Formulieren van Enigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2011 13:08

schelpje3 schreef:Van onszelf hebben wij hier geen behoefte aan.
Christus moet dat in ons werken en pas DAN kunnen wij in beweging komen. Eerder echt niet. Waarom lees ik zo vaak dat het schijnbaar van een mens komt ? Dat is niet Bijbels.
Een mens is van nature een hater van God en Zijn naaste, dus geen lofprijzer ! Integendeel.
Zijn alle kerkgangers bekeerd ?

Wat is precies je punt? Want is dit niet de reden waarom veel mensen stil blijven zitten en wachten of het hun gegeven wordt? Van nature willen ze immers niet dus wat kan je doen dan wachten of Christus misschien in je wil werken? Als het evangelie wordt gebracht is dat niet: Je wil je niet bekeren dus je moet wachten tot Christus in je werkt. Er wordt altijd actief opgeroepen tot geloof en bekering, niet tot wachten omdat we toch niet in beweging kunnen komen. Daarmee ontken ik niet dat een mens van nature zelf god wil zijn, dat doet de Bijbel ook niet. Maar we moeten wijzen op het werk van Christus en mensen oproepen tot bekering.... en niet zeggen: Bekeerd worden? Dat wil je niet, Christus moet eerst in je werken en dan pas wil je. Daar wijst de Bijbel ook op.

Dat mensen uit zichzelf Jezus niet volgen maar dat Hij ze roept ontkent niemand. Iemand die zegt: "toen ging ik Jezus volgen" ontkent niet dat dat het werk van Hem zelf was. Je doet net alsof die mensen dat wonder niet zien. En ja het klopt, Jezus moet ons roepen, dat klopt. Maar als je onbekeerd in de kerk zit kan je niet zeggen: Hij moet me eerst roepen. Hij doet dat wekelijks in de kerk... en dagelijks als je uit de Bijbel leest. Hij roept je door het Woord.
Laatst gewijzigd door Marnix op 01 mar 2011 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2011 13:09

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:
Christus moet dat in ons werken en pas DAN kunnen wij in beweging komen. Eerder echt niet. Waarom lees ik zo vaak dat het schijnbaar van een mens komt ? Dat is niet Bijbels.
Een mens is van nature een hater van God en Zijn naaste, dus geen lofprijzer ! Integendeel.

Dit antwoord b.v. er is al zovaak een discussie over geweest door jou, mensen
komen met bijbelteksten wat Jezus en God zelf hierover zegt, maar je blijft maar
volhouden dat jij het goed hebt en anderen en dus ook de Bijbel het verkeerd hebben.
Dat snap ik niet.

Nee en ik snap niet dat er mensen kunnen volhouden dat het allemaal eigen werk is. Je gaat daarmee voorbij aan het grootste Wonder !
Er worden teksten uit zijn verband gerukt, om maar te kunnen zeggen: ik ging Jezus volgen.
Maar de discipelen volgden ook niet uit zichzelf, de Heere Jezus nodigde ze eerst, toch ?

Maar jij vertaalt de dingen die je hoort, als ik zeg dat ik Jezus ging volgen, betekent
dat ... dat ik antwoorde op het werk dat God in mijn hart deed, ..God doet een oproep
geloof in Mijn Zoon, en Jezus zegt ook in de Bijbel...volg mij. En dit geldt ook van anderen.
Jezus volgen is maar een uitdrukking. (vakjargon)
Bijna iedereen zal na een bekering weten dat God het was die hem/haar op het oog had.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2011 13:11

Schaapje, jij antwoordt steeds, maar ik stel de vragen OOK aan anderen.
Alleen jij geeft antwoord. Wij hebben hier al uitgebreid over geschreven, ik wil het zo graag eens van anderen horen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2011 13:12

:D hoeveel getuigenissen heb je nodig

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2011 13:13

schelpje3 schreef:Schaapje, jij antwoordt steeds, maar ik stel de vragen OOK aan anderen.
Alleen jij geeft antwoord. Wij hebben hier al uitgebreid over geschreven, ik wil het zo graag eens van anderen horen.

