werkende moeders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 19 sep 2003 19:17

Misschien eens naar de chat gaan? Daar kom je der genoeg tegen. :(

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 20 sep 2003 20:08

joepie schreef:Wat mij altijd opvalt, is dat de vrouw altijd veel moet kunnen als ze buitenshuis gaat werken.
Ze moet zorgen voor de oppas, dat ze der komen en weer gehaald worden, ook nog zorgen voor het huishouden, dat er eten op tafel komt, kinderen in bed, als er zieke kinderen zijn dat haar baas bereid is haar vrij te geven enz. Als een vrouw ziek is verwacht de man dat alles gewoon door draait. Eten op tafel, kinderen op school, van school enz.
Als een man ziek is, sjonge wat is tie dan zielig.
Als een man gewerkt heeft en thuis komt, is hij moe, gaat op de bank liggen voor een dutje, schuift aan tafel om te eten en na het eten op zijn stoel voor zijn krantje. Eigenlijk zijn het wel zwakke wezens die mannen.
Kunnen naast hun werk niks meer. Moet je de vrouw zien.
Nee ik weet ondertussen wel wie er echt het sterke geslacht is!

Mánnen........................ die moesten ze verbannen :lol: Niet, Joepie?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 20 sep 2003 20:11

Cathy schreef:Verder denk ik dat joepie en ik tot ongeveer dezelfde generatie behoren, en die heeft het niet gemakkelijk :? :wink:

Geef je geboortedatum op in je profiel, Cathy, dan weten we het zeker. :wink:

- Louis Paul Boon

Jardena
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jardena » 20 sep 2003 20:52

Weet je wat mij de ideale oplossing lijkt. Een man die 4 dagen in de week werkt en een vrouw die dat drie dagen doet, en als er dan en kindje is, kan die twee dagen naar KDO dat vind zo'n kindje onwijs leuk, al die leeftijdgenoten, lekker brabbelen over kleding en roddelen over de leidsters en de wereld van de klimtoestellen ontdekken en ruzie maken met andere kids. En 's avond opgehaald worden door pappie en doodgeknuffelt worden omdat pappie en mammie je gemist hebben. DAt is toch veel beter dan heel de dag met mammie thuis te zitten, mammie heeft elke dag dezelfde spelletjes en het park in de buurt gaat ook een keer vervelen want al die eenden zeggen ook niet meer dan kwek kwek. En 1 dag samen met pappie thuis is ook te gek, van pappie mag je veel meer, lekker tv kijken over voetbal i.p.v. al die puzzelprogramma's en al die tellsell onzin. Vaders vindenhet ook te gek hoor om in de opvoeding van de kinderen mee te doen. En dat idee dat moeders de kinderen opvoeden is van zo'n 100 jaar geleden en typisch hollands. Er zijn stammen in Afrika en Amerika waar vrouwen werken en stamhoofden zijn en waar de cultuur van man en vrouw precies andersom is. Nergens wordt beschreven dat mannen moeten werken en vrouwen thuis moeten zijn om voor de kinderen te zorgen. En zoals ik hierboven beschrijf ik KDO echt niet het ergste wat een kind kan over komen, al ben ik geen voorstander van 5 keer per week, maar 2 keer is voor zo'n kind toch te gek.
Verder respecteer ik ieders mening maar dit is de mijne
Unaware, I have been unfair
I've been unfit for blessings from above
But even I can see The sacrifice You made for me.
To show that I have never been unloved
It's because of you, And all that you went through
I know that I have never been unloved"

