Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Janvanverweg » 17 aug 2011 03:29

Beste faramir, door dit hele topic heen blijf je de boel op scherp zetten en aggesieve vragen stellen. gematigde antwoorden wimpel je weg. vandaar dat ik er op niet misverstane wijze op je vragen ben in gegaan. nu zal ik dat ook weer doen.
Faramir schreef:1) Leg mij maar eens uit waarom ik een islamitische visie op een heilig boek moet hebben zoals reformatorische christenen dat hebben.

jij komt met de term 'islamitische visie op de bijbel' omdat de bijbel voor chrstenen norm is. De bijbel is voor jou geen norm. dat komt overeen met de rkk leer dat de rkk-leer de bijbel uitlegt. Welke andere openbaring zou je naast de bijbel willen leggen en waar haalt dat haar autoriteit vandaan? in het verleden heeft buiten bijbelse leer zoveel ellende veroorzaakt dat de reformatoren terecht riepen 'sola Scriptura'!
de ketel verwijt her echter de pot dat hij zwart ziet. wat je ons verwijt gaat voor jou en de rkk-leer op.
al je argumenten en alle citaten en web pages die je opvoert komen er uiteindelijk op neer dat de rkk besloten heeft dat het zo is! in het geval van Maria zonder een grammetje bewijs, puur op veronderstellingen die uitgaan van de ongebaseerde gedachte dat Maria meer dan mens is.
zo ook de heiligen verering; de rkk beslist dat de dode heiligen nog steeds deel zijn van de kerk en dus aangesproken kunnen worden.
mijn voorstel aan jou is dat je het verwijt van islamitsche... terug neemt. het is een onfrisse polemiek die makkelijk te spiegeln valt. ga liever uitleggen hoe maria aan al die goddelijke titels komt en op welke feiten al die rkk-leer uitspraken berusten.hetzelfde gaat voor het maria moeder argument. dat berust op de rkk-leer dat johannes bij de kruiziging symbool voor de kerk is. een symboliek die nergens op rust en uit de lucht gegrepen is. Het is erg makkelijk om zo met de bijbel om te gaan. laat me een voorbeeld geven: Petrus heeft de sleutels van het koninkrijk gekregen, petrus werd de eerste paus en daarom vervangen de kerkelijke pausen, bischoppen en priesters Jezus op aarde. Jezus zei 'laat de kindren tot mij komen'... dus waarom al die overtrokken aandacht op een eeuwenoud gebruik? (Zie je hoe makkelijk je tot grove nonsens komt als je met lucht bakt?
Faramir schreef:2) Vertel eens, wat verstaan reformatorische christenen onder de gemeenschap der heiligen?
de bijbel leert dat alle volgelingen van Christus heiligen zijn. dat de rkk de definitie van 'heilige' verandert heeft doet daar niets aan af. maar de rkk is abuis als ze met haar nieuwe definitie de bijbel gaat verklaren.
Faramir schreef:3) Hoe komt het dat het calvinistische (/reformatorische) christendom tot op de dag van vandaag aan het verder scheuren is?
in tegnstelling tot de rkk bedoel je?
wel de kerk is al vanaf de eerste eeuw aan het scheuren. niets nieuws onder de zon. toen de kerk heer en meester was onderdrukte en bestreed de kerk afwijkende leer met banvloek en dood. maar toen de maat echt vol was vie het niet te stuitten en was de reformatie een feit.
daarna bleef de rkk verdeeld. verschillende monniken ordes bestreden elkaar om macht en invloed.
maar het is waar, vandaag de dag scheurt de rkk niet zoveel; de mensen verlaten haar gewoon. :mrgreen:
maar nu waarom de andere kerken scheuren. omdat leerstellingen te ver uitgeplozen worden en hun doel voorbij schieten. de taak van de kerk (ga en maak discipelen) en het doel van elke discipel (worden als Jezus) wordt vergeten en de nadruk valt op leerstellige theoretische zuiverheid. Zoals ik al vermeld heb doe ik niet aan partijschappen. ik stap over de overtrokken leerstellingen heen.
de rkk-leer is echter van een geheel andere orde. waar de refo-kerken steggelen over interpretaties van de bijbel daar gaat de rkk veel verder en vervangt de niet mis te verstane leer en baseert geheel nieuwe anti-christelijke doctrines op hap-snap symbolisch bijbelgebruik.
ik hoop dat je het verschil ziet.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 aug 2011 07:37

Janvanverweg schreef:Beste faramir, door dit hele topic heen blijf je de boel op scherp zetten en aggesieve vragen stellen. gematigde antwoorden wimpel je weg. vandaar dat ik er op niet misverstane wijze op je vragen ben in gegaan. nu zal ik dat ook weer doen.

