebruikmaken van nachtstroom, en kunt em dan precies op de tijd dat jij graag wilt klaar laten staan. Ik weet niet of je van plan bent regelmatig krentenbrood oid te bakken, maar dan is een machine met aparte notenstrooier wel handig. En als je hem intensief wilt gebruiken zou ik als ik jou was voor een duurdere gaan, bij de goedkopere gaat het bakblik en de kneedhaak vaak niet zo lang mee. Wij hebben trouwens een panasonic, bevalt erg goed! Er is nog nooit een brood mislukt (nou ja, behalve dan toen manlief het zout vergat ;))

\

Appel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Appel » 16 mei 2012 17:56

Ha, hier is er eentje mislukt toen mijn man de haak gewoon los in het bakblik legde :mrgreen: Echt, het was gewoon nog ongekneed en toen gebakken. Heeeeeerlijk :^o

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 mei 2012 21:27

Mannen en broodbakken =;

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 18 mei 2012 08:46

haha jullie hebben me aangestoken, gistere een wit brood gebakken
was wat droog, maar goed te eten!

Iemand recept voor rozijnen/krenten brood?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 mei 2012 09:43

Wij bakken hier al enige tijd zelf ons brood. het is heerlijk en het hele huis ruikt zo lekker. Wij doen het in de oven. je moet er wel rekening mee houden met je planning omdat je het 2 keer een tijd moet laten rijzen. Het brood vult meer en hier is het echt langer vers dan 1 dag. Wij nemen regelmatig abdijmeel van de AH of halen meel bij de molen in IJsselstein. Erg lekker!

@ MissF, wij zijn ook begonnen met Koopmans broodmix en die zijn ook prima! Niets mis mee om die te gebruiken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 mei 2012 08:14

Wij hebben sinds vorige week ook een OVEN.... ::)) :J :yum: Voel me net een klein kind. :oops: :wink:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 30 mei 2012 11:14

Evelien schreef:Wij hebben sinds vorige week ook een OVEN.... ::)) :J :yum: Voel me net een klein kind. :oops: :wink:

Mag best! Ik kan me niet voorstellen hoe ik zonder oven zou kunnen koken!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 mei 2012 11:50

Ik ook niet. Ik gebruik hem wel 3/4 keer in de week.
Geniet ervan Evelien!

Terug naar “Archief”