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 20 sep 2003 22:04

Kindertjes vinden het vast al wel gezellig om te roddelen en te pesten :roll: . Misschien goed om eens echt naar kinderen te kijken :wink: .
Kindertjes in de creche stoppen is zielig, breng ze dan naar een oppasmoeder, is tenminste wat huiselijker dan een creche. En kinderen vervelen zich heus niet thuis, ook al doe je 1000 keer hetzelfde spelletje, ze blijven het leuk vinden. En eendjes of geitjes voeren blijft leuk, je ontdekt telkens weer wat anders al peuter. En als je alleen naar de geitjes mag ben je toch al echt groot (denken ze)
Verder is het heerlijk om zelf de kinderen op te voeden en dat niet aan anderen over te laten. En trouwens dat beloof je ook als je je kindje laat dopen. De eerste jaren van een kindje zijn zo belangrijk voor het verdere leven, dat geef je toch niet uit handen. Als ze naar school moeten is het snel genoeg. Het is heerlijk je kindje te zien opgroeien en daarmee te begeleiden, dat laat je toch niet aan crecheleidsters over...
Afrika en Amerika waar vrouwen werken en stamhoofden zijn en waar de cultuur van man en vrouw precies andersom is.

Meestal vinden vrouwen het helemaal niet fijn dat ze hun kinderen meoten achterlaten maar het kan dan niet anders, vooral in Afrika lijkt het me niet fijn want vaak moet een klein kind op een baby passen. Die verantwoordelijkheid is eigenlijk veel te groot voor een kind.
Nergens wordt beschreven dat mannen moeten werken en vrouwen thuis moeten zijn om voor de kinderen te zorgen

Toch maar eens beter in de bijbel gaan lezen, Adam moest in het zweet zijns aanschijns zijn brood eten en Eva met smart kinderen baren. Een duidelijke taakverdeling lijkt me. En in de Bijbel lees ik ook niets over een creche of kdo :wink: Los het dan op met je man, wees elk een aantal dagen met je kindje thuis.
En dat met stoffen luiers! Daar werd hij nogal eens op aangekeken. En betiteld als een watje. Maar gelukkig is het tegewordig normaler om dat als man te doen. Behalve in de streng reformatorische kringen dan.

Met deze opmerking loop je echt wel achter, ook reformatorische mannen verschonen stoffen luiers. :P Gelukkig wel. En als we samen gaan wandelen mag ik vaak niet eens de kinderwagen duwen of de draagzak om hebben.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 sep 2003 18:56

Gershwin:
Volgens mij is het met Klaas ook zo... Die leidt zijn vrouw ook al 40 jaar door de woestijn, denk ik

Maar wel elke keer op een andere plek. Als ze de weg leren kennen weten ze de bronnen en zijn ze niet langer afhankelijk. En dat moeten we niet hebben.... ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Jardena
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jardena » 21 sep 2003 20:19

Toch maar eens beter in de bijbel gaan lezen, Adam moest in het zweet zijns aanschijns zijn brood eten en Eva met smart kinderen baren. Een duidelijke taakverdeling lijkt me. En in de Bijbel lees ik ook niets over een creche of kdo Los het dan op met je man, wees elk een aantal dagen met je kindje thuis.

Kinderen baren is wel iets anders dan kinderen opvoeden hoop ik. En met het voorbeeld van Adam en Eva wil nog zeggen dat dat bij iedereen zo moet. Stel dat je man niet kan werken...of dat jij een betere baan hebt dan je man. Ik zit nu in VWO 6, stel dat ik straks ga studeren, en na mijn studie zal trouwen, wat dan, moet ik dan mijn talenten in de aarde stoppen, daar staat ook iets over in de bijbel. Ik heb ook gezegd in mijn stuk dat ik geen voorstander ben van 5 dagen per week, maar 2 dagen is niet meteen een inbreuk op de opvoeding, anders zou ik zelf toch wel een heel slechte opvoeding hebben gehad. Mijn ouders werken allebei fulltime, en ik heb er nooit een nadeel aan ervaren. En voor de ontwikkeling van je kindje is het lang zo slecht nog niet om met leeftijdgenoten in contact te zijn.

Maar nogmaals ik respecteer ieders mening en hiermee verklaar ik alleen mijn eigen mening
Unaware, I have been unfair

I've been unfit for blessings from above

But even I can see The sacrifice You made for me.