Dit vind ik nog wel het meest huichalachtige antwoord tot nu toe. Het toont je totale gebrek aan zelfreflectie. Ja, mijn toon is niet geweldig, maar ik pas me slechts aan op jou.
jij komt met de term 'islamitische visie op de bijbel' omdat de bijbel voor chrstenen norm is.

Dat ik kom met de term heb ik uitgelegd in mijn bijdrage van di aug 16, 2011 4:41 pm
De bijbel is voor jou geen norm. dat komt overeen met de rkk leer dat de rkk-leer de bijbel uitlegt.

Wat een aantoonbare leugen is:

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS
EERSTE SECTIE : 'IK GELOOF' - 'WIJ GELOVEN'
TWEEDE HOOFDSTUK: God ontmoet de mens
ARTIKEL 3: De heilige Schrift
IN HET KORT

134
'Heel de goddelijke Schrift is slechts één boek en dit ene boek is Christus, want heel de goddelijke Schrift spreekt van Christus en heel de goddelijk Schrift wordt vervuld in Christus'.

135
'De heilige boeken bevatten het Woord van God en, wegens hun geïnspireerd karakter, zijn ze werkelijk het woord van God'.

136
God is de auteur van de heilige Schrift, terwijl Hij zijn menselijke auteurs inspireert; Hij werkt in en door hen. Hij geeft zo de zekerheid dat hun geschriften zonder dwaling de heilzame waarheid leren.

137
De interpretatie van de geïnspireerde Schriften moet vóór alles letten op hetgeen God door de heilige auteurs voor ons heil wil openbaren. 'Wat van de Geest komt, wordt alleen door de werking van de Geest ten volle verstaan'

138
De kerk ontvangt en vereert de 46 boeken van het Oude en de 27 boeken van het Nieuwe Testament als geïnspireerd.

139
De vier evangelies nemen een centrale plaats in, aangezien Christus Jezus er het middelpunt van is.

140
De eenheid van de beide testamenten komt voort uit de eenheid van Gods heilsplan en zijn openbaring. Het Oude Testament bereidt het Nieuwe Testament voor, terwijl dit laatste de vervulling is van het Oude Testament; beide verklaren elkaar wederzijds; beide zijn het ware woord van God.

141
'De kerk heeft de heilige Schriften, zoals ook het lichaam des Heren zelf, altijd vereerd'1: beide voeden en sturen heel het christelijk leven. 'Uw woord is een lamp voor mijn voeten, het is een licht op mijn pad' (Ps. 119,205).

Uitgebreide versie te vinden op http://www.stvitus.nl/KKK/ vanaf alinea 101
Je stelling blijkt dus weer gebaseerd op halve waarheden en hele leugens. Ik vraag me af welke Waarheid er verdedigt dient te worden met list en bedrog. Schijnbaar die van jou, wat het voor mij dan gelijk diskwalificeert als Gods Waarheid.
Welke andere openbaring zou je naast de bijbel willen leggen en waar haalt dat haar autoriteit vandaan? in het verleden heeft buiten bijbelse leer zoveel ellende veroorzaakt dat de reformatoren terecht riepen 'sola Scriptura'!

De autoriteit waarop alle kerken zich beroepen en dat is de mondelinge overlevering en de schriftelijke overlevering in harmonie met elkaar. Maar goed, je geeft, door gebrek aan antwoord, nu dus zelf al toe dat het sola scriptura een buitenbijbelse leerstelling is en daarmee in directe tegenspraak met zichzelf. Hartelijk dank daarvoor. Of je mening representatief is voor het reformatorische christendom laat ik maar even buiten beschouwing.
mijn voorstel aan jou is dat je het verwijt van islamitsche... terug neemt. het is een onfrisse polemiek die makkelijk te spiegeln valt.

Je hebt het nog niet door he? Echt niet? Denk is heel goed na, zou mijn uitspraak niet gedaan zijn om jouw onfrisse polemiek te spiegelen? Ja dus. Maar ik wil mijn uitspraak best terugnemen, zodra jij dan al je onfrisse polimieke uitspraken terugneemt.

