Pieter schreef:Not. Juist dan dwalen je gedachten gemakkelijk af. Een psalm, daar moet tempo inzitten. Zeker als het gaat om lofpsalmen. Als ik psalm 150 op z'n elvendertigst moet zingen, heb ik niet het idee dat mijn lofprijzingen overkomen zoals ze zijn bedoeld.
Een boetepsalm zoals 51 mag daarentegen best wat ingetogener worden gezongen, maar dat bereik je niet door langzamer te gaan zingen.
Een goede organist wéét hoe 'ie de gemeente moet laten zingen.
Misschien geldt dat voor jou Pieter, maar voor mij zeker niet. Als ik in sneltreinvaart een psalm doorraas, dan krijg ik daar persoonlijk weinig eerbiedige gevoelens bij. Maar nogmaals, dat is persoonlijk! Als iemand God meer kan prijzen door langzamer of sneller te zingen, prima... Dat ligt voor iedereen anders!
En wat is de definitie van langzaam zingen? Kom in honderd verschillende kerken en er wordt honderd keer in een ander tempo en ritme gezongen. Daarnaast is ook geen organist hetzelfde (gelukkig!). Ik ken zeer goede en gerenomeerde organisten die waarschijnlijk langzamer (of anders) spelen als waar jij (of ik) je prettig bij voelt. Dus dat is ook al weer afhankelijk van...
Verder kan ik het goed vinden in je laatste regel, dat is zeker waar! Een organist (of elke bespeler van een willekeurig ander instrument) moet in dienst staan van Gods woord... Daar gaat het om!