To show that I have never been unloved

It's because of you, And all that you went through

I know that I have never been unloved"

joris

Berichtdoor joris » 21 sep 2003 22:05

das geen taakverdeling, maar een vloek.

joepie

Berichtdoor joepie » 22 sep 2003 10:41

Ik denk dat het wel degelijk zo is dat God daar duidelijk een onderscheid maakte tussen de opdracht voor de vrouw en de man. Het feit dat kinderen baren bij haar staat geeft mijns inziens ook aan dat het verzorgen daar bij hoort. Een man kan tenslotte geen borstvoeding geven.
En aangezien de vrouw dat in die tijd nog tenminste drie jaar deed kon het niet anders dan dat zij voor de kinderen zorgde.

En Memmem ik denk dat je wel een uitzondering bent met zo,n man.

Verder is dat voorbeeld van de talenten die je krijgt, en zou moeten gebruiken, nogal wankel. Het is echt niet zo dat je maar éénmaal talenten krijgt en verder nooit meer. En dat je alleen talenten hebt gekregen om te kunnen leren en daardoor een goede baan te verwerven.
Je merkt in elke levensperiode weer nieuwe talenten op bij je zelf.
Zo krijg je, als je kinderen krijgt weer hele nieuwe talenten, en daar zul je soms je andere talenten een poosje voor opzij moeten zetten.
Niks mis mee, om nieuwe talenten te ontdekken en te gaan gebruiken.
Daar groei je door.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 sep 2003 13:44

Oja, ik bedenk opeens hoe de bijbelse lijn was: de vrouw zorgde thuis voor de zuigelingen en de meisjes, de jongetjes gingen met de vaders mee naar het land. Het is dus niet zo dat de vaders niets deden in de opvoeding, maar de taken werden zo goed mogelijk verdeeld.

Klaas schreef:
Gershwin schreef:Volgens mij is het met Klaas ook zo... Die leidt zijn vrouw ook al 40 jaar door de woestijn, denk ik (gokje, klaas)

Maar wel elke keer op een andere plek. Als ze de weg leren kennen weten ze de bronnen en zijn ze niet langer afhankelijk. En dat moeten we niet hebben.... ;-)

Nee, de man is de bron, beter gezegd: jij bent de bron :D
Je moet volgens mij juist zorgen dat er geen andere bronnen in zicht komen, want dan wordt het kwakkelen in plaats van man.

PS Moet ik uit je reactie concluderen dat je mijn toespeling op je identiteit niet snapt (en ik je ws. een verkeerde id. toedicht), of dat je hem omzeilt? :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 22 sep 2003 20:43

Nogmaals, wegens gebrek aan reactie :cry:
Elsa schreef:Een vrouw MÁG thuisblijven.
Waarom zou iemand daar 'te intelligent' voor zijn, of daar teveel voor gestudeerd hebben? Intelligentie en studie neemt niemand je af. Dat is een deel van je persoonlijkheid. En is daarom nooit 'weggegooid'!
Naast de luiers, het eten en de was zijn er voldoende intelligente uitdagingen. Misschien moet je er even naar zoeken..................... maar ze zijn er zeker.

Wat denk je dat je mist in alle uren dat je niet bij je kinderen bent? En nog belangrijker, zeker als ze groter zijn: Wat denk je dat de kinderen missen in alle uren die jij er niet bent? :!:

Laten we ook eens nadenken hoe het komt dat er zo'n tekort is aan vrijwilligers. Een gevolg van werkende moeders? Geen tijd meer over voor iets anders? Jammer :cry:

- Louis Paul Boon

woelratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor woelratje » 22 sep 2003 21:39

ff wat anders wat doen we met z.g. een ouder gezinnen die van een Algemene Bijstands uitkering moeten leven? Ik vind het terrecht dat er een sollicitatieplicht ingesteld is voor vrouwen die van een door gemeenschapgeld gefinancieerde bijstandsuitkering moeten leven.
:mrgreen:
Kijk ook eens op: http://www.eecomputers.nl

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 sep 2003 22:08

Omdat Elsa smeekte om een reactie....

Elsa:
Een vrouw MÁG thuisblijven.