Maar goed, zelfs het Sola Scriptura heb je niet aannemelijk kunnen maken, sterker nog, je bent enkel doorgegaan in je riedeltje jegens de katholieke (en orthodoxe enz en) Kerk.

De vraag staat dus nog steeds, maar schrap het islamitische er dan maar van af als je daarmee de vraag wel kan beantwoorden.

de bijbel leert dat alle volgelingen van Christus heiligen zijn. dat de rkk de definitie van 'heilige' verandert heeft doet daar niets aan af. maar de rkk is abuis als ze met haar nieuwe definitie de bijbel gaat verklaren.

Daar maak je toch even een cruciale denkfout. De katholieke )en orthodoxe enz enz) Kerk heeft de betekenis van heiligen niet aangepast, nee zo was de betekenis altijd al vanaf het begin. Getuige geschiften van kerkvaders en verslagen uit de vroege christenheid. Ik noem er even een paar:

Het martelaarschap van Polycarpus (157 n.c.)
Hippolytus van Rome (204n.c.)
Tertullianus (211 n.c.)

Afijn zo is er nog een hele lijst te vindne op: http://scripturecatholic.com/saints.html#tradition-I

Alle christenen zijn ledematen van het lichaam van Christus en van elkaar (Rom. 12:5 en veel andere plaatsen).
Jezus heeft maar één lichaam (Ef. 4:4, Kol. 3:15).
De dood kan christenen niet van Christus of van elkaar scheiden (Rom. 8:35-39).
Christenen zijn met elkaar in wederzijdse liefde verbonden (Rom. 12:10, 1 Tes. 5:11, Gal. 6:2).

Toch gek dat je bovenstaande gewoon heel fijn tegenspreekt gezien je reacties in dit topic.

Kortom, dank voor de uitleg, maar het houd geen stand. Niet in de Bijbel, en niet in de christelijke geschiedenis. Of jouw antwoord overeenkomt met de reformatorische leer, daar durf ik geen uitspraak over te doen.
in tegnstelling tot de rkk bedoel je?

Nee ik bedoel meer in tegenstelling tot de wens van Christus.
wel de kerk is al vanaf de eerste eeuw aan het scheuren. niets nieuws onder de zon. toen de kerk heer en meester was onderdrukte en bestreed de kerk afwijkende leer met banvloek en dood.

Scheuringen gebeuren idd vanaf het begin. Echter werd en wordt (zoals tussen de katholieke en orthodoxe kerken en de katholieke en anglicaanse kerken wel gezocht naar eenheid). Reformatorische kerken (en de evangelicale die daaruit voortvloeien) blijven echter scheuren en daar zijn ze zo te zien erg content mee waarmee we nu met een situatie zitten waarin er meer dan 30.000 verschillende protestantse kerken zijn die elkaar veelal het licht niet in de ogen gunnen. Essentieel anders dus dan gedurende de eerste 16 eeuwen van het christendom.
maar toen de maat echt vol was vie het niet te stuitten en was de reformatie een feit.
daarna bleef de rkk verdeeld. verschillende monniken ordes bestreden elkaar om macht en invloed.
maar het is waar, vandaag de dag scheurt de rkk niet zoveel; de mensen verlaten haar gewoon. :mrgreen:

Mensen die hun geloof verloren hebben verlaten de Kerk, dat klopt. Mensen die denken dat elders het gras groener is zoeken het soms elders. Evengoed is dat in alle kerken het geval. De katholieke Kerk groeit overigens nog elk jaar.
maar nu waarom de andere kerken scheuren. omdat leerstellingen te ver uitgeplozen worden en hun doel voorbij schieten. de taak van de kerk (ga en maak discipelen) en het doel van elke discipel (worden als Jezus) wordt vergeten en de nadruk valt op leerstellige theoretische zuiverheid. Zoals ik al vermeld heb doe ik niet aan partijschappen. ik stap over de overtrokken leerstellingen heen.

Fijn, het eerste antwoord dat je hier kunt geven zonder af te geven op de katholieke Kerk. Schijnbaar kun je het dus wel. Tevens distantieer je je nu hier van de reformatorische christenen.
de rkk-leer is echter van een geheel andere orde. waar de refo-kerken steggelen over interpretaties van de bijbel daar gaat de rkk veel verder en vervangt de niet mis te verstane leer en baseert geheel nieuwe anti-christelijke doctrines op hap-snap symbolisch bijbelgebruik.
ik hoop dat je het verschil ziet.