OK :D maar ik wil het zo graag uitleggen, sorry

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 mar 2011 13:15

Dus als iemand naar de kerk gaat en Hem zoekt in gebed en in de Bijbel leest en niet verloren wil gaan, dan heeft God dat gewerkt want vanuit zichzelf zoekt niemand God. Rom.3:11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
Let er wel op dat er staat VERSTANDIG, het gaat hier dus om zoeken vanuit het verstand.
En Hij belooft: zoekt en gij zult vinden, dat heeft Hij uiteraard tegen mensen die Hem nog niet gevonden hebben.
Als iemand zalig wil worden, dat hij God danke, want uit zichzelf wil niemand dat, en daarom komt dat van Hem.
En als iemand niet zalig wil worden is het helemaal eigen schuld als zoiemand verloren gaat, God houdt niemand
tegen...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 mar 2011 14:08

1a2b3c schreef:

Dus als iemand naar de kerk gaat en Hem zoekt in gebed en in de Bijbel leest en niet verloren wil gaan, dan heeft God dat gewerkt want vanuit zichzelf zoekt niemand God. Rom.3:11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
Let er wel op dat er staat VERSTANDIG, het gaat hier dus om zoeken vanuit het verstand.
En Hij belooft: zoekt en gij zult vinden, dat heeft Hij uiteraard tegen mensen die Hem nog niet gevonden hebben.
Als iemand zalig wil worden, dat hij God danke, want uit zichzelf wil niemand dat, en daarom komt dat van Hem.
En als iemand niet zalig wil worden is het helemaal eigen schuld als zoiemand verloren gaat, God houdt niemand
tegen...

En met deze woorden sta je volgens mij ook in lijn met hoofdstuk 1 van de Dordtse Leerregels, want uiteindelijk gaat het topic over de FvE

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2011 15:24

1a2b3c schreef:

tegen...

Er zijn mensen die uit gewoonte naar de kerk gaan, overigens een goede gewoonte, laten we wel zijn ! Maar bij hoevelen gaat het Woord niet het ene oor in en het andere uit ? Er wordt soms geslapen, getekend, met de mobiel gespeeld, gekletst, hele rollen Fruittella gaan erdoor.
Maar DE kerkmens denkt vaak dat hij goed bezig is en dus nooit verloren kan gaan. Maar als een mens ontdekt wordt aan zijn jammerlijke staat, komt hij er dus achter dat het allemaal eigenwillige godsdienst was !
Dat lees ik hier bijna nergens. Hoe komt dat denk jij ?
Wordt dit alleen in de rechtse kerken nog gepredikt ?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 mar 2011 15:36

Schelpje schreef: Er zijn mensen die uit gewoonte naar de kerk gaan, overigens een goede gewoonte, laten we wel zijn ! Maar bij hoevelen gaat het Woord niet het ene oor in en het andere uit ? Er wordt soms geslapen, getekend, met de mobiel gespeeld, gekletst, hele rollen Fruittella gaan erdoor.
Maar DE kerkmens denkt vaak dat hij goed bezig is en dus nooit verloren kan gaan. Maar als een mens ontdekt wordt aan zijn jammerlijke staat, komt hij er dus achter dat het allemaal eigenwillige godsdienst was !

Als je alleen maar in de kerk zit om te slapen of omdat het moet of iets dergelijks, dan weet je van jezelf heel goed dat je niet bezig bent om God te zoeken.
Iemand die zich niet met God en Zijn Woord bezig houdt, zal zich ws ook niet met discussies als deze bezig houden en dus zie je hier niet veel slaperige fruitella godsdienst neem ik aan.