Helemaal mee eens. Een man MAG wat mij betreft ook thuisblijven. Overigens is het vandaag de dag vaak de vraag of de vrouw KAN thuisblijven.

Elsa:
Waarom zou iemand daar 'te intelligent' voor zijn, of daar teveel voor gestudeerd hebben? Intelligentie en studie neemt niemand je af. Dat is een deel van je persoonlijkheid. En is daarom nooit 'weggegooid'!

Het gaat erom dat het een bijbels gegeven is dat we opgeroepen worden onze talenten zo goed mogelijk te gebruiken. Studie is geen doel op zich maar een voorbereiding, een vorming om die talenten zo goed mogelijk te gebruiken. In die zin is het weggooien; zwemles nemen zonder ooit te gaan zwemmen.

Elsa:
Wat denk je dat je mist in alle uren dat je niet bij je kinderen bent?

En dat geldt dan alleen voor de vrouw? Ik zie nooit dat dit tegen mannen gezegd wordt. ALs je het dan eerlijk wilt doen moet je allebei 50% gaan werken, dan mis je allebei evenveel.

Elsa:
En nog belangrijker, zeker als ze groter zijn: Wat denk je dat de kinderen missen in alle uren die jij er niet bent?

Er zijn natuurlijk extremen maar over het algemeen zijn kinderen van ouders die beide (deels) werkten niet zo ontevreden. Het gaat er denk ik ook om hoe je aanwezig bent op de momenten dat je aanwezig bent.

Elsa:
Laten we ook eens nadenken hoe het komt dat er zo'n tekort is aan vrijwilligers. Een gevolg van werkende moeders? Geen tijd meer over voor iets anders? Jammer

Dat gaat me net wat te vlug. Allereerst is er in de hele maatschappij een afnemend gevoel van verantwoordelijkheid waar te nemen. Dat er een direct verband zou zijn tussen werkende moeders en minder vrijwilligers vind ik een schot uit de heup. Zo'n stelling verdient onderzoek en is niet gebaat bij speculaties.

Ten tweede zit er een vreemde keerzijde aan deze redenering. Eerst stel je dat je als moeder veel mist als werkt en nu roep je moeders in wezen op vrijwilligerswerk te gaan doen. Ten aanzien van je kinderen maakt dat natuurlijk helemaal niets uit. Of je nou 2 dagen in de week onbetaald of betaald van huis bent maakt voor hen geen verschil.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 25 sep 2003 00:20

Jardena schreef:...Adam moest in het zweet zijns aanschijns zijn brood eten en Eva met smart kinderen baren.

Moest? In betekenis van "verplicht", "opdracht"?
Nee!, het is een vloek, de vloek van de zonde die zij zojuist begaan hadden. Dat het een vloek is staat er vlak voor.

Normaal konden ze eten van bomen in de hof (niet werken dus voor je eten) en zou er geen smart zijn in het kinderen baren!

De vloek is geen opdracht; dat zijn twee heel verschillende dingen.

Gershwin schreef: Oja ik bedenk opeens hoe de bijbelse lijn was:

Misschien heb ik iets gemist bij het doorlezen van de bijbel, maar kun deze lijn aanwijzen?
1. Is deze lijn normatief, dwz. richtlijn gevend?
2. Zijn lijnen dik genoeg, voldoende informatie bevattend, om daaruit een conclusie te kunnen trekken?

Ik wacht af.

joris

Berichtdoor joris » 25 sep 2003 06:41

fijn dat er toch nog iemand reageert op die vloek en dat ie het er nog mee eens is ook. Bijzonder hoe makkelijk iets genegeerd wordt wat onbekend voor je is.

VOlgens mij is de enige bijbelselijn die ikkan ontdekken dat je goed voor je kinderen moet zorgen. En als je wil leven naar het beeld van GOd dan moet je willen voldoen aan:
- aanwezig zijn
- je kinderen kennen
- consequent en liefdevol zijn
- ze voorleven hoe te leven met God.

En hoe je dat doet? Ik dacht dat je dat zelf kon verantwoorden voor God en naar je kinderen.

Terug naar “Archief”