Ik zie het verschil en ik zie ook dat jouw geloof niet strookt met de Bijbel als die in zijn geheel wordt gelezen en verstaan en ik zie dat jouw geloof niet strookt met die van de vroege christenen. Ik kwalificeer je nog we als christen, maar indien ik dezelfde maatstaaf als jou zou hanteren was jou geloof een deels heidens en deels ketters geloof.

Spijtig overigens dat je slechts 1 daadwerkelijk antwoord hebt gegeven en voor de rest veel rookgordijnen opwierp.
Ik denk dat we nu wel uitgepraat zijn. Ik hoef ook geen antwoorden meer van jou op de twee openstaande vragen. Het is me duidelijk dat jij geen reformatorische christen bent en dus in deze dialoog niets te zoeken hebt behalve het nodeloos frustreren van de mensen die wel op een normale manier een gesprek willen voeren.

Ik heb overigens het voornemen om niet meer in dit forum onderdeel te posten gezien de voorwaarden die eraan hangen. Nogmaals het verzoek aan de crew om het topic te verplaatsen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 aug 2011 07:45

Verschil tussen de Roomse en de Reformatorische leer komt voort uit een totaal andere kijk op het geschreven Woord en hoe men met dit Woord denkt om te kunnen c.q. mogen gaan.
Interpretaties van mensen(kerkvaders als in de laatste lange stukken die Faramir postte) worden op gelijke hoogte gesteld met het geschreven Woord en als goddelijke uitspraken gezien. Uitspraken van concilies en van Pausen worden eveneens als goddelijk gezien(want de Heilige Geest leidt de RKK altijd). De leer die een mens op die wijze uit het geschreven Woord haalt gaat uiteindelijk, onontkoombaar, heersen over het geschreven Woord. Het is hetzelfde wat er in het Jodendom gebeurt is. De Traditie wordt zo belangrijker dan het OT. Binnen het Jodendom werd en wordt de Talmoed als belangrijkste bron voor studie gezien. Zelfstandig nadenken over het geschreven Woord en tot andere,op het geschreven Woord gebaseerde geloofs(!)conclusies worden niet op prijs gesteld en als ketters aan de kant geschoven(die niet de geloofsuitspraken van de RKK onderschrijft........die staat buiten de RKK en maakt geen deel van het Lichaam van Christus uit)(zekere delen van de Reformatoriese kerken zijn in die zin dan ook "verroomst"!!)

Uit dit basis verschil in kijk naar het geschreven Woord ontstaat een onoverbrugbaar verschil tussen RK-gelovigen en Reformatorisch-gelovigen. Het persoonlijke geloof ontstaat uit geheel andere bronnen. Het ene geloof ontstaat en wordt gevormd door een overdenken van het geschreven Woord, het andere geloof wordt van boven af opgelegd door de kerk. Zo ontstaan er twee volkomen verschillende geloven. Het ene ontstaat uit omgang met het geschreven woord, het andere ontstaat uit de leer die de kerk voorschrijft.
Zeker, er kan veel meer over gezegd worden, maar ik houd het hier even bij.
h.g. Learsi

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 aug 2011 07:58

learsi schreef:Verschil tussen de Roomse en de Reformatorische leer komt voort uit een totaal andere kijk op het geschreven Woord en hoe men met dit Woord denkt om te kunnen c.q. mogen gaan.
Interpretaties van mensen(kerkvaders als in de laatste lange stukken die Faramir postte) worden op gelijke hoogte gesteld met het geschreven Woord en als goddelijke uitspraken gezien. Uitspraken van concilies en van Pausen worden eveneens als goddelijk gezien(want de Heilige Geest leidt de RKK altijd). De leer die een mens op die wijze uit het geschreven Woord haalt gaat uiteindelijk, onontkoombaar, heersen over het geschreven Woord. Het is hetzelfde wat er in het Jodendom gebeurt is. De Traditie wordt zo belangrijker dan het OT. Binnen het Jodendom werd en wordt de Talmoed als belangrijkste bron voor studie gezien. Zelfstandig nadenken over het geschreven Woord en tot andere,op het geschreven Woord gebaseerde geloofs(!)conclusies worden niet op prijs gesteld en als ketters aan de kant geschoven(die niet de geloofsuitspraken van de RKK onderschrijft........die staat buiten de RKK en maakt geen deel van het Lichaam van Christus uit)(zekere delen van de Reformatoriese kerken zijn in die zin dan ook "verroomst"!!)