M.i. wordt er in de rechtse kerken zo vaak gezegd dat de mens niet kan en niet wil dat hij dat blijft denken dat hij niet wil, ook al heeft God hem al lang gewillig gemaakt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2011 15:41

1a2b3c schreef:Schelpje schreef: Er zijn mensen die uit gewoonte naar de kerk gaan, overigens een goede gewoonte, laten we wel zijn ! Maar bij hoevelen gaat het Woord niet het ene oor in en het andere uit ? Er wordt soms geslapen, getekend, met de mobiel gespeeld, gekletst, hele rollen Fruittella gaan erdoor.

Als je alleen maar in de kerk zit om te slapen of omdat het moet of iets dergelijks, dan weet je van jezelf heel goed dat je niet bezig bent om God te zoeken.
Iemand die zich niet met God en Zijn Woord bezig houdt, zal zich ws ook niet met discussies als deze bezig houden en dus zie je hier niet veel slaperige fruitella godsdienst neem ik aan.

M.i. wordt er in de rechtse kerken zo vaak gezegd dat de mens niet kan en niet wil dat hij dat blijft denken dat hij niet wil, ook al heeft God hem al lang gewillig gemaakt.

Ergo, DE kerkmens bestaat niet !
Dus waarom zou iedereen die een kerkdienst bezoekt dan kunnen handenklappen en juichen, als velen in een totaal andere "fase" zitten ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 mar 2011 19:55

Horeb schreef:
TheKeimpe schreef:Hoewel ik je neiging tot "dwingen" kan waarderen, vraag ik me wel in alle ernst af of dat de belangrijkste boodschap is die je voor je medemens hebt. De kern is: is iemand in Christus? Zo ja, dan zal hij (of zij) met alle gebreken (dwalingen, zonden die telkens opspelen, etc.) uiteindelijk behouden worden. En dus is het niet van zielsbelang om iemand van deze dwaling te overtuigen, wel van groot belang!

ik kan helaas het onderscheid waar je voor pleit op bijbelse gronden niet zien. het is M.I. een trent van deze tijd.
de apostelen, maar ook Jezus zelf hebben overtuigend gewaarschuwd tegen dwalingen. ze hebben ook altijd aangegeven dat iemend die dwaalt in de leer het koninkrijk Gods niet kan ingaan. zoeen is dus niet bekeerd.
daarmee bedoel ik dan geen verschil van mening over doop, zondag/sabbath enz......maar dwaling in de fundamentele geloofszaken. Remonstranten dwalen gruwelijk. er is in Gods woord geen ruimte om dat op welke manier dan ook te verdedigen.
beste mensen.......ik wilde de ernst aan jullie hart leggen.......we zijn in Christus of zijn erbuiten. er is slechts één weg tot ons behoud. laten we dat zuiver houden alstublieft

Ik heb al eerder aangetoond dat deze vetgedrukte woorden geen stand houden. Zie mijn citaat van Brakel. In een ander topic heb ik Wesley en Whitefield al genoemd, de eerste, in onze termen zo remonstrants als maar kan, werd hoog geacht door de tweede, de man uit "onze" richting.

Kijk, scherpslijpers heb je altijd al gehad, en die zullen er blijven.

Je opmerking over dat we in Christus zijn, of niet, die wordt volgens mij ook door Remonstranten onderschreven. En juist daarom is er ook voor hen behoud mogelijk. Daarom hoeven we (dat hoeven we sowieso niet) niet alle katholieken naar de hel te verwijzen, ook onder hen wordt Christus (zij het onder een deksel) verkondigd.
Paulus schreef:Filippenzen 1:12 En ik wil, dat gij weet, broeders, dat hetgeen aan mij is geschied, meer tot bevordering van het Evangelie gekomen is;
13 Alzo dat mijn banden in Christus openbaar geworden zijn in het ganse rechthuis, en aan alle anderen;
14 En dat het meerder deel der broederen in den Heere, door mijn banden vertrouwen gekregen hebbende, overvloediger het Woord onbevreesd durven spreken.
15 Sommigen prediken ook wel Christus door nijd en twist, maar sommigen ook door goedwilligheid.
16 Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen;
17 Doch dezen uit liefde, dewijl zij weten, dat ik tot verantwoording van het Evangelie gezet ben.
18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.