Wat een prachtige karikatuur waarin wel een vleugje waarheid zit. (Maar ja, dat is altijd bij karikaturen)
Uit dit basis verschil in kijk naar het geschreven Woord ontstaat een onoverbrugbaar verschil tussen RK-gelovigen en Reformatorisch-gelovigen. Het persoonlijke geloof ontstaat uit geheel andere bronnen. Het ene geloof ontstaat en wordt gevormd door een overdenken van het geschreven Woord, het andere geloof wordt van boven af opgelegd door de kerk. Zo ontstaan er twee volkomen verschillende geloven. Het ene ontstaat uit omgang met het geschreven woord, het andere ontstaat uit de leer die de kerk voorschrijft.
Zeker, er kan veel meer over gezegd worden, maar ik houd het hier even bij.
h.g. Learsi

En hier heb je toch heel weinig begrepen van de mystieke stromingen die binnen de katholieke Kerk gelijkwaardig naast elkaar kunnen bestaan. Het reformatorische christendom is eenkennig wat betreft mystiek (muv de PKN die volgens mij niet reformatorisch is) indien je er een andere denkwijze op nahoud scheur je af sluit je je elders aan of sticht je een eigen kerk terwijl de katholieke Kerk ruimte bied aan ontelbare verschillende manieren en interpretaties van geloofsbeleving (zo heb ik mij eens verdiept in de karmelitaanse mystiek). De kaders waarbinnen je kan bewegen in de katholieke Kerk (ook wat betreft leerstellingen) zijn vele malen groter.

Maar je strekking, daar kan ik het volmondig met je eens zijn. Gesprek is eigenlijk zinloos gezien de verschillende kaders. Dank voor deze eye opener. Dan lijkt het me gewoon het makkelijkst als het topic gesloten wordt en zal ik mijn aanwezigheid heroverwegen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 aug 2011 09:38

Ik heb met afgrijzen alles gelezen over de leer van de Rk
hier nog wat bagger over de RK,zoals dit genoemd wordt door iemand op dit topic

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Zon.pdf
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 aug 2011 09:43

Hartelijk dank Schaapje voor het stukje slagroom op het toetje. Schijnbaar is het calvinistische protestantisme zo diep afgezakt dat het zelfs zulke dingetjes moet opwerpen. Bravo.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 17 aug 2011 10:03

schaapje schreef:Ik heb met afgrijzen alles gelezen over de leer van de Rk
hier nog wat bagger over de RK,zoals dit genoemd wordt door iemand op dit topic

htttp://www.verhoevenmarc.be/PDF/Zon.pdf

Heb je naaste eens lief als u zelf.

Niet alles is waar omdat het op het internet staat he.
Ik denk dat ik met wat zoek/googlewerk. vrijwel alles in twijfel zou kunnen trekken wat ik in mijn hervormde kerk tegenkom.
Dat betekent natuurlijk niet meteen dat alles waar is wat ik op inet vind.

(Faramir ik waardeer je bijdrage zeer. Erg leerzaam, ook al zie ik het anders.)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 aug 2011 10:33

@maboc

Ik begrijp niet zo goed wat het ontmaskeren van die RK-leer te maken heeft met naastenliefde.
Misschien zou ik persoonlijk wel een heel goede verstandhouding met faramir kunnen
hebben, maar omdat ik hem niet ken, behalve dan wat feiten dat hij getrouwd is met een
ongelovige vrouw, ik geloof leraar is en een persoonlijke openbaring heeft gehad met de; wat
hij noemt de heilige maagd Maria.
Daarom is het moelijk om over naastenliefde te spreken ik
val niemand persoonlijk aan, het gaat over een leer die in mijn ogen verfoeilijk is, en ik vind
het vreemd dat verschillende op dit forum daar zo,n respect over uitspreken.