Het Bijbelse breekpunt ligt erin dat iemand ontkent dat Jezus de Zoon van God is, en dat iemand door eigen verdienste, door de werken van de wet, meent zalig te kunnen worden. Wie zegt: ik heb de hemel verdiend, zal er niet komen. Wie zich in waarheid aan Christus vastklemt als Zaligmaker, remonstrant, baptist, katholiek, confessioneel of bevindelijk-gereformeerd of anderszins, zal behouden worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2011 09:33

schelpje3 schreef:
1a2b3c schreef:

tegen...

Er zijn mensen die uit gewoonte naar de kerk gaan, overigens een goede gewoonte, laten we wel zijn ! Maar bij hoevelen gaat het Woord niet het ene oor in en het andere uit ? Er wordt soms geslapen, getekend, met de mobiel gespeeld, gekletst, hele rollen Fruittella gaan erdoor.

Bovenstaande lees ik in de Bijbel niet terug. Wel dat reflectie belangrijk is en we ons telkens weer op Hem richten. Maar niet: De kerkmens denkt dat hij goed bezig is en nooit verloren kan gaan. Als ik met de mensen in mijn gemeente praat is dat ook helemaal niet iets wat naar voren komt. Ze geloven dat ze helemaal niet zo goed bezig zijn en waren maar ze door genade, door Jezus Christus gered zijn. Ik vind het schokkend om je te horen zeggen dat DE kerkmens (waarvan je later aangeeft dat die eigenlijk niet bestaat) denkt goed bezig te zijn en daarom niet verloren kan gaan. Als dat de praktijk is bij jou in de kerk dan mist men toch de essentie van het evangelie die toch iedere week gepreekt wordt, dat we het uit onszelf niet kunnen, dat we het uit onszelf niet verdienen... maar het genade is om Jezus Christus?!

En waar men dat wel gelooft en het van Hem verwacht moet je ook niet preken dat men het zelf wel denkt goed te doen en te kunnen verdienen. En ja, natuurlijk zitten er ongeinteresseerde mensen tussen, ongelovigen tussen.... Er zijn, zoals de formulieren zeggen, wolven onder de schapen (hoewel men rechts het zo exclusief heeft gemaakt dat de kerk een kudde wolven is met af en toe een schaap er tussen)...

schelpje3 schreef:
1a2b3c schreef:Schelpje schreef: Er zijn mensen die uit gewoonte naar de kerk gaan, overigens een goede gewoonte, laten we wel zijn ! Maar bij hoevelen gaat het Woord niet het ene oor in en het andere uit ? Er wordt soms geslapen, getekend, met de mobiel gespeeld, gekletst, hele rollen Fruittella gaan erdoor.

Ergo, DE kerkmens bestaat niet !
Dus waarom zou iedereen die een kerkdienst bezoekt dan kunnen handenklappen en juichen, als velen in een totaal andere "fase" zitten ?

Waarom zou dat in de Bijbel wel gebeuren? En als iedereen in een andere fase zit, waarom zouden we dan nog Psalmen zingen en dankzegging doen? Want daarin gaat het vaak ook over blijdschap en dankbaarheid... en zeker over geloof, het verwachten van Hem. Waarom zou je Hem dan loven en prijzen als velen in de kerk in een totaal andere "fase" zitten? Dan kan je net zo goed een pleidooi tot geloof en bekering doen (met daarbij vermeld dat men dat uit zichzelf niet gaat doen maar Christus het moet geven) en men daarna weer gaan. Bidden en lofprijzen en danken zijn dingen voor gelovigen en de meesten zitten toch in een andere fase (of zijn bezig met eigenwillige godsdienst)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 02 mar 2011 10:17

Schelpje3 schreef:hele rollen Fruittella gaan erdoor

Dat is toch een kerkelijke dwaling! King-pepermunt hoort het te zijn... :wink:
Een predikant wilde met de preek beginnen en iedereen stak een pepermunt in de mond. Zei die predikant: "Ik zie dat iedereen gefoerageerd is, dan kunnen wij nu onze aandacht aan het Woord wijden." Dit is historisch...