In ieder geval is mij het plezier ontnomen om hier om dit forum te verblijven, omdat ik
gekonfronteerd word met zulke leringen die tenenkrommend zijn en door zeer weinigen tegenin
gegaan wordt.
Anders is het als het over de uitverkiezing zou gaan, of over de waterdoop. :mrgreen:

Ik wens faramir het beste toe.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 aug 2011 11:58

Het zou dit topic een stuk aangenamer maken als eenieder zich zou onthouden van de denigrerende kwalificaties die we op de laatste paar pagina's kunnen lezen. Je kunt het namelijk heel goed volstrekt met elkaar oneens zijn zonder die kwalificaties.
Dit topic blijft overigens vooralsnog gewoon open.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 aug 2011 12:16

Faramir schreef:terwijl de katholieke Kerk ruimte bied aan ontelbare verschillende manieren en interpretaties van geloofsbeleving (zo heb ik mij eens verdiept in de karmelitaanse mystiek). De kaders waarbinnen je kan bewegen in de katholieke Kerk (ook wat betreft leerstellingen) zijn vele malen groter.

Je zegt:.....De kaders waarbinnen je kan bewegen in de RKK, ook wat betreft leerstellingen(!?) zijn vele malen groter.......

Weet wel, dat de kaders van de RKK buiten de kaders van het geschreven Woord vallen. Eigenlijk geef je goed aan waarom de reformatie noodzakelijk was en in grote delen van alle kerken nog steeds of opnieuw noodzakelijk is.

h.g. Learsi

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 aug 2011 12:27

learsi schreef:Je zegt:.....De kaders waarbinnen je kan bewegen in de RKK, ook wat betreft leerstellingen(!?) zijn vele malen groter.......

Indien ik het niet eens ben met het petrusambt dan wordt ik daarvoor niet geëxcommuniceerd. Mijn mening is da gewoon een afwijkende mening. Indien ik niet geloof in Maria verschijningen, dan kan dat prima, zolang ik mijn broeders en zusters die dat wel doen maar respecteer enz enz. Maar goed, we zijn het er dus over eens dat de door jou gemaakte claim in je vorige bijdrage niet klopt.
Weet wel, dat de kaders van de RKK buiten de kaders van het geschreven Woord vallen.

Weet wel dat dat a) jouw mening is en b) het door jou aangehangen sola scriptura buiten de kaders van het geschreven Woord vallen waardoor jou uitsprak sowieso nog maar weinig waarde heeft.
Eigenlijk geef je goed aan waarom de reformatie noodzakelijk was en in grote delen van alle kerken nog steeds of opnieuw noodzakelijk is.

Reformatie is constant noodzakelijk, en is ook een constant proces binnen de katholieke Kerk. Vandaag de dag zijn we nog bezig met de uitwerking van Vaticanum II en zo kwam ook Trente de nodige reformatie brengen.
Echter de reformatie die jij bedoeld ging in eerste instantie niet om leerstellingen maar om de praktijk. Die was noodzakelijk (en tijdens Trente ook opgepakt) maar had binnen de Kerk moeten blijven. Het resultaat zie je: 30.000 verschillende strominkjes binnen het protestantisme die elkaar om de vierkante millimeter aan bijbel interpretatie bestrijden.

elbert schreef:Het zou dit topic een stuk aangenamer maken als eenieder zich zou onthouden van de denigrerende kwalificaties die we op de laatste paar pagina's kunnen lezen. Je kunt het namelijk heel goed volstrekt met elkaar oneens zijn zonder die kwalificaties.
Dit topic blijft overigens vooralsnog gewoon open.

Een spijtig besluit. Zeker aangezien mijn deelname (als laatste katholiek) aan dit forum wel zo'n beetje op zijn einde loopt. Ik kwam hier om meer te weten te komen over het reformatorische geloof gezien mijn gereformeerde vrouw. Inmiddels weet ik meer dan genoeg. Ik weet dat er liever gepraat wordt over de andere denominatie als met de andere denominatie. Zoals Schaapje het eigenlijk perfect verwoorde. Ik zou niet willen dat reformatorische christenen het plezier in het forum wordt ontnomen omdat er in een topic of 2 een katholiek een bijdrage levert.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 aug 2011 13:30

Race406 schreef:@Faramir: Dank voor je uitvoerige reactie(s)!
Ik ben en blijf van mening dat een mens niet tussen jou en God in staat. Maria was een zondig mens,net zoals wij allemaal. Wij zondige mensen mogen tot God rechtstreeks bidden. Nergens in de Bijbel staat dat we tot iets of iemand anders moeten bidden. En daar komt nog bij: Mensen die sterven zijn Boven, en hebben geen benul meer van wat er zich beneden afspeelt. Zo ook met Maria.
Neemt niet weg dat ik, hoewel ik je mening absoluut niet deel, je wel respecteer en jouw overtuiging wel interessant vind om te lezen.

Volgens mij is het ook niet zo dat je tot een heilige MOET bidden, maar dat je om voorspraak door een heilige bij God MAG bidden. Voorspraak betekent, voor zover ik het begrepen heb, dat iemand in de hemel met je meebidt. Als dat inderdaad zo is, dan zou dat een soort ondersteuning bij het bidden zijn. Noem het een hemelse gebedskring.

Voorts vind ik de toon waarop vooral Faramir wordt bejegend door enkele fantatic, ronduit onchristelijk. Ik meende toch dat men andersgelovigen vriendelijk tegemoet zou moeten treden in plaats van uit te kafferen. In dit soort geschreeuw en gescheld is de Heilige Geest volgens mij niet werkzaam. Zoals Elia heeft meegemaakt: de Heer is niet in een storm, niet in een aardbeving en ook niet in vuur, maar in een zachte bries.

Ik zou zeggen tegen dergelijke fanatici: bries zacht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 aug 2011 15:38

Optimatus schreef:Volgens mij is het ook niet zo dat je tot een heilige MOET bidden, maar dat je om voorspraak door een heilige bij God MAG bidden. Voorspraak betekent, voor zover ik het begrepen heb, dat iemand in de hemel met je meebidt. Als dat inderdaad zo is, dan zou dat een soort ondersteuning bij het bidden zijn. Noem het een hemelse gebedskring.
Tja, maar volgens de Bijbel hebben we een Voorspraak bij de Vader, nl. Jezus Christus, de Rechtvaardige (1 Joh. 2:1). Hij is degene naar Wie de Vader luistert en wij hebben de toegang tot de Vader door Jezus. Waarom zou je met minder genoegen nemen dan Hem?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 aug 2011 18:17

Dat kan Faramir je ongetwijfeld uitleggen. Ik probeer me voor te stellen waarom men heiligen om voorspraak vraagt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 aug 2011 18:38

Faramir schreef:Goed 3 vragen dus die tot op heden niet beantwoord zijn, ik zal ze voor het gemak nog meer even knippen en plakken de context van de vragen vind je in het voorgaande gesprek:

1) Leg mij maar eens uit waarom ik een islamitische visie op een heilig boek moet hebben zoals reformatorische christenen dat hebben.

2) Vertel eens, wat verstaan reformatorischee christenen onder de gemeenschap der heiligen?

3) Hoe komt het dat het calvinistische (/reformatorische) christendom tot op de dag van vandaag aan het verder scheuren is?

Ik ga deze vragen beantwoorden in de wetenschap dat het topic voor de volledigheid verplaatst dient te worden naar het open forum. Het topic valt per slot van rekening buiten de reformatorische kaders (dit is dus een verzoek aan de mods...)

1. Reformatorische christenen hebben geen islamitische visie op een heilig boek. Ze hebben hooguit een visie waarin parallelen voorkomen met de visie die moslims op de koran hebben. Maar goed, in meerdere filosofieën zitten parallelen, dus daarmee kun je de visie moeilijk islamitisch noemen.
2. De gemeenschap tussen Gods kinderen hier op aarde. En ook een zekere eenheid tussen wat genoemd wordt de strijdende kerk en de triomferende kerk. Beiden maken deel uit van de bruid van Christus. Sommigen hebben het aardse leven verlaten en andere zijn nog hier. Eens zullen ze volledig één zijn.
3. Deze verdeeldheid is een triest gegeven van het feit dat er mensen deel van deze kerken uit maken. En trouwens, al voor Calvijn scheurde de kerk. Je hebt de RKK en de orthodoxe kerken. Daarnaast heb je ook nog een Oud Katholieke Kerk en een anglicaanse kerk. Hoewel ik tot mijn schande moet bekennen dat er meer reformatorische groeperingen zijn dan katholieke, moet ik toch ook wijzen dat tweedracht overal voorkomt... Daarnaast denk ik dat de RKK wat meer een "rekverband" is, niet qua officiële leer, maar wel qua invulling en beleving van het geloof, dan de meeste reformatorische kerken.

Terug naar “Archief”