Maar nu in alle ernst.
Van onszelf hebben wij hier geen behoefte aan.

Het is niet zo zwart-wit als jij schetst. Christus laat zich vinden, alleen blijven soms mensen 'tot in eeuwigheid' zoeken. Hij roept en alles wat wij moeten doen is Hem volgen. Met vallen en opstaan, maar dat geeft niet.
Ik kom in de kerk om deel uit te maken van een gemeenschap die Christus belijdt als de Verlosser.
Ik kom in de kerk om getroost te worden, om rust te vinden in Hem.
Ik kom in de kerk om te zingen. Want ik mag graag Hem lof toezingen. Zingen tilt je soms op...
Oppervlakkig? Dat ik geen behoefte heb aan een 'donderpreek' waarin alleen maar gewezen wordt op onze zondigheid? Ik word dagelijks geconfronteerd met mijn eigen tekortkomingen, met de tekortkomingen van een ander die beschadigend is geweest (en dan is het woord 'tekortkoming' soms een eufemisme).
Als ik uit de kerk kom wil ik niet een geslagen hond zijn, maar een mens die weet dat, ondanks alle fouten, miskleunen, ik een kind van God ben.
En ja, er zijn momenten dat God ver weg lijkt/is. En niet altijd is dat de schuld van mijn zonde, maar soms ook van omstandigheden. We zijn maar mensen en het 'ten volle kennen' komt pas als wij bij Hem mogen zijn.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 mar 2011 11:05

TheKeimpe schreef:Het Bijbelse breekpunt ligt erin dat iemand ontkent dat Jezus de Zoon van God is, en dat iemand door eigen verdienste, door de werken van de wet, meent zalig te kunnen worden. Wie zegt: ik heb de hemel verdiend, zal er niet komen. Wie zich in waarheid aan Christus vastklemt als Zaligmaker, remonstrant, baptist, katholiek, confessioneel of bevindelijk-gereformeerd of anderszins, zal behouden worden.

En als we DAT nu eens vasthouden, zijn we een heel eind verder!
Dan worden we mild naar die ander toe, ook al zingt die ander uit het Liedboek, ook al zingt die ander uit Datheen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 02 mar 2011 12:41

Race406 schreef:
TheKeimpe schreef:Het Bijbelse breekpunt ligt erin dat iemand ontkent dat Jezus de Zoon van God is, en dat iemand door eigen verdienste, door de werken van de wet, meent zalig te kunnen worden. Wie zegt: ik heb de hemel verdiend, zal er niet komen. Wie zich in waarheid aan Christus vastklemt als Zaligmaker, remonstrant, baptist, katholiek, confessioneel of bevindelijk-gereformeerd of anderszins, zal behouden worden.

En als we DAT nu eens vasthouden, zijn we een heel eind verder!
Dan worden we mild naar die ander toe, ook al zingt die ander uit het Liedboek, ook al zingt die ander uit Datheen.

jullie zijn niet bij de Synode in Dortdrecht geweest............
blijkbaar kun je de DL dan ook niet onderschrijven. Onze vaderen achten het toen noodzakelijk de DL te schrijven tegen de remonstranten. M.I. is er nu niets veranderd t.o.v. toen.

dezelfde dwaling.............dezelfde strijd. mogelijk vind je het niet noodzakelijk die strijd te voeren, en daarmee verwijder je dus jezelf van de opstellers en de leer van de DL.

dat kan......maar ik ga daar niet in mee

Terug naar “